Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m

Gestart door maavm vrijdag 05 november 2010, 22:20:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Afgelopen zaterdag mijn 50e verjaardag gevierd met familie en vrienden. Bij de familie was het inmiddels doorgedrongen dat ik de treinhobby sinds een paar jaar weer heb opgepakt en mijn zwager heeft me daar toch aardig mee kunnen verrassen. Hij kwam namelijk binnen met een oude kist



?. en een doos.



Geen idee wat er in zou kunnen zitten.  Dus maar eens begonnen de kist te openen en toen begon mijn hart toch wel sneller te kloppen.
De inhoud van de kist bestond uit 10 locomotieven, een aantal wagens, bovenleidingmasten (oude type) en seinen. Voor de foto de locs maar eens op de rails gezet









?. en de rest in de doos gelaten



De locs zijn de volgende: 3029, 3000, 3032, 3003, 3005 (in een zeer oude doos) 3014, 3047, 3053, 3075 en een 3098, alles analoog. De locs schijnen al geruime tijd in de doos te zitten, dus hebben ze wel allemaal een onderhoudsbeurt nodig.

Toen maar eens de doos geopend:

Daarin : 1 locomotief (3000), een hoop rails, een aantal wissels in dozen , een hoop bovenleidingdraad en nog meer bovenleiding.





Nou, ik heb voorlopig weer wat te doen. Mijn voornemen om de baan zowel voor analoog als digitaal bedrijf geschikt te maken blijkt nu een goed idee te zijn, want deze 11 locs gaan digitaliseren zie ik niet zo zitten.


Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Dag Marcel.

Onder het mom 'Beter laat dan nooit': alsnog van harte gefeliciteerd Abraham! :wink:

Wat een fantastische verrassing van jouw zwager; het moet toch een bijzondere verjaardag zijn geweest!
Erg leuke aanwinsten waarmee het analoog materieel is uitgebreid. Moet je binnenkort maar een wat beter
op foto zetten, want dat is het zeker toch wel waard. Ook toppie dat er nog veel originele verpakkingen bij
zijn, hier is toch wel aan te zien dat de vorige eigenaar zuinig was op z'n (modelbaan-)spulletjes.

Groeten,

Erik.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Van harte! Leuk cadeau zeg, maar ik zou deels digitaliseren toch nog overwegen. Heb je toch voor weinig enkele grote digitale locs erbij.

groet, Michiel
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Mogelijk dat er ooit een aantal gedigitaliseerd zullen worden, maar dat is ook afhankelijk van hoe goed alles nog rijdt. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Het heeft al lang, ik vermoed zelfs heel erg lang, in dozen gezeten. Volgens mij komt alles uit de jaren 60 en misschien zo hier en daar nog wel uit de jaren 50. Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn. Die zal dus wel aardig vuil zijn. Nog genoeg te doen, vermoed ik.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.

Bekend fenomeen. Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: maavm op zondag 10 juni 2012, 22:45:31
Afgelopen zaterdag mijn 50e verjaardag gevierd met familie en vrienden.

deze 11 locs gaan digitaliseren zie ik niet zo zitten.

Eerst al gefeliciteerd met je 50ste (beter laat dan nooit) en verder ...  WOWWWWIIIIIII, wat een kado, allemaal in OVP nog .  Een schatje op zolder zo te zien.

Dat digitaliseren hoef je echter geen fortuin te kosten... goedkope decodetjes heb je al vanf 18 a 20 euro en inbouwen is niet zo heel moeilijk.  Het rijgedrag is niet  schitterend, maar dit zijn dan ook oude locs en dan stoort het eigenlijk niet echt vind ik persoonlijk.

Ik ben beniewd wat er met je pareltjes gaat gebeuren !  Ik vogl op de voet ;-)
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.
Citaat van: Golfer op maandag 11 juni 2012, 16:52:40
Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.

Heren,

volgens mij doe je daar meer kwaad mee dan goed . . .

Groeten,

Erik.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Met druk op de wielen heb ik geprobeerd, maar dat was niet de oplossing en nog meer druk uitoefenen durf ik niet aan. Als iemand nog ideeen heeft over wat er aan de hand zou kunnen zijn met die loc (vastzittende wielen [assen]) dan hou ik me aanbevolen. Ik heb gisteravond de kap er af gehaald (een project op zich) maar kon er niet direct iets aan zien. Op de rails krijgt de loc wel stroom, de verlichting gaat branden, het schakelrelais schakelt en de telexkoppeling doet ook wat, maar rijden dat doet die niet.

