Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eerste baanplan in eerste berichtje/Zomerslaap 2014

Gestart door PH donderdag 12 november 2009, 21:51:27

Re:Eerste baanplan in eerste berichtje/ Miniberg 06/04
Citaat van: PH op maandag 13 december 2010, 22:44:45
...
Citaat van: Michiel-1986 op donderdag 25 november 2010, 12:19:26

Verder m'n complimenten voor het ophangsysteem, dit soort oplossingen vind ik helemaal te gek! Heb je er een lier op zitten, of hang je zelf aan de lijnen en sla je deze om een "kikker" heen?

Succes verder!

Michiel

Ik heb een lier van een boottrailer omgebouwd zodat er 4 touwen tegelijk opgerold worden. Als hij boven is komen er 4 kettingen bij voor de zekerheid. Denk dat ik nu ongeveer 150 kilo ophijs!!!!

Gr. Peter

Goed bezig! 150kg, zou ik denk ik ook met een extra ketting vast zetten!
Leuk baantje peter
Hallo,

Na de bouw van de kerstbaan en vanallesennogwat eindelijk weer tijd om wat aan de "echte" baan te doen. Nu de ombouw van opstelsporen naar doorgaande sporen (of schaduwstation, wat je wilt) railtechnisch af is was ik toch niet blij met mijn ballast. Ik heb alles er afgehakt en ga nu de rails opvullen met Hans zijn lievelingsmateriaal  :D waarna de ballast hoger komt te liggen en de rails dus minder opvalt. Hieronder een plaatje ter verduidelijking.

Gr. Peter
ziet er mooi uit :shock:
Citaat van: PH op zondag 09 januari 2011, 19:56:42

Hallo,

vanallesennogwat

Gr. Peter

Hallo Peter,

Ja ja je bedoel daarbij ook uiteraard oliebollen bakken toch? :lol: :lol:
Hey maar mooi man dat je weer met de modelbaan verder gaat, kijk je wel uit voor je vingers.
Succes met de bouw en kijk zeker mee.

Groet Wim.
Ziet er mooi uit hoor peter.
Citaat van: flori2703 op maandag 10 januari 2011, 12:27:23
ziet er mooi uit :shock:

Citaat van: Davio op maandag 10 januari 2011, 17:20:22
Ziet er mooi uit hoor peter.

Het moet nog veel mooier worden (hoop ik) :D Bedankt.

Citaat van: Wim N op maandag 10 januari 2011, 13:44:51
Citaat van: PH op zondag 09 januari 2011, 19:56:42

Hallo,

vanallesennogwat

Gr. Peter

Hallo Peter,

Ja ja je bedoel daarbij ook uiteraard oliebollen bakken toch? :lol: :lol:
Hey maar mooi man dat je weer met de modelbaan verder gaat, kijk je wel uit voor je vingers.
Succes met de bouw en kijk zeker mee.

Groet Wim.

Geen oliebolen Wim maar een kleine verbetering aan mijn stulpje. Ik denk dat ik je binnenkort even bel voor wat sceneryspulletjes want ik begrijp dat jij dat tegenwoordig ook levert.

Gr. Peter

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

He Peter, nog steeds druk bezig met je baan zie ik, ben benieuwd naar de nieuwe ballast, vr gr Arie

150 jaar station Roosendaal

Aardige klus Peter om al dat ballast te verwijderen. Zal vast weer fraai worden.

Heb net weer even je draadje doorgelopen en wat met opviel was je zeer fraaie gazen hek op de rand van de berg om zo het spoor te beschermen.

Zeer realistisch super :) :)

Groet

Ronald
Citaat van: dolphin op maandag 10 januari 2011, 22:34:03
He Peter, nog steeds druk bezig met je baan zie ik, ben benieuwd naar de nieuwe ballast, vr gr Arie

Ha Arie. Ik ook, haha. Zag dat jij je baan ook weer aan het uitgraven was. Badkamer is mooi geworden maar we hadden niets anders verwacht van jou.

Citaat van: M.user op maandag 10 januari 2011, 22:52:08
Aardige klus Peter om al dat ballast te verwijderen. Zal vast weer fraai worden.

Heb net weer even je draadje doorgelopen en wat met opviel was je zeer fraaie gazen hek op de rand van de berg om zo het spoor te beschermen.

