Nieuws: Hou zondag 24 november 2019 vrij in je agenda! Dan is de jaarlijkse 3railforum gastendag! Lees er meer over in de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Koploper Rivarossi
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Koploper Rivarossi  (gelezen 17149 keer)

7700serie

  • Gast
Koploper Rivarossi
« Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 10:49:17 »

Bron : REZ

De Koploper is in 2008 aan de planning toegevoegd. Dit model wordt zowel in gelijk- als wisselstroomuitvoering voor 169 euro geïntroduceerd. Levering staat gepland voor 2e/3e kwartaal 2008.



gr davy
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 11:31:10 »

Tja, en dan komen Märklin en Rivarossi ongeveer gelijk met de Koploper?
Als Rivarossi tenminste z'n belofte nakomt (zie de IRM)...

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 11:52:07 »

Tja, en dan komen Märklin en Rivarossi ongeveer gelijk met de Koploper?
Als Rivarossi tenminste z'n belofte nakomt (zie de IRM)...

Koen
verschil is dat marklin4-delig is en rivarossi 3-delig.

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

Robber

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:02:45 »

Dat is inderdaad goed nieuws. Prettiger geprijsd ook als de marklin variant. Dat hij 3-delig is lijkt me geen probleem. Eerder een voordeel, niet iedereen heeft een grote baan.
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:05:57 »

Ja, en op basis van de oude koploper.
Dus qua details, maatvoering en techniek gaat Rivarossi het lang niet het niveau van de Märklin koploper halen!
Daarom heb ik ook de Märklin besteld  :D

En ik zou op basis van dit bericht niet te snel blij worden. Ik moet het eerste Rivarossi NL model nog zien terwijl dit volgens mij vorig jaar al uit zou komen!

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Robber

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:20:38 »

Heb je het marklin model al gezien? en heb je de garantie dat die op tijd in de winkel ligt? 8)
Gelogd

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:21:46 »

2e kwartaal is in ieder geval al om.
@Robber : Nooit uitgaan van een studie model.....die zien er altijd bagger uit.
Gelogd

Robber

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:28:46 »

@Robber : Nooit uitgaan van een studie model.....die zien er altijd bagger uit.

Daar ga ik ook niet van uit. Maar om nou bij voorbaat te beweren dat een marklin model er beter uit zal zien als een Rivarossi, terwijl beide modellen nog niet eens bestaan, vond ik te ver gaan. Techniek van huidige marklin-produkten kan mij trouwens ook niet erg overtuigen.
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:32:01 »

Maar ik kan je echt wel garanderen dat een nieuw model er beter uitziet als een model van jaren geleden...

En Märklin is inderdaad ook weleens te laat maar maakt het niet zo bont als Rivarossi (en helaas andere fabrikanten) doen...

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Buzz_4stroke

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Trans Europ Express
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:32:19 »

Leuk dat er 2 verschillende versies zijn, hoe vaak zie je niet een combinatie van een 3 en een 4 rijden.

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 12:32:25 »

Nou....de koploper van Riva bestaat eigenlijk wel, is gewoon de bekende lima.
Niets meer en niets minder.

Dan kan je er donder op zeggen dat de Marklin/Trix variant er beter uit zal zien.
Het is een geen proto serie versie, de Riva wel.

Je hebt toch nog wel wat vertrouwen in je merk ? Ik wel hoor  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 juli 2008, 12:38:03 door chris »
Gelogd

rorail

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Dieselpower
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 13:06:40 »

Leuk dat er 2 verschillende versies zijn, hoe vaak zie je niet een combinatie van een 3 en een 4 rijden.
Ik heb enige jaren geleden véél gebruik gemaakt van het spoor en daarbij veel in intercity's gereden. Vanwege de trajecten die ik reed waren dat altijd koplopers. Afgezien van het feit dat ik het prettige treinen vind om in te rijden klopt het dat deze treinen in combinaties van 3+4 rijden, of veelvouden daarvan (dus 3+4+3+4). Ik heb nooit combinaties van 3+3 of 4+4 gezien (wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen bestaan uiteraard).
Mocht R* toch een kwaliteitsverbetering ten opzichte van L* doorvoeren, dan zou een combinatie van een M*4 en een R*3 natuurlijk best leuk staan op de baan!  8)