Gisteravond de meeste locs een stukje laten rijden. Een paar reden en schakelden goed, de 3098 (P8) reed zelfs heel erg soepeltjes en schakelde ook prima.
Een aantal locs hebben het probleem dat ze de ene kant op goed rijden maar dat ze de andere kant op niet van hun plaats komen en alleen maar staan de brommen. Volgens mij moet dat iets met het omschakelrelais te maken hebben, maar hoe of wat zou ik niet weten. Is er iemand die dit probleem herkent en daar een oplossing voor weet? Ben erg benieuwd naar reacties. Ik zou graag alles weer goed aan het rijden krijgen.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 11 juni 2012, 19:56:51
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.
Citaat van: Golfer op maandag 11 juni 2012, 16:52:40
Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.

Heren,

volgens mij doe je daar meer kwaad mee dan goed . . .

Groeten,

Erik.

Ah, eindelijk een medestander. Ik verkondig hier al jaren dat aan de wielen draaien van Marklin lok's funest is voor assen, tandwielen etc. Maar ik word voor gek verklaard. >:-D

Gr, Ben.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Om deze loc's weer rijdend te krijgen gewoon alles reinigen vervolgens in de handleiding kijken waar je ze dient te smeren. Wees zuinig met de olie. Kijk ook de koolborstel na.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bedankt Johnny,

Ik zal de 3047 met zijn (tand)wielen eens in een badje wasbenzine zetten. Kijken of dat voldoende is.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hallo Marcel,

Als de kap van lok er toch af is, kijk of dat er niets tussen de tandwielen zit wat de zaak kan blokkeren, ik ben het helemaal met Ben eens, forceer de zaak niet door aan de wielen te draaien, kijk liever biinen in of dat er niets aan de hand is.  :O :O

Veel plezier met het mooie verjaardags cadeau, en succes met de baan.

Groetjes Herman.
(de iris)
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Het bad met wasbenzine gaat het niet worden want ik las later in het Ma service handboek dat het gebruik van wasbenzine wordt afgeraden. Weet iemand hier iets anders wat gebruikt kan worden?
Eergisteravond de 3005 uit de rode doos een stukje laten rijden en die rijd als een trein en schakelt goed om. Helemaal niks mis mee. Ook de 3014 (zwitserse E-loc) die in eerste instatie maar één kant op ging, reed gisteravond zomaar opeens beide kanten op. Dus dat was ook weer positief. Vanavond wat druppeltjes olie op de juiste plaatsen en dan is deze loc weer helemaal in orde.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
TEC 7 spuitbus (reiniger hé niet de lijmversie  :)  )
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
wat me nou wel opvalt is dat jij toch es met die dame van je gaat moetenpraten.  Las ik niet in één van de eerste posts in deze draad dat "je niet meer plaats kreeg dan de huidige afmetingen" ?
Met zo een stapel nieuwe aanwinsten MOET die baan gewoon uitbreiden, toch ?  Een goed argument vind ik persoonlijk.   Kan ze der iets tegen in brengen ?  Als het je ZWAGER (haar broer hoop ik ,niet de man van jouw zus of zo) is notabene die het heeft veroorzaakt ;-)

I rest my case, Your Honour !

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bedankt Johnny.

Ik zag op de site van TEC7 dat er een TEC7 cleaner genoemd wordt, ik neem aan dat je die bedoeld. De vraag is dan of dat ook ergens in de omgeving van Den Haag is te krijgen. De website van TEC7 geeft alleen maar verkoopadressen in België.

Dani,

Die grotere baan zal er niet komen, ook geen zin om weer opnieuw te gaan beginnen. De betreffende zwager is trouwens de man van een zus van me, dus daar zou ik het toch niet op kunnen gooien.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: Spoorman op dinsdag 12 juni 2012, 12:24:05
Maar ik word voor gek verklaard. >:-D
It takes one, to know one, Ben :wink: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
De laatste bercihten voor wat betreft de locs ou de oude doos (letterlijk) zijn goed. De 3014, die eerst maar één kan op wou gaat nu beide kanten op. Het omschakelrelais heb ik wat bijgesteld en dat heeft geholpen, niet dat de loc altijd ged schakelt, maar voorlopig goed genoeg. De 3047 met de vastzittende wielen begon gisteravond opeens te rijden, nadat ik even het relais een zetje had gegeven en sindsdien rijd hij dus, eerst luid piepend, maar na een flinke dosis olie was dat voorbij (voorlopig). Want, vanmiddag liet ik hem weer even rijden en toe begon hij weer te piepen. Nog maar wat olie erbij vanavond en zien hoe lang het dan goed gaat. Ondertussen gebeurt er niks aan de baan dus ik denkt dat ik de kist met locs voorlopig maar dicht ga doen, hoe eerder de stationslaag gereed is, hoe eerder ik al dat fraais over de baan kan laten rijden.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Dag Marcel.

