Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw

Gestart door Perk maandag 15 augustus 2011, 18:55:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Goedemiddag,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een prachtige HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn set. Nadat ik in de Re450 lokomotief een Esu Lopilot 3.0 DCC decoder had ingebouwd en de verlichtinsplatine had verwijderd en smd ledjes heb ingelijmd, waren er in de wagons en het stuurstandtuig nog een aantal verbeter punten.


Afgelopen week heb ik stroomvoerende koppelingen van viesmann ingebouw, zodat ik met een fx decoder in een keer de verlichting in alle wagons kan bedienen.


Vervolgens heb ik van digirails.com warmwitte led strips ingebouwd in alle wagons, zowel op de begane vloer als op het balkon. Hiervoor had ik per wagon maar een strip nodig, aangezien je de strips in het midden kunt doorknippen. Mooi meegenomen!


De oorspronkelijke sleper in het stuurstandtuig heb ik vast gezet en hier heb ik een Esu Fx 3.0 decoder op aangesloten. De oorspronkelijke verlichtingsplatine in het stuurstandtuig heb ik verwijderd en vervolgens heb ik warm witte en rode smd 1206 ledjes gelijmd. De warm witte ledjes op Aux 1 van de decoder gesoldeerd met een 8K2 weerstand de rode op Aux 2 met 8K2 en de wagon verlichting op Aux 3 zonder weerstand.
Ook moest ik in het stuurstandtuig de verlichtingsprint voor het koersbod installeren. Deze heb ik bij Keuterman besteld en met een weerstand (ben even kwijt hoeveel) op Aux 4 gesoldeerd.
Als laatste heb ik de decoder geprogrammeerd met de Esu LokProgrammer. Hierbij moest ik nog even opletten dat de Esu Lokpilot 3.0 DCC die in de Re450 lokomotief zit hetzelfde adres heeft als de Fx 3.0. De hele stam rijd natuurlijk gezamelijk en ik wil dat de functies tegelijk werken bij de lokomotief en het stuurstandtuig. De functies geprogrammeerd en zie hier het resultaat:





Zelf ben ik erg tevreden met het resultaat, behalve met het koersbord. Deze is middels een 'transfer' voorzien 'S8 Pfaffikon', echter daardoor schijnt deze teveel door. Ik heb bij Keuterman dan ook een koersbord met opdruk besteld net zoals die ook op Re450 bevindt en deze schijnt niet door.
Mvgr,

Ernst Perk


Re:HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Schitterend in 1 woord.

Mvg: Alex
Re:HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Ernst,

Wat een prachtig resultaat! :thumbup: Ik wil zelf graag de IC2000 rijtuigen aanschaffen en deze eveneens van verlichting voorzien. Met jouw foto's kijk ik daar erg naar uit!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Alex en Dennis,

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties, leuk om te horen dat het ook bij jullie in de smaak valt.
Hebben jullie nog een idee voor reizigers die ik in de wagons zou kunnen zetten? Heb zelf een aantal maal op de website van preiser gekeken, maar kon daar geen reizigers vinden. Misschien dat ik niet goed zoek.

En Dennis die prachtige IC2000 rijtuigen staan ook op mijn verlanglijstje, met verlichting erin zijn het zeker juweeltjes.

Mvgr,

Ernst Perk
Re:HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Ernst,

Die IC2000 rijtuigen zijn inderdaad juweeltjes!

Preisers is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar ik heb toevallig afgelopen weekend ook uit lopen zoeken en kwam op de volgende nummers:

10385
10386
10524
14400

En als je zelf wilt schilderen 16349.

Zijn allemaal te vinden op in ieder geval https://www.modellbahnshop-lippe.com

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Perfect Job ! :thumbup:

Mvg Gert
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Hallo Ernst,

Even een klein puntje. Bij jou model zie ik niet de zwitserse lichtwisseling. Heb je dat bewust weggelaten of moet je het na een jaar nog inbouwen. Of zat het er überhaupt niet in. Ok veel succes met dit fantastische model.

