Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselstroom en gelijkstroom analoog

Gestart door veldmeijer donderdag 24 september 2026, 19:48:54

Wisselstroom en gelijkstroom analoog
Ik ben gepensioneerd en nieuw op dit forum. Ik heb uitsluitend analoge locs verzameld, zowel wisselstroom als gelijkstroom. Verder heb ik M rails en andere oude meuk.
Mijn uitgangsconditie is: veel tijd en weinig geld.
Dan lukt het toch om een leuke baan te bouwen (ca 18m2). De gelijkstroomlocs worden gevoed de bovenleiding en de wisselstroomlocs uiteraard door de middencontacten. Dan kunnen twee treinen afzonderlijk bediend worden op hetzelfde baanvak. Op die manier heb ik 16 stroomkringen, dus er kunnen aardig wat treinen tegelijk rijden.
Wel moest ik de wielen van bv Fleischmann iets dichter bij elkaar brengen.
Re: Wisselstroom en gelijkstroom analoog

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

:reactie:
@veldmeijer  : Welkom op het 3-rail forum  :thumbup:

Groeten uit Almelo 🚦

Erik.
Citaat van: veldmeijer op donderdag 24 september 2026, 19:48:54Mijn uitgangsconditie is: veel tijd en weinig geld.
Dat is dan weer een gekend fenomeen... ;-)

CiteerDe gelijkstroomlocs worden gevoed de bovenleiding en de wisselstroomlocs uiteraard door de middencontacten. Dan kunnen twee treinen afzonderlijk bediend worden op hetzelfde baanvak.
Dat je gelijk- en wisselstroom zo door mekaar kan gebruiken, wist ik niet... straf?!

Op het gevaar een open deur in te stampen: zelf gebruik ik bovenleiding EN middencontacten om meer dan één loc op dezelfde baan te laten rijden.
Gebruik van bovenleiding geeft vele mogelijkheden, ik gebruik die om digitaal en analoog te rijden door mekaar, altijd even alles goed controleren voor je start,
een foutje is snel gemaakt,
groet, Leopold
Hoi,
Denk eraan dat gelijkstroomloks wel eens problemen kunnen geven op M rails.
Vooral op wissels gaat dat vaak mis.
Verstandiger is het een keuze te maken tussen 2 of 3 rail.
Ook als je nieuwe loks (vooral Märklin) wilt kopen zijn ze vaak voorzien van een decoder.
Dat zal in de door jouw bedachte baan problemen geven.
Succes
Hoi Digibert,
Ik heb van de gelijkstroomlocs de linker en rechter wielen electrisch met elkaar verbonden om stroomonderbrekingen te voorkomen.
Kunnen er op wissels nog meer problemen voorkomen?
Dank en groet  René
De wielafstand verschilt.
Is soms te wijzigen maar niet altijd.
Flenshoogte wijkt ook af.
Van het oude materiaal wijkt de flenshoogte vaan ook nog af per merk; Fleissmann, ROCO, TRIX en minder bekende merken.
Het beste is uitproberen en dan kijken welke goed gaat en welke problemen geeft.
Ik heb inderdaad van sommige locs/wagons de wielen dichter bij elkaar moeten brengen tot 14,03mm tussen de flenzen. Daarvoor heb ik een hulpstuk gemaakt.
Problemen door andere flenshoogtes heb ik nog niet gemerkt.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: digibert op vrijdag 25 september 2026, 13:54:46Verstandiger is het een keuze te maken tussen 2 of 3 rail.

Verstandiger niet, goedkoper wel, om te kiezen.
Ik rij met beide, en herken weinig in dit verhaal.

Er is wel iets anders. HAG-info forum heeft dat lang geleden aangestipt.

Veel Märklin wissels hebben te korte strijkregels rondom het wisselhart.
Als je die aanpast (langer maakt, of langere ernaast lijmt),
ontsporen er veel minder treinen op een wissel.

Als je goed kijkt naar nieuwere Märklin wissels (zowel M-, K- als C-wissels), dan zie je
dat de binnenste spoorstaven of van plastic zijn, of niet zijn aangesloten op massa.
Er zit een letter A- tussen van glimmend blik, en de bedoeling daarvan is dat een wiel op de flens rijdend,
massa contact maakt via dat blik. En die letter A- verbindt beide spoorstaven met elkaar.

Als je naar de oudere wissels kijkt, dan zie je dat de spoorstaven zijn doorverbonden via de stelbiels tussen de wisseltongen.
Beide zaken zijn niet handig als je 2- en 3-rail mixt.

Maar Veldtmeijer heeft daarvoor de voor hem handigste oplossing gevonden: hij verbindt de wielen links en rechts.

