Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ontwikkelingen: Ecos2 bediening via meerdere Tablets/smartphones tegelijk!

Gestart door Bassie maandag 20 september 2010, 23:03:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Update 23-04: Tripje Zwitserland in-the-making
Zo, ik ga nu naar Erstfeld om de Krokodil weer ff te filmen. Gisteravond waren ze al bezig met iets, de krokodil stond half buiten de loods en ze waren aan het filmen. Ik was maar eventjes op het station, en zag al 6 keer een Re10/10 voorbijkomen. Dus ja, ik ben weer in Zwitserland  :mrgreen:
Re: Update 04-05: Krokotroubles in Erstfeld!
Behalve dat ik zelf 'krokotroubles' heb gehad op mijn modelbaan met de nieuwe sleper onder de jongste krokodil-creatie van M*, gaat er in het echt ook wel een wat mis met de krokodil. Vanmorgen was ik in Erstfeld aan het filmen tijdens een zogenaamde 'Fitnessfahrt', waarbij de SBB Historic wat oud materiaal wat in het Depot in Erstfeld aanwezig naar buiten beweegt om zo wat meters te maken. Alle loks hadden hun'showtje gegeven (meerdere malen langzaam voorbij het perron rijden) zodat iedereen (man of 6) al zijn materiaal kon schieten. Heel leuk allemaal. Waren een paar japanners bij, en die waren over gekomen om de 'krohkohdihl' te kunnen aanschouwen. Ze vielen bijna flauw van opwinding toen ze hem zagen rijden.

Afijn, aan het einde wil de krokodil het laatste stukje de loods in rijden, maar er gebeurde niks. De overige loks (Ae 6/6) die mee hadden gedaan wachtten op de krokokdil om het spoor vrij te maken. Maar het was al te laat, het verkeer was al opgehouden, en de eerste vertragingen werden al omgeroepen.

De kroko was niet meer in beweging te krijgen (Zal vanmiddag even vragen wat er was) en werd door een DB 185 aangekoppeld en terug naar de loods gebracht. Ik heb er een plaatje van

Re: Update 04-05: Krokotroubles in Erstfeld!
Leuk om net mee te maken :)
Zolang het zoiets is gaat het nog, wat hier in België gaande is, is veel erger  :?
Veel plezier nog daar in Zwitserland  :thumbup:
Groetjes Stephanie.
Re: Update 07-05: Update van Zwitserland-trip
Zo, zit nu al weer een paar dagen in het land waarvan de marine niks anders te doen heeft dan gaten in de kaas te schieten. En dat doen ze goed! De Zwitserse kaas smaakt me goed. Maar goed, terug on topic. Veel gezien en veel gefilmd op verschillende lokaties langs de Gotthardbaan. O.a. BLS (met alpinisten opdruk, net als M*) in triple-tractie. Re 4/4 I BLS in het bruin in dubbeltractie. Ontelbare Re 10/10. Ook nog een enkele Re 4/4 of Re 6/6 in het groen.

Ook nog in Winterthur en Zurich op het station geweest. Zurich is werkelijk top! De camera bleef maar draaien. Er was gewoon geen moment dat er niks op het spoort gebeurde. Mooie beelden met de telelens en de ondergaande zon gemaakt.  B)
Ook de TGV en de ICE1 tegelijk in beeld, zag er mooi uit!

Vandaag de Ae 8/14 van M* in het bruin bij Suter-Meggen opgehaald. Dit ziet er helemaal top uit, en ik ben er blij mee. Tevens nog wat HAG-magneten meegenomen. Altijd handig om te hebben liggen.

Morgenavond gaan ze vanuit Erstfeld met een (groene) Ae 6/6 als opduwlok rijden. Die ga ik ook proberen vast te leggen op beeld. Heb al een mooie positie in gedachten waar je de lok een behoorlijke tijd in de zoeker gevangen kan houden.

Kortom, ik vermaak me uitstekend  :mrgreen:

Als ik tijd heb, zal ik kijken of ik nog wat beelden kan plaatsen.
Re: Mijn baan: Update 07-05: Update van Zwitserland-trip
Nog ff de tijd gevonden om een plaatje van de binnenkomst van de TGV in Zurich bij ondergaande zon te plaatsen. Deze wou ik jullie niet onthouden.
Re: Mijn baan: Update 07-05: Update van Zwitserland-trip
goed bezig bas.
Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
Zo, nog ff een reactie vanuit mijn vakantie-adres. De afgelopen dagen genoeg gezien en ook op beeld vastgelegd. O.m. de Ae 6/6 van twee posts terug die als duw-lok werd ingezet tussen Erstfeld en Göschenen. Erg leuk om te zien  :thumbup:
Als ik nog wat tijd kan vinden, zal ik eens kijken of ik nog wat beelden van het Zwitserse spoorgeweld hier kan plaatsen.

