Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontwikkelingen: Ecos2 bediening via meerdere Tablets/smartphones tegelijk!

Gestart door Bassie maandag 20 september 2010, 23:03:00

Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Citaat van: Bassie op vrijdag 07 maart 2014, 17:25:05
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 06 maart 2014, 22:35:44
Dat is een hele mooie! Ga je ook nog voor een zwarte?
Die heb ik al.
:) Nou, dat moet dan een hele mooie line-up zijn, zwart, groen, bruin en blauw. Dus dat vraagt natuurlijk om een paar mooie foto's.  B) B)

Dirk-Jan
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

[Mode jaloers aan]Mooie kroko's Bassie. :thumbup: :)
Die achterste zijn zeker de nieuwste uitvoeringen, de Ce 6/8II met extra blindas aan de neuszijde.
Die zijn een stuk gedetailleerder dan de blauwe, die nog op het oudere model dat op de Ce6/8III is gebaseerd.
Veel plezier ermee.[/Mode jaloers aan] :O
Citaat van: Wijbe op vrijdag 07 maart 2014, 21:04:04
Ook de optie loc op programmeerspoor aanmelden geprobeerd? Staat bij instellingen 2 en dan bij het loep icoontje.
Ook die geprobeerd, maar geen succes. Ook alle M4 registered  loks verwijderd en weer proberen om te laten aanmelden, al dan niet geforceerd maar geen succes. Het merkwaardige is dat er met DCC loks geen problemen zijn.

Citaat van: JeroenS op vrijdag 07 maart 2014, 23:26:06
Wat weet je over die blauwe krokodil, ter gelegenheid waarvan is ie uitgebracht en hoe ben je hem op het spoor gekomen? Wat is het catalogusnummer? Ik vraag dat voor mijn verzameloverzicht van alle voorkomende varianten. dank al vast! Jeroen
Treinshop Olaerts moet je hebben.
Citaat van: blauweengel op vrijdag 07 maart 2014, 18:29:10
Geweldig mooie loc Bassie. :P
Bedankt!

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 08 maart 2014, 07:54:10
:) Nou, dat moet dan een hele mooie line-up zijn, zwart, groen, bruin en blauw. Dus dat vraagt natuurlijk om een paar mooie foto's.  B) B)
Als ik weer thuis ben maak ik wel weer even een leuke foto. Ik kan ernu toch niet mee rijden  :cry:

Citaat van: Kappa op zaterdag 08 maart 2014, 09:59:06
Veel plezier ermee.
Ook bedankt.
Bassie en Dick, gevonden! Thnx! Nummer 37564,  grappige variant, maar wel een beetje ver gezocht,  op basis van een (1) foto. Staat wel erg chick!  Nu nog een in koningsblauw met gouden bies  :) Jeroen.
Eerder had ik al geschreven dat mijn Ecos aan het overlijden was ivm problemen met Mfx decoders. Vandaag bij HIP in Werkendam langsgeweest en de Ecos daar getest op een proefbaantje, en het is toch echt mijn ecos die kuren heeft. De voeding is geen issue, met een andere voeding blijven de problemen.
En op de daar aanwezige ecos wilden mijn Mfx locs zich wel netjes aanmelden.

Gelijk maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om de nieuwe blauwe krokodil een paar rondjes te laten rijden, en hij rijdt echt heel mooi, ook superlangzaam. Het geluid werkt ook goed, volume wel iets lager gezet.

Thuis verder gezocht, en het blijkt te gaan om een al bekend probleem bij Esu. Het was niet zo snel te vinden, maar uiteindelijk gevonden dat ze een kristal vervangen wat met de M4 detectie te maken heeft, en dan zou alles weer werken. Kosten 59 euro, dus dat is best schappelijk.
Let op: Ik heb een Ecos1 de Zwart/wit versie (geen CS reload), en alleen daar komt dit issue voor en ook alleen voor de Ecos 50000 wordt de reparatie aangeboden. De Ecos2 kleurenversie kent dit issue niet.

http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/ecos-ecoscontrol-radio/
Fijn dat je je hier even meldt.
Zijn er nog meer mensen die mij een checklist kunnen aanreiken waarvan zij vinden dat een model aan moet voldoen voordat ik het aanschaf?