Goede berichten t.a.v. 'de oudjes', maar 'een flinke dosis olie'
klinkt al als te veel, dus 'nog maar wat olie' lijkt overbodig.
(Let op: overdaad schaad  :important:)
Een mogelijkheid van het piepen kán het kunststof tandwiel
zijn: als de tandjes afgesleten zijn, slaat ie door en geeft
een rotgeluid . . . indien zo, zal je deze moeten vervangen.

Groeten,

Erik.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
De vraag die direct bij mij opkomt is dan waar heb je de loc gesmeerd en met welke olie? Wees steeds zuinig met olie...
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Mijne heren, bedankt voor de reacties maar wees gerust, de flinke dosis olie moet met een korreltje zout worden genomen. Dat met het olien spaarzaam moet worden omgegaan is bekend. Wat voor olie ik gebruik weet ik niet. Toen ik alles een paar jaar geleden weer uit de doos haalde kwam er ook een klein flesje olie uit, zo'n fles waar ooit oog of oordruppels in hebben gezeten, dus met een dop met pipet eraan. Maar waar ik die olie vandaan heb gehaald weet ik niet meer. Vooralsnog lijkt het met mijn andere locs geen problemen te geven.
Het gierende geluid van de 3047 was de vorige keer verholpen nadat ik de 2 smeerpunten op het motorschild en het motorhuis van een extra druppeltje olie had voorzien, dus of het van dat kunststof tandwiel komt? Ik zal er in ieder geval wel eens naar kijken.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Marcel, heb je ook de asjes geolied zoals aangegeven in het bijhorende boekje? Deed je een drupje olie op het sponsachtige stukje?
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Ik heb inderdaad de sponsachtige stukjes voorzien van een een druppel olie, in eerste instantie een klein beetje olie via de punt van een kleine schroevendraaier, maar toen het gierend geluid bleef, heb ik daar nog eens een flinke druppel bij gedaan en toen was het geluid weg, om de volgende avond weer terug te keren. De tandwielen had ik ook nog voorzien van wat olie. Het bijbehorende boek zat er overigens niet bij, helaas, dus als iemand dat nog heeft van een 3047 houd ik me aanbevolen.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Gisteravond de 3047 nog eens laten rijden en wat bleek geen gegier meer. Hij reed gewoon rustig zijn rondjes. Daarna de kap er weer opgedaan en nog wat laten rijden en weer als een zonnetje. Daarna de loc in z'n doos gedaan en die weer in de kist. Nu eerst verder met de baan. Het testbaantje blijft overigens voorlopig liggen zodat er zo nu en dan toch gereden kan worden met een loc uit de kist.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Elke goede doe het zelf zaak zou die tec 7 cleaner moeten hebben.Zouden ze dat bij de Karwei niet hebben ? Ik heb mijn bus gevonden te Gent-Ledeberg.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Intussen ook al weer aan de baan gewerkt, aan het al op zijn plaats liggende deel van de stationslaag. De seinenmasten, die ik er af had gehaald om beschadiging te voorkomen toen de tafel op z?n kant stond, zijn weer bevestigd en aangesloten op een aparte 16V aansluiting. De bedrading van de wissels en seinen is aangesloten op de K83 decoders en dat kan nu allemaal geschakeld worden met de Tams MC.
Alleen de driewegwissel heeft kuren, die wil niet linksaf schakelen en dat betekent dat ik die er tussen uit moet gaan halen om na te gaan wat er mis mee is. Dat ding heeft als eens eerder problemen gegeven en ik dacht dat ik die verholpen had, maar niet dus, helaas.