Wel heb ik nog wat pics van de Bruine Ae 8/14 39591 die ik van de week hier in Meggen, een klein plaatsje naast Luzern, bij Suter-Meggen heb opgehaald. Ik wilde de lok ook openmaken, maar daarvoor ontbrak mij het juiste gereedschap. Foto's van het binnenwerk houden jullie dan nog tegoed. Dus hierbij de buitenkant van de doos, kist en lok  :mrgreen:

Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
de laatste pics.
Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
Hoi Bassie,

prachtige lok!

Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
Hoi Bassie,

Wat een pracht loc!! Best wel jaloers!!

Wat was er nou met die krokodil?

Nog veel plezier in Zwitserland! Ik moet nog 12 weken wachten voor dat ik er heen ga.

Grusse, Dennis
Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
Heel erg mooi!!
Re: Mijn baan: Update 09-05: Zwitserland-trip, pic van Bruine Ae 8/14
Bedankt voor de leuke reacties, ben er zelf ook erg blij mee.

@Dennis,
Er was een probleem met de regeling van de luchtdruk. De compressor stopte niet met draaien bij het bereiken van de gewenste waarde. 's Middags tijdens de tour van het Lokdepot in Erstfeld waren ze er mee bezig om het op te lossen, maar het was niet zo eenvoudig. De boeken met daarin de schema's van de luchtdruk installatie van de lok lagen er bij en men was er druk mee. Het leuke was dat een aantal van de voorste deurtjes nu geopend waren en dat je dus naar binnen kon kijken en alles zag zitten. Maar ook de deurtjes zelf waren interessant, en wel omdat het frame van de deuren volledig van hout was! Daarop was een ijzeren plaat gemonteerd en ook de lamellen waren van ijzer. Het frame was met een mooie pen en gat verbinding in elkaar gezet. Dat kan je je tegenwoordig niet meer voorstellen!
Ook wist men nog te vertellen dat de lamellen van de deurtjes bij de motoren (die nu gesloten waren) verstelbaar waren al naar gelang de behoefte om te koelen.

Het is verrassend hoe veel hout er toch nog in zo'n lok zit. Ook de binnenkant van het dak van beide cabines was gezellig betimmerd met iets van schrootjes. Inmiddels al voorzien van vele, vele lagen verf, maar het was te zien dat het om hout ging.

Ik denk dat ik morgen naar Rorschach Hafen ga, alhoewel het weer slecht wordt :-(
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Ik ben vandaag dus op pad geweest naar Rorschach, het zag er op de plaatjes op het internet immers zo leuk uit. En met mooi weer zal dat ook wel het geval zijn, maar aangezien het vandaag werkelijk zeek van de regen, was er weinig idyllisch aan de gehele omgeving aldaar. Het nodigde al helemaal niet uit tot het vastleggen van SBB materiaal op beeld. En als je daar eenmaal zit, wat dan?
Op het internet een mooie lijst van shops in CH gevonden, http://www.stefanunholz.ch/page3/shops.html en aldus besloot ik mijn licht maar eens op te steken bij wat zaken die min of meer in de buurt waren.

De eerste, http://www.zubi.ch/shop/index.htm in Rorschach zelf viel wat tegen. Wel lagen er VAM wagons voor de helft van de prijs, en veel ander spul van Roco, maar dat zoek ik niet. Duidelijk was te zien dat ze aan het afbouwen waren, alles behalve wat (splinternieuw!) M* materiaal was er met 50% korting te krijgen. Ze hadden zelfs gewoon de bruine Ae 8/14 liggen (voor de hoofdprijs!) die net nieuw is. Kennelijk zien ze wel brood in M* materiaal, maar niet in de andere merken.

