Hallo allemaal,
In april 2010 had ik dit lokje(zie ook post #1570) aangeschaft:
Helaas kreeg ik dit lokje, een T12 met Märklin artnr 36741, niet goed aan het rijden met DDW. Afgelopen zondag dit getest met de Tams en nu reed deze wel maar stopte steeds
Maandag hier nog eens naar gekeken en het eerste wat opvalt is dat er zo?n ellendige sleper onder zit. Hier een foto:
Zo?n pongel zat ook onder de Henschel-Wegemann-zug met regelmatig kortsluiting tot gevolg. Deze vervolgens uitgewisseld met een ?standaard? sleper en het probleem was opgelost.
Bij dit lokje zit deze sleper echter geklemd en niet geschroefd. Het is dus niet zomaar mogelijk om hier een standaard sleper onder te zetten of zijn deze tegenwoordig ook verkrijgbaar met een ?klem-mechanisme??
Ergens hier op het forum had ik gelezen dat het solderen van een draadje tussen sleper en koperen stripjes uitkomst kan bieden bij contact problemen. De sleper eens goed bekeken en heb ervoor gekozen om aan één zijde de sleper vast te solderen aan het koperen contact. Hier een foto waarop dit zichtbaar is:
De linker zijde is gesoldeerd maar de rechterzijde niet om ervoor te zorgen dat de sleper nog voldoende kan veren. Vervolgens de sleper weer terug op de lok geplaatst en getest. Helaas ook nu weer constant een kortsluiting op de (slanke) wissels. Nu had ik het gesoldeerde gedeelte richting voorzijde lok geplaatst en heb deze toen 180 graden gedraaid. Resultaat: het lokje rijdt perfect en kortsluitingen lijken verleden tijd
Vervolgens heb ik er een paar leuke coupé rijtuigjes achtergehangen en nu rijdt dit treintje probleemloos zijn rondjes.
Weten jullie nog dat ik een veertje gevonden had waarvan de herkomst niet duidelijk was? Hier nogmaals de foto uit post #2287:
Toen ik deze wagentjes op de rails zette, viel mijn oog op het veertje onder het middelste wiel en laat dit nu precies hetzelfde zijn:
In één klap hebben we dus een probleem en een raadsel opgelost
Groetjes en tot de volgende keer, John