Als op dit 1e deel van de stationslaag alles is aangesloten en werkt zoals het moet, ga ik verder met het 2e deel van wat nog op zijn kant staat. Dit is al voor een groot deel gereed, dus ik hoop op niet al te lange termijn ook die op z?n plaats te kunnen leggen. Als dan de 2 delen elektrisch gekoppeld zijn, zal moeten blijken of alle sturingen en de remtrajecten goed  functioneren.

Ik maak overigens alle koppelingen en decoders aan de  bovenzijde van de stationslaag zodat ik er altijd gemakkelijk bij kan. Daar overheen komt later het spoor naar het 3e nivo van de baan.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Het probleem met de driewegwissel is opgelost. Ik heb hem er uit gehaald en wat bleek, één van de blauwe draden was losgekomen van de spoel. Dus die snel weer vast gesoldeerd en toen deed die het weer. Gelukkig een eenvoudig op te lossen probleem.

Nu had ik nog een eigenaardigheid met een ontkoppelrail. Bij het aansluiten van de draad voor de aparte voeding van de seinverlichting op de trafo, sprak de ontkoppelrail aan, en daarvan was alleen de gele draad aangesloten. En laat die ontkoppelrail nou geen enkele verbinding hebben met de seinverlichting, behalve dan via de massa. Alle componenten op de baan zijn via de massa met elkaar verbonden en daar, in combinatie met een defect aan de ontkoppelrail, heeft waarschijnlijk het probleem gezeten. De ontkoppelrail uit de baan gehaald en open gemaakt. De aansluiting van de spoel op het soldeerpunt in de rail bleek los te zijn gekomen. Vermoedelijk heeft dit contact gemaakt met de rail en op één of andere manier de spoel geactiveerd. De spoel inmiddels weer vast gesoldeerd en de ontkoppelrail weer in de baan opgenomen. Bij een eerste test leek het nu goed te gaan. Vanavond nog eens goed testen en hopelijk dan  definitief aansluiten.

Begrijpen doe ik het echter niet, want ik begrijp niet wat dit allemaal te maken heeft met de voeding van de seinverlichting. Bijgevoegd een schematische weergave van hoe de ontkoppelrail en de seinverlichting zijn aangesloten. Toen de massa van de rails (rijspanning) niet was aangesloten sprak de ontkoppelrail krachtig aan, nadat de railmassa ook was aangesloten, reageerde de ontkoppelrail veel minder sterk. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn geweest?

Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Het probleem met de ontkoppelrail is inmiddels ook opgelost. Het bleek inderdaad te gaan om een verbinding tussen de massa van de rail en het soldeerpunt (aan de binnenkant van de rail) van de blauwe draad. Hoe het komt dat de voeding van de seinverlichting daar invloed op had, zal wel een raadsel blijven. Maar het probleem doet zich nu in ieder geval niet meer voor. De 1e plaat van de stationslaag ligt weer op zijn plek, alles is aangesloten op de K83-decoder, behalve de ontkoppelrails want die wil gewoon analoog bedienen, en schakelt zoals het moet. Ik wil wel de aansturing van de driewegwissel nog aanpassen. Ooit op dit forum daar een schakeling voor gevonden met dioden en die wil ik dan maar eens gaan uitproberen.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
I.v.m. de uitbreiding van mijn treincollectie, n.a.v. mijn  50e verjaardag, ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid  het schaduwstation uit te breiden. Nu zijn daar niet zoveel mogelijkheden voor, maar het is me toch gelukt om er  een spoor bij te maken. Op de foto?s  is te zien hoe ik dat gedaan heb. Gelukkig zaten er in de doos  ook de nodige handbediende wissels die ik mooi hierin kon verwerken.







