Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw van een Roco 1100

Gestart door h0ogovens donderdag 04 februari 2010, 00:20:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Ombouw van een Roco 1100
Beste medeforumleden,

de elektronicadag heeft de elektronica-neurotransmitters in mijn brein doen ontwaken, vandaar maar gelijk een ondoenlijk iets voor een beginner; het volgende is puur ter vermaak dus als het allemaal niet lukt, de Piko Loksloperij heeft nog wel een plekje vrij! Maar zover wilde ik het niet laten komen. Ik heb dus jullie hulp serieus nodig, misschien is dat geinig om via het forum te doen, zo stapje voor stapje a.h.v. fotootjes. Ik heb al wat rondgesnuffeld in de draadjes, maar echt veel wijzer werd ik niet, daar waar in potentie wel; de foto's waren niet meer zichtbaar.

Wat is het geval. Ik heb een aftandse 1100 en die wil ik serieus aanpakken ..

Even de gegevens:

Merk: Roco
Type: 1100 (1152 op de schildjes - zo te zien) ik zeg dit omdat het mogelijk het art. nr kan bepalen a.h.v. bijgeleverde schildjes.
Art nr. : dus (nog) onbekend
Bedrijf: Analoog
Rijdt-ie? ? geen idee

Wat moet het worden dan?

- wisselstroom lok
- digitaal (esu lokdecoder ?)
- led front en sluit
- Type 1100 TEE. (Ja echt, jaren geleden was er een 1 april grap van Railhobby, die hadden een leuk artikeltje over een 1100 in TEE kleuren. Toen ik eenmaal doorhad dat dit een grap was, vond ik dat toch wel errug jammer en ik dacht; als ik er eens aan toe kom, fix ik er zelf 1 uit een vergaan exemplaar voor een fantastisch 2de leven. Maar dat is van later zorg, ik moet ook het artikeltje even opsnorren voor een fotootje)

Nb. Ik begrijp dat het handiger en goedkoper is om een AC onderstel te pakken zien te krijgen, maar dat is niet het doel, het doel is te weten te komen hoe de ombouw zo?n beetje in zijn werk gaat, nogmaals, als het niet lukt, geeft niks.
   
Zo, hieronder de eerste foto?s. De kap is los en alle ornamenten zijn er af.



Hier dan wat er onder de kap vandaan kwam:















Ik heb al wat gezocht op de Roco website voor een exploded view, ik vond alleen de onderdelenlijst van de AC 69656 & AC 69655. K L I K. Dat is deze lok zeker niet, maar op zich zou ik denken dat ik daar al wat mee kan; ik zal e.e.a. moeten aanschaffen. Wie even wil kijken kan misschien zien of de AC wielasjes te gebruiken zijn; moet ik dan zoeken naar de art. nrs. op pos. 66 & 67?

Er worden ook 2 slepertjes genoemd voor beide uitvoeringen. Er is volgens mij niet veel ruimte onder de draaistellen, zal ik gaan voor 1 van deze 2, of hebben jullie een beter idee?
- Zijn er nog andere essentiele items op de onderdelen lijst?
- Verder dacht ik aan een ESU lokpilot. Welke raden jullie mij aan?
- Voor de front en sluit verlichting, wat kan ik het beste aanschaffen?
- Ik word langzaam beniewd naar het artikel nummer, iemand een idee?
- De motor moet eigenlijk even getest, hoe doe ik dat? (Geen dc trafo hier en geen meetapperatuur ? eventuele aanschaf geen probleem, maar wat moet ik dan hebben?)

Nou tot zover even dit bericht, ik laat de boel liggen zoals het ligt, knal maar raak want verder weet ik het niet!