BR 103fan forever

Wat dacht je van Google

BR 103fan forever

Lezen is blijkbaar toch moeilijker dan gedacht. De "blauwe" krokodil heeft wel degelijk bestaan, zij het dat je kunt strijden over wat je nu echt blauw noemt, zie hier en hier
Dat dit geen verzinsel is heb ik zelf ook meermalen kunnen zien op de trajecten van de SBB  in Tessin. Door de intense zonnestraling in dit zuidelijke kanton kon de groene lak verkleuren tot er een flinke blauwgloed in te zien was.
Nav een foto hiervan in een railmagazine is de eenmalige serie van de Krokodil uitgegeven. De juiste kleurstelling hebben ze echter niet op het model kunnen overbrengen.
Aangezien ik de eerste was die zijn blauwe krokodil in bezit had, waren de bijbehorende losse afdrukken nog niet eens beschikbaar, dus straks even naar Houten om de foto die bij de blauwe krokodil hoort op te halen.

Ben benieuwd hoe die is geworden!

Heb de laatste tijd wat minder tijd voor de baan, maar dat veranderd wel weer. Dan komen er hopelijk ook wat meer updates. Het plan om de koploper testbaan verder uit te bouwen staat nog steeds overeind.

Weet ook nog niet of ik naar Dordtmund ga. Zou wel willen, maar de agenda is wat vol. Misschien op zondag nog ff heen en weer.
Re: Update 19-08: Tripje zwitserland gepland
Ik kon nog wat tijd vinden om naar Zwitserland te gaan, a.s. vrijdag rijdt de krokodil in Erstfeld weer eens rond, dus altijd leuk om even vast te leggen.
Ik heb een week de tijd, en de eerste paar dagen zal in de Gotthard doorbrengen. Nog iemand wat tips voor wat leuke lokaties voor de resterende dagen?
Zelf denk ik aan een dagje (of avond) in Zurich, maar ik wil ook wel bij de BLS kijken. Dus leuke tips voor leuke (spot)lokaties zijn meer dan welkom.

Ik kan nu wel zeggen dat ik er enorm veel zin in heb  :D

BR 103fan forever

Hallo Bassie,

Misschien is de Rigibahn interessant voor je. Is vlakbij in Vitznau.
Hoi Dick,

Bedankt voor de tip, ik ga er eens kijken. Wil nu ook zelf wel eens in wat zwitserse treinen stappen  :D
Dus deze lijkt me ook wel leuk.
Re: Update 24-08: Foto-tje

Waar zou ik nou zitten.........

Foto zegt denk ik wel genoeg. Wel leuk, dat je gelijk weer allemaal meervoudige traktie ziet rondrijden, en ik dacht dat deze hier wel gewaardeerd zou worden.
Er was slecht weer voorspeld, maar tegen alle verwachtingen in was het de hele dag prachtig buiten. Hoop straks nog wat foto's te plaatsen.
Mooi plaatje Bassie.

Tony

Inmiddels weer terug op het honk. Op de terugweg nog langs M* gereden, en uiteraard even in de fundgrube gekeken, maar er lag niks van mijn gading bij.
Wat lag er wel? o.a. de dubbele 151 uit de nieuwe set voor 250 euro, maar die heb ik niet meegenomen omdat ik geen oude motoren meer wil.
Ook veel stoomlocs, maar nagenoeg geen materiaal van de SBB.

BR 103fan forever

Citaat van: Bassie op zondag 24 augustus 2014, 20:05:06
Waar zou ik nou zitten.........
Lijkt me Wassen, zal het zaterdag nog even controleren als ik er langs kom. :D

Ik hoop dat je beter weer hebt dan ik, welgeteld 1 stralend mooie dag. Ik begreep dat de hele zomer daar min of meer zonloos is geweest.
Ik zal voor je duimen!

BR 103fan forever

Een late reactie vanwege mijn vakantie die vrijwel zonder internet verliep: op de dag dat ik er langs kwam was het stralend weer, de rest van de vakantie in Tessin (Locarno) was op een drietal dagen na ook zeer zonnig.
Re: Mfx locs melden zich weer aan bij mijn Ecos!!!!!
 8o Ik snap het zelf af en toe niet meer lijkt het wel.  8o
Lees verder.....