Nu moest de ook de besturing aangepast worden aan het extra spoor en dat heeft me toch de nodige hoofdbrekens gekost. Ik had het allemaal op tekening uitgewerkt, maar als je het dan vervolgens het niet goed aansluit ben je toch een hele tijd aan het zoeken voor je dat er uit hebt. Maar na een weekje vakantie (die week met dat mooie weer) had ik het redelijk snel gevonden en tot mijn opluchting lijkt het nu te werken. Ik zeg lijkt omdat ik het nog niet getest heb met rijdende treinen. Uit de test zal ook moeten blijken of het nieuwe spoor lang genoeg is of te wel of de locs niet te snel tot stilstand komen. Ik ben bij het baanplan voor de maximale lengte uitgegaan van een trein bestaande uit een loc (ca. 20cm)  met 4 D-treinrijtuigen van 24cm en dat zou op dat nieuwe spoor net moeten lukken.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
De afgelopen weken bezig geweest  met het testen van de besturingsschakeling van het nu 5-sporige schaduwstation en dat leverde toch wat problemen op. Een nieuw geplaatste wissel wou niet omschakelen en er leek een fout in de schakeling te zitten. Wissel vervangen door een andere en toen was dat gelukkig opgelost. Toen op zoek naar de fout in de schakeling wat geen fout bleek te zijn maar een universeel relais (ma 7245) wat soms niet goed schakelde. Bezig geweest om dat op te lossen, eerst het relais vervangen door een seinrelais (ma 7188) maar toen was het nog steeds niet goed. Uiteindelijk het universeel relais 7245 teruggeplaatst en de niet gebruikte contacten iets verbogen zodat die bij het schakelen niet meer bediend worden en nu schakelt het relais goed. Na uitgebreid testen met alle locs had ik vorige week het 1e deel van de stationslaag weer op zijn plaatst gelegd om een dag later er achter te komen dat ik een sein en een hulprelais (een 7188 zonder mast) volledig over het hoofd heb gezien, stom, stom, stom.
Dus gisteren de plaat van de stationslaag wèèr op zijn kant gezet en aan de gang gegaan om het sein en hulprelais te plaatsen en aan te sluiten. Vanavond hoop ik dat af te kunnen ronden.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
De afgelopen tijd niet helemaal stil gezeten en de stationslaag ligt nu compleet op zijn plaats.
Er moet wel nog het een en ander aangesloten worden waaronder ook enkele verbindingen tussen de beide delen van de stationslaag en dan het traject naar boven vanuit het schaduwstation en  de lus tijdelijk sluiten zodat er ook gereden kan worden. Ik ben alleen de aansluiting voor de rijspanning vergeten, maar die is gelukkig nog gemakkelijk aan te brengen.
Nu eerst maar wat foto's.







Hopelijk binnenkort weer wat tijd om verder te gaan. December is niet echt een maand om veel te kunnen doen.

Overigens had ik nog een vraag gesteld over het Viessmann relais, 5551 geloof ik, kunnen deze nu 1,5A of 2A schakelen ? Iemand die het weet?
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Ziet er goed uit allemaal Marcel!
Mbt je Viessmann relais vraag kan ik je helaas niet helpen, ik rijd geheel met de hand, met helaas reglmatige botsingen  ;)
Jouw nieuwe oude analoge loks zijn zeker de moeite waard om te digitaliseren, in Houten of op Eurospoor, Rail ed kan je vaak voor een schappelijk bedrag een ESU decoder scoren, en met bijvoorbeeld de ombouw van 2 loks per jaar lopen de kosten ook niet uit de hand.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: maavm op donderdag 13 december 2012, 21:14:08
Overigens had ik nog een vraag gesteld over het Viessmann relais, 5551 geloof ik, kunnen deze nu 1,5A of 2A schakelen ? Iemand die het weet?

Bij de Viessmann 5552 staat duidelijk op het doosje 2A, dus ik denk dat de 5551 ook 2A aankan.



Mvg, Jos
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
De afgelopen 2 weken vrij geweest en gelukkig ook nog wat tijd gevonden om aan de baan te werken. De stationslaag en het schaduwstation zijn met elkaar verbonden en ik heb een tijdelijke lus aangelegd om vanuit het station weer naar het schaduwstation te kunnen rijden.
Toen maar eens gaan testrijden met een lok en uiteraard bleken er weer wat fouten in de bedrading te zitten. Eén remsectie bleek door 2 transformatoren te worden gevoed bij een op rood staand sein, nml. de remtrafo en de rijtrafo en die trafo?s bleken ook nog eens niet in fase te staan met elkaar. Dat leidde tot mooie vonken in een relais (keuzerelais rij of remspanning) en de transformatoren vonden het ook niet leuk want die hoorde je duidelijk afschakelen op hun thermische beveiliging.
Bij een 2e remsectie bleek de isolatie tussen het rij en het remvak niet goed te zitten dus ook daar dezelfde verschijnselen. Het mooie is echter dat, nadat ik die fouten eruit had gehaald, alles nog goed functioneerde, er is dus niet overleden. Na een paar rondes testen met één loc, maar eens aan de gang gegaan met 5 locs/treinen, het maximaal aantal wat in het schaduwstation kan.
Tot mijn grote blijdschap bleek de besturingsschakeling van het schaduwstation, na toch ca. 2 maanden niet gefunctioneerd te hebben, in één keer goed te werken, alle relais, seinen en wissels schakelden zoals het hoorde. Dat geeft mij in ieder geval vertrouwen voor de toekomst.
Ook in het station schakelt alles zoals het zou moeten, echter doet zich nu een ander probleem voor en dat is de meegebogen wissel aan de ingang van het station; sommige locs vinden het nodig hierop uit de rails te lopen, grrrrrrr  :(.  Hoe dit nu weer op te lossen, weet ik zo snel niet. De wissel zal er waarschijnlijk uit moeten, maar wat dan? Vervangen door een andere meegebogen wissel zie ik niet zo zitten. Weer een uitdaging dus.
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Beste Jan Willem,

