Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Opslag materiaal

Gestart door linuxer zaterdag 14 mei 2011, 10:42:53

Opslag materiaal
destrikjes
gast

Opslag materiaal
Overal zie ik draadjes met mooie banen en zeer veel rollend materiaal.
Zelden zie ik waar al dat moois wordt opgeborgen als het niet op de baan staat.

Aangezien ik mijn rollend materiaal wil gaan uitbreiden en nu al gebrek aan goede opberg capaciteit heb vrees ik voor de staat ervan op den duur.

Wie heeft er slimme ideeen om met name kleine wagons op te bergen?
Re:Opslag materiaal
Koffertje met schuim werkt perfect zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/transport-koffer-voor-modeltreinen.html

groeten Dylan
destrikjes
gast

Veel mensen hebben een prachtige baan.

Maar eronder heb je toch meestal een zee van ruimte , een paar planken doen wonderen.

Zelfs ik kan bijna alles kwijt (als ik het tenminste eerst is ff opruim)..... :D :D :D

Kratten met lege dozen , reserve materialen , opslag koffertjes alles kan ik er kwijt.

Mvg: Alex

En als je vrouw/vriendin (of man/vriend je weet maar nooit  :D ) het goed vind is een mooie vitrinekast in de woonkamer ook altijd nog een mooie optie om daar een paar mooie loc's in te zetten.
Speciale Gast

Heemskerk

Ik stop mijn treinen altijd in de (orginele) doos, zo beschadigd het niet.

Deze kan je zoals Alex al zegt onder je baan zetten als je weinig ruimte hebt.
Ik zet deze dozen dan even in een kastje.

Groet, Lesley
destrikjes
gast

Bedankt voor de reacties tot op heden.

Onder mijn baan is een probleem. Deze is namelijk opklapbaar en daar staat een (logeer)bed.
Vandaar ook mijn "probleem" van opruimen.

- De originele doosjes is een optie maar dan gaat de hobby wel heel veel tijd in beslag nemen als ik deze keer op keer moet in/uit pakken.

- De optie van de vitrine zou me een besparing van een abonnement op de sportschool opleveren. Moet er een verdieping voor wisselen. Bovendien staat de vitrine vol met een ferrari collectie :)

- De optie van de koffer vind ik best OK al gebruik ik H0. Eens kijken of daar meer uit valt te halen. Iig is dat foam wel een optie.

Zit zelf te denken aan wat laatjes maar dacht op deze wijze mogelijk van mede forum leden andere/betere oplossingen te horen. Is natuurlijk zeer afhankelijk van ieders beschikbare ruimte maar hoor graag meer optie's (als die er zijn) :).

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Hoi Peter.

Locs zonder originele verpakking heb in een laatje liggen.
Dit is een laatje op A4-formaat welke stapelbaar zijn. Bij
mijn vorige baas gingen er een stuk of 12 weg wegens
digitalisering. Op de bodem ligt zwart isolatieschuim van
2cm dik. Daarop polyetherschuim met op maat gesneden
vakken:

Op m'n baan is een aftakking naar het werkblad. Hierop
komt een aansluiting naar zelfgebouwde bakken waar ik
complete treinen in kan laten rijden. De top en bodem
zijn van 12mm MDF en de voor- achter en één zijwand
van 3mm plexiglas. Ze zijn even lang als de opstelsporen.
D.m.v. punaises als contactpunten op het aftakspoor, kan
de trein zo de bak inrijden. Een stop van schuim zorgt er
voor dat de trein stofvrij blijft. Ik wil deze bakken middels
duimen nog aan de muur hangen.

Groeten,

Erik.
destrikjes
gast

Citaat van: lokje 23 op zaterdag 14 mei 2011, 18:04:47
zie even hoe ik het heb opgelost in mijn draadje.

Lucien, ik heb kort geleden je draadje bekeken en mijn mond viel er van open. Ik weet zoals je ook hebt beschreven dat het een project is wat jaren in beslag heeft genomen maar dat neemt niet weg dat het een indrukwekkende verzameling is. Ik heb minder ruimte beschikbaar (en ook minder materiaal :) ) dus ga ik het anders oplossen.

