Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

39425 Koploper

Gestart door GTIBert vrijdag 03 april 2026, 13:30:56

39425 Koploper

Ecos-2

39425 Koploper
Hallo.

Ik heb een 39425 Koploper waarvan de platine waar de decoder opzit defect is.
Nu zou ik deze gaarne willen repareren door er een ESU LS-5 in te zetten op een ander platine.
Ik had nu graag geweten waarvoor her relais dat er op de print zit voor dient?
Heb ik deze nodig voor de ombouw? Ok kan de ESU deze functie vervangen.?
Verder zit ik dan ook nog met het aantal draden dat er door de stellen gaat, het zijn er nu 5 (bruin/rood) en Oranje/grijs/zwart
Oranje met zwart is de interieurs verlichting,oranje met grijs is de sluitverlichting, maar hoe krijg ik nu een kleuren wissel?

Ik hoor het graag.

Mvg Bert
Re: 39425 Koploper

Mogelijk zit er nog garantie op het treinstel. Mijn advies is om contact te zoeken met de winkelier om via de winkelier een beroep te doen op de garantie.

Relais zal voor de sleperwissel zijn denk ik. Zonder het uit zoeken denk ik dat.

graag een glaasje wijn

zit maar 1 sleper onder in de basisversie tekening maar zal vermoedelijk voor de omschakeling zijn en esu heet ook daar een schakeling voor.
Mss hier eens gaan horen : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73977.0

Ecos-2

Hallo Johnny.

Bedankt voor de reactie.
Als ik met een schroevendraaier op het relais klop dat gaat soms de print weer werken tot dat ik een stukje gereden heb, dan stopt hij weer.
Moet dan weer op het relais tikken, dan gaat hij weer een stukje.
Mij lijkt dat dit relais blijft plakken of stuk is.
zou de Koploperprint van Johnsoldeert in deze trein werken?

Ik hoor het graag.

De print van John werkt prima.

Het relais is bedoeld voor sleperwisseling. Bij sommige analoge beveiliging is het van belang dat alleen de voorste sleper stroom afneemt. Bij het wisselen van rijrichting schakelt ook het relais.
Als je die functie toch niet nodig hebt, kan je ook het relais verwijderen en overbruggen. Dan ben je van het probleem af.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: GTIBert op zaterdag 04 april 2026, 08:48:30Mij lijkt dat dit relais blijft plakken of stuk is.
zou de Koploperprint van Johnsoldeert in deze trein werken?
Waarom de hele print vervangen, als waarschijnlijk alleen het relais defect is.
Je vervangt toch ook niet de hele koplamp van je auto als alleen het lampje stuk is?
Merk, type, voltage etc. staat normaal op het relais gedrukt.
Dan even googelen naar hetzelfde type relais, bestellen, vervangen en testen.

Ecos-2

Hallo Henk.

Bedankt voor de reactie.
De sleperwisseling doet de verlichting ook wisselen
Als ik het relais overbrug dan is de lichtwisseling ook weg.
Op de print van de verlichting zitten maar 2 draden, dus er is een polariteits wisseling.

Nee Bert, de verlichting heeft niets met de sleperwisseling te maken. Ik heb het relais overbrugd, en velen met mij, en de verlichting doet het nog prima.
De sleperwisseling gaat alleen over de stroomafname van de rails. De electronica aan boord regelt de polariteitswisseling van de verlichting en daar verandert niets aan.

Ecos-2

Hallo Heren.

Ik heb het relais er af gesoldeert en getest op werking.
Het schakeld anders dan wat er op de tekening staat.
Tussen 2 en 3 heb ik even 2 draden gemaakt voor een test.
Als ik op 1 en 5 spanning van 12 v zet schakeld het relais en doet niets tussen 1 en 10
Doe ik nu iets verkeerd?

Ja, de ene spoel zit tussen 1 en 5, de andere tussen 6 en 10.
Tussen 1 en 10 zit er bij een L2 relais niks...

Ecos-2

Hoe realiseer ik de polariteitswissel als er een ESU LS-5 In zet. Omdat deze print niet werkt?

Weet je nu zeker wat er niet werkt op de print Bert?
Het relais is een bekend zwak punt in de Koploper. Probeer eens op de print 2, 3 en 4 met elkaar te verbinden en 7, 8 en 9 met elkaar te verbinden. Werkt het dan nog niet goed, dan is er iets anders defect

Ecos-2

Moeten alle wagens gekoppeld zijn om te kunnen testen.?
Als moet het met alleen de voorbak op de rails ook werken?

Als je de relaisaansluitingen hebt overbrugd, dan kan het motorrijtuig alleen rijden. Met relais hangt het van de stand van het relais af.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: GTIBert op zondag 05 april 2026, 08:58:04Moeten alle wagens gekoppeld zijn om te kunnen testen.?
Ja en nee, je hebt in ieder geval de beide kopwagens nodig waar de spelers onder zitten, de tussenwagen is niet nodig.
Want als als de sleper onder de niet gemotoriseerde bak actief is, komt de stroom via de stroomgeleidende koppelingen naar de gemotoriseerde bak waar ook de decoder zit.
En als de niet gemotoriseerde bak niet gekoppeld is en je schakelt de rijrichting om, dan valt de gemotoriseerde bak zonder spanning.
Wel frapant dat je dit vraagt nadat je het relais er al uit gesoldeert hebt. 8o

Citaat van: GTIBert op zaterdag 04 april 2026, 09:27:12Op de print van de verlichting zitten maar 2 draden, dus er is een polariteits wisseling.
Klopt Bert, in veel gevallen bij dit soort treinstellen wisselt de elektronica op de dragerprint in de gemotoriseerde bak ook de polariteit tussen de oranje en (volgens mij) paarse draad (en niet zwart) en zorgen diodes in de motorloze kopbak ervoor dat, of het rode sluitsein, of het witte driepuntsfrontsein brand.