Groet,
Ronald
Gelogd
ECos/k-rail/NS-Railion-Internationaal

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 13:34:02 »

Lastig, de Marklin is 1:93 en de Riva 1:100. Dat verschil in lengte zie je dan wel.
Gelogd

Buzz_4stroke

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Trans Europ Express
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 14:35:13 »

Denk je leuk te combineren met een 4-tje en een 3-tje, zijn ze nog even lang

ps draadje verplaatst aangezien het primair over de Rivarossi gaat
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 juli 2008, 14:37:24 door Buzz_4stroke »
Gelogd

Teddyvallei

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 15:02:45 »

Dat is inderdaad goed nieuws. Prettiger geprijsd ook als de marklin variant. Dat hij 3-delig is lijkt me geen probleem. Eerder een voordeel, niet iedereen heeft een grote baan.

Ben ik het helemaal mee eens!!!! Rivarossi heeft het beter gedaan dan Märklin 8)
Gelogd
Mvg Maurice

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 15:41:27 »

Mensen,

Ik geloof dat die van Rivarrosi een ICM-0 wordt...

Groetjes,

Robbert
Gelogd

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 15:54:05 »

Klopt als een bus.

Nee, nu ga ik toch even voor Marklin/Trix op de bres staan  :o (ja zowaar)  :D

Marklin pakt het hier prima aan. 4 delig, interieur verlichting, front en sluit, doorloop kop mogelijk (die leveren ze bij) 1:93, smikkel  :lol: :lol:

Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model
Gelogd

Teddyvallei

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 16:15:05 »

Maar Chris,

Dat verschil! 200 euro!

leg mij dat maar eens uit :D
Gelogd
Mvg Maurice

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 16:44:28 »

Ja hallo, jullie rijden Marklin  :D :D Dan weet je dat toch onderhand wel  :D :D

Hihihi
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 18:05:21 »

Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model

Lol :P.. 3 stuks! Mooi hoor Chris..

Ik heb een 6409 besteld (geen koploper :P)
Gelogd

martin

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 18:15:10 »

Ja hallo, jullie rijden Marklin  :D :D Dan weet je dat toch onderhand wel  :D :D

Hihihi

Daarom zie ik mezelf tegenwoordig meer als een 3-railrijder.Die vroeger veel marklin kocht, met de nadruk op vroeger  8)

groetjes, Martin
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 18:30:50 »

Is toch ook op dit forum al aan de orde geweest?
Rivarossi brengt een technisch geupdate variant van het aloude Lima model. Op basis van de andere geupdate modellen is goed te voorspellen wat het wordt. Rijdt vast prima, met goede verlichting, maar uiterlijk net zo eenvouidig als het Lima model: weinig details, grove koppelingen, eenvoudige draaistellen, ...
Technisch verwacht ik ongeveer hetzelfde van Märklin, maar uiterlijk heel wat meer.

1:100 of 1:93 vindt ik echt lood om oud ijzer. Gaat allebei vreemd staan naast de LSM ICR rijtuigen. Is een heel ander onderwerp, maar wie nog niet overtuigd is van de uiterlijke kwaliteiten van een trein met echte 1:87 rijtuigen, ga eens zo'n stammetje bekijken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 juli 2008, 18:33:45 door henkv »
Gelogd

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 21:47:01 »

Weet iemand of lima ooit een ICM-0 heeft uitgebracht ?

Groetjes,

Robbert.
Gelogd

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 04 juli 2008, 23:04:45 »

Ik heb enige jaren geleden véél gebruik gemaakt van het spoor en daarbij veel in intercity's gereden. Vanwege de trajecten die ik reed waren dat altijd koplopers. Afgezien van het feit dat ik het prettige treinen vind om in te rijden klopt het dat deze treinen in combinaties van 3+4 rijden, of veelvouden daarvan (dus 3+4+3+4). Ik heb nooit combinaties van 3+3 of 4+4 gezien (wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen bestaan uiteraard).
Da's dan wel bijzonder, want die combi's komen veelvuldig voor! Bijvoorbeeld 3+3+4 op de Veluwe (3+3 naar Groningen, 4 naar Lw), of het roemruchte treinpaar 501/502 dat altijd 4+4+4 was, of de leuke combinatie 3+3+3+3+3... echt alle mogelijke combi's zijn mogelijk, ook 3+3 of 4+4
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 00:41:00 »

Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model

Chris,

Ik durf er vergif op in te nemen dat Märklin later ook III-wagenstellen gaat uitbrengen. Waarom wacht je daar niet even op?
Gelogd
Groeten,
mDDM

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36 »

@mDDM: weet je hoe lastig wachten is?  :D

@Robbert: De aloude Lima Koploper ís een ICM-0
Voorzover ik weet zijn alle Koplopers tot nu toe onder de merknaam Lima uitgebracht. En dat zijn allemaal ICM-0's
De nieuwe koploper komt onder de merknaam Rivarossi uit maar is technisch gewoon een Lima...