Zeer realistisch super :) :)

Groet

Ronald

Hallo Ronald. Ik heb met een platte beitel alles eraf gestoken (wel 351 x slijpen :( :D ) en dat gaf wel een rommeltje. Het is de bedoeling dat de rail nu in de ballast liggen ipv erop zoals nu het geval was.
Het vangnet is van stucband wat ze gebruiken om de overgangen bij gipsplaten ed onzichtbaar te maken. Het idee is uiteraard ergens van het forum geript. :D

Gr. Peter
Citaat van: Wim N op maandag 10 januari 2011, 13:44:51

Geen oliebolen Wim maar een kleine verbetering aan mijn stulpje. Ik denk dat ik je binnenkort even bel voor wat sceneryspulletjes want ik begrijp dat jij dat tegenwoordig ook levert.

Gr. Peter

Hallo Peter,

Is goed hoor kerel heb hier genoeg liggen, geef maar een belletje, kan ik gelijk even bij je stulpje komen kijken en Ted weer eens zien. :lol:
Kan je misschien gelijk nog wel wat ballast tips geven.

Groet Wim.
Hoi Peter,
Mooie nostalgische baan heb je, met die M rails! Vroeger, toen ik een jaar of 9 oud was en thuis met mijn Lima ovaaltje speelde, kwam ik wel eens op zolder bij de vader van een vriendje dat met deze rails ook zo'n baan had ongeveer als jij. Dat was de droom, ooit zo'n baan te hebben. Het reed altijd en het was machtig mooi, en degelijk al dat metaal. Ik blijf er met plezier naar kijken! Succes met de bouw van je baan!\

Groeten jake
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje/ Ballastvoorbereiding
Hallo daar,

Na een paar avondjes snijden en plakken zit het schaduwstationnetje bijna ingevud met het blauwe schuim. Daarna ga ik er eens wat ballast bijgooien om te kijken hoe dat staat. Affijn fotootje erbij en we horen het wel weer.

Gr. Peter
hallo peter,

even alles beetje bijgelezen,en moet zeggen dat je baan er supper uitziet.vind je baanplan ook zeer mooi,al van het begin vond ik het al supper.ga zo verder het komt zeker goed bij jou.

groeten
peter(ke33)
Hoi Peter,

Erg leuk ontwerp en een hele mooie uitwerking. Daar komt bjj dat je een aantal leuke ideeën hebt, die ik zeker een verder zal bekijken.

Heb een vraagje: in het begin van het draadje laat je zien hoe je de tunnelingangen hebt beplakt met muurplaat, al dan niet gekopiëerd (slim!). Waar heb je die gekocht? Welk merk is dat? Ook zou ik willen weten hoe de kleurechtheid van de kopiën blijft in de tijd. En welke papierzwaarte (gr/m^2) heb je gebruikt. Mijn ervaring is dat je 80 grams papier niet echt netjes kan verlijmen.

Alvast bedankt voor je antwoorden en groet, Michaël
Citaat van: peterke33 op donderdag 13 januari 2011, 21:18:51
hallo peter,

even alles beetje bijgelezen,en moet zeggen dat je baan er supper uitziet.vind je baanplan ook zeer mooi,al van het begin vond ik het al supper.ga zo verder het komt zeker goed bij jou.

groeten
peter(ke33)

Bedankt Peterke, we doen ons best. Lekker vertrouwd weer met jou reacties. Goed dat je er weer zin in hebt.

Citaat van: Michael-59 op vrijdag 14 januari 2011, 13:16:07
Hoi Peter,

Erg leuk ontwerp en een hele mooie uitwerking. Daar komt bjj dat je een aantal leuke ideeën hebt, die ik zeker een verder zal bekijken.

Heb een vraagje: in het begin van het draadje laat je zien hoe je de tunnelingangen hebt beplakt met muurplaat, al dan niet gekopiëerd (slim!). Waar heb je die gekocht? Welk merk is dat? Ook zou ik willen weten hoe de kleurechtheid van de kopiën blijft in de tijd. En welke papierzwaarte (gr/m^2) heb je gebruikt. Mijn ervaring is dat je 80 grams papier niet echt netjes kan verlijmen.

Alvast bedankt voor je antwoorden en groet, Michaël

Bedankt voor je reactie Michael. Ik heb de muurplaat(= ook papier) bij de treinenboer gekocht. Merk zou ik niet meer weten. Ik weet alleen dat ik bij het afrekenen al wist dat ik hem ging kopieeren, dan maar geen relief. (alles ten dienste van kosten en gewicht) Kleurechtheid in de tijd? Dat noemen we dan maar weatheren. :D
Het is gewoon 80 grams hoor en als je niet te "vet" lijmt met houtlijm gaat het prima.