Groetjes Michel


Re:Ombouw van een Roco 1100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi Michel,

Nieuwe uitdaging gevonden?  :D
Ik zou eerst eens alle DC gerelateerde onderdelen van de print verwijderen, zoals de diodes, spoeltjes etc.
Wil je de stroomafname keuzeschakelaar nog behouden?
Ik zou deze verwijderen en de lok alleen voor stroomafname via de puko's geschikt maken.
Ook lijken de wielsleepcontacten niet al te best meer, maar dat is op jouw foto's niet zo goed te zien.
Hoeveel ruimte is er tussen de print en de bovenbouw?
Misschien moet je een uitsparing in de print maken, om ruimte voor de decoder te maken.
Je kan in het midden, ter hoogte van het soldeereiland voor de bovenleiding, een uitsparing maken.
Voor de sleper zal je, denk ik, een gat in het draaistelafdekking moeten maken.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: Kappa op donderdag 04 februari 2010, 10:55:01
Hoi Michel,

Nieuwe uitdaging gevonden?  :D
Ik zou eerst eens alle DC gerelateerde onderdelen van de print verwijderen, zoals de diodes, spoeltjes etc.
Wil je de stroomafname keuzeschakelaar nog behouden?
Ik zou deze verwijderen en de lok alleen voor stroomafname via de puko's geschikt maken.
Ook lijken de wielsleepcontacten niet al te best meer, maar dat is op jouw foto's niet zo goed te zien.
Hoeveel ruimte is er tussen de print en de bovenbouw?
Misschien moet je een uitsparing in de print maken, om ruimte voor de decoder te maken.
Je kan in het midden, ter hoogte van het soldeereiland voor de bovenleiding, een uitsparing maken.
Voor de sleper zal je, denk ik, een gat in het draaistelafdekking moeten maken.


Hoi Ad, uitdaging is een understatement, vraag me af waar ik aan begin haha, maar goed we proberen eens wat. Ik heb inmiddels een bestelling uitstaan ahv partslist.

Je zegt alle DC gerelateerde items verwijderen. OK! Zal vanavond eens gaan smelten :D Foto's volgen dan.
Er is idd geen ruimte tussen plaat en kap, pantografen blijven cosmetisch dus die uitsparing kan ik maken.

Gr Michel

Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: h0ogovens op donderdag 04 februari 2010, 00:20:50

Ik heb al wat gezocht op de Roco website voor een exploded view,?


Ik vind hem er al aardig geexplodeerd uitzien hoor. :shock:
Ga zo door! Ik kan er vast iets van leren voor een toekomstig project.

Groet
Hugy
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Volgens mij is het de 4157b. Daar zaten nummerschildjes bij die je in gaten moest drukken. Daaronder ook het nummer 1152. Het is de oudste versie van de Roco 1100, maar je had vermoedelijk al in de gaten dattie niet van gisteren was.

Bij latere versies heeft Roco een hap uit het chassis gehaald om een decoder kwijt te kunnen. Maar een niet al te grote decoder kun je ook op de print plaatsen zodat hij in die dakopbouw verdwijnt. De Kühn T 125 is daar bijvoorbeeld heel geschikt voor, omdat die maar aan één kant componenten heeft en verder ook lekker klein is.

Voor het plaatsen van een sleper offert Roco zelf de aandrijving op één as op.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Dankje Henk, via 4157b kwam ik op 43465 waar ook de 1152 schildjes werden bijgeleverd (of dat ook indrukkers waren weet ik niet) van de 4157b geen onderdelen lijst gevonden wel van de 43465 en die lijkt toch sterk overeen te komen met wat hier ligt.  Zie hier maar.  Ik kan het niet goed zien maar het nummer op de print lijkt overeen te komen.

De zijraamassemblage zegmaar zit een eventuele opbergruimte in het dakje voor een decoder in de weg.

Goed ik ga de boel even opwarmen.

Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Wil Tweeendrie
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Dag Michel,

Schitterend hoor, al die tips, maar er zijn heel twee belangrijke dingen die je eerst moet doen.

1. Pak een (regelbare) M*trafo, sluit op een van de railbussen een diode aan, de andere kant van de diode aan een kant van de motor en de andere bus van de trafo aan de andere kant van de motor. Dan moet ie draaien. Doet ie dat niet, richting sloperij of een andere liefhebber. Een brugcel is nog mooier, maar hoeft niet per se.