Veel gedoe met de Ecos 1 gehad, Mfx locs meldden zich niet aan. Ecos in het voorjaar meegenomen naar HIP, en daar alles getest, en conclusie was dat de Ecos defect was. Erg mooi dat dit bij HIP kan, was ik erg blij mee. Zelfs met een andere Esu voeding bleven de problemen zich voordoen. Ik mij dus voorbereid op verzending naar Esu voor reparatie. Daar is het echter nooit van gekomen, omdat ik een beetje opzag tegen het verzenden van de Ecos, het gedoe met goed inpakken en ergens afgeven om te verzenden. En ook omdat ik allemaal visioenen van door transport geplette Ecossen had.

Wel balen dat ondertussen de treinen niet of nauwelijks  fatsoenlijk te rijden zijn en de koplopertestbaan ligt dan ook al meer dan een half jaar stil  :(

Recent toevallig wat gelezen over Mfx en Ecos, en daar werd de voedingsspanning van minimaal 19.5V genoemd als voorwaarde om het te laten werken. Ik weet dat Esu inmiddels vervangende voedingen voor de Ecos aanbiedt en die zijn instelbaar. Ik wist dat ik nog een labvoeding had staan, dus ik vond het tijd voor een experiment. Hup de labvoeding (0-30V, 0-10A) tevoorschijn gehaald, en met het juiste kabeltje op de Ecos aangesloten. Voedingsspanning op 20,5V gezet zodat de Ecos zelf de gewenste 19,5V aangaf. Baan aangesloten, en ALLES met mfx aan boord begint zich aan te melden. Superblij natuurlijk, dus nadat alles zich had aangemeld kon het (duur)testen beginnen. De hele avond heeft de Ecos zich voorbeeldig, en ik was helemaal blij. Voor mijn gevoel was de diagnose gesteld, geen defect kristal, maar gewoon de voedingsspanning die te laag was.

Om de diagnose te bevestigen sloot ik vanmorgen de originele Esu voeding op de Ecos aan om alles te testen. De voeding zelf gaf 18,3V af en in de Ecos werd 17,0V aangegeven. Baan aangesloten, en ik ging er al van uit dat ik geen enkele mfx lok kon laten rijden. Wat schertst mijn verbazing: alle mfx loks kon ik bedienen. zelfs voor langere tijd. Ook weer uren lang werkt alles probleemloos. Config weggegooid, en alle mfx loks melden zich aan met de originele voeding.

Vandaar de uitdrukking waar ik deze post mee open  8o 8o 8o

Ik ben blij dat alles nu werkt, maar de oorzaak is dus nog steeds niet achterhaald. Wel ben ik ondertussen nieuwsgierig geworden welke bedrijfsspanning bij jullie in de Ecos wordt weergegeven en of mfx dan ook probleemloos werkt?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik draai op 17,5v dit is eigenlijk iets te laag,natuurlijk kan ik de voeding omhoog draaien maar dan klopt er helemaal niets meer van mijn geijkte loc,s.

Als ik ooit aan mijn zolderbaan begin gaat de voedingsspanning wel naar 19,5v en worden alle treinen opnieuw geijkt.

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Geen reactie is ook een reactie

Mooi dat het probleem met je Ecos hopelijk definitief is opgelost.
Wat zijn de verdere plannen betreffende je baan? Ga je de testbaan uitbreiden met een schaduwstation of ga je nu voor een nieuwe vaste baan.

Mvg
Koos
Op welke firmware versie draai je?
@Peter,
Dus bij jou draait ook alles op een relatief lage spanning ook alles probleemloos. Ik heb ook alleen maar de voedingsspanning aangepast ivm problemen.

@Koos,
Ik hoop idd dat het definitief is opgelost. Plannen op dit moment zijn om de koploperbaan eerst te herstellen. Ik had een laptopje waar koploper op draait, maar die is alweer opnieuw ingericht met een nieuw OS ivm een andere toepassing. Helaas blijkt nu dat ik bij die actie niet alle bestanden veilig heb gesteld, maar gelukkig staat er een koploper backup van de testbaan in mijn eigen topic  :D
Dus ik zal eerst even een ander systeempje in orde maken om de testbaan aan te sturen, er ligt al een mooi Dell laptopje klaar op deze taak op zich te nemen. Verder wil ik de testbaan uitbreiden. Al was het maar om iets meer materiaal kwijt te kunnen, nieuwe aanwinsten moeten tenslotte toch altijd even getest worden op een baan(tje).