Gr. Peter
Ha medespoorders,

Na wat snij en plakwerk heb ik vanavond het beruchte blauwe schuim bruin geverfd als ondergrond voor de ballast en andere zaken. Foto's zeggen nog altijd meer dan duizend woorden dus bij deze;

Zoals je kunt zien is de bovenkant van het schuim gelijk aan de railbedding zodat ik zo min mogelijk ballast nodig heb. Zoals ondertussen bekend is elk grammetje er 1 teveel ivm ophijsen, vandaar.

Gr. Peter
Hoi Peter,

dat ziet er al netjes uit. Op de beurs laatst in Mechelen stond ook een module met M-rails. Ik moest 3x goed kijken en navraag doen om er zeker van te zijn dat het zo was. Ik ben benieuwd of het jouw ook lukt de M-rails zo goed als onzichtbaar te maken 8)

Groetjes, John
Hey Peter,

Ziet er goed uit. Misschien kan je bij het schaduwstationnetje een soort van kleine BW maken met kolenbunker en zo? :)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Mooi strak werk Peter!
Om gewicht te besparen, zou je kunnen
overwegen om met gemalen kurk te ballasten . . .

Groeten,

Erik.

Hoi Peter,

Ziet er weer prima uit. Op die manier werk je de zijkanten van de M-rail mooi weg en lijkt het meer of je met een C-rail werkt.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je ballastwerk is gedaan.

Groet

Ronald
Bedankt voor de positieve reacties.

@ John; Ik doe mijn best alleen wil ik vaak te snel  :( maar ik probeer me in te houden.

@ wijbe; Ik ben niet zo'n kenner. Wat is een BW?? :shock:

@ Erik; Bedankt vor de tip maar ik heb al een emmer vol ballast klaarstaan en ik overdrijf graag een beetje over dat gewicht. :D

@ Ronald; Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat worden. Ik heb wel een idee maar pas als het klaar is kan je zeggen of het gelukt is. Een klein stukje is al gauw leuk maar dat zegt dus niks.

Gr. Peter

Dag Peter.

Citaat van: PH op vrijdag 14 januari 2011, 19:42:57
Bedankt voor je reactie Michael. Ik heb de muurplaat(= ook papier) bij de treinenboer gekocht. Merk zou ik niet meer weten. Ik weet alleen dat ik bij het afrekenen al wist dat ik hem ging kopieeren, dan maar geen relief. (alles ten dienste van kosten en gewicht) Kleurechtheid in de tijd? Dat noemen we dan maar weatheren. :D
Het is gewoon 80 grams hoor en als je niet te "vet" lijmt met houtlijm gaat het prima.

Misschien heb je hier nog iets aan . . . . .  8)
Er staan best leuke textures tussen trouwens.

Groeten,

Erik.
Ha Erik,

Als je het al niet zou gebruiken om op te plakken kan je er inspiratie op doen. Superrrrrrrrrrrr.

Bedankt en Gr. Peter
Hallo allen,

Niet veel kunnen doen maar toch wat.

Overgang naar berg gemaakt.

En een eerste idee van de ballast

Ik hoor het wel weer wat jullie er van vinden.

Oh ja; morgen ga ik met de fam naar Bleiswijk bij een hobbybeurs kijken. Schijnt dat daar ook treinen zijn dus misschien is het wat.

Gr. Peter

Mooi begin van je ballastwerk Peter.

Kleur is ook fraai.

Veel plezier morgen op de beurs. Pas op je koopt zo weer teveel :-) :-)

Groet

Ronald
Hoi Peter,

Dat ziet er goed uit. 8)
De kleur past goed bij de m-rails.

Gr.
René
Hey Peter,

Een bw is een soort van draaischijf, met watertoren kolenput etc.

Echter heb jij daar niet alle ruimte voor. Maar misschien is het een leuk idee, om van dat schaduwstationnetje dus een mini bw te maken met watertoren en kolenput ?
Citaat van: wijbe op zaterdag 22 januari 2011, 22:27:38
Hey Peter,

Een bw is een soort van draaischijf, met watertoren kolenput etc.

Echter heb jij daar niet alle ruimte voor. Maar misschien is het een leuk idee, om van dat schaduwstationnetje dus een mini bw te maken met watertoren en kolenput ?

Ha wijbe, Ik zal me er eens in verdiepen om te kijken wat er van te maken is. Bedankt voor de tip.