2. EERST zorgen dat er een sleepcontact onder komt, als dat niet kan, zie boven.

Alle andere handelingen hebben anders geen zin, verspilde moeite.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hallo Wil, bedankt voor tips,

mbt motor , dat moet dan maar even anders denk ik de boel is gedemonteerd ..

mbt sleper, ik maak me niet direct zorgen eigenlijk; mensen krijgen een sleper onder een sikje, dus dat loopt wel los denk ik (hoop ik  :wink:)

Enfin, eea verliep voorspoedig, net of ik er verstand van heb  :mrgreen:

Eerst de diodes en spoeltjes los (leermoment: diodes en spoeltjes zijn DC gerelateerd :shock: )



Daarna de print los





vervolgens de tandwielkasten.





De boel is baggervet en vuil,

vraag: kan ik het zwikje in de ultrasoon reiniger leggen, of moet ik de tandwielkasten verder demonteren? (weet niet of dat kan trouwens)

Vraag 2
Mbt het uitsparen van de print tbv decoder,zal ik dat doen langs de stippellijn?




Bedankt & Groetjes
Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Kroko14253
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Hallo Michel,

Ja, dat is zeker een mooie uitdaging. Toch wil ik je adviseren om, zoals Wil hierboven schreef, eerst te proberen een sleper onder een draaistel te zetten. Roco offert vaak 1 aandrijfas op, om een decoder te kunnen plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld uit 1 draaistel de gehele aandrijving verwijderen en in de ontstane ruimte een decoder zetten. Mijn volgende gedachte is dan, om in 1 van de draaistelframes een opening voor de sleper te maken. Ik heb zelf ook enkele oudere Roco modellen omgebouwd en daarbij heb ik de oude printplaat gewoon eruit gehaald. Schept ook weer wat ruimte.
Het kunnen plaatsen van een sleper is bij dit model cruciaal. Probeer dat eerst. Bij mijn (om-)bouw van de Ce
6/8 I heb ik ook eerst geprobeerd, om de motor goed ingebouwd en draaiende te krijgen. Pas toen dit was gelukt, ben ik verder gegaan met de ombouw.

Groetjes en succes,

Harry

PS: uitsparing in de print kan op deze plaats. Nu je toch de hele lok uit elkaar hebt, kun je misschien eerst de hele aandrijving uit elkaar halen, schoon maken en weer in elkaar zetten. Dat doe ik zelf meestal ook met een algehele ombouw.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ok Harry,

ik begreep dat er meerdere mogelijkheden zijn, Hans haalde dat ook al eerder aan. Nu heb ik wel een AC draaistel beteld zoals die op 69656 voorkomt met asjes zonder tandwielen. Gewoon om uit te kunnen wijken. Zal moeten blijken of dat past.

Je zegt de printplaat weglaten, maar hoe maak je het contact met de motor dan?

En waar plaats je de decoder ? Op de plek waar nu het wormwiel overgaat in het cardanasje en met de veer naar de motor gaat?

Ik heb de ESU lokpilot v3 besteld. Ik wil leds voor front en sluit verlichting, wat kan ik daarvoor het beste aanschaffen?

Ik zal de boel verder demonteren en schoonmaken en laten liggen tot de spulletjes die zijn besteld zijn gearriveerd. Ik ga me richten op de kap.

Ik heb nl. nog het artikel dat ik noemde gevonden. Ik ben niet zo'n fantasie-model liefhebber, maar dit is dan toch de uitzondering op de regel om eerdergenoemde reden :P  Zo moetie dus gaan worden. De rijtuigen zoals op de foto heb ik me nog niet in verdiept, wie een artikelnummer weet ...

Pagina 1

Pagina 2

Bron: Railhobby 2003/4

Groetjes Michel



Re:Ombouw van een Roco 1100
Kroko14253
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi,

Ik kan me het betreffende artikel nog wel herinneren. Bij wentink stond toen dit artikel prominent op de toonbank.

