Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schaduw station (analoog)

Gestart door Jan22 woensdag 18 augustus 2010, 00:03:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduw station (analoog)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Schaduw station (analoog)
In een schaduwstation (volgens M* handboek Electrotechniek, p. 99) geldt dat je voor het eerste spoor een relais inzet, en voor elk extra spoor komt daar een relais bij. Dat gaat zo: R1 voor spoor 1 en R2.  R2 voor spoor 2 en R3, enz. (serieel geschakeld dus).

Elk spoor heeft een contactrail (of reedrelais) voor bezetmelding en samen gebruiken ze er eentje om aan te geven dat de trein vertrokken is. (zie schema)



Dat is allemaal simpel met getrokken treinen, zonder lus of kopstation, maar dat verandert bij trek-duw  combinaties met een kopstation of lus.
Als treinen ook achterste voren binnen kunnen komen (en dus met sleper  of magneet achteraan), dan moet je misschien een andere tactiek volgen:

1. Elk spoor staat op doorrijden totdat een trein helemaal binnen de afstelspoorsectie is. Pas dan gaat de stroom eraf.
2. Elk afstelspoor heeft een eigen contactrail die meldt dat de trein vertrokken is, in plaats van een gezamenlijk gebruikte contactrail

Heeft een van jullie hier ervaring mee ?
Re:Schaduw station (analoog)
Wil Tweeendrie
gast

Re:Schaduw station (analoog)
Dag Jan,

Niemand heeft nog gereageerd zag ik, terwijl ik zat te surfen op het forum.

Ik wil wel meedenken aan een oplossing, maar ik vind die tekening nogal vaag.
Het genoemde boek heb ik niet. (ik ontwerp mijn schakelingen altijd zelf.)

Is het mogelijk, dat je het ontwerp scant, en dan naar mij mailt. Faxen kan ook.
Dan heb ik een duidelijke schakeling en kan ik er ook op krassen om je probleem proberen op te lossen.

Groet uit de klei,

Wil Tweeendrie
Re:Schaduw station (analoog)
Hoi!

het is inderdaad een probleem met deze schakelingen om met trekduw treinen te rijden en ook om het station van de andere kant in te rijden.

de truuk is volgens mij (ik heb zelf ook zoiets) dat je de stroom van het HELE opstelspoor uitschakelt op het moment dat de trein 'binnen' is.

dit is te realiseren door aan begin en eind van het opstelspoor een massadetector te maken met een lengte van je langste rijtuig. de twee massadetectors bekrachtigen het relais dat het opstelspoor onder spanning zet. zo gauw de trein de massadetector voorbij is, zal het relais afvallen en de trein stoppen.

de massadetectoren en wissels worden nog met permanente spanning gevoed (dus niet geschakeld)

het leuke is dat te lange treinen niet zullen stoppen en automatisch doorrijden...

kun je hier wat mee? het werkt in alle richtingen en ook met duwtreinen en kost alleen een relais!
het makkelijkste is dat je de treinen weer start door handmatig een knop in te drukken.

seinen zou ik zelf niet in een schaduwstation zetten. je ziet ze toch niet.

Hessel.
Re:Schaduw station (analoog)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Schaduw station (analoog)
Dat klinkt uitvoerbaar. Met M-rails zou ik vroeger met schakelrail gewerkt hebben, en dus voor en achter een sleper hebben moeten gebruiken. Dit klinkt beter.
Het schaduw station heeft K-rails. De detectie zone komt dus te liggen vanaf binnenkomst op opstelspoor tot de plek waar de trein moet stoppen...

Maar dan gebruik je een monostabiel relais (eentje die blijft kleven zolang detectie plaats vindt) in plaats van een bistabiel relais die met een puls omklikt ?
Re:Schaduw station (analoog)
inderdaad, gewoon een monostabiel relais.

als je er voor kiest om dmv een schakelaar de volgende trein te starten, dan is het het beste om met de schakelaar het relais te laten opkomen. je overbrugt dan zogezegd de massadetector.

ga je later digitaal, dan kun je de relais ook nog met een decoder aansturen:
relais aansturen = doorrijden,
relais NIET aansturen = automatisch stoppen.

Hessel
Re:Schaduw station (analoog)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Schaduw station (analoog)
Ik denk wel dat ik dan zo'n 500 gelijkstroom assen moet gaan vervangen ...
Re:Schaduw station (analoog)
Citaat van: Jan22 op maandag 30 augustus 2010, 22:06:35
Ik denk wel dat ik dan zo'n 500 gelijkstroom assen moet gaan vervangen ...

tja, dan maak je het wel moeilijk, 3 rail heeft juist als leuk voordeel dat je massadetectors kunt gebruiken.

massa detectors kun je natuurlijk altijd vervangen door stroom detectie, maar dan moeten je assen wel gebruikers zijn (weerstandje toevoegen).

wat ik trouwens ook wel eens heb bedacht is om een magneetje in het midden van de trein aan te brengen. dan maakt het ook niet uit van welke kant hij komt. een reedrelais komt dan in het midden van het spoor. en dat sluit je aan op het relais dat het spoor stroomloos maakt.

groeten,
Hessel

Re:Schaduw station (analoog)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Schaduw station (analoog)
Is dat zo? Dat vraag ik me af. Bij tweerail assen zijn de wielen niet verbonden. Dus loopt er geen stroompje tussen linker en rechterwiel.
Detectie zou dan plaats moeten vinden op de linker of op rechter spoorstaaf, en niet tussen de twee spoorstaven onderling.

Stel je maakt aan begin en eind van het opstelspoor een massadetector te maken met een lengte van het langste rijtuig, dan doe je dat vanwege het contact tussen de linker en de rechter spoorstaaf, dat ontstaat bij het passeren.

Ik kan er verder ook niets aan doen maar ik heb gewoon een groot aantal Zwitserse vier-assers van Lilliput, Lima, Kleinbahn, e.d., in gebruik, uit een tijd dat M* die nog niet leverde, en andere firma's wel. De keus is dan alle assen ombouwen, of met geleidende lak bewerken, of op een andere manier beveiligen.


Daarnaast begrijp ik dat detectie vooral door de lok plaats vindt, meer dan door de wagons. Is dat misschien de reden dat Blausee-Mitholz een aanpassing aan analoge loks voorstelt om deze te kunnen detecteren ? Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13963.msg219453#msg219453