Groet, Jasper
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Hoi,

Netjes gedaan!

Wat opbouwende kritiek:
1) Je lamp-contouren (behuizing) even nalopen met klein vijltje/mesje, en eventueel gietgraten, en oneffenheden verwijderen, zodat dit mooi rechthoekig is/wordt.
2) Verlichting van koersborden, kan je het beste realiseren, door koersbord op een soort melkglas-achtige ondergrond aan te brengen. Dit kan met mat plakband, of met een waas witte verf op heldere ondergrond Hierdoor wordt het licht als het ware verstrooid. (eerst even oefenen op afval-stukje)

Gr. Marcel
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 24 augustus 2012, 13:11:24
Hallo Ernst,

Even een klein puntje. Bij jou model zie ik niet de zwitserse lichtwisseling. Heb je dat bewust weggelaten of moet je het na een jaar nog inbouwen. Of zat het er überhaupt niet in. Ok veel succes met dit fantastische model.

Groet, Jasper

Alleen locomotieven hebben een Zwitserse lichtwisseling. Voor treinstellen wordt die niet gevoerd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 24 augustus 2012, 13:11:24
Hallo Ernst,

Even een klein puntje. Bij jou model zie ik niet de zwitserse lichtwisseling. Heb je dat bewust weggelaten of moet je het na een jaar nog inbouwen. Of zat het er überhaupt niet in. Ok veel succes met dit fantastische model.

Groet, Jasper
Jasper zoals Dennis ook al schrijft hebben de treinstellen dubbel rode sluitseinen, dit in tegenstelling tot locs (echter volgens mij ook alleen maar als deze geen wagons trekt).

Citaat van: loc1200 op vrijdag 24 augustus 2012, 15:04:44
Hoi,

Netjes gedaan!

Wat opbouwende kritiek:
1) Je lamp-contouren (behuizing) even nalopen met klein vijltje/mesje, en eventueel gietgraten, en oneffenheden verwijderen, zodat dit mooi rechthoekig is/wordt.
2) Verlichting van koersborden, kan je het beste realiseren, door koersbord op een soort melkglas-achtige ondergrond aan te brengen. Dit kan met mat plakband, of met een waas witte verf op heldere ondergrond Hierdoor wordt het licht als het ware verstrooid. (eerst even oefenen op afval-stukje)

Gr. Marcel

Dankjewel voor je opbouwende kritiek Marcel,

Wat betreft punt 1, bedoel je hierbij ook de lamp-contouren van deze set, ik heb namelijk niets veranderd daaraan?
Puntje 2 heb ik ondertussen al opgelost, ik heb uiteindelijk bij Keuterman een koersbord die is voorbedrukt besteld. Dit had ik misschien beter op jou (goedkopere) manier kunnen realiseren.

Ik heb ondertussen ook preisertjes geïnstalleerd en zal snel even een paar foto's maken.
Nu ik ga weer snel verder spelen met mijn nieuwste aanwinst, een werkelijk waar schitterende SBB Bm 6/6 van L.S. Models. Wat een prachtige loc hebben zij op de markt gezet.


Fijne avond,
Ernst
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Ernst,

is zeker een wonderschone loc  :thumbup:, welk art.nr. is dit van L.S.?

Mvg Gert
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Gert, Zie http://www.bahnonline.ch/wp/7925/l-s-models_h0_neuheiten_2010.htm
Als ik naar het loknummer kijk (18504) heb je volgende mogelijkheden:
17508 SBB Bm 6/6 18504, feuerrot, AC, Epoche IVb-V
17508S SBB Bm 6/6 18504, feuerrot, AC Sound, Epoche IVb-V
Re: HAG-Fleischmann Re 450 S-Bahn Ombouw
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 10:48:38
Ernst,

is zeker een wonderschone loc  :thumbup:, welk art.nr. is dit van L.S.?

Mvg Gert
Goedenavond Gert,

Zoals 'Kapa' al zegt is het de 17508S, dus met geluid.
Groeten,
Ernst