In jouw geval kun je de printplaat beter wel houden, in ieder geval het stukje met de 2 plaatjes, die dan tegen de motorborstels liggen. Dat weglaten van de print had ik gebaseerd op het feit, dat IK hem meestal weglaat, omdat ik er dan een nieuwe motor in zet.
De decoder kun je plaatsen boven het draaistel zonder aandrijving. Daarvoor zou je bijvoorbeeld een plaatje kunnen plaatsen.
De LED's voor de verlichting heb ik bij Conrad besteld. Heb even het nummer niet bij de hand, maar dat kan ik wel even opzoeken. Houd dat even tegoed van mij. Hoe zit dat met de lichtleiders? Zit er boven in de kap ook een lichtleider voor de sluitlampen?? Ik denk, dat je voor het plaatsen van LED's wel een beetje materiaal moeten verwijderen. Wil je eens een foto maken van een voorkant ZONDER het kunststof "kapje"??
Ik denk, dat het bestelde draaistel wel zal passen, maar je weet natuurlijk nooit.

Groetjes

Harry
Re:Ombouw van een Roco 1100
Wil Tweeendrie
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi Michel,

De draaistelllen kunnen gewoon in de reiniger, geeft niet.

Leermoment: Een diode heeft een plus en min (gelijkstroom), een spoel niet. Een spoel "dempt" een wisselstoom.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Zo, de tandwielkastjes zijn weer als nieuw, er zat toch wel aardig wat bagger in.





Citaat van: Kroko14253 op donderdag 04 februari 2010, 21:39:59
De decoder kun je plaatsen boven het draaistel zonder aandrijving. Daarvoor zou je bijvoorbeeld een plaatje kunnen plaatsen.

ja ok, dit begrijp ik niet helemaal geloof ik, maar eigenlijk zeg je het zoals Ad bedoelt, in de uitsparing aan die kant i.i.g.

Citaat van: Kroko14253 op donderdag 04 februari 2010, 21:39:59

De LED's voor de verlichting heb ik bij Conrad besteld. Heb even het nummer niet bij de hand, maar dat kan ik wel even opzoeken. Houd dat even tegoed van mij. Hoe zit dat met de lichtleiders? Zit er boven in de kap ook een lichtleider voor de sluitlampen?? Ik denk, dat je voor het plaatsen van LED's wel een beetje materiaal moeten verwijderen. Wil je eens een foto maken van een voorkant ZONDER het kunststof "kapje"??

De foto hieronder:



De schijnwerpers hebben ook een lichtgeleider (boven) Een vertikale geleiding valt (denk ik) in het vierkantje in het kunststof kapje. Beide pootjes lagen los in de kap, maar ik zag waar ze waren afgebroken. Ik heb nieuwe besteld.

Groetjes Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: h0ogovens op donderdag 04 februari 2010, 19:10:37
Dankje Henk, via 4157b kwam ik op 43465 waar ook de 1152 schildjes werden bijgeleverd (of dat ook indrukkers waren weet ik niet) van de 4157b geen onderdelen lijst gevonden wel van de 43465 en die lijkt toch sterk overeen te komen met wat hier ligt.  Zie hier maar.  Ik kan het niet goed zien maar het nummer op de print lijkt overeen te komen.

De zijraamassemblage zegmaar zit een eventuele opbergruimte in het dakje voor een decoder in de weg.

Goed ik ga de boel even opwarmen.

Michel

De 4257 a (geel grijs) en de 4257 b verschenen eerst. Niet lang daarna kwam de turkooise 43465, maar tussendoor had Roco dus de artikelnummering veranderd naar 5-cijferige nummers. De 43465 had ook van die indrukkers met dezelfde nummers, maar in een ander kleurtje.
Weer later heeft Roco het onderstel grondig herzien. In de kern is die wel hetzelfde, maar de motor plus cardankoppeling is behoorlijk aangepast. Ik neem aan dat de metalen tandwielbehuizing wel hetzelfde is gebleven.

