Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Anton Pieck baan van Einte: 31 dec 22, perron verlichting.

Gestart door Einte maandag 15 juni 2009, 18:42:27

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan plan van Einte update
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Einte op woensdag 01 juli 2009, 19:06:47
Als je een sein hebt dat rood staat dan stoppen de treinen direct, nou zei de Marklindealer
dat je een weerstand over het schakelkontakt van het sein zet, de lampen blijven branden, en de trein niet direct stil staat met  "digitale locs " en de dcoder  vergeet niet wat hij moet doen, de snelheid bv. Er moet ongeveer 6 volt rijspanning blijven staan op de rails.

Tsja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!  :D
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Giant op woensdag 01 juli 2009, 19:57:24
Hallo Einte,

Je bedoeld lek spanning? Hiermee blijft inderdaad de verlichting en alles branden, maar dat of de trein niet meteen stopt weet ik niet. Daar de spanning toch erg laag is...

Groet,

Thierry

Ik denk dat ik het gewoon ga uit proberen desnoods een potmeter er tussen, kun je hem instellen, alleen ik weet niet wat voor waarde ik moet nemen, weet niet wat een leuk voor stroom opneemt.  :mrgreen: En dat is per loc verschillend 
Re:Baan plan van Einte update
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Einte op woensdag 01 juli 2009, 20:23:59
Citaat van: Giant op woensdag 01 juli 2009, 19:57:24
Hallo Einte,

Je bedoeld lek spanning? Hiermee blijft inderdaad de verlichting en alles branden, maar dat of de trein niet meteen stopt weet ik niet. Daar de spanning toch erg laag is...

Groet,

Thierry

Ik denk dat ik het gewoon ga uit proberen desnoods een potmeter er tussen, kun je hem instellen, alleen ik weet niet wat voor waarde ik moet nemen, weet niet wat een leuk voor stroom opneemt.  :mrgreen: En dat is per loc verschillend 

Dat weet ik ook niet :P
Succes in ieder geval (=

Ennuh, als het je lukt wel een UITGEBREIDE beschrijving erbij hè!! :mrgreen:

Groet,

Thierry
Re:Baan plan van Einte update
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baan plan van Einte update
Hoi Einte,

misschien kun je Peter (Freak) eens proberen?
Die is nogal wijs in dit soort electronica  :) :)

Groeten  8)
Re:Baan plan van Einte update
Einte dat klopt toen ik in 1994 met digitaal begon zaten er bij elke decoder 2 weerstanden om het geheugen van de decoder te bewaren. Waarom er maar 2 weerstandjes bij een seindecoder zaten weet ik niet je kan op een seindecoder immer 4 wissels of seinen aansluiten.
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 01 juli 2009, 20:52:26
Einte dat klopt toen ik in 1994 met digitaal begon zaten er bij elke decoder 2 weerstanden om het geheugen van de decoder te bewaren. Waarom er maar 2 weerstandjes bij een seindecoder zaten weet ik niet je kan op een seindecoder immer 4 wissels of seinen aansluiten.

Ik bedoelde de decoder in de loc, jij bedoelt de decoder voor wissels of seinen, of heb ik het mis.
Re:Baan plan van Einte update
Inderdaad
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Ik ga morgen een of twee potmeters halen op mijn werk, en dan kijken of het lukt  :mrgreen:
Dan kan ik later de juiste waarde bepalen.
Mischien ook wel een universeelmeter kopen, heb ik ook niet  :( :(
Re:Baan plan van Einte update
De weerstanden van 1,5Kohm werden er bij geleverd omdat de allereerste decoders na enige minuten stroomloos te zijn geweest in terug de default richting kwamen te staan. De huidige generaties onthouden de richtingsinstelling.
Bij analoog is de lichtintensiteit afhankelijk van het spanningsniveau.
Heb je geen multimeter zet de regelaar op ongeveer stand 10 en zie wat de locomotieven doen.
Bij het gebruik van een potmeter moet je ook nog rekening houden met het vermogen dat in de potmeter gedissipeerd wordt.
Verder, en als de baan lange tijd stroomloos staat ?.

