Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw van K-rails naar C-rails

Gestart door Günther woensdag 07 november 2012, 16:57:43

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
je zal de ecos snel naar de haaien sturen of de overbelasting zal zijn werk doen.Een loc met geluidsfuncties verbruikt al snel 600 mA.Als je dat maal 10 doet zit je aan 6 Amps.Ik heb nagenoeg dezelfde baan en heb 3 boosters in werking.Mss wat overdue maar een 8 amps voor je schaduwstation en spiralen is niet overroepen.Mijn wissels,seinen en servo's worden bestuurd door een 4 Amps booster.De ecos bedient alleen maar het programmatiespoor.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Citaat van: Wijbe op zondag 25 november 2012, 19:22:39
Frank heeft het heel goed begrepen. ;) Een Ecos kan maar 4A leveren, verdiep je eens goed in de stof hoeveel een trein ongeveer afneemt.

Vooral als je ook gebruik maakt van de Marklin aandrijvingen? En hiervoor geen decoders gebruikt met een externe 'voedings mogelijkheid'. Als dan 1 wisseltje omgaat verbruik je op dat moment net even iets meer dan 1A extra.

Had ik het toch goed? 8o ik dacht al want dit hoor je bijna bij elk bericht van dat er veel boosters nodig zijn :D

Frank
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ze rijden gewoon heeeel rustig  ;)
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

De treinen reden op dat moment allemaal tegelijk.
Mijn wissels met ingebouwde decoders en motoren worden ook via de ECoS gevoed.
Ik rij wel zonder geluid vind ik te veel herrie.
Dus ja, alles rijd bij mij op deze ene ECoS.
Maar normaal rijden er 5 à 6 treinen gelijk.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ik zou toch naar 1 a 2 booster gaan kijken, want je Ecos word zo af en toe toch flink belast. Het lijkt me niet gezond dat hij te vaak overbelast wordt. En je geeft in 1 van je vorige berichten aan dat je in de toekomst toch meer treinen tegelijk laat rijden.

Bij mij rijden zo af en toe ook rond de 6 treinen tegelijk, met redelijk wat verlichting en sound aan. De ecos geeft dan aan dat er op dat moment 2.5A wordt geleverd. Plus 1A voor de wissels zit ik dan ook redelijk aan het maximum.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Wou jullie even laten mee genieten met mijn nieuwste aanwinst.
Stoomloc. DRG BR. 92.705 van Märklin.
Ben hier erg blij mee, want het is weer een uitbreiding van mijn stoomloc. bestand.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Gunther,

leuke lok  :thumbup:
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dennis,

Ben er zeer blij mee, het is een Delta.
Heb goed naar jou geluisterd. ;)

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dus weer een ombouw haha
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ja, maar je weet dat deze achter in de rij komt te staan.
Eerst de BR. 44 enz.

Maar dat bespreken we wel als we in het nieuwe jaar naar jullie toekomen.
Weer een dagje beppen met ons vieren, grin.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Na een aantal weken nu weer een update, de eerste in het nieuwe jaar 2013.

Heb vandaag de laatste hand gelegd aan de eerste plaat van de bovenste verdieping.
Nu deze ligt ga ik van de week nog een plaat halen om de zijarm helemaal dicht te legen.
Heb ook de eerste wissel al gelegt voor het omloopspoor zodat we kunnen gaan kijken hoe wel dit kunnen in regelen.
En met we bedoel ik koploper Piet en ik.

Heb tevens eens gekeken hoeveel rijtuigen ik nog had.
En hoeveel goederenwagons ik nog had.
Want in dozen en in kratten dan kun je dit niet goed zien.
Er zullen heus nog wel ergens wat materiaal zijn maar dat zal hoop ik niet veel meer zijn.

Op de laatste foto is te zie, dat er begin dit jaar ook nog een 2400 van Holland Rail is bijgekomen.
Hij is tweede hands wel AC met een ESU V4 decoder er in.

Hoop binnenkort weer een volgende update te laten zien.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Mooie baan! Dit heb ik dus blijkbaar gemist toen ik geen internet had :/




groeten Dylan
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dylan,

Dit is geen baan, maar het schaduwstation.

grt. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails

:O toch blijft het een mooie baan :)



groeten Dylan

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dylan,

ik zie het als een begin van een nieuwe baan, en een schaduwstation is een onderdeel van een baan.

@ Gunther,
leuke update. Het schiet al op zie ik.