Zo'n Kühn past echt prima in die dakopzet. Vaak genoeg op die plek gemonteerd. Vergt beperkte aanpassing van de glasinzet, maar dan had je de print in zijn geheel kunnen handhaven.
Diodes zijn dc gerelateerd en dienen voor de lichtwisseling, spoeltjes kun je ook in ac-modellen terugvinden.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi Hans, ik heb de T125 besteld; ik wil dat wel eens zien / vergelijken (de print is nog heel). Een van de 2 komt altijd wel weer van pas, ik heb bijv. de bruine motopost nog liggen met Delta. Ook heb ik geen enkele lok met een Kühn (niet dat ik weet) dus dat is ook het proberen waard.

Groetjes, Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2023

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: h0ogovens op donderdag 04 februari 2010, 20:09:21
mbt sleper, ik maak me niet direct zorgen eigenlijk; mensen krijgen een sleper onder een sikje, dus dat loopt wel los denk ik (hoop ik  :wink:)


Niet om je te ontmoedigen, maar die mensen kopen dus wel gewoon een AC versie van deze loc... :mrgreen:

Maar zeker een leuk leer-project. Keep up the good work !

Grt peter
Re:Ombouw van een Roco 1100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Michel, Kuehn decoders zijn niet met een MS/CS/ECOS etc te programmeren.
Daar heb je wel een IB of 6021 voor nodig.
Als je die hebt is het geen probleem.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
mm, als ik hem toch gebruik, kan ik 1 x de CV's in laten stellen en een adres toekennen en dat is het toch? Neem ik hem mee naar anw.

Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: Kappa op vrijdag 05 februari 2010, 15:56:32
Michel, Kuehn decoders zijn niet met een MS/CS/ECOS etc te programmeren.
Daar heb je wel een IB of 6021 voor nodig.


Met een Ecos of zo'n opgevoerd CS kun je de Kühn als DCC-decoder programmeren.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Wil Tweeendrie
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Dag Michel,

Alles ziet er weer perfect uit na dat "badje".
Alleen, doet de moter het nu al? Dat ik heb nog niet gelezen, dacht ik. Even gelijkspanning op die twee draadjes, dan weet je het.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re:Ombouw van een Roco 1100
Blausee-Mitholz
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Ik zie dit draadje nu pas.
Vroeger heb ik ooit een Roco 1100 als deze 3-rail en digitaal gemaakt. De gedachte van Harry is prima, ik had van één draaistel één aangedreven as opgeoffert voor de sleper.
Nog een tip voor Michel, een enkelzijdig bestukte decoder past onder de ventilatie opzetstuk van het dak. Ik had er een Arnold multiprotocol decoder waren de eerste geplaatst. Die waren enkelzijdig bestukt. Zimo MX64 is ook enkelzijdig echter alleen DCC.

Mvg, Johan
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ha Wil,

Ik heb het even getest met 4.5 V, motortje is in orde  :D

Groetjes Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Kroko14253
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Hallo Michel,

Mooi gedaan: het aangedreven stel ziet er weer schoon uit. Heb je bij het in elkaar zetten de tandwielen weer met een beetje Roco-vet ingesmeerd (witte tube)??
Om even op het opofferen van een drijfas/-stel: ik heb een gelijkstroom-ÖBB-Krokodil (serie 1189) omgebouwd, en daarbij heb ik, om een decoder te kunnen plaatsen en om geen risico te lopen dat draden worden kaal "geslepen" door het vliegwiel, van het ene drijfstel een loopstel gemaakt. Lok is er toch alleen om mijn verzameling Krokodillen te complementeren.

Wat de LED's betreft: de witte LED zou je gewoon boven het gat kunnen plaatsen, waar voorheen het lampje zat. Wat ook nog zou kunnen (maar daarvoor moet je wat handig zijn): maak 2 pootjes aan de LED en breng dan het LED in het gat. Iets dergelijks heb ik bij mijn omgebouwde Flm Ae 3/6 I gedaan. Dat koperen lipje moet je dan natuurlijk weghalen. De sluitlicht-LED zou je op dezelfde plaats kunnen maken, vooropgesteld dat de lichtleider inderdaad door dat kleine vierkantje gaat.
Het is maar een ideetje, maar misschien heb je zelf al een oplossing bedacht.

