In een schaduwstation (volgens M* handboek Electrotechniek, p. 99) geldt dat je voor het eerste spoor een relais inzet, en voor elk extra spoor komt daar een relais bij. Dat gaat zo: R1 voor spoor 1 en R2. R2 voor spoor 2 en R3, enz. (serieel geschakeld dus).
Elk spoor heeft een contactrail (of reedrelais) voor bezetmelding en samen gebruiken ze er eentje om aan te geven dat de trein vertrokken is. (zie schema)
Dat is allemaal simpel met getrokken treinen, zonder lus of kopstation, maar dat verandert bij trek-duw combinaties met een kopstation of lus.
Als treinen ook achterste voren binnen kunnen komen (en dus met sleper of magneet achteraan), dan moet je misschien een andere tactiek volgen:
1. Elk spoor staat op doorrijden totdat een trein helemaal binnen de afstelspoorsectie is. Pas dan gaat de stroom eraf.
2. Elk afstelspoor heeft een eigen contactrail die meldt dat de trein vertrokken is, in plaats van een gezamenlijk gebruikte contactrail
Heeft een van jullie hier ervaring mee ?