Ik wil mijn BR 221 met analoge 5-sterren motor ombouwen naar digitaal (catalogusnummer 3581).
Dit ga ik doen door er een permanentmagneet en een decoder (geen Marklin ombouwset) in te zetten.
Nu heb ik al gezien dat ik een 'gewone' HAMO (ESU) magneet kan gebruiken, omdat de motor precies gelijk is aan een 'gewone' analoge motor, afgezien van het 5-polige anker. Ook het motorschild is gelijk aan een 'gewone' 3-polige analoge variant.
Maar... Kan ik na de inbouw van de magneet en decoder het 5-polige anker gewoon laten zitten? Ik vond via google een topic op beneluxspoor dat de motor dan te veel stroom zou kunnen trekken omdat de 5-polige ankers uit de 5-* motor (onderdeelnummer 610030) een lagere impendantie hebben (dus teveel stroom uit de decoder trekken).
Er werd ook verwezen naar
deze site.
In dat geval zou ik er een 'gewoon' 3-polig anker in moeten gooien, maar ja dat is natuurlijk jammer!
Dus mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met het ombouwen van een 5-* loc naar digitaal, zonder daarbij het anker te vervangen?
Bedankt en groetjes,
Kiezel