Wat me wel leuk lijkt, is om als volgende stap te kijken of ik (een deel van) het sporenplan van het station Erstfeld kan nabouwen. Ik heb daar diverse malen de zogenaamde 'fitnessfahrten' gezien, en het lijkt me wel leuk om als oefening dat tafereeltje te automatiseren. Het is niets meer of minder dan een stuk of 3-4 (oude) zwitserse loks die in een periode van 1-2 uur tussen al het doorgaande treinverkeer door het station heen-en-weer rijden, en regelmatig van spoor wisselen.
Je kan (veel) oudjes en ook veel nieuw materiaal lekker door het station laten rijden. Het is van zichzelf al een erg druk station, dus er gebeurd altijd wat. Vrijwel elke goederentrein in dubbeltractie, maar ook opduwloks, en zelfs 3 of 4 loks voor een trein is de normaalste zaak van de wereld.  B)
Zeg maar een soort van bewegende vitrine c.q. materiaalshow  :D Dat lijkt me echt geweldig!

De lengte van de sporen en van de doorgaande treinen zal dan een compromis zijn, maar het is een maximum aan lok- en treinbewegingen op een relatief klein oppervlak!  8)

Ik heb ook niet als doel een 'grote baan' oid voor ogen. Ik maak en bouw wat me nu leuk en haalbaar lijkt. Als vervolgstap zou ik dan onder Erstfeld wel een schaduwstation kunnen bouwen. En welk idee daarna komt, zien we wel.

@Wiebe,
Ik draai altijd op de nieuwste firmware. Vanmorgen na de test met de originele Esu voeding versie 4.0.2 RC1 erop gezet.
Forum Moderator

Ik heb wel iedere meter een aftakking gemaakt naar een dikke ringleiding.
Toch zou ik de spanning 2V hoger willen hebben in de toekomst.

Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ecos1 problemen weer terug!! Op zoek naar een Ecos2
Balen! Weer terug bij af, geen enkele mfx lok meldt zich aan bij de Ecos 1. Weet niet of ik zo veel zin heb om hem te laten repareren.
Toevallig iemand die nog van zijn Ecos 2 af wil? Stuur me dan even een PM.
Re: Ecos1 problemen weer terug!! Op zoek naar een Ecos2.
Persoonlijk vind ik het geen gemis de MFX functie.
Bij mij ECoS heb ik die namelijk bewust uitgezet en daarna geen gezeur meer gehad :D.

Dus ik zou alles lekker op motorola aansturen.
Heb je ook gewoon 27/28 stappen, alleen je hebt wat minder functies. En ook daar is natuurlijk wel wat aan te doen.
De nieuwere decoders ondersteunen 4 motorola adressen, volgens mij. Dus 17 functies.
Maar tot nu toe mis ik die totaal niet.

Groeten Sander
Bedankt voor de suggestie, maar op dit moment kies ik liever voor gemak, en zou ik mfx wel laten werken.
Maar de problemen zijn dusdanig dat ook Motorola loks niet herken worden als ik die op het programmeerspoor zet, dus met mfx uitzetten zou ik er nog niet zijn.  :?
Forum Moderator

Zitten de draden voor O en B wel juist aangesloten ?

Anders opsturen zou ik zeggen, wij hadden laatst een kapotte ecos 1 ( gevallen en de print gebroken ) hierop heeft esu een voorstel gedaan om bij de aankoop van een nieuwe 200 euro korting te geven.
Hun service is echt top.

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Bassie,

In de verkoop hoek staat er één te koop dacht ik.

Groet, Anne W
Ecos compleet leeggooien. Rescue mode zetten en firmware er op nieuw op (vanaf 4.0 dus!). En kijk dan nog maar eens verder. Ik ben niet overtuigd dat je MFX kapot is in je Ecos. Lijkt meer op een corrupt bestand in je Ecos.
Wijbe, bedankt voor je suggestie maar dat is al diverse malen gebeurd. Zowel het resetten als de firmware er opnieuw opzetten.