Groetjes

Harry
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi Harry, ik heb de tandwieltjes nog niet ingevet, maar ik zal dat doen als ik de lok weer monteer, ook zal ik de elek. kabeltjes vervangen vanaf de wielcontacten, ik zag dat van 1 de isolatie weg was, misschien knel gezeten.

In principe was ik van plan de verlichting 1:1 te vervangen qua plaatsing, dus in het gat, moet even afwachten of de schijnwerper inzetraampjes passen.

Het is nu even wachten op de bestelde spullen. Ik wacht ook op putty en korrel 1500 schuurpapier om de kap kras- en schadevrij te kunnen maken.

Groetjes Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Zo, even flink wat stof afblazen, een draadje van 1.5 jaar oud(!) Zo lang heb ik moeten wachten op de bestelde roco onderdeeltjes.  8o Die kwamen druppelsgewijs binnen, maar de boel is eindelijk sinds gistermiddag compleet met een AC draaistel (grijs), koppelingen en wat plastic. Totaal uit de lucht komen vallen...  8o

Omdat ik inmiddels de werkplank met alle frustels al lang ergens in de winter van 2010 had opgeruimd was het toch wel weer even zoeken, en na inventarisatie van al dat er was blijkt dat ik hiermee verder kan!

Ik mis nog wel een TEE schildje (heb er 3) en een scheinwerferfrontje, dus die moet ik dan nog even scoren.

Intussen zal ik de kap dan maar onderhanden nemen. De vragen gaan daar dan ook over.

1) oneffenheden wil ik gladschuren, de doorlopende (opstaande) strepen aan de zijkant zijn flink beschadigd. Ik wil de body eigenlijk helemaal glad maken aan de zijkanten. Maar welke primer gebruik ik het beste vooralleer de eindlak(met airbrush) aan te brengen?

2) Welke (RAL?) kleuren gebruik ik voor TEE kleuren of waar kan ik ze vinden.


groetjes
Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hier een lijstje met DB kleuren, waaronder ook de TEE kleuren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben

Primer hangt natuurlijk af van de lak.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Voor de onderbouw van de sleper kun je ook denken aan de ombouw methode"Binkie"
Deze offert geen tandwielen op.
Ik weet dat Ben de Spoorman op deze zeer eenvoudige wijze een sleper plaatste bij een Roco 1600 .
Waarschijnlijk vind je de beschrijving in zijn draadje anders even een pb naar Ben.

succes ;)
gr erik
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: henkv op dinsdag 01 november 2011, 16:41:19
Hier een lijstje met DB kleuren, waaronder ook de TEE kleuren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben

Primer hangt natuurlijk af van de lak.


Henk, mijn dank = groot! prachtige link!

Citaat van: veldkamp op dinsdag 01 november 2011, 18:51:52
Voor de onderbouw van de sleper kun je ook denken aan de ombouw methode"Binkie"
Deze offert geen tandwielen op.
Ik weet dat Ben de Spoorman op deze zeer eenvoudige wijze een sleper plaatste bij een Roco 1600 .
Waarschijnlijk vind je de beschrijving in zijn draadje anders even een pb naar Ben.

succes ;)
gr erik

Erik,

Klinkt goed, en ik zal eens kijken, ik heb al wel de tandwielloze AC asjes :? Hoop later vanavond dan nog wat foto's te plaatsen van alle nieuw verkregen onderdelen incl. part nos.


michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Beste forummers,

even een overzicht van de benodigde onderdelen die nu compleet verzameld zijn, op een schijnwerperbruggetje en een schildje na.. maar Ik kan iig verder.



Begonnen met de kap, ik wilde dus aanvankelijk de hele zijkant gladschuren ivm de beschadigingen op de plekken waar de nummerschildjes zaten. Bij nader inzien leek het me toch zinvoller te proberen de opstaande banden te herstellen, ook al omdat die doorlopen over de verdere lengte van de lok.

Ik nam milliput, had ik nooit iets mee gedaan dus dat was even proberen.



Wat een goed spul zeg! 2 componenten goed kneden en vochtig opbrengen.