@Chris: Leuk om te zien dat je het ook opneemt voor Märklin/Trix.  :D

Trouwens: voor de mensen die niet snappen wat er met ICM-0 bedoeld wordt: Hiermee wordt de allereerste serie Koplopers bedoeld. Dit was een soort prototype serie van (dacht ik) 10 stellen. Op basis hiervan zijn de huidige koplopers ontwikkeld. Alle ICM-0 koplopers zijn inmiddels gesloopt of gedegradeerd tot brand/calamiteiten/etc-oefen objecten. Ze rijden dus niet meer rond.
De ICM-0 stellen weken op veel punten af van de huidige koplopers. En Lima heeft dus de ICM-0 uitgebracht.  En de Rivarossi wordt dus ook een ICM-0.
Die rijden echter al jaren niet meer rond...
Märklin brengt echter netjes een huidige ICM uit!

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 15:55:20 »

Om de verschillen tussen ICM-0 en 1 te laten zien heb ik ooit eens een animatie gemaakt:



Zoek de verschillen  :D

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Daan!

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 16:05:08 »


Zoek de verschillen  :D

Koen

ff denke

hoeveel zijn het er?
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 16:14:29 »

Tellen maar, er is helaas geen prijs te verdienen  :D

Het lijkt mij in ieder geval wel duidelijk dat het eigenlijk totaal verschillende treinstellen zijn. Er zijn gigantisch veel verschillen.

En daarom ga ik voor de Märklin koploper en heb ik m'n Lima snel verkocht toen Märklin met het nieuws kwam.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 17:49:59 »

Ach.....
Nou, om je gerust te stellen Lokje, Een Koploper heeft geen lage scheenplaten....
Dus die ENORME tegenvaller zal ik dit keer niet hebben.
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 19:24:15 »

De nieuwe koploper komt onder de merknaam Rivarossi uit maar is technisch gewoon een Lima...

Nee, technisch zal het nou juist geen Lima zijn. De update van Hornby/Rivarossi zit hem vooral in de techniek.
Gelogd

remcy

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • een hele trotse papa van tygo en jamie
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 22:58:00 »

wil die lima ook wel hoor of ravarossi hoe dan ook wil hem er wel bij hebben op mijn baan
groet robert
Gelogd
kijk ook in mijn topic : klik hier voor mijn baan 
groet robert

Lid van de BMM

Aad

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #32 Gepost op: zondag 06 juli 2008, 12:34:41 »

Hoi,

weet iemand welk treinstelnummer de koploper komt.
Toch niet onder de 4005 of 4007 :(

Groetjes,

Aad
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #33 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 08:54:54 »

Er is niet meer bekend over de koploper dan op de Märklin site/folder staat.
Dus speculeren over een nummer heeft geen zin...

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Brigitte

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Captrain 1619
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #34 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 09:06:18 »

Aad, het wordt er eentje uit de 4200 serie dat is in de Marklin nieuwtjes 2008 folder te zien. Dat is de serie van een 4-delig Koploper treinstel.

Ahum, gaat hier over de Rivarossi  :oops:
« Laatst bewerkt op: maandag 07 juli 2008, 11:53:11 door Brigitte »
Gelogd
Groetjes,  Brigitte 
                               

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #35 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 11:33:52 »

Aad heeft het denk ik over de Rivarossi zoals het topic luid.
En daarover zijn we nog bezig, er zijn nog maar weinig ICM-0 over...