En mocht het toch zo ver komen dat ik vitrine's nodig heb dan ben ik jaren verder :)

De methode met schuim is zeker prima voor de korte termijn, maar als het om lange termijn gaat dan bestaat het risico dat het schuim gaat verteren, en vast gaat plakken aan de erin opgeslagen zaken. En dat laat zich moeilijk verwijderen.
Ik moet wel zeggen: ik gebruikte de schuimmethode ongeveer 20 jaar geleden, met naar nu blijkt de beschreven gevolgen (gelukkig geen treintjes in verpakt), wellicht dat modern schuim deze problemen niet meer heeft.

Groet,
Ad
destrikjes
gast

Ad,

Goed dat je dit aangeeft. Zo had ik er zeker niet over gedacht maar is wel goed om te weten zodat ik er rekening mee kan houden als het materiaal (weer) voor langere tijd niet gebruikt wordt.
destrikjes
gast

klik hier voor het resultaat.

Fan vanaf mijn geboorte

Wellicht wel iets aan de late kant, maar ik wil toch even reageren.

Ik gebruik voor transport naar beurzen, etc laden uit een standaard IKEA kast. Deze laden zijn ongeveer A4 formaat en precies hoog genoeg voor de treinen.
Ik zet de wagons, rijtuigen en locomotieven erin zonder verpakking met een kartonnetje tegen de zijkanten en tussen de volgende. Als de laatste ruimte kleiner is dan de breedte van een trein, dan stop ik er een stuk schuimrubber in, om te voorkomen, dat het geheel gaat schuiven tijdens transport.

Alleen bij lange rijtuigen (30 cm) is het iets onvoordelig, want ik houd in de lengte altijd vrije ruimte over.

Groet,
Bert
destrikjes
gast

Citaat van: treinbert op donderdag 02 juni 2011, 23:41:04
Ik zet de wagons, rijtuigen en locomotieven erin zonder verpakking met een kartonnetje tegen de zijkanten en tussen de volgende.

Hoi Bert, ben je dan ook goed beschermt tegen mogelijke schokken? Daar maakt ik me namelijk zorgen om naast de kwetsbaarheid van de koppelingen. Met alle gevolgen daarvan bij bewegen van wagons.

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Peter,

Daarom zet ik er inderdaad meestal een stukje schuimrubber aan de zijkant om alles tegen elkaar te klemmen. De loks, wagons en rijtuigen blijven dan goed staan. Je moet natuurlijk niet te veel gaan schudden met de bakken, maar ik zet ze altijd zodanig in de auto, dat de rijrichting van het rijdend materieel dwars op die van de auto is, dan gaat het alleen om de bochten, die je neemt.

Het gaat bij mij alleen om van en naar evenementen. Voor de overige tijd staan ze in de vitrine of op de baan.

Groet,
Bert
destrikjes
gast

Ze zijn niet goedkoop, maar ook een mooi opbergmiddel is Train-Safw (www.trainsafe.de). Hier kun je je trein zo in laten rijden en op zijn kant opbergen.

Edwin
destrikjes
gast

Graag wil ik hier mijn 'knutselspulletjes' even tonen, omdat het ideaal is!

destrikjes
gast

Goed stukje hobbywerk. Maar wat me niet geheel duidelijk is of het nu de baan is die je op kan takelen, of een stuk opslag? Misschien ook een afbeelding van hetgeen "de lucht in gaat" .....

Zo doe je in ieder geval je nickname eer aan :)
destrikjes
gast

Hahaha, dankje. dit is alleen om het spul op te slaan, ik zal straks nog even een foto maken van wat er op staat. Voor N-schaal zou het niet eens een slecht idee zijn om er een baan op te maken, maar voor H0 is ie te smal (en wat mij betreft ook veel te klein ;) )
destrikjes
gast

Zoals gezegd:
destrikjes
gast

Is een kast met wat planken niet handiger? Kun je meer in kwijt en blijft de boel ook een beetje stofvrij. :)

Gr, Ben.
destrikjes
gast

Wat stof betreft is een kast inderdaad véél beter. Maar als je geen kale muur hebt om een kast tegen te zetten, is dit een goed alternatief. En het is handig om 'even iets op te flikkeren' als je snel ruimte nodig hebt of iets net geverfd is etc.

Ik gebruik de opbergdozen van IKEA onder de treintafel :)
Leuk kleurtje en alles geordend.

