Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  afnemen lockap 2870?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: afnemen lockap 2870?  (gelezen 1737 keer)

JWS

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
afnemen lockap 2870?
« Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 11:01:52 »

Ter ere van de logeerpartij van kleinzoon maar eens een paar treinen boven water gehaald. De Zweedse treincombinatie met hout trof het lot, helaas wil de loc niet rijden (verlichting voor en achter branden samen). Ik herinnermij dat er dan een verrtje moet worden bijgesteld, doch ik kan de kap niet loskrijgen. In de gebruiksaanwijzing staat dat er bovenop een klein kapje los kan worden gehaald, waar dan de schroef achter zit, doch helaas bij mijn model geen loskapje te bekennen? Wat nu?
met groet,
Jan willem
Gelogd
IB 650, gele 150 VA trafo, m- en c-rails, Koploper. Nederland 1945-2000 muv BR 186!

RichAnt

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 11:45:53 »

Als ik foto's op internet bekijk lijkt het dat het 4 kantige/ rechthoekige blokje in het midden van het dak eruit moet kunnen.
Vergelijk de volgende foto's maar eens:

Bron: http://bbs.cmratw.org
en

Bron: 2dehands.be

Groeten,
Richard
Gelogd

KeyWest

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • A picture says thousand words.
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 12:03:53 »

Klopt Richard,
Bij het verwijderen van het vierkante kapje moet je wel voorzichtig zijn om de grijze matte verf niet te beschadigen. Ik heb het zelf ooit eens gedaan daarom weet ik het.
Groeten,
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juni 2011, 14:52:31 door KeyWest »
Gelogd

JWS

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 12:43:50 »

Met nagels tot nu toe geen succes. Ook geen enkel kiertje te zien, zelfs niet met vergrootglas! We proberen voorzichtig door te gaan......., met een speld lukt ook niet......., toen met een keukenmesje en inderdaad sprong het dopje er af. Toch wel iets beschadigd. Dank voor de reactie. Nu aan het bijstellen veertje.
groet,
Jan Willem
Gelogd
IB 650, gele 150 VA trafo, m- en c-rails, Koploper. Nederland 1945-2000 muv BR 186!

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 12:45:22 »

mss eerst proberen of de wielen gewoon nog ronddraaien.Zou wel kunnen dat hij een schoonmaak beurtje nodig heeft om de vastgelopen olie los te halen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

JWS

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 12:59:27 »

Das is precies het probleem! Het ouderwetse schakelmechanisme werkt mi goed, doch er is geen beweging in de assen/motor te krijgen. Hoe en waar moet ik beginnen?
Gelogd
IB 650, gele 150 VA trafo, m- en c-rails, Koploper. Nederland 1945-2000 muv BR 186!

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 13:05:06 »

voorzichtig het motortje uit elkaar halen : eerst koolborstels verwijderen.Daarna vijsjes voor zichtig losmaken en schild afnemen.Dan reinigen met bv alcohol (of rookvloeistof).Ook dit doen met de tandwieltjes.
Je kan mss eerst proberen met een drupje rookvloeistof te laten inwerken zonder de motor te openen.Eerst een drupje op ieder tandwieltje en op het asje van de motor.FF wachten en dan voorzichtig proberen of het draait.Zeker niet overhaast te werk gaan.Ook spaarzaam zijn met vloeistof.Hier geld beter wat te weinig dan overdaad.Je kan altijd nog een 2de druppeltje bijgeven.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

JWS

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 15:36:13 »

Tis gelukt. Druppelen met rookvloeistof gaf een minimale beweging mogelijk. Daarna toch maar het motorrje losgemaakt, rotor zat helemaal vast. Beetje schoongemaakt, erweer in, en een nieuw druppeltje olie aan beide kanten, plus alle asjes. Draait nu weer goed, ontspoort alleen op een wissel. Das voor de volgende keer. Dank allemaal voor de reactie.
met een tevreden opa-gevoel,
hart groet,
Jan Willem
Gelogd
IB 650, gele 150 VA trafo, m- en c-rails, Koploper. Nederland 1945-2000 muv BR 186!

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 juni 2011, 20:11:42 »

Jan Willem,
Is het een bepaald wissel of is ieder wissel raak.  :help:
Niet afbuigend zal geen probleem zijn.
Bocht-wissels zijn gevoeliger voor ontsporen, deze zijn bij te stellen.
De veerdruk welke het voorloop-wiel heeft wil wel eens de boos-doender zijn.
Cees
 
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

paardbart

  • Gast
Re:afnemen lockap 2870?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 30 juli 2011, 00:31:19 »

Jan Willem,
Is het een bepaald wissel of is ieder wissel raak.  :help:
Niet afbuigend zal geen probleem zijn.
Bocht-wissels zijn gevoeliger voor ontsporen, deze zijn bij te stellen.
De veerdruk welke het voorloop-wiel heeft wil wel eens de boos-doender zijn.
Cees
 

Dat kan best kloppen dat probleem heb ik met mijn NS sprinter die telkens in een gebogen wissel er uit springt, bleek dat die 2 railtjes in de wissel die verschuiven niet helmaal vergenoeg door schoofen wardoor er tussen die railtjes en de vaste rails van de wissel een klein ruimte van nog geen millimeter ontstond maar groot genoeg om een trein te laten ontsporen
Kijk even de veertjes naar die van mij was het veertje in de wissel geknapt
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.031 seconden met 24 queries.