Het wissel jargon erbij geplaatst (jargon kan tot steun zijn):

Superbedankt voor de heldere uitleg. Ik heb de stelregels verlengd (met een dun messing plaatje) en dat scheelt inderdaad een hoop ontsporingen.

Het enige probleem is nu nog de 3 assige wagons bv Märklin H0 4079. De middelste as wordt door de tong omhoog geduwd en het middelste wiel ontspoort. Bij de volgende wissel ontspoort vervolgens de hele wagon. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Citaat van: veldmeijer op vrijdag 25 september 2026, 23:34:06De middelste as wordt door de tong omhoog geduwd en het middelste wiel ontspoort. Bij de volgende wissel ontspoort vervolgens de hele wagon.

Ik heb de oplossing niet. Ik rijd niet met DB-spullen (nou ja, 1 rooie E-loc).

De clou is dat er ontzettend is gekloot met dit 3-wielassige Umbau type.
Dus het eerste wat je moet weten: is het type origineel of verkloot?

Talloze draadjes zijn te vinden op de trefwoorden Märklin Umbau KK en die trefwoorden geven ook precies aan waarom het gaat.
Allerlei mensen hebben geprobeerd om deze Umbau wagons kort te laten koppelen.

Van 2006 tot 2026 vind je talloze draadjes daarover. Hier op het 3-rail forum en op het stummiforum.de
Kortkoppelen en R1=360 mm (=M 5100) staat geramd voor problemen. M-5200 (437,4 mm) zou nooit een probleem moeten geven.

Dus mijn allereerste wedervraag is:

Hoe zien de jouwe eruit: origineel of is eraan geklooid?
En de tweede vraag is: waarop (5120=286 mm, 5100=360 mm of 5200=437,4 mm ?)

zonder fantasie ook geen creativiteit

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 september 2026, 20:13:57Het wissel jargon erbij geplaatst (voor wat terminaal begrip):

De uitdrukking 'terminaal begrip' [zie posting #9, direct boven de afbeelding van het wissel] zie ik hier liever vervangen door het woord terminologie. Bij terminaal denk ik toch aan heel iets anders dan aan modelspoor.

aangepast ... :)
Het betreft bv de Märklin 4317. Origineel in doos met kortkoppeling. Er zal niet mee gekloot zijn. Ik overweeg om de middelste wielen te vervangen door 3d geprinte zonder flens. Alleen als ik rij, in de vitrine gaan de originele er weer onder. Heeft iemand hier ervaring mee?

Citaat van: veldmeijer op zaterdag 26 september 2026, 19:30:35Märklin 4317. Origineel in doos met kortkoppeling
Het origineel had geen kortkoppeling ..
O, dan is er dus toch iets mee gedaan. Maar hoe kan een kortkoppeling van invloed zijn op de middelste as?

Citaat van: veldmeijer op zondag 27 september 2026, 11:56:42Maar hoe kan een kortkoppeling van invloed zijn op de middelste as?
Dat is 'm nou net maar de vraag! Recht af op de kern.  :thumbup:

Laat ik beginnen met te herhalen dat ik zelf geen 3-assers heb, of het zouden 2 locjes moeten zijn.

Eerst over dat middelste wiel. Als het goed is, dan zit daar speling in: de as kan een beetje naar buiten (buitenbocht) en een beetje naar binnen (binnenbocht). De twee andere assen zijn star gemonteerd.
Ik denk dat dit zo werkt, omdat het zo is bij locs met 3 assen zoals de DHG-500. Daardoor kan een 3-asser makkelijker door krappe bogen rijden. Overigens, bij locs met 3 assen kan daardoor een massa afname probleem ontstaan op de middelste as. De middelste as zit dan ook vaak net een fractie hoger (veegt alleen maar zo'n beetje mee).

Je voelt 'al aankomen?

Dan over wat de kortkoppeling zelf doet. De kortkoppeling trekt de starre buitenste assen dichter op elkaar. Kortkoppelingen kun je eigenlijk alleen maar gebruiken op rails met een grotere radius dan 400 mm, dat was althans het advies van de Morep.
Maar als je geen keus hebt, dan rijd je op 5100 (360 mm, fingers crossed). Je gokt erop dat het toch wel zal kunnen.

Het kortkoppelingsmechanisme (KKK) is niet het zelfde als de kortkoppeling (KK) zelf. Heel wat wagons hebben wel KK gekregen, maar geen KKK.
KKK is een extra mechanisme dat het mogelijk maakt dat de koppeling in het midden van de rails (boven de pukkeltjes) blijft, ook in bogen. Als een boog krapper is dat het KKK-mechanisme aankan, dan overstuurt de kortkoppeling de wagon, en zet daardoor spanning op het middelste wielstel.