Na een kwartiertje drogen kon ik het modeleren met een tandenstoker. Grofweg de banden hersteld, met een korrel 2400 schuurpapier zal ik dan na volledige uitharding de boel netjes herstellen.









Hier het AC draaistel (grijs) Deze wordt nog zwart gemaakt natuurlijk.



In de verpakking bevond zich ook een metalen onderdeel dat ik niet kon thuisbrengen; het leek nergens te passen, ik ben het ook niet in de oude situatie tegengekomen? Wat kan dit zijn en waar dient het voor? Op de foto zie je het stukje metaal, bovenin is een schroefdraad getapt.




groetjes Michel



Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
wil iemand me adviseren naar welke leds (en evt. weerstandjes) ik het beste even zoek voor de front en sluitverlichting (gebruik straks ESU lokdecoder), ik zie er echt ontzettend veel en ik weet even niet of het verschil maakt welke ik kies.

bedankt!

gr Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Kroko14253
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Michel,

Je hebt een PB van mij. Daarin staat een voorbeeld van een toe te passen LED. Ik zou wel voor warm-witte LED's gaan. Afhankelijk van jou soldeervaardigheden kun je kiezen voor de superkleine 0603 versie tot de wat grotere 1206 (deze getallen geven de bouwgrootte weer van de LED) Op Conrad.nl kun je bijv. zoeken op SMD LED's en je krijgt een hele lijst. Ik heb zelf LED's gekozen met 300 tot 450 mcd lichtsterkte (mcd is de mate van lichtsterkte van een LED) Voor de weerstand kun je HIER kijken. Veel info over LED's, verbruik en bepalen van de weerstand.

Ik hoop je zo geholpen te hebben.

Groetjes

Harry
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hallo Harry, ja, je hebt me zeker geholpen!  :) Bedankt weer daarvoor :)  :thumbup:

Ik ga het allemaal eens rustig lezen en de juiste leds aanschaffen.

groetjes
Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Dit project ook weer eens opgepakt.  :)

Wat is er allemaal gepasseerd sinds de laatste post? De kap had ik onderhanden genomen met de airbrush. KleiNSpoor primer gebruikt vermengd met wasbenzine: 1 groot DRAMA. Korrelig, hechtte niet, zonde van het schuurwerk. Daarna is het blijven liggen tot ik het weer eens op kon brengen om alles weer glad te schuren. Van de week rustig gaan zitten, een paar uur met korrel 1800 alles weer in orde gemaakt en met Tamiya primer 2 lagen grondverf gespoten. Netjes gedroogd en komend weekend wilde ik het TEE geel gaan spuiten met de airbrush. Ik zal wel eerst even een proefspuiting maken op e.o.a. object  ;)

Vraag aan de airbrush profi's: zijn de revell emailleverfjes te mengen met wasbenzine? Of gebruik ik liever een ander medium? Zo ja, wat kan ik het beste gebruiken in welke mengverhouding?

Foto van de kap in de primer volgt later ..

Bedankt & groeten, Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Je wil deze dus gaan maken ?



:D Ik ga em net verkopen :)
Re:Ombouw van een Roco 1100
Wow, en verkocht.....  8o  :P
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ow, vis ik ff achter het net...

Euh, ja precies die...
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ja dat ging erg hard...een mede 3 railer was je voor  :D
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: Chris op donderdag 12 april 2012, 15:50:20

..... een mede 3 railer was je voor  :D


Eh, 2 railer. :D
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ow, oeps  :D
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ben heel blij voor die tweerailer hoor :thumbup:

Erg netjes gedaan, hoop dat ik het kan benaderen. Vraag blijft: is wasbenzine geschikt om te verdunnen? Of is iets anders beter, terpetine?. (Ben gewend op waterbasis te spuiten met revell aqua color, heb nu de emaille serie in huis)
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ja, heel je topic gaat om zeep door die TEE. :D

Kleinspoor verf heb ik verdund met terpentine en dat ging goed. Maar het zou ook met wasbenzine moeten kunnen volgens onderstaande link.

http://www.kleinspoor.nl/VERFLIJST%20nov.%202011.pdf

Gr, Ben.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
mmm o ja, vroeg me al af hoe ik aan wasbenzine kwam icm kleiNSpoor primer. Als gezegd heel vlokkerig resultaat, kan ook de mengverhouding zijn geweest, al ging het wel goed bij een testje. Ik zal eens terpetine gaan proberen.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Kleinspoorverf met wasbenzine ging bij mij prima, maar als ik iets afplakte trok ik net zo hard de verf er weer mee af.
Toen ik dat dan weer met terpentine deed, bleef het lekker zitten.