Gr Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ja, maar wou alleen dat ik wat fitter was.

grt Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
ik wil alleen dat ik meer tijd heb. das ook vervelend
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
School gaat voor de hobby.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Hier na enkele maanden weer een kleine update.
Nadat ik de eerste plaat had gelegd, is er ook een tweede gelegd.
Daarop is de eerste wissel en railzen gelegd voor de verdere uitbouw van de baan.
Het is de bedoeling om nog drie platen te leggen met daarop zes wissel om deze kant van de baan helemaal te kunnen leggen en aan het einde een keerlus te leggen om dit gedeelte van de baan bij de rest aan te sluiten en in de komplete baan op te kunnen nemen.
Heb afgelopen zaterdag bij het oude-station in Papendrecht een 4 deur stalen D wezen halen.
En heb gelijk een nieuwe trafo gekocht van Uhlenbrock om samen met een AJ-booster een scheiding aan te brengen in mijn schaduwstation.
De andere helft daar gebruik ik de ECoS voor want daar zit ook een booster in naast een gewone trafo.
Heb ik weer wat te doen, het leggen van een nieuwe ringleiding en de andere helft daar op aansluiten.
Zal gelijk wat foto's plaatsen.

Tot de volgende update.
vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Vandaag weer een kleine update.
Omdat ik binnenkort aan de bovenste verdieping ga beginnen zal ik vooraf mijn schaduwstation in twee delen knippen en het bovenste deel met klimspiraal op de ECoS aangesloten houden.
En het onderste deel van het schaduwstation plus het andere klimspiraal aansluiten op een AJ booster en een aparte Uhlenblock trafo.
Ik ben al klaar met het aansluiten en het verdelen van het schaduwstation.
Als de gezondheid het toe laat, wat nu erg slecht is, zal ik de rode draden voor de plus aan de nieuwe ringleiding aansluiten en dan rijden maar.
De bovenste verdieping ga ik ook in twee delen doen dus met twee AJ boosters als ze er nog zijn natuurlijk.
Zal er een paar foto's bij doen van mijn gefröbel.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ziet er allemaal mooi uit...maar waarom heb je besloten van K naar C rails over te stappen?
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Marc-lin,

Mijn baan was eerste in k-rail uitgevoerd en ik liep daar steeds meer tegen problemen aan.
Die ik niet kon oplossen, als ik dit wel had willen doen dan had ik de baan af moeten breken.
En toen ik daar toe besloten had, ben ik overgestapt naar c-rails en over zijn al mijn problemen.
Hoewel ik wel even heb moeten slikken.
Heb jaren met tevredenheid met k-rails gereden maar voor een computer gestuurde baan met koploper is c-rails meer geschikt.
Dus ik heb dit besloten niet omdat c-rails mooier is.
De rails overgangen zijn bij de c-rails beter.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Bedankt voor de uitleg Gunther. Zelf ben ik ook k-rail rijder. Mijn baan is nog in opbouw (zie Goschenen SBB) dus vraag ik me af wat voor problemen jij met k-rails had. Daar kan ik dan weer lering uit trekken.

Groeten,
Marc
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Marc,

Ik had veel problemen met de rails verbindingen.
Dit kan je wel oplossen door veel door te solderen van de plus verbindingen.
En de aansluitingen voor de aansluitingen voor de S88n.
Dan kan je alles wel gaan solderen maar dan kan je beter c-rails nemen omdat die meer gemaakt is voor digitaal rijden met bijv. koploper enz.
En je zal er in het begin niet zo'n last van hebben, maar dat komt met de jaren wel.
Vandaar mijn ommezwaai naar de c-rails.
Ik heb dit puur gedaan omdat ik met de ECoS en koploper rij vol automatische.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag weer een kleine update in de aanbieding.
Na moeizame weken met mijn gezondheid heb ik toch weer de draad op gepakt.
Ik heb drie platen aan de boven verdieping toegevoegd zodat ik nu ook een keerlus heb kunnen aanleggen.
Omdat ik nu naar boven en weer terug naar beneden kan rijden via de keerlus, ga ik nu ook de klimspiraal in voeren in koploper.
Zodat er altijd twee treinen voorlopig naar boven kunnen rijden.
En via het passeerspoor in het klimspiraal op elkaar kunnen wachten.
Ik ga nu rails kopen om een keerlus aan te leggen in het binnenste van de klimspiraal op de bovenste laat.
De plek wat nu volstaat met rijtuigen en goederenwagons.

Veel kijk plezier en tot de volgende update.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Netjes hoor.
als je het gezellig vind kan ik dinsdag middag langskomen om te kijken.
Ik moet voor mijn werk naar Burgh haamstede.