Drie-assige wagons hebben geen draaistel. En dus geen naar binnen gelegen draaistelas. maar als ze KKK hebben, dan werkt dat net zoals een draaistel doet. Maar met 1 verschil: de afstand tussen het draaipunt van het KKK-mechanisme en de wagon-buffers is veel korter.

Ik wijs daarop omdat ik ooit, voor een ander doel, heb berekend wat het effectief profiel vrije ruimte is dat rekening houdt met overhang en uitzwenking van een wagon. Bij een wagon met draaistellen is de afstand van de spil waaromheen elk draaistel draait tot aan de buffers bepalend voor de uitzwenking van de kopse kant van een wagon (dat was een stukje vectormeetkunde). Zo had ik ook een formule bedacht voor de overhang van een wagon. En door met beide rekening te houden, kon ik uitrekenen hoe dicht sporen op elkaar mochten liggen (veel dichter dan volgens Märklin kon). Voor mij had dat zin (buigzame rails) maar voor jou veel minder.

Toch, als je vanuit die analyse kijkt naar 3-assers (al dan niet uitgerust met KKK), dan zie je wat ik bedoel: een drieasser heeft amper overhang. Een drieasser heeft ook amper uitzwenking. En daar ga je dan aan trekken met KK (en misschien ook met KKK).

Met KK trek je de wagonuiteinden naar de binnenkant van een boog. Alsof die boog krapper is dan die is.
Met KKK corrigeer je het oversturen van KK. Je maakt de KK krapte weer net iets minder krap.
Maar de winstmarge van KKK is zeer gering, en de afstand van het KKK-draaipunt tot aan de wagonbuffer is misschien maar een cm.
Theoretisch is dat plan tot mislukken gedoemd: vector meetkunde gaat de grens over van wiskunde (landmeetkunde) naar natuurkunde (krachten berekening). Ik heb geen korte wagons. Ik heb dus ook geen idee of ik er helemaal naast zit. Maar van de formules word ik ook niet vrolijk.

Je moet hiervoor bij een praktijkkenner zijn, iemand zoals henkv die ervaring heeft met het inbouwen van KKK-mechanismes in korte wagons.
Hij heeft het vast niet alleen gedaan omdat hij KK mooier of realistischer vindt.

Superbedankt voor je uitleg.
Uitzwenking en overhang meten berekenen is nog lastig maar meten lukt wel. Ga ik van diverse wagons doen.

Als ik de middelste as van alle wagons verwijder loopt het probleemloos. Nergens ontsporing. Maar dat is geen porem. Daarom ga ik de wielen van de middelste as printen en uitproberen bij welke diameter en flenshoogte het nog goed gaat.
Ik laat het weten.
Leuk topic.
Ben benieuwd naar de bedrijfsvoering heer Veldmeijer.
welke gelijkstroomlocs heb je zo al?
Paar foto's van het gebeuren?
Lijkt mij lastig om die wielafstand te veranderen, hoe doe je dat precies?
Er zijn ook leden die slepers onder oorspronkelijke gelijkstroomlocs monteren.
Als het geen E-loc is en een niet te duur model is dit wellicht ook een optie voor je?

grts, Leon
Hoi Leon,
Ik ben vooral van de Zwitserse elocs en ook een paar duitse (E32 E16 E52 E75 E77 E89 E91 E03) en Oostenrijkse.
Ik zal wat foto's uploaden.

Voor de wielafstand heb ik 2 hoekprofielen in een kleine bankschroef waarvan ik zeker weet dat de bekken parallel staan. Daartussen zet ik de wielen met de asuiteinden in het gat. Digitale schuifmaat er tussen en dan het bankschroefje langzaam maar zonder stoppen aandraaien.

Bij mij is het zo, dat de bovenleiding gelijkstroom voert en de puco's wisselstroom. Stoom- en diesellocs op gelijkstroom kan dus niet.
Maar ik zit nu opeens te denken om het omschakelbaar te maken. Dan kan jouw idee van een gelijkstroom stoomloc met sleper wel!!

Wie een keer in de buurt is van Ouderkerk aan den IJssel kan ook komen kijken hoor. Wellicht dat er hypergeniale tips uitgewiseld worden.

Groet,  René
Medeforumlid Hanzi bouwde en bouwt naar hartelust "Gelijkstromers" om van o.a. Heljan en een Lima/Jouef.
Wat hij kan moet jou ook lukken. ;)
Ik ga het bij hem navragen.