Groeten,
Henk163

destrikjes
gast

ik heb voor mijn treinen een oude flightcase
met bakken erin en dan schuimrubber tegen de wanden
destrikjes
gast

Uiteindelijk geworden:

destrikjes
gast

Ziet er goed en degelijk uit!!
destrikjes
gast

mooi, man !!!!   Netjes gedaan en ook goed beschermd. 

(effe snel doorspoelen naar  58 sekonden !!!)

There is no place like 127.0.0.1

Bij mij hangen de vitrines boven de PC-hoek :-)

Afgesloten met plexi schuifdeuren ...

Hier kunnen dus 20 treinstellen in van elk bijna 2m50.
Op de foto (bijna 2 jaar geleden), zag het er nog niet zo "vol" uit, ondertussen staat elk niveau stampvol,
alles staat letterlijk bumper aan bumper !
Ik heb ook nog zo'n prachtige wereldbol, die staat ook compleet vol, alles bumper aan bumper.
't is hier momenteel zo erg, dat er al ettelijke dozen in m'n kleerkast steken ondertussen.

Maar de oplossing is nabij :-) In januari begin ik namelijk met m'n loc-lift.
Hierin zal ik 21 sporen hebben, met elke 2m40 rijlengte.
En verder heb ik nog 14 schaduwstationsporen, daar kan ik dus ook nog het één en ander kwijt.
(maar momenteel even niet, baan staat "overhoop", door al die bedrading van wissel-decoders
en bezet-melders en ringleidingen enz ...

Toekomstgericht wil ik die vitrines aan m'n bureau's ook vervangen door 3 sporen achter mekaar,
en hier ook een loclift maken. 2 spoortjes achter het bed achterdoor is alles wat nodig is om die vitrines
op de railspiraal van m'n baan aan te sluiten :-)
Daar heb ik al over nagedacht bij de bouw van de baan, alle voorzieningen zijn getroffen, maar ik denk
dat dit "iets" is voor binnen 10 jaar ofzo, als alles weer stampvol zit :-)

groeten,
Kris
destrikjes
gast

Tja Kris, wat moet ik hier op zeggen :)

Ik heb je ambitieuze plan gelezen voor wat betreft je loc lift.
Ben wel nieuwsgierig of dit plan volledig gaat werken en ook of je de juiste geleiders op de kop kan tikken.

Je opstelling getoont op bovenstaande foto's laat menig modelspoor-hart sneller doen kloppen denk ik.
destrikjes
gast

Kris, dit heeft helemaal niets meer met modelspoor te maken... dit is gewoon science fiction!!!
Prachtig gewoon :O
Speciale Gast

Heemskerk

Hallo Kris,

Dat zijn gewoon 2 geweldige plaatjes.
Het ziet er erg leuk uit, vooral met die blauwe lampjes.  :thumbup:  :thumbup:

Groet, Lesley

hihi, eigenlijk zijn het gewoon "koud witte" LEDs :-)
Ik heb één voor één gaatjes daarvoor geboord, en die stuk per stuk aan mekaar gesoldeerd !
De draden zijn ingefreesd in de legplanken zelf, zodat je nergens bedrading ziet.

Indien jullie ook zo'n vitrine willen => in de tutorials sectie van m'n site, kan je de handleiding downloaden om ze na te bouwen :-)

groeten,
Kris

bezig met een module en de grote baan

ziet er goed uit die vitrines.

mooie verlichte lange vitrines.

wie wil dat nou niet!!!

gr john
destrikjes
gast

Ziet er prachtig uit Kris.

gr. Arno

Weldra moeten die vitrines plaats ruimen ...
Voor grotere vitrines, met RGB LED verlichting.

Eerst gaan we komend voorjaar een loclift bouwen in de 2de hobbyruimte,
als dat goed verloopt, dan komt er één lange vitrine van 5m50 i.p.v. 2 afzonderlijke van elk 2m40, dubbelsporig,
en ook voorzien van "omhoog/omlaag" functie. Zodoende kan ik dan eindelijk 2 spoortjes achter't bed achterdoor leggen,
om de railspiraal in de hobbyruimte, aan te sluiten op de vitrines boven de treinbaan.
En aan de andere kant van de vitrines, is nog ruimte voor een keerlus, dus dat komt wel goed :-)

groeten,
Kris