Ik denk, ik zeg het even, dat was mijn ervaring (project 2530 op Groterdam)
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: Chris op donderdag 12 april 2012, 17:11:51
Kleinspoorverf met wasbenzine ging bij mij prima, maar als ik iets afplakte trok ik net zo hard de verf er weer mee af.
Toen ik dat dan weer met terpentine deed, bleef het lekker zitten.

Ik denk, ik zeg het even, dat was mijn ervaring (project 2530 op Groterdam)


Merci! Ik heb de wasbenzine links laten liggen. Net een laagje met terpetine verdunde  revell gespoten en dat ging goed. Niet te sterk verdund, iets dikker als volle melk zeg maar.

Eerst nog de pic in de primer



de eerste laag vensterband:



ziet er geler uit als Chris' voorbeeld (door het licht?), maar het is toch echt RAL 1001.... :help:

ref: Eisenbahnfarben

Chris, die TEE schildjes op je voorbeeld, kun je aangeven waar die te krijgen zijn? Of art. nr? Heb me suf gezocht en uiteindelijk de roco 121796 genomen. Of is het zelfbouw?



Morgen de tweede laag, zie ook nog wat oneffenheidjes hier en daar.

gr Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ziet er strak uit !

Ja, Bart (Lokpaint heeft deze lok gemaakt en ook de schildjes.)
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Even een kleine update over dit projectje: De kap is gespoten...




... maar helaas is er schade ontstaan bij het verwijderen van de tape  :? 



Ik gebruikte Kip spezialpapier tape en dit kwam een beetje onverwacht...

Ik zal proberen bij te tippen en als dat niet mooi wordt het rood opnieuw moeten spuiten.

Gr Michel  :)

Re:Ombouw van een Roco 1100
jammer van al het werk 8o


gr erik
Re:Ombouw van een Roco 1100
Aii  het ziet er naar uit dat de gele verf niet goed hecht op de grijze primer...
Ik zou hem terug doen in de airbrush cleaner of ovenreiniger doen en mss eens beginnen met Humrol #1

Is die Tamiya primer niet op Aceton basis? daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.
Als alles netjes in de grondverf staat, schuur ik de gladde vlakken nog eens licht op met een 1600 korrel.
Dan weet je zeker dat de volgende laag goed houdt.   Daarna zeker 2 dagen laten uitharden voordat je
afplak tape op de verflaag zet

Succes,

Cor
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Ja, dat was jammer, maar ik heb het weten op te lossen. Werd toch wel weer mooi!

Gelukkig maar... ;)


eerst de draaistellen


in de primer




in de zwarte verf




en wat geweathered  :thumbup:





Vandaag de hele dag -ik denk wel een uur of 6- bezig geweest met het bandje en de details


eerst afgeplakt voor de blauwe band




met een penseeltje de opstaande randjes geverfd, een hels karwei want een uitschieter is snel gemaakt!
Ik was tevreden over het eindresultaat. Met veel moeite de greepjes aan de kopkanten netjes weten aan te passen.



Speciaal voor dit klusje een blanke lak aangeschaft, stel je voor dat er KRASJE op de lak zou komen, dat willen we niet!  8o




Het resultaat:







Ik kan verder niks meer uitbrengen....  :-(  :-(  :-(



Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Hoi Michiel,

Treurig gezicht na de vele uren die je erin gestoken hebt,
Sterkte bij het verwerken , kan mij indenken hoe je je voelt.

Ga je nu het geel en het dak verwijderen of alleen schuren?

Gr, Jan