Groetjes Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Günther,

Ik heb nu pas voor het eerst ook eens goed naar jouw baantopic zitten kijken. Het schaduwstation ziet er indrukwekkend uit met al die sporen. Ik ben ook heel benieuwd hoe je baan er uiteindelijk gaat uitzien. Succes met de verdere bouw (en gezondheid!).

Groet, Marc
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Marc,

Bedankt voor je reactie.
Het ligt nu weer stil al weken.
Ik slaap meer dan dat ik wat anders doe.
Maar hoop toch binnen kort als het minder warm is weer wat te gaan doen.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Citaat van: Günther op dinsdag 07 mei 2013, 21:57:29
Hallo Marc,

Ik had veel problemen met de rails verbindingen.
Dit kan je wel oplossen door veel door te solderen van de plus verbindingen.
En de aansluitingen voor de aansluitingen voor de S88n.
Dan kan je alles wel gaan solderen maar dan kan je beter c-rails nemen omdat die meer gemaakt is voor digitaal rijden met bijv. koploper enz.
En je zal er in het begin niet zo'n last van hebben, maar dat komt met de jaren wel.
Vandaar mijn ommezwaai naar de c-rails.
Ik heb dit puur gedaan omdat k rails en digitaal en heb geen problemen ik met de ECoS en koploper rij vol automatische.

vr.gr. Gunther.

Vreemd, ik rij al ruim 20 jaar met k rails. Geen problemen die niet te verhelpen waren. Idd veel solderen zodat de terugmelders goed werken, en je niet hoeft te vertrouwen op de raillassen. (Elektrisch betreft)
Ook vind ik het raar dat software moeite heeft met k rails. Gebruik zelf traincontroller zonder problemen. Kan me dan ook moeilijk voorstellen waarom een programma moeite heeft met k rails....

Groeten Maarten
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Maarten,

Het is heel simpel.
Ik moest van gewoon digitale besturing met alleen een ECoS, naar Koploper en PC en een ECoS.
Dus ik vond het geheel nog al storing gevoelig.
En om alles om te bouwen en omdat ik melders er in moest bouwen.
En omdat ik daarom mijn baan moest afbreken, heb ik gelijk het besluit genomen om het met C-rails weer op te bouwen.
En ik vind de geleiding bij C-rails beter dan bij K-rails.
Zeg je wat heb je liever qua model rails dan zeg ik K-rails maar ik vind dat C-rails beter is uitgerust voor digitaal rijden.
En nu heb ik nog een leuke prijs terug gehad voor mijn oude K-rails en als ik was gaan solderen aan de lipje dan had ik er niks meer voor gekregen.
En ik moet eerlijk zijn, de problemen die ik nu heb of had met de C-rails is nul.
En iemand die hier anders over denkt dit mag, maar als je nog nooit met C-rails heb gewerkt is het wel moeilijk beoordelen.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo mede forumleden,

Ik heb naar veel proberen verleden week mijn klimspiraal met passeerspoor en keerlus in gebruik genomen.
De eerste foto, komende uit het klimspiraal gelijk een boog naar links.
Tweede foto, zien we drie wissels die zullen blijven liggen om zo in het 6 sporige station te kunnen binnen rijden.
Derde foto, hier zien we de keerlus, deze keerlus zal elke keer mee verhuizen tot dat ik aan de andere kant van de baan ben.

Vierde foto, de DB BR 055 met een goederentrein beladen met kisten rijdend in de keerlus.
Vijfde foto, de Arriva SPURT in het passeerspoor naar boven, heel maal aan de achterkant van het klimspiraal.
Tot nu toe hebben van mijn 18 treinen die in het schaduwstation staan er 10 via het klimspiraal naar boven gereden.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
dat gaat al helemaal de goede kant op Gunther.
Ga zo door  :thumbup:
Binnenkort zal ik eens langskomen als mijn tijd het toelaat.

Groetjes Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dennis,

Jij (jullie) zijn altijd welkom dat weet je.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Update,

Heb vanmiddag mijn schaduwstation in twee stukken gedeeld.
En heb hierbij een deel aangesloten op een booster.
Ga morgen kijken of alles het nu ook werkt.

vr.gr. Gunther
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Gunter,
Heb eindelijk je topic eens helemaal doorgenomen.  :thumbup:
Wat een baan! Mooi schaduwstation.
Ik hoop dat je gezondheid je niet in de steek laat!
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Leo,

Bedankt voor het compliment.
Gezondheid is een groot goed.
Vanmiddag ging het mis, heb van 1uur tot 4 uur geslapen. :thumbdown:

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Gunther,

Prachtig schaduwstation. Lekker veel opstelsporen en een mooie opboiw van je klimspiraal. Wat een idee om ineens alles om te gooien van K-rails naar C-rails. Is denk ik voor in het schaduwstation wel een goed plan al heb ik zelf geen enkel probleem met de K-rails in het schaduwstation.