Groetjes,

Robbert
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #36 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 13:42:51 »

Om de verschillen tussen ICM-0 en 1 te laten zien heb ik ooit eens een animatie gemaakt:


Koen,

Erg instructief je animatie.
Waar komen de plaatjes vandaan?
Uit een NS brochure misschien?

mDDM
Gelogd
Groeten,
mDDM

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #37 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 14:36:50 »

Ergens van internet geplukt

Weet niet meer waar dus ik heb geen bronvermelding :oops:
Was een site waar iemand al het NS materieel minutieus nagetekend had.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #38 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 15:33:10 »

Hoewel de plaatjes al heel veel verschillen laten zien tussen ICM-0 en ICM-1, viel mij plotseling op dat een niet onbelangrijk belangrijk verschil nog ontbreekt.

Protoserie ICM-0 had namelijk draaistellen van de firma Wegmann. Die bleken in de praktijk niet zo goed te bevallen. Vandaar dat ICM-1 en vervolgseries zijn uitgerust met draaistellen van SIG. Later is ook één ICM-0 treinstel (ik weet niet meer welk, maar vermoed de 4007) alsnog van SIG-draaistellen voorzien, waarvoor een verbouwing van de oplegging van de bak nodig was. De vrijkomende Wegmann draaistellen konden zo dienen als reserve voor de overige ICM-0 stellen.

Later zijn de 7 protostellen ICM-0 zo aangepast (o.a. doorloopkop), dat ze exploitatief gekoppeld konden rijden met de stellen van de vervolgseries en ze door elkaar heen gebruikt konden worden.
Gelogd
Groeten,
mDDM

Andreas

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008, 21:22:45 »

Trouwens: voor de mensen die niet snappen wat er met ICM-0 bedoeld wordt: Hiermee wordt de allereerste serie Koplopers bedoeld. Dit was een soort prototype serie van (dacht ik) 10 stellen. Op basis hiervan zijn de huidige koplopers ontwikkeld. Alle ICM-0 koplopers zijn inmiddels gesloopt of gedegradeerd tot brand/calamiteiten/etc-oefen objecten. Ze rijden dus niet meer rond.
ICM-0 was een serie van 7 treinstellen, t.w.: 4001-4007. De ICM-1 serie begon bij 4011. Die hadden in 't begin een ander systeem doorloopkop dan de latere serie. Begin deze eeuw is bekeken of het mogelijk was om ook de ICM-0 om te bouwen tot ICMm. Dit bleek echter te duur te zijn, en met ingang van het dienstregelingsjaar 2004 zijn de stellen buiten dienst gegaan. Voor wie het wil weten, de mBk en sBk van de 4005 staat t.b.v. van brandoefeningen op het terrein van de Stator in Utrecht. de AB 4005 staat op Bokkeduinen (bij Amersfoort). Als schrale troost is te melden dat 1 ICM-0 bak toch nog als ICMm door het leven zal gaan. De oorspronkelijke AB-bak van de 4044 is namelijk door brandschade verloren gegaan, en vervangen door de AB-bak van de 4007. Die zal binnen niet al te lange tijd in Haarlem worden binnengenomen om tot ICMm verbouwd te worden.

Märklin brengt echter netjes een huidige ICM uit!
Maar verbaas je niet als er uiteindelijk nog een ICM-0 komt, sowieso zal de Koploper de komende jaren de catalogi gaan sieren, aangezien er o.a. de volgende versies zijn:

ICM-IV 4201-4250 (wordt nu dus uitgebracht)
ICM-IV 4241: Eerste Olympische stel, met afwijkende stijl
ICM-IV 4240 of 4201: nieuwe Olympische stijl
ICM-III 4011-4097
ICM-III 40xx: Martinair (4012), KLM (4011), Aegon (4011, 4024), Mendini (4023), Boekenweektrein (4028), Randstad (4050), De Lage Landen (4050).
ICMm-III 4011-4031 (momenteel is de 4031 het laatste stel dat uit de werkplaats is komen rollen)

Overigens maak je van een ICM-IV niet zo eenvoudig een ICM-III, de middenbak van een ICM-III is namelijk een combinatie van (bredere) 1e klas ramen en gewone 2e klas ramen. Bij de ICM-IV zit een aparte mB-bak met 2e klas ramen, en een aparte A-bak met 1e klas ramen.
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juli 2008, 21:24:17 door Andreas »
Gelogd

Huib

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008, 21:56:52 »

Hehehe....  :shock:.....wat een vakkennis.
Nou we kunnen ons hart ophalen.....Laat maar komen die Koplopers.
Hartelijk bedankt voor de informatie Andreas

groetjes Huib
Gelogd
Waarom moeilijk doen als het Marklin kan...


mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008, 23:00:34 »

Overigens maak je van een ICM-IV niet zo eenvoudig een ICM-III, de middenbak van een ICM-III is namelijk een combinatie van (bredere) 1e klas ramen en gewone 2e klas ramen. Bij de ICM-IV zit een aparte mB-bak met 2e klas ramen, en een aparte A-bak met 1e klas ramen.

