Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36
Trouwens: voor de mensen die niet snappen wat er met ICM-0 bedoeld wordt: Hiermee wordt de allereerste serie Koplopers bedoeld. Dit was een soort prototype serie van (dacht ik) 10 stellen. Op basis hiervan zijn de huidige koplopers ontwikkeld. Alle ICM-0 koplopers zijn inmiddels gesloopt of gedegradeerd tot brand/calamiteiten/etc-oefen objecten. Ze rijden dus niet meer rond.
ICM-0 was een serie van 7 treinstellen, t.w.: 4001-4007. De ICM-1 serie begon bij 4011. Die hadden in 't begin een ander systeem doorloopkop dan de latere serie. Begin deze eeuw is bekeken of het mogelijk was om ook de ICM-0 om te bouwen tot ICMm. Dit bleek echter te duur te zijn, en met ingang van het dienstregelingsjaar 2004 zijn de stellen buiten dienst gegaan. Voor wie het wil weten, de mBk en sBk van de 4005 staat t.b.v. van brandoefeningen op het terrein van de Stator in Utrecht. de AB 4005 staat op Bokkeduinen (bij Amersfoort). Als schrale troost is te melden dat 1 ICM-0 bak toch nog als ICMm door het leven zal gaan. De oorspronkelijke AB-bak van de 4044 is namelijk door brandschade verloren gegaan, en vervangen door de AB-bak van de 4007. Die zal binnen niet al te lange tijd in Haarlem worden binnengenomen om tot ICMm verbouwd te worden.
Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36Märklin brengt echter netjes een huidige ICM uit!
Maar verbaas je niet als er uiteindelijk nog een ICM-0 komt, sowieso zal de Koploper de komende jaren de catalogi gaan sieren, aangezien er o.a. de volgende versies zijn:
ICM-IV 4201-4250 (wordt nu dus uitgebracht)
ICM-IV 4241: Eerste Olympische stel, met afwijkende stijl
ICM-IV 4240 of 4201: nieuwe Olympische stijl
ICM-III 4011-4097
ICM-III 40xx: Martinair (4012), KLM (4011), Aegon (4011, 4024), Mendini (4023), Boekenweektrein (4028), Randstad (4050), De Lage Landen (4050).
ICMm-III 4011-4031 (momenteel is de 4031 het laatste stel dat uit de werkplaats is komen rollen)
Overigens maak je van een ICM-IV niet zo eenvoudig een ICM-III, de middenbak van een ICM-III is namelijk een combinatie van (bredere) 1e klas ramen en gewone 2e klas ramen. Bij de ICM-IV zit een aparte mB-bak met 2e klas ramen, en een aparte A-bak met 1e klas ramen.