Dan maar naar de volgende. Gelijk twee stuks in St. Gallen. De eerste http://www.zollibolli.ch/web/zollibolli/home.php is een grote 'klassieke' speelgoedwinkel met 4 etages (en lift!) en een behoorlijk groot assortiment aan M*, Trix, HAG, etc. Ook hier stond de bruine Ae 8/14 tussen andere nieuwe M* modellen. Gelukkig hadden ze hier ook HAG reserve-onderdelen, en kon ik een NEM-schacht voor een Re 4/4 meenemen. Tot nu toe vond ik het niet tegenvallen, maar ik wist nog niet wat er nog meer aan shops voorbij zou komen!
Op naar de volgende: http://www.zuba-tech.ch/. De shop ligt dichtbij de eerste, maar ik zat al in de auto en moest daarom (wederom) een parkeerplaats zoeken. Dat is echt een spreekwoordelijke ramp in St. Gallen! Nauwelijks parkeerplaatsen, laat staan eentje die vrij is! Dan maar een garage in. Rij ik rond in de garage, is die gewoon he-le-maal vol! Zet dan die groene lamp uit met heel groot FREI er op, stelletje prutsers. Ik besluit toch maar verder te zoeken naar een plaats, en eindelijk is dat gelukt. Dus hup, de auto uit en naar de winkel toe. De etalage is al veelbelovend, en als ik binnenstap blijkt dat ik gewoon in het walhalla voor liefhebbers van CH materiaal ben terechtgekomen. Niet alleen veel M*, maar volop HAG. Notabene vers geleverd door HAG! Ze hebben zelfs de Re 4/4 II Lion van HAG al binen, en die is echt nieuw! Zo veel HAG heb ik nog nooit bij elkaar gezien! Ik loop verder, ligt er ook fulgurex en Metropolitan materiaal. Werkelijk prachtig, maar nog eens twee keer zo duur als een HAG lok, en die kosten al een slordige CHF 800. Ik loop verder, en in een ruimte achterin ligt een he-le-boel 2e hands materiaal. Niet allen M*, maar ook (redelijk veel) Kleinbahn, en ook prachtig materiaal van Liliput, en ook wat HAG wagons.
Ik loop weer naar voren, en er blijkt een aanzienlijk assortiment gebruikte loks te liggen. Ik tel al snel meer dan 50 HAG loks in deze sectie, en eigenlijk onmiddellijk valt mijn blik op de HAG Re 4/4 II TEE, een model wat M* ook heeft uitgebracht en hoog op mijn verlanglijstje staat. Er blijken er zelfs twee te liggen. Navraag leert dat een deel tweede keus is, maar één exemplaar ligt in de eerste keus sectie en ziet er gewoon als nieuw uit. Tja, wat doe je dan? Gewoon, de CC even laten kreunen, en de lok is mijn eigendom.  B)
Tevens ook nog wat HAG magneten meegenomen, nu wel de juiste.

Opvallend, hoe snel een dag die in het water leek te vallen om kan slaan. Blij als een kind loop ik met mijn aanschaf de winkel uit.
Het is een prima zaak, met veel personeel, wat ook nog eens opvallend jong is. Geen oude mannenzaak! Mooi dat zoiets ook nog bestaat en ook nog eens loopt als een trein, het was erg druk in de zaak. Ze wisten mij te vertellen dat ze een van de grotere zaken in CH zijn. Dus, ga je bij de Bodensee de grens over met Zwitserland, dan is deze winkel een must om even langs te gaan. Uit zelfbescherming ben ik maar weg gegaan, ik kon wel blijven kopen  :mrgreen:

Dan nog besloten om een adresje te proberen iets verderop, ik heb tenslotte nog wat HAG onderdeeltjes nodig. Dus op naar http://www.modellbauland.ch/. Ook een uitgebreide zaak,  maar waar zuba-tech hoofdzakelijk rollend materieel verkoopt, is hier o.a. volop scenery te krijgen. Gelukkig hebben ze een NEM-schacht voor een Re 6/6 liggen, dus neem ik die mee. Deze winkel is wel leuk om langs te gaan als je in de buurt bent, maar niet van dezelfde orde als zuba-tech. Dat is echt het high-light van deze dag, wat zeg ik, van deze week als het om modelspoor gaat!

Als ik tijd heb, maak ik nog een foto van de Re 4/4 II in TEE kleuren. Ik kan tot nu toe niet zeggen dat de vakantie tegenvalt  :mrgreen:
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Leuk verhaal Bassie, ben benieuwd naar de foto's! Zuba-Tech is natuurlijk vrij bekend van eBay :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Dat wordt smullen van je foto's als je thuis bent. Ken je overigens ook deze winkel?? SwissModell - Pulsar®-Modellbahnen
Gillhofstrasse 1, Postfach 113, CH-8560 Märstetten - Telefon +41 (0)71 658 61 16 - Telefax +41 (0)71 658 61 15 en is alleen zaterdagen open van 09.00 - 12.00 uur

Deze - overigens zeer goede winkel en webshop - stopt er mee en heeft opheffingsuitverkoop met kortingen van 20 - 40%.