De raampartijen van eerste en tweede klas zijn wel degelijk gelijk. Dat geldt zowel voor ICR als ICM. NS paste in ICM-0 voor het eerst de zogenaamde unisteek toe. Dat betekent, dat in lengterichting de ruimte per twee stoelrijen gelijk was. Het grote voordeel was dat de bakconstructie voor beide klassen gelijk was en dat bovendien later eerste klas heel eenvooudig gewijzigd kon worden in tweede klas en omgekeerd. Nadeel was dat in de eerste klas de beenruimte eigenlijk wat onder de maat was. Het enige verschil met de tweede klas qua ruimte was dat er drie stoelen in de breedte waren tegenover vier in de tweede.

De A-bak van de ICM-IV wagenstellen is gelijk aan de AB-bak van de III-wagenstellen. Oorspronkelijk zou het viertje net als het drietje een AB-bak krijgen met zes moduul (ramen) eerste klas plus vier tweede klas en de extra vierde bak zou twee moduul eerste klas krijgen en nog eens 8 tweede klas. Maar na hevige protesten van de afdeling Marketing werd de eerste klas toch geconcentreerd in de motorloze tussenbak. Hierdoor had een ICM-IV eigenlijk wat te veel eerste klas aan boord.

Voor Märklin wordt het dus heel eenvoudig om van de nu uit te brengen IV een III uitvoering te maken. De A wordt AB en de mB vervalt. Wel wordt het oppassen geblazen met de draaistellen, want de IV heeft magneetremmen en de III een toegevoegde blokkenrem. Of er verder nog veel zichtbare verschillen zijn, weet ik niet. De eerste vervolgserie ICM-1 had nog een weerstandstractie installatie, terwijl alle vervolgseries ICM-2/3/4 een chopperinstallatie hebben. Dat heeft vast nog invloed op de kasten die onder de bak zitten. Het zou dan voor de hand liggen dat Märklin ICM-2 voor zijn driewagenstellen kiest. Maar ja, dan kan je officieel eigenlijk weer geen KLM-stel en zo maken....
Gelogd
Groeten,
mDDM

Andreas

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 07:31:45 »

Nu ik het inderdaad nakijk, lijkt het erop dat de breedte van de ramen gelijk is. De reden waarom ik dat geschreven had, was omdat ik afgelopen week ICM-IV 4444 (ex-4231) zag, en in de (inmiddels gedeklasseerde) mA-bak bredere ramen dan in de mBDk-bak meende te herkennen.

De eerste vervolgserie ICM-1 had nog een weerstandstractie installatie, terwijl alle vervolgseries ICM-2/3/4 een chopperinstallatie hebben.
En die chopperinstallatie zorgt nu voor dat karakterestieke ICM-geluid bij het optrekken. Het zal wel ijdele hoop zijn, maar als dat in model kan worden nagebootst. :P
Gelogd

Freebee

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009, 21:33:19 »

iemand nog nieuws te melden? :mrgreen:

Barry
Gelogd

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 21:14:33 »

Project is dood.

Oftewel, afgeschreven.
Gelogd

Freebee

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 12:54:11 »

Das duidelijk :mrgreen:

Barry
Gelogd

Remie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Oer Hollands!
    • scale engineering
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 15:52:56 »

hebben ook te veel concurentie met matrix, en rive zal met eeen lima ding komen die minder mooi is
Gelogd

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 18:17:59 »

Ja, heb van beide importeurs mogen vernemen dat allebij de projecten stil liggen.  :D
Gelogd

chris

  • Gast
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 23:32:15 »

Er is maar 1 importeur.
Gelogd

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Koploper Rivarossi
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009, 08:34:47 »

Ja oke, maar bij REZ lag het plan ook al stil en bij nu ligt het opnieuw stil.

Robbert.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.536 seconden met 22 queries.