Rene en Ronald, bedankt voor de reactie. Ik laat nog wel weten of de hobbybeurs wat was.

Gr. Peter
De ballast ziet er prima uit en zoals Rene allopmerkt past de kleur goed bij de M-rails.
Ik heb ook een M-rail baan, maar moet nog beginnen met ballasten, welke ballast heb jij gebruikt ?
Citaat van: HO op zondag 23 januari 2011, 11:47:50
De ballast ziet er prima uit en zoals Rene allopmerkt past de kleur goed bij de M-rails.
Ik heb ook een M-rail baan, maar moet nog beginnen met ballasten, welke ballast heb jij gebruikt ?

Het is gewoon zand dat ze gebruiken voor zand en cementvloeren. Emmer vol voor 1 euro (voor de moeite :D ).

De beurs was niks. Wel een paar banen maar geen verkoop van scenery e.d. Maar de kinders hebben wat geknutseld en moeders is blij.

Gr. Peter

Citaat van: PH... en moeders is blij.

Hmm, da's soms ook heel wat waard . . . . . :wink: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Ziet er mooi uit, erg schoon  :D

ik vind je ballast ook erg mooi!

Groeten,
Martijn
hallo peter,

vind je baan enorm mooi aan het worden is,ga woensdag of zaterdag ook aan de slag .

groeten
peter(ke33)
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 23 januari 2011, 14:12:41
Citaat van: PH... en moeders is blij.

Hmm, da's soms ook heel wat waard . . . . . :wink: :mrgreen:

Groeten,

Erik.

:) :) :) :) ;)

Citaat van: Marklin5 op zondag 23 januari 2011, 14:50:54
Ziet er mooi uit, erg schoon  :D

ik vind je ballast ook erg mooi!

Groeten,
Martijn

Ja hè, ik wordt er ook wel blij van. Gelukkig dat ik er toch aan begonnen ben om het te veranderen. Ik ga mij nu verdiepen in een kolen bunker(tje) met randverschijnselen en misschien dat ik een idee steel van onze "blauwschuimmeester".

Citaat van: peterke33 op zondag 23 januari 2011, 15:21:11
hallo peter,

vind je baan enorm mooi aan het worden is,ga woensdag of zaterdag ook aan de slag .

groeten
peter(ke33)

Bedankt Peterke, Het wordt weer eens tijd voor een mooie update van jou. :)

Gr. Peter
hallo peter,

ik ga zo snel mogelijk aan de slag,ik vind persoonlijk jou baanplan heel mooi.mss jammer dat je het enkel op je pc hebt staan,anders maakte ik jou baan na ik heb de zelfde afmetingen.

groeten en succes;
peter(ke33)
Citaat van: peterke33 op zondag 23 januari 2011, 19:22:04
hallo peter,

ik ga zo snel mogelijk aan de slag,ik vind persoonlijk jou baanplan heel mooi.mss jammer dat je het enkel op je pc hebt staan,anders maakte ik jou baan na ik heb de zelfde afmetingen.

groeten en succes;
peter(ke33)

Ik heb nog wel een foto van het baanplan maar daar zijn ondertussen wat veranderingen in aangebracht die ik niet op tekening heb staan. Kijk maar of je er wat mee kan.

Gr. Peter
hallo daar,

Vanavond weer even tijd gehad voor de baan. In voorbereiding op de ballast heb ik wat gras gezaaid tot aan de rails zodat er een (hoop ik ) mooie overgang komt van de ballast naar het gras. Ik ben ook een beetje aan het uitzoeken of ik nog wat voor een onderhoudsplaats kan verzinnen voor in het schaduwstationnetje. Affijn foto!

En ja, er zit een roestig schroefje. :P

Gr. Peter
hallo peter,

even een reactie langs mijn zijde,je baan ziet er supper mooi uit nu zeker er gras tussen je rails ligt.is een leuk idee om iets tussen je rails te leggen en dan gras te strooien.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Voor de geinteresseerden,

Na veel zeef en probeerwerk moet dit het worden.

Gr. Peter
Ik vind het erg mooi gedaan zo word het nog mooier om m-rails te rijden

Dag Peter.