Ik richt mijn pijlen steeds meer op een Nieuwe Ecos2. Er komen weer genoeg beurzen aan waar je ze toch vaak voor erg leuke prijzen kan aanschaffen. Ik merk aan alles dat ik klaar ben voor een aanschaf  :D

Mailtje aan Esu zal ik er zeker aan wagen!
Vanaf de Rescue modus?
Bij de upgrade naar 4.0 was de config leeg. Bij eerdere upgrades ook.
Corrupte configs geloof ik niet in als oorzaak van dit probleem.
Gebruik je een diodetruck in combinatie met een s88?
Er zijn geen s88 modules aangesloten op dit moment.
Speciale Gast Events Team

Heb je het ook weer getest met de labvoeding?

Groetjes Dennis.
Re: Ontwikkelingen op de koploper testbaan: Ecos2 en Windows 10
Toch weer wat te melden want er zijn weer wat stappen gezet. Toch maar een Ecos2 van de beurs in België meegenomen om van de problemen met de Ecos1 af te zijn. Het kostte thuis wel wat tijd om hem van de meest recente firmware voorzien. Maar na de voedingsspanning netjes op 19,5V te hebben gezet melden alle mfx loks zich keurig netjes aan.
Verder is de laptop inmiddels van Windows 10 (technical preview) voorzien  :thumbup: en koploper er op gezet. Het lijkt er op dat alles werkt, dus nu kan ik beginnen om de testbaan weer operationeel te maken, en dan na te denken over de uitbreiding van de testbaan. Ook heb ik al op stummi een voorbeeld gezien van een baan die ik wel zou willen nabouwen of in ieder geval als inspiratiebron zou willen gebruiken. Die baan is goed in te passen in de ruimte die ik heb, biedt veel mogelijkheden en is nog te overzien qua complexiteit als het gaat om het bouwen er van. Kortom een prima volgende stap na dit testbaantje.
Citaat van: dennisreij op zondag 19 oktober 2014, 10:41:26
Heb je het ook weer getest met de labvoeding?
Ik was even klaar met testen en heb een andere stap gezet, zie bovenstaande post. Nu kan ik lekker verder en misschien dat ik de Ecos1 alsnog naar Esu opstuur om daar na te laten kijken.
Forum Moderator

Veel plezier met je nieuwe ecos, ik ben ook benieuwd wat esu van jou oude ecos vind.
Hou ons op de hoogte.

Mvg,

Peter Degeluidsman.
Ben ook reuze benieuwd wat esu vindt.

Groetjes Dennis.
Re: Ontwikkelingen: Ecos2 bediening via meerdere Tablets/smartphones tegelijk!
Ik was vanmorgen wat aan het rommelen met het nieuwe materiaal van eurospoor, lokbilder downloaden, je weet het wel.

Ineens schoot mij de mogelijkheid van Ecos remote control mbv VNC te binnen, die mogelijkheid bestaat volgens mij sinds firmware V4.0. Gelijk een VNC viewer (bVNC) voor Android er op gezet, en dat werkt fantastisch  :D Voorlopig even met de gratis versie gestart, die heeft alleen een melding bij het starten van de App die je (elke keer) weg kan klikken.

Na het invullen van het Ecos IP Address bij de VNC Connection Settings, en dan op Connect drukken werkt het gelijk. Even 'inzoomen' om het beeldvullend te maken en het is klaar. Wat helemaal mooi is, is dat de volume toets als snelheidsregelaar werkt en het touchscreen van je Tablet of Smartphone staat bediening van de Ecos toe alsof je er achter zit.

Lekker overall langs de baan je Ecos bedienen vanaf je Smartphone of tablet werkt erg makkelijk.

Net even bVNC op een tweede Android device gezet, en wat dan helemaal leuk is, is dat je met twee devices dus ook twee loks onafhankelijk van elkaar kan bedienen  8) 8) 8) 8)
Eerst even ergens op de 'snelheidsmeter' van de linker of rechter lok tappen en de volumeregelaar van het device regelt die lok.
Tap je op het andere device nu op de andere regelaar, dan heb je dus twee remote rijregelaars  :D

Ik dacht een leuke tip op de zondag voor Ecos bezitters. Iedereen heeft een smartphone, en dit werkt veeeeel makkelijker dan bediening via een pc.
Voor Apple devices zijn er ook VNC (viewer) apps te vinden, en dat werkt vrijwel hetzelfde.
Re: Ontwikkelingen: Ecos2 bediening via meerdere Tablets/smartphones tegelijk!
Mooi idee.
Ik zal er eens mee gaan stoeien.

Groetjes Dennis