Sorry dat ik je topic niet eerder heb gezien. Best eentje om te blijven volgen. :thumbup:

Groet, Ronald
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Ronald,

Bedankt voor je compliment.
De reden om naar van de K-rails naar de C-rails te gaan is om dat ik vond dat de stroom door voer bij de K-rail bij mij niet zo best was.
Dan kon ik wel meer stroom draden aan de K-rails solderen maar dan moet ik het schaduwstation toch ook slopen.
Toen heb ik de keuze gemaakt om over te gaan op C-rails omdat hiervan de stroom doorvoer beter is.
En deze rails is ook meer geschikt voor digitaal verkeer.
Het schaduwstation van de K-rails was het zelfde als nu van de C-rails hier is niets aan veranderd.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dat probleem van de stroomdoorvoer ligt vooral aan de koperen lipjes onder de rails Gunther. De nieuwe K-railheeft dat probleem niet meer. Wat ik heb gedaan is met een spiegeltje iedere verbinding onder de rails goed controleren en telkens iedere verbinding testen met een multimeter. Als de doorgangstoon niet helder en aaneengesloten was dan was de verbinding nog niet optimaal. Was dus wel een rotwerkje maar het resultaat is dat er nooit een trein stilstaat in het schaduwstation.

Als ik opnieuw moest beginnen zou ik dat denk anders doen en het schaduwstation met C-rail uitvoeren.

Groet, Ronald
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Ronald,

Jij geeft de reden voor mijn overstap aan.
Hoewel ik K-rails mooier blijf vinden.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
 :) Leuk verslag ... ik vraag met alleen af waarom je zulke lange terugmelddraden gebruikt ? Geeft dit geen storingen ?  Ik zou zelf de terugmelder dichterbij plaatsen en mijn terugmelders verbinden met een Lankabel ... = minder kans op storingen .

Allicht heb je dit getest ...

Groeten Freddy
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Freddy,

Nee, ik heb geen storingen.
Alles werkt naar behoren.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ik heb ook lange terugmeldkabels gebruikt. Het voordeel hiervan is dat het overzichtelijker werkt en het netter staat.
Dat vind ik in ieder geval. Niet iedereen is het daarmee eens.
Achter mijn ecos liggen al mijn terugmelders. Ook ik ondervind geen enkele storing met iTrain.
Ik weet dat Gunther koploper gebruikt, maar daar werkt het ook.
Mijn wisseldecoders heb ik ook op 1 plaats aangesloten en ook die hebben lange kabels naar sommige wissels. Ik gebruik daar UTP kabels voor met harde kern omdat ik die beter vind. Ze zijn dik genoeg en makkelijk te gebruiken.

Groetjes Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dennis,

Zoals je weet zitten mijn wisseldecoders onder de wissels.
Geen draden naar decoders helemaal niet en alles werkt prima.
Nog nooit storing of haperingen gehad.
Alleen even die rare schakeling verwijderen en door verbinden.
Denk ook wel dat ieder zo zijn methoden heeft.
Wat ik wel raar vind is dat er leden zijn die zeggen van je moet geen lange draden trekken.
Maar dan zelf bij hun decoders dikke trossen hebben die bij elkaar komen, of zoiets dan niet kan storen>

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hangt maar net vanaf welke draden allemaal bij elkaar zitten. Een bepaalde combinatie kan storing opleveren.

In ieder geval hou je draden van je bezetmelders zo ver mogelijk uit de buurt bij de rest.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Wijbe,

Zoals je kan zie Wijbe heb ik maar een soort draad groen voor de secties meer niet.

vr.gr. Gunther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ik denk dat Wijbe bedoelt dat je de draden van de bezetmelders uit de buurt moet houden van bijvoorbeeld wisseldecoders (de K83 kastjes)
Bij mij is dat redelijk gelukt.

Groetjes Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dennis, jij zou moeten weten dat ik K83 niet gebruik.
Ik schreef ook bijna zitten de decoders onder de wissels.

vr.gr. Günther
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dat weet ik, maar ik schreef over mijn baantje.

Groetjes Dennis
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dennis zo bedoelde ik het niet.
het was een reactie op Wijbe.
Wij hebben allebei een andere goedwerkende aanpak.

vr.gr. Gunther.