Dank voor je aanbod. Waarom ze uit de rails lopen weet ik nog niet. Moet ik nog eens nauwkeurig naar kijken. Hopelijk vanavond even tijd.
Overigens heb in de loop der jaren toch al wat klachten gehoord over de meegebogen wissels en met name dan bij oprijden over de aftakkende boog. Dat is ook de reden geweest dat ik ze zoveel mogelijk heb geprobeerd te vermijden. In mijn schaduwstation worden ze alleen maar afgereden en dat gaat probleemloos.
Twee locs die problemen hebben op de betreffende wissel zijn de 3076 (accumulatortreinstel) en 3048 (grote stoomloc) van Marklin.
Overigens net even gezocht op het forum en vond een draadje waarin een mogelijke oplossing wordt gegeven, t.w. het bijbuigen van een wielgeleider op de wissel.
Ik bedenk me nu ook dat ik mogelijk nog een vervangende wissel heb liggen. Ik dacht dat ik er doorheen was, maar misschien heb ik er toch nog één. Vanavond even goed zoeken.
Ik laat nog weten hoe dit verder gaat.
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Marcel,

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, toch nog een baantje erbij kunnen puzzelen, het begint er al gevorderd uit te zien.

Suc6 met je verdere bouw.

gr. Arno
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Gisteravond het accumulatortreinstel (ma 3076) over de meegebogen wissel laten rijden en geconstateerd dat hij er uit loopt op de punt van de wissel. De andere locs waarmee ik aan het testrijden ben reden er nu goed overheen.
Het lijk er dus op dat bij het treinstel de wielen net iets verder uit elkaar staan dan bij de andere locs.

Ik vond inderdaad nog een andere meegebogen wissel dus daar wil ik een testbaantje mee maken om te zien hoe het treinstel daar overheen rijdt. Gaat dat goed dan wordt de wissel vervangen, treedt hetzelfde probleem op dan moet er wat ander bedacht gaan worden, mogelijk het bijstellen van de wielgeleider op de wissel. Dat moet dan wel weer geen gevolgen hebben voor de overige locs. Wordt vervolgt.
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Daar ben ik dan weer. Niet zo veel gebeurt hier, er deden zich allerlei storingen voor in de baan en uiteindelijk wat zaken moeten vervangen. De wissel uit het vorige bericht moest toch vervangen worden omdat die niet meer goed omging. Ook een sein deed het niet goed na plaatsing op de baan en heb ik dus weer weggehaald, een ander sein geplaatst, maar ook dat deed het niet goed dus voorlopig maar even zonder. Vervolgens een tweetal relais (Ma 7045) die soms niet goed schakelden. Dit betrof de relais die omschakelen van het rijsignaal naar het remsignaal in de remsecties. Gevolg: de ene keer bleef de trein staan voor een groen zijn, bij het andere relais werden het rijsignaal en remsignaal met elkaar doorverbonden met grote stromen tot gevolg en een afschakelende trafo. Dat is dan ook het nadeel van deze relais van Marklin, bij het omschakelen van het ene contact naar het andere wordt even alles met elkaar doorverbonden en juist op dat punt bleef het relais hangen. Ten einde raad maar een aantal Viessmannrelais (5552) gekocht. Ik hoop dat die wel echt omschakelen. Morgen wil ik de 7045 relais gaan vervangen door een Viessmannrelais en hopelijk gaat het dan wel allemaal goed.  Ik probeer morgen ook nog een filmpje te plaatsen met een afremmende trein.

Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Hier dan het filmpje met een trein die afremt in het station. Ik moet wel nog wat spelen met de CV-instellingen, maar ik vind het al aardig uitzien. Het enige minpunt is dat de trein op overgangssectie even inhoud om daarna in de remsectie weer even vaart maakt om vervolgens dan af te remmen. Ik heb al geprobeerd of met weerstanden over de dioden dat verholpen zou kunnen worden, maar niet dus.



Gisteren de beide 7045 relais vervangen door een Viessmann 5552 met 2x2 om. Ik moet nog 1 soldeerverbinding maken en dan kan ik weer gaan testrijden.
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Hallo Marcel,

Het ziet er al aardig uit, maar ik zou de snelheid wel een stuk omlaag brengen want op schaal haalt hij nu gemakkelijk de 200 Km per uur.

Mvg, Jos
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Jos,

Met de snelheid valt het wel mee. Op de film lijkt die inderdaad veel hoger te zijn. Er zit blijkbaar toch een verschil tussen opnamesnelheid en weergavesnelheid.

Overigens de soldeerverbinding is gemaakt en nog 2 draden zijn getrokken en de eerste testrondjes zijn gereden en dat ging goed. Voorlopig ga ik nog door met testrijden omdat bij de 7045 relais de problemen zich ook pas na verloop van tijd voordeden. En dan wordt het tijd om het station te gaan inrichten voordat ik het spoor omhoog  en de bovenste laag ga aanleggen. Er komt dan een ca. 15cm hoge ring om het station heen dus dat maakt de bereikbaarheid toch net iets minder.

Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Het wordt tijd om het station in elkaar te gaan zetten maar de bijbehorende perrons zijn niet voorbereid op het inbouwen van verlichting. Dus wat zitten piekeren hoe dan toch verlichting op de perrons te maken. En zomaar opeens kwam de oplossing: lichtmastjes op het perron plaatsen. Toen maar eens gaan zoeken naar geschikte lichtmasten en iets gevonden van Viessmann, maar dan wel schaal TT anders zou het niet onder de overkapping passen.

Dit station wordt het:


En zo ziet een los perrondeel eruit met 2 lichtmastjes in een testopstelling (vandaar staan ze wat scheef):


En natuurlijk met de verlichting aan:


Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat en op de foto ziet het er donkerder uit op het perron dan het in mijn beleving was.
In totaal worden het 8 perrondelen dus dat vergt nog een diepte investering voor de lichtmasten (8 heb ik er al).
Nu nog lijm en vooral tijd vinden om het station in elkaar te zetten.

Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Het heeft even geduurd, maar het 1e perron staat met de lantaarnverlichting op zijn plaats.
Voor de foto een trein langs het perron gezet en het ziet er naar mijn mening goed uit.



Waar ik nog niet helemaal tevreden over ben zijn de overgangssecties naar de remsecties. De trein remt iets af in de overgangssecties en versnelt weer in de remsectie voordat hij gaat afremmen. Heeft iemand dezelfde ervaringen? Het remsignaal komt uit de Tams Master Control. Hoe ik de overgangssectie heb aangelegd, zie hieronder.


Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Hallo maavm,

ik gebruik de afrem module van Al en ben daar heel tevreden over
ook moet ik zeggen dat je het mooi opgelost hebt met je lantaarns op de perrons



GZD

Gr Ed
Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Het hierboven vermelde probleem met overgangssecties is verholpen. De oplossing was heel simpel, gewoon geen overgangssecties toepassen. Ik had ze ooit ingebouwd omdat er bij een overgang van rij- naar remsectie behoorlijke vonken ontstonden.
Ergens in dit draadje heb ik al eens gemeld dat a.g.v. een fout in de bedrading een remsectie door 2 trafo?s/boosters werd gevoed (rij en rem) en dat die trafo?s ook nog eens niet gelijk gepoold bleken te zijn. Gisteren drong het tot me door dat dat ook de reden moet zijn geweest van de vonken op de overgang van rij- naar remsectie. Dus gisteravond de overgangssecties overbrugd en rijden maar. De trein reed mooi over de overgang en remde keurig af. Ik geloof dat 1 keer een klein vonkje heb gezien. Daar lig ik niet wakker van. Het belangrijkste is dat de treinen nu mooi de overgang van rij naar remsectie overgaan en daarna afremmen. Daarna de overgangssecties er maar helemaal uitgesloopt. Vanavond nog wat herstelwerk aan de bedrading en dan moet het allemaal in orde zijn.