Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Witte lijnen op wielen van loc's en treinstellen

Gestart door Gerard zaterdag 24 april 2010, 22:57:19

Witte lijnen op wielen van loc's en treinstellen
Op wielen van locomotieven en treinstellen staan vaak (misschien wel altijd) witte lijnen.
Om duidelijk te maken wat ik bedoel heb ik van Romar een foto geleend, waarop ze duidelijk te zien zijn, ook al is het hier op een modelloc.

De vraag (ook namens Romar) is: waarvoor dienen die lijnen? Romar dacht ergens gelezen te hebben dat het te maken had met het uitlijnen voor op de "draaibank".

Wie van de deskundigen onder ons heeft het verlossende antwoord?
Re:Witte lijnen op wielen van loc's en treinstellen
Die strepen staan op de wielen waar wielbanden op gemonteerd zijn. D.m.v. die strepen is visueel snel te zien of een wielband warm geweest is en verschoven is.
Bij een verschoven wielband is de streep verbroken.
Er zijn ook volwielen, daar zie je de strepen nooit staan want die kunnen niet verschuiven.

Mvg, Johan
Dat brengt mij dan op de volgende vraag: wat zijn volwielen en wat is het verschil met niet-volwielen?
Wat ik uit Johans verhaaltje opmaak is dat een niet vol wiel uit twee delen bestaat, een soort van binnen en buiten band om het even makkelijk te zeggen.
En een volwiel zou dan een wiel zijn wat uit een stuk gegoten is?

Mvg,

Romar
Een volwiel is een wiel met flens uit één stuk. Een niet volwiel is een wiel waar een wielband op gekrompen is. De wielband heeft het profiel van de flens.

Een spoorwiel wordt een aantal malen afgedraaid op het goede profiel nadat er bij remmen vlakke plaatsen platvoeten zijn ontstaan.
Dat afdraaien kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan. Als de minimum maat wordt bereikt dan wordt de wielband vervangen. Een volwiel wordt afgekeurd en gaat naar de hoogovens. Een volwiel herken je door een groef op de zijkant, dat is de minimum maat.
Ik heb wel een foto van een volwiel, als er prijs op gesteld wordt wil ik die wel opzoeken.

Mvg, Johan
Zie deze link en scrol naar beneden, daar zie je wielbanden en hoe ze gemonteerd worden.
Radreifen is het Duitse woord voor wielbanden.

Nog even ter info de oorzaak van het ongeluk van een ICE bij Echede was een gebroken wielband.

Mvg, Johan
Hoe wielbanden ge(de)monteerd worden heb ik al eens gezien in Tilburg tijdens een Open Dag in 2004.

De oorzaak van de ramp bij Eschede is mij ook bekend, dat is verschillende keren op Discovery te zien geweest.

Als je een foto van een volwiel zou willen opzoeken, heel graag.

Tot zover alvast bedankt voor al je antwoorden, Romar en ik zijn weer een stuk wijzer geworden.
Thanks voor de info Johan, weer een hersencel met nuttige info gevuld. :mrgreen:
Was even zoeken maar wie zoekt die vindt  :P :mrgreen:

Die is een volwiel van een SBB EW IV rijtuig welke al aardig op zijn eind loopt.
Je ziet dat de flensdikte al redelijk dun is, je ziet ook een groef, dat is de absolute minium maat. Deze zou in theorie nog 1x afgedraaid kunnen worden, ik denk dat in de praktijk bij de volgende revisie het wiel gewisseld wordt.

Ik hoop dat het verschil tussen wielband en volwiel nu duidelijk is.

Mvg, Johan

De strepen zie je ook op een 2200

Inderdaad 6400 heeft ze ook

Het is trouwens lastig om goede foto's te vinden waar de strepen op staan.

Mvg, Johan
Zo maar eens wat foto's op Railfaneurope.net gezocht.