Mvg,
Peter
Re:Baan plan van Einte update
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baan plan van Einte update
Enne Peter, weet je of dat bij digitaal ook zo kan?
Want het afremmen voor seinen en het evt laten branden van verlichting (en de sound blijft dan aan) is dan ook mogelijk!  :D

Groeten
Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Baan plan van Einte update
Peter, het gaat er alleen maar over om zes volt op een stuk rail voor een sein, om de lampen aan te houden bij rood sein en evt. een kleine afremtijd te maken.
Ik rij met delta of digitaal.
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Einte op woensdag 01 juli 2009, 21:45:34
Peter, het gaat er alleen maar over om zes volt op een stuk rail voor een sein, om de lampen aan te houden bij rood sein en evt. een kleine afremtijd te maken.
Ik rij met delta of digitaal.
Als je met Delta of digitaal rijdt heb je afremmodules nodig om in een "stroomloos stuk" af te remmen en tot stilstand te komen.

Zie o.a. deze site:
http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

Mvg,
Peter
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Dit stuk had ik al een paar maanden geleden gelezen, en dit verhaal van de weerstand heb ik van een marklin dealer gehoord. En ik ga er wel van uit dat hij enigzins weet waar hij het over heeft met z'n klanten.
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Einte op woensdag 01 juli 2009, 22:21:40
Dit stuk had ik al een paar maanden geleden gelezen, en dit verhaal van de weerstand heb ik van een marklin dealer gehoord. En ik ga er wel van uit dat hij enigzins weet waar hij het over heeft met z'n klanten.
Dan is het toch goed.

Mvg,
Peter
Weerstand
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Weerstand

Hallo allemaal

Ik heb op mijn werk een potmeter gehaald van 2k ohm, en verbonden met de rijspanning en de stop traject voor een sein.

Een br 81 een delta loc stopt gewoon zonder langzaam rijden, heeft geen invloed op wat voor stand je hem zet

De br 86 is een digitale loc die remt netjes af, en als het sein op groen gaat, dan gaat hij zonder langzaam op te trekken gelijk volgas weg  :mrgreen: :mrgreen:
En hij maakt een raar geluid, lijkt net of de telex koppeling werkt  :shock: dat geluid veranderd naar de verandering van de weerstand.

Ik heb geen multimeter dus heb ik geen flauw idee wat de spanning is :x

Dus alles bij elkaar niet echt een succes allemaal  :( :(
Crash
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Crash
Ik had mijn dochter op bezoek, en ik liet even zien hoe goed de treinen rijden.
Had gaat altijd goed behalve nu  :( :o :shock:



Zal wel aan het weer liggen hoop ik  :mrgreen:
Re:Baan plan van Einte update
Zo dat is een mooie reden om te zorgen dat het toch allemaal werkt.
Misschien ligt het inderdaad aan het weer :mrgreen: 8)

Mathijs
Re:Baan plan van Einte update
oei wel minder he,en veel schade hopelijk niet ???

groeten peterke33
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
O alleen een paar koppelingen er af gesprongen, de treinen rijden bij niet op topsnelheid.
Ongeveer op 75 tot 100 km/u

Ik zit er vlak naast ik dacht duw wel de eerste door het rode sein, daarom licht de rails ook scheef  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Baan plan van Einte update
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baan plan van Einte update
Zo, dat is nog wel n aardige botsing.
Ken t geval. Ben eens met zon ijzeren BR 44 met metalen ketelwagenstrein op n stilstaande kolentrein ingereden; gevolg een aantal ontspoorde kolen- en ketelwagens  :(
Re:Baan plan van Einte update
dan valt de schaade nog mee ?? ik rij ook nooit op volle snelheid,ik vind dat niet mooi ze langzaam maar zeker over je sporen laten rijden is veeeeel moooooooooooiiieeeeeer.

groeten peterke33
Zomer avond plaatje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Zomer avond plaatje


Alles is weer goed  :mrgreen: :mrgreen:
Re:Baan plan van Einte update
das supper seh,heb da ook eens meegemaakt pfff mijn hard stond stil toen ! reed nog annaloog en had 3 stroomkringen lopen,maar nu eindelijk een centraalstation2 dus een fijne grote noodstop  :P

groeten peterke33
Re:Baan plan van Einte update
Hoi,

Ziet er al goed uit....succes Einte  :)

De warmte is ook bij mij een probleem, een beetje rommelen en de stralen lopen over mijn rug.
Doe iets rustiger aan op het moment  8)

Groet,

Hans.
Kortsluiting in contact rail.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Kortsluiting in contact rail.
Ik wou vanavond een stukje rijden, ging goed maar een van de seinen stond te brommen.
Na lang zoeken bleek een contactrail het niet goed te doen  :shock: :shock:

Na dat er een nieuwe rails was ingezet werkte alles weer, wat er met die rail aan de hand is weet ik nog niet.