Zeker ben ik geïnteresseerd, maar dat wist je al :wink:
Persoonlijk vind ik de ballast wat te grof, maar wel
mooi qua kleurstelling (zei de kleurenblinde! :cool:),
het geeft in ieder geval een mooie 'finishing touch'.
Lijkt trouwens wel of het tweede wagonnetje zich
een beetje misselijk voelt . . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Peter, ziet er goed uit, je ziet de M rail bijna niet meer, vr gr Arie
Citaat van: pixon op vrijdag 28 januari 2011, 17:57:45
Ik vind het erg mooi gedaan zo word het nog mooier om m-rails te rijden

Dank je wel. Ik vindt het ook stukken beter dan mijn eerste ballastpoging.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 28 januari 2011, 20:00:23
Dag Peter.

Zeker ben ik geïnteresseerd, maar dat wist je al :wink:
Persoonlijk vind ik de ballast wat te grof, maar wel
mooi qua kleurstelling (zei de kleurenblinde! :cool:),
het geeft in ieder geval een mooie 'finishing touch'.
Lijkt trouwens wel of het tweede wagonnetje zich
een beetje misselijk voelt . . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.

Ha Erik.Ik heb de grote stukken en het gruis eruit gezeefd zodat ik deze korrel overhield. Als ik kleiner ga dan vindt ik het te "rond" worden en nu zijn de korrels mooi hoekig en ongelijk. Overigens ziet het er in het echie beter uit dan op de foto op de een of andere manier.
Over dat wagonnetje: denk dat er wat ballast op de rails lag :D

Citaat van: dolphin op vrijdag 28 januari 2011, 20:00:53
Hoi Peter, ziet er goed uit, je ziet de M rail bijna niet meer, vr gr Arie

Dank je Arie, altijd fijn een compliment van de "scenerymaster" (1 van de vele hier op het forum).

Gr. Peter
Ik vind de stenen misschien een tikkeltje te groot, maar de kleur is werkelijk fantastisch! Zijn deze stenen ook niet in formaat voor N-spoor te verkrijgen anders? Dan zijn de kiezels iets meer op schaal denk ik, maar ja ik kan soms ook wel muggenziften :p het is erg mooi!

Groeten Jake
Citaat van: jakeman op zaterdag 29 januari 2011, 01:21:06
Ik vind de stenen misschien een tikkeltje te groot, maar de kleur is werkelijk fantastisch! Zijn deze stenen ook niet in formaat voor N-spoor te verkrijgen anders? Dan zijn de kiezels iets meer op schaal denk ik, maar ja ik kan soms ook wel muggenziften :p het is erg mooi!

Groeten Jake

Halo Jake,

Het is gewoon zand bij de zand en grindboer vandaan. Ik heb het zelf gezeefd en kleiner werd het meer stof dan ballast. Als ik het nu dun over het gras leg komt dat er net doorheen schijnen en geeft een onkruid effect. Ik zal eens kijken of een foto van bovenaf meer duidelijkheid geeft.
Vandaag heb ik nog een grappig dingetje gescoord ivm de "opdracht" om een onderhoudsgebeuren te maken. :) Daar zal ik ook nog een foto van maken.
Bedankt voor je compliment.

Gr. Peter
Zoals gezegd, een foto van de ballast van bovenaf en een foto van mijn nieuwste aanwinst.

Gr. Peter
Het ziet er weer prachtig uit! Enkel vind ik de ballast ook wat te groot/grof. De kleur daarentegen is wel weer perfect :) Ga je tussen de rails ook ballast strooien?
mischien een vraag die vaker gesteld is,
maar waarom geen steentjes tussen de spoorbielzen?

verder ziet het er prachtig uit!

MVG Clint
Citaat van: Gerrit W. op zondag 30 januari 2011, 11:10:59
Het ziet er weer prachtig uit! Enkel vind ik de ballast ook wat te groot/grof. De kleur daarentegen is wel weer perfect :) Ga je tussen de rails ook ballast strooien?

Citaat van: marklin1995 op zondag 30 januari 2011, 11:54:20
mischien een vraag die vaker gesteld is,
maar waarom geen steentjes tussen de spoorbielzen?

verder ziet het er prachtig uit!

MVG Clint

Bedankt Gerrit en Clint voor de reacties. Hoe langer ik kijk hoe groter de steentjes worden. Toch laat ik het zo om eerder genoemde redenen en het is een "low budget baan" hè  :). Wat betreft de steentjes tussen de rails en bielzen kan ik alleen maar zeggen dat het niet helemaal echt hoeft te zijn. Het "karakter" van M-rail mag zichtbaar blijven en het is ook nog eens veel te veel werk voor mij en dan heb ik het nog niet over storingen met wissels. :(

Gr. Peter