Mvg,

Romar

Johan, het is me nu helemaal duidelijk. Bedankt voor de moeite en het opzoeken van de foto's.
Speciale Gast

Sr Trdl

Ja, bedankt! We worden telkens weer wat wijzer zo :D.

Ik heb vanmiddag dit volwiel nog even gefotografeerd. Je ziet deze heeft nog wel even te leven, vergelijk maar met het volwiel hier boven getoond. Je ziet de groef van de minimum maat.

Ga nu niet op alle wielen strepen zetten want er zijn meer volwielen in omloop dan wielband-wielen.

Deze trein van ACTS vanmiddag gefotografeerd bestaat 100% uit volwiel en er is dus geen streepje te bekennen.

Mvg, Johan
maar waarom worden er nu wielbanden gebruikt?
waarom niet allemaal volwielen?

Dennis
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 25 april 2010, 19:28:17
<foto>
Ik heb vanmiddag dit volwiel nog even gefotografeerd. Je ziet deze heeft nog wel even te leven, vergelijk maar met het volwiel hier boven getoond. Je ziet de groef van de minimum maat.
Het verschil is luid en duidelijk te zien.

Maarre... je gaat ons toch niet vertellen dat je die trein hebt laten stoppen alleen om die foto te kunnen maken :mrgreen:.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het ongeluk met de ICE bij het duitse Enschede was toch te danken aan een gebroken wielband.
Volgens mij rijden de ICE's nu weer met volwielen.
Speciale Gast

Sr Trdl

Overigens: worden de wielen altijd links en rechts hetzelfde afgedraaid? Het lijkt me namelijk logisch, omdat je anders verschil in diameter krijgt en er dus wrijving ontstaat...
Citaat van: Rutger op zondag 25 april 2010, 22:54:22
Overigens: worden de wielen altijd links en rechts hetzelfde afgedraaid?

Ja.
Tussentijds afdraaien gebeurt op een zgn kuilwielenbank. Dat is een kopieer draaiband gebouwd tussen het spoor.
Ik heb daar nog wel dai's van, als daar belangstelling voor is wil ik die wel inscannen.

Wiel+wielband is goedkoper dan een volwiel. Met de steeds hogere eisen onder invloed van hogere aslast en snelheid zien we meer volwielen komen en verminderen de wielbanden. Echede zal zeker invloed gehad hebben.

Mvg, Johan
Bij locs met gekoppelde wielen (met stangen, zoals stoomlocs) is het daarnaast nog belangrijk dat alle wielen (bijna) dezelfde maat hebben, niet alleen links+rechts op 1 as.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 25 april 2010, 23:12:28
Ik heb daar nog wel dai's van, als daar belangstelling voor is wil ik die wel inscannen.
Je doet in ieder geval mij een plezier met die scans.
Speciale Gast

Sr Trdl

Mij ook. Maar je hoeft niet je halve huis overhoop te halen hoor :mrgreen:.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Foto's en een filmpje over een kuilwielenbank in Zwolle vind je hier.
Dank je Ad, hoef ik de dia's niet meer te zoeken want die zijn van de Kwb te Zwolle.

Mvg, Johan
@ Ad, bedankt voor het plaatsen van de filmpjes.

@ Johan, bedankt voor alle moeite die je genomen hebt om onze vragen te beantwoorden.
Ook bij vliegtuigen, witte strepen op luchtband en velg om een eventuele verschuiving op te merken. Eenvoudig maar o zo efficient.
Van de week was ik even een klein rondje wezen treinen.
En op Alkmaar zag ik dat alle VIRM meuk ook deze strepen heeft, nooit eerder opgelet trouwens.

Mvg,

Romar
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

SGM heeft het ook :wink:
Kijk eens bij Bahn-TV deze video
Kijk gerust van af het begin, zeer intererressante opnamen. Bij 5:26 minuten kom je bij wielband montage slechts kort maar wel te zien.

Mvg, Johan
Interessante video! Ook leuk dat ze een stukje over GSM-r (GSM-rail) voor de communicatie laten zien.