Hebben de M rail rijders dit ook wel eens mee gemaakt??

Renember michael jackson ........
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Renember michael jackson ........
Jammer...... :( :?

Re:Baan plan van Einte update
Mee eens...jammer toch ook dat iemand eerst dood moet zijn, om weer met zoveel nummers in de hitparades te staan  :cry:

Ik had niet met hem willen ruilen.
Iedereen wil tegenwoordig maar beroemd worden, maar dat is geen pretje...dat weet ik zeker.
Beter anoniem en lekker ongestoord met je treintjes kunnen klooien, dat is veel leuker !!

Hans  :wink:
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan plan van Einte update
Ondanks dat hij door zijn vader met een "eind hout" het podium is "opgeslagen", is er toch een GROOT entertainer van iedereen heen gegaan. Het heeft zo moeten zijn. Als wij in het bejaardenhuis zitten zingen de jonge kinderen nog zijn liedjes.
Re:Kortsluiting in contact rail.
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 20:23:04
Ik wou vanavond een stukje rijden, ging goed maar een van de seinen stond te brommen.
Na lang zoeken bleek een contactrail het niet goed te doen  :shock: :shock:

Na dat er een nieuwe rails was ingezet werkte alles weer, wat er met die rail aan de hand is weet ik nog niet.

Hebben de M rail rijders dit ook wel eens mee gemaakt??

Bedoel je contactrail of schakelrail?

In het laatste geval (met dat palletje dat door het sleepcontact van de trein wordt bediend) hebben de M-rail rijders dit zeker weten meegemaakt. Die blijven namelijk vrij gemakkelijk 'hangen'. Ze zijn wel weer redelijk gangbaar te maken maar het blijft een storingsgevoelig systeem.

Verder erg leuk trouwens zo'n nostalgisch uitziende baan!

Groetjes,
Kiezel (M-rail rijder) :)
Re:Kortsluiting in contact rail.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Kortsluiting in contact rail.
Citaat van: kiezel op woensdag 08 juli 2009, 08:17:02
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 20:23:04
Ik wou vanavond een stukje rijden, ging goed maar een van de seinen stond te brommen.
Na lang zoeken bleek een contactrail het niet goed te doen  :shock: :shock:

Na dat er een nieuwe rails was ingezet werkte alles weer, wat er met die rail aan de hand is weet ik nog niet.

Hebben de M rail rijders dit ook wel eens mee gemaakt??

Bedoel je contactrail of schakelrail?

Het was de contact rail, maar ik gebruik ook de schakel rail.
Maar die heb ik heel goed gekontroleerd en uit geprobeerd voor ik ze ga gebruiken.
Ik ken goed de problemen met die dingen.

Citeer
In het laatste geval (met dat palletje dat door het sleepcontact van de trein wordt bediend) hebben de M-rail rijders dit zeker weten meegemaakt. Die blijven namelijk vrij gemakkelijk 'hangen'. Ze zijn wel weer redelijk gangbaar te maken maar het blijft een storingsgevoelig systeem.

Verder erg leuk trouwens zo'n nostalgisch uitziende baan!

Groetjes,
Kiezel (M-rail rijder) :)

Edit Walter quote gerepareert, hint quote alleen de tekst waarop je reageert ! 
Rangeerterein loc opslag
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Rangeerterein loc opslag
Dit is het tweede level van mijn baan plan



Dit deel komt boven dit deel.



De rit naar boven is ongeveer 2,5 meter voor ongeveer 13 of 14 centimeter.
Het lange stuk boven is de oprit, de binnen bocht wordt mischien iets met een pendelbaan, maar dat zie ik nog wel. Ik maak het zo dat de oprit los is van het rangeerterein en de plaat van het rangeerterein maak ik scharnierend aan de balk die daar zit, voor service onder dit deel of als er iets fout gaat  :idea:
Wel eerst de treinen er af halen natuurlijk  :mrgreen:

Wat vinden julllie hiervan, niks staat vast alles kan  :P
BB KIng
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
BB KIng
Gisteren naar het North Sea Jazz geweest, hier bij BB King  :D



Vanavond weer.
Re: BB KIng
Hansje
gast

Re: BB KIng
Citaat van: Einte op zaterdag 11 juli 2009, 10:50:45
Gisteren naar het North Sea Jazz geweest, hier bij BB King  :D



Vanavond weer.

Wow, gaaf man !!!!

Ik ben drummer, en heb vroeger ook in een blues-band gespeeld (Breda)

BB is te gek  :D

Veel plezier !!

Hans  :)
Re:Baan plan van Einte update
Hoi Einte!

je noemde net een stijging van 2,5m lang en 14cm hoog. dat is in de meeste gevallen te stijl.
Hans van baan van Hans(je) heeft gekozen voor 3m voor 10 cm stijging. dat is 3,3% en dat is al aardig veel.

groeten,
Hessel
Re:Baan plan van Einte update
Hoi Einte,

Leuke baan. Ik zal hem ook in de gaten houden. Ik heb ook nog twee seinpalen en twee voorseinen liggen. Deze heb ik nog nooit aangesloten. Dat wordt nu een mooie uitdaging.

Succes verder
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: Einte op woensdag 08 juli 2009, 20:20:05

Dit is het tweede level van mijn baan plan



Dit deel komt boven dit deel.



Wat vinden julllie hiervan, niks staat vast alles kan  :P


Hallo Einte,

Ziet er leuk uit voral de laatst foto leuk uitgedoktert zo lijk me niks mis mee, veel succes met de bouw daarvan geweldig.

Groet Wim.
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 11 juli 2009, 16:58:19
Hoi Einte!

je noemde net een stijging van 2,5m lang en 14cm hoog. dat is in de meeste gevallen te stijl.
Hans van baan van Hans(je) heeft gekozen voor 3m voor 10 cm stijging. dat is 3,3% en dat is al aardig veel.

groeten,
Hessel

Ik ga nu eerst naar het North Sea Jazz toe  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Morgen ben ik vrij dan kijk ik even kijken of ik meer lengte kan maken en de hoogte exact bepalen.
Volgens mij kan dat nog wel, maar met lego blokjes er onder ging het toch altijd goed tot nu toe  :o
Re:Baan plan van Einte update
Veel plezier....mazzelaar  :lol:

Hans  8)
Stijging van spoor
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Stijging van spoor
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 11 juli 2009, 16:58:19
Hoi Einte!

je noemde net een stijging van 2,5m lang en 14cm hoog. dat is in de meeste gevallen te stijl.
Hans van baan van Hans(je) heeft gekozen voor 3m voor 10 cm stijging. dat is 3,3% en dat is al aardig veel.

groeten,
Hessel

Er liggen 17 stukken rails die omhoog kunnen, meer ruimte is er niet dat is dus 17 x 18cm = 306 cm voor 12 centimeter omhoog. Ik moet boven twee seinen die daar zitten, daar heb je 10 cm voor nodig, plus de dikte van de plaat 12 of 18 mm.
Nou, deed ik een test een tijd geleden met lego blokjes en die was steiler, en dat ging goed



Hier een oude test situatie, hier ga ik ook ongeveer 12 cm omhoog met 14 of 15 lengtes.

Re:Baan plan van Einte update
Hallo Einte!

12cm/300cm = 4%
maar getallen zeggen niet zoveel als je niet ook de praktijk er bij betrekt.

meestal zorg ik zelf dat een trein van 2m lang de helling op halve snelheid moet kunnen halen zonder te slippen of te stoppen. gebruik voor de test alle loks een keer.

succes, Hessel!
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: de Hoeve op maandag 13 juli 2009, 14:22:27
Hallo Einte!

12cm/300cm = 4%
maar getallen zeggen niet zoveel als je niet ook de praktijk er bij betrekt.

meestal zorg ik zelf dat een trein van 2m lang de helling op halve snelheid moet kunnen halen zonder te slippen of te stoppen. gebruik voor de test alle loks een keer.

succes, Hessel!

Mijn treinen zijn een stuk korter  :mrgreen: :mrgreen:
Het toekomstig station is ongeveer een meter, daarom  :o



Re:Baan plan van Einte update
ok Einte,
dan neem je treinen die iets langer zijn dan een meter. maar doe het niet te krap, want er moet natuurlijk ook wat reserve inzitten. bijv. het zou sneu zijn als een trein met een leuke maar te zware lading niet op je baan zou kunnen.

als je baan eenmaal ligt, kunje er nog weinig aan doen. Alleen Hansje natuurlijk met zn draadeinden... :mrgreen:

Hessel
Re:Baan plan van Einte update
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan plan van Einte update
Hey Einte,

Dat ziet er leuk uit :)

Zie ik daar op die laatste foto nou een V60 rijden? (M* 3064?)

Groeten,
Thierry
Test stijging van baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Test stijging van baan
Ik moet met 18 raillengtes omhoog gaan naar ongeveer 12 cm.

Hier heb ik een test opstelling gemaakt, met legoblokjes





De locs hebben er geen probleem mee om omhoog te komen, als er meer wagons achter komen dan merk je dat het moeilijker gaat, er hangen nu 3 keer meer wagons achter dan als nodig is.



Hier kun je zien dat er nog ruimte over is nu 10 cm mag 8 cm zijn.
Als het spoor doorgetrokken word moet de hoogte 12 cm zijn, en dat lukt me wel.
Ik neem strak een stuk multieplex van een paar mm dik, daar leg de rails op, en dan met een paar blokjes hout goed uitlijnen.

Re:Baan plan van Einte update
Ja Einte, dan is het in orde. heb je ook goederen wagonnetjes? dan kun je er wat lading opleggen zoals schroeven ed. wel vlak achter de lok.

wat ook belangrijk is, is dat de stijging gelijkmatig verloopt. dus de afstanden tussen de legoblokjes steeds gelijk houden. anders zijn sommige stukjes toch weer steiler dan anderen.

groeten,
Hessel.
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Citaat van: de Hoeve op maandag 13 juli 2009, 16:45:59
Ja Einte, dan is het in orde. heb je ook goederen wagonnetjes? dan kun je er wat lading opleggen zoals schroeven ed. wel vlak achter de lok.

wat ook belangrijk is, is dat de stijging gelijkmatig verloopt. dus de afstanden tussen de legoblokjes steeds gelijk houden. anders zijn sommige stukjes toch weer steiler dan anderen.

groeten,
Hessel.

Dat ga ik ook even proberen.
Test stijging en ongelukje.....
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Test stijging en ongelukje.....
Hallo hessel,

Ik heb met verschillende gewichten gereden naar boven, en dat ging goed  :)
Je hoort iets aan de motor dat hij het wel ietje zwaarder heeft, en ga niet met volle snelheid naar boven ongeveer volgens regelaar 100 tot 120 km.

Helaas toen ik de treinen wou parkeren gebeurde dit...... :shock: :shock: :shock:



Was vergeten het wissel om te zetten  :?
Re:Baan plan van Einte update
hoei Einte! dat ziet er niet best uit. gelukkig is dit ongeluk 87 keer minder erg dan het er uitziet  :)
Re:Baan plan van Einte update
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan plan van Einte update
Ik stond net onder de douche te denken over het stijgingspercentage van een baanvak  :)
Hoe zit het nou als je in cirkel omhoog gaat met bv 12x een  5200 rail, dan moet al op z'n 8 cm zitten voor je over de eerste gaat.
Dat lijkt mij erg steil  :? :?
En een heleboel banen hebben dat zo bv.  Hansje.

Wat moet ik doen ??????   :?

Ik heb de lengte van ongeveer 17 lengtes terbeschikking voor 12 cm.

Kijk verder op mijn draadje...
Re:Baan plan van Einte update
Hallo Einte!

als je de lengte van het spoor in een cirkel wilt weten, dan meet je de doorsnede van de cirkel op en die doe je keer 3. meestal is de cirkel iets in de buurt van 70cm. de lengte is dan dus 210cm.

als je 7cm/210cm=3% en 8cm/210cm=3.8% en 9cm/210cm=4.3%
bij 4% moet je gaan uitkijken.

je kunt bekijken of je lengte of hoogte kunt winnen door het spoor iets te verleggen.

waarom wil jij eigenlijk 12 cm hebben? is dat voor bovenleiding of zo iets?

groeten,
Hessel.