Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?

Gestart door H.Kes donderdag 05 oktober 2023, 09:25:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Hallo

Ik heb nu een jaar of twee mijn schaduwstation staan - op een onderstel van hout en als bovenlaag triplex. Een klimspiraal zorgt ervoor dat er een 0-nivo en een boven-nivo bereikbaar moeten zijn. Voor het 0-nivo kan ik natuurlijk ook een triplex laag nemen. Hoogteverschil tussen schaduwstation en 0-nivo is 25 cm.
Maarr, hoe frommel ik nu alle draden van contactrails, seinen, huisje etc er onder door? Het schaduwstation heeft 1 keerlus en daar zit een mangat, elders kan ik er van de zijden (lastig) bij.
Is er een slimme oplossing - een "dubbele bodem" waar je je draad overheen legt?
Hoop dat de foto's mijn verhaal wat verduidelijken.
Hans
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
ja meestal zit draadt/kabels aan de onderzijde van de bovenplaat, dus het advies zou zijn  om toch daar te beginnen.
met een dubbele bodem bedoel je waarschijnlijk aan de rails kant en aangezien je c rails hebt zou je een smalle ruimte kunnen maken met een 2e afdekplaat, maar of het verstandig is,
weet ik niet want je komt er later moeilijk bij.

gr. Ruud
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
netjes draden in kabelgootjes en boekbinders aan de draadstangen




Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Zoals gezegd in kabelgoten of boekbinders. Deze boekbinders zijn in diverse afmetingen verkrijgbaar. In een binder met een diameter van 10mm kun je ongeveer 12 draadjes (0,25mm²) of 16 (0,14mm²) kwijt. Dan zit zo een ding echt vol. Moeten er nog meer draden doorheen dan een grotere diameter gebruiken of kabelgoot. En voor ieder soort draad een ander kanaal maken. Dus één voor wissel en sein bediening, één voor terugmelders, één voor (digitale) baanspanning. en één voor overige voedingsdraden (16VAC en 12VDC).
Op bijgevoegde foto's kun je zien hoe dat loopt. In het schaduwstation en in overdekte baanstukken liggen de "kabelgoten" gewoon naast de rails. Dat zie je straks als het landschap erop ligt toch niet meer en van onderaf is het altijd nog bereikbaar. De draden voor in het zicht liggende railstukken worden op dezelfde manier door boekbinders geleid maar nu aan het frame bevestigd, onder de baan dus. Kastjes voor decoders en andere hulpmiddelen worden ook aan het frame bevestigd of op de plaat geschroefd.
In de helix zie je twee kastjes zitten. Één is een terugmelder en de ander een decoder voor wissels en seinen. Deze kastjes worden daar geplaatst waar ook de terugmelders en de wissels in de baan zijn gesitueerd. Dan houd je de toevoerdraden zo kort mogelijk. De rijspanning wordt in de Helix aan de rechtop staande (zwarte) plank verdeeld. Zo kan iedere wending van de helix van spanning worden voorzien.
Om de twee meter maak ik een dergelijke 'verdeelplaat'. Deze worden door dikkere draden (de ringleiding) met elkaar verbonden en vanuit deze verdeelbloks gaan dan dunnere draadjes naar de railaansluitingen. Die zijn dan ook maximaal een meter lang. Op die  manier houd je de boel overzichtelijk en door kortere draden minder kans op verlies. Bedenk hoe langer de draden hoe moeilijker het straks wordt om de boel nog uit elkaar te houden. De draden van de ringleidingen voer ik door PVC buis van het eene verdeelblok naar het andere.
Helix2-12.jpg
20230820_122352.jpg 
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
mooi en netjes zoals ik het ook doe.Ik heb zo een dymo met slappe bandjes (kopen in china want bandjes kosten daar niks) en kleef op elk draadje waar het heen gaat bv TM 1.1 = terugmelder naar s88 1.1 enzovoort.Ook in verschillende kleurtjes want zo zie ik direct waar het bijhoort bv terugmelder,wissel, voedingsdraad naar ringleiding X
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Aha, kijk, ja dat maakt het een stuk duidelijker! Uiteindelijk is mijn 0-nivo een geheel gesloten plaat dus met daarop het 0- landschap, Maar op veel plaatsen komt daar weer spoor boven te lopen (het plus-nivo) en daar kan ik natuurlijk bedrading kwijt.
Hans
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Wanneer je de zogenaamde 'open' bouwwijze gebruikt is alles altijd van onderaf bereikbaar. Maar bij het domweg een plaat triplex op een frame knallen en daar rails op leggen is dat inderdaad niet mogelijk. Goede raad als het nog kan. Zaag gaten in die plaat zodat je alles van onderen kan bereiken. Straks zal je daar blij mee zijn.
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Das ook een goed idee idd, ik heb ook een goedkope dymo. Nu kan ik er nog bij idd!
Ik werk overigens met rocrail en de afgelopen tijd heb ik vooral geleerd met rocrail te werken. Nu loopt het schaduwstation heel goed met 7 opstelsporen en ik durf nu wel de volgende stap te gaan maken.!
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Je bedoelt dat ik - waar ik kan - mijn schaduwstationsplaat moet openen?
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: o - nivo baan, hoe doet je dat met de vele draden?
Ja inderdaad, dat bedoel ik. Maak er zo groot mogelijke gaten in zodat je er makkelijk doorheen kan. Heb je een decoupeerzaag? Gebruik het ding. Houd naast de rail circa 5cm plaat over, de rest kan weg.