Veel plezier nog in Zwitserland!
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Wat een heerlijk verslag Bassie! Met veel zinnige info en links. Leuk je TEE Re4/4II. Gefeliciteerd.

Ik wil ook naar Zwitserland! Genieten zoals ik dat vroeger kon doen. Mijn vrouw wil niet. Ze heeft een hekel aan de bergen. Arhhggg!!

Harry
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Kun je ze niet thuislaten Harry???  :D :P ;)
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Tja..Dan voel ik me weer schuldig Ahrrgg!
B) Helupp!
Re: Mijn baan: Update 10-05: CH-trip, HAG Re 4/4 II TEE gekocht
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 11 mei 2013, 00:25:14
Leuk verhaal Bassie, ben benieuwd naar de foto's! Zuba-Tech is natuurlijk vrij bekend van eBay :).
Ik koop eigenlijk geen modelbaanspullen op ebay. Ik wil het gewoon met eigen ogen zien, en zie ook op tegen het shippen van dit delicate spul.
Ze hebben in de winkel veel meer dan dat er op ebay van ze te vinden is. En ook hun website is verre van volledig.

Citaat van: has-bls op zaterdag 11 mei 2013, 08:27:47
Ken je overigens ook deze winkel?? SwissModell - Pulsar®-Modellbahnen
Gillhofstrasse 1, Postfach 113, CH-8560 Märstetten
Deze - overigens zeer goede winkel en webshop - stopt er mee en heeft opheffingsuitverkoop met kortingen van 20 - 40%.
Ik kwam er praktisch langs, dus ben wel even gestopt, maar deze zaak was bijna helemaal leeg en zag er erg triest uit.

Citaat van: Har op zaterdag 11 mei 2013, 09:04:41
Wat een heerlijk verslag Bassie! Met veel zinnige info en links. Leuk je TEE Re4/4II. Gefeliciteerd.
Graag gedaan!


Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Zo, weer zuhause. Ook altijd weer lekker  B)

Als eerste een magneet gebruikt om een rode HAG Re 6/6 te kunnen digitaliseren, zodat er nu een rode Re 10/10 van HAG over de baan kan rijden. Ziet er formidabel uit  B)
Tevens deze combinatie van een NEM schacht voorzien zodat er nu een fatsoenlijke koppeling in kan ipv die HAG haak.

Daarna de bruine Ae 8/14 op de baan gezet, en wat rijdt dat ding lekker! Zo mooi en zo stil, heerlijk! Geluid is mooi, niet te luid en klinkt mooi en zuiver. Zonder het geluid van de ventilatie klinkt de lok het mooist, echt weer een toppertje van M* wat dat betreft.
Ik was wel nieuwsgierig geworden naar de aandrijving dus de lok maar even opengeschroefd. Er zitten mini-motortjes in, lijkt wel precies hetzelfde als de nieuwe krokodil. Maar die zijn ook prima, dus wat motorisering betreft een goede keuze. De motortjes hebben een (ingebouwd) vliegwiel en zijn erg stil als ze draaien.

Ook de rode Re 4/4 TEE op de baan gezet, maar ik heb geen decodertjes meer liggen, dus die kan nog niet rondrijden. Staat wel leuk op de foto  :mrgreen:

Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
De overige foto's.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14


Citaat van: has-bls op zaterdag 11 mei 2013, 08:27:47

Ken je overigens ook deze winkel?? SwissModell - Pulsar®-Modellbahnen
Gillhofstrasse 1, Postfach 113, CH-8560 Märstetten
Deze - overigens zeer goede winkel en webshop - stopt er mee en heeft opheffingsuitverkoop met kortingen van 20 - 40%.


Ik kwam er praktisch langs, dus ben wel even gestopt, maar deze zaak was bijna helemaal leeg en zag er erg triest uit.

Jammer dat een eens zeer gerenommeerde -web-winkel zo ter ziele moet gaan wegens gebrek aan zaakopvolgers. Ik heb er altijd erg graag en met plezier web-inkopen  gedaan.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Citaat van: has-bls op zondag 12 mei 2013, 18:14:56Jammer dat een eens zeer gerenommeerde -web-winkel zo ter ziele moet gaan wegens gebrek aan zaakopvolgers. Ik heb er altijd erg graag en met plezier web-inkopen  gedaan.

Zeker jammer, maar ik heb slechts de indruk die het op mij heeft achtergelaten weergegeven. En dat hoeft zeker niet het hele verhaal te zijn, er kan meer achter zitten zoals in dit geval uit jouw reactie blijkt.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Dat binnenwerk ziet er heel wat anders uit dat die van de eerste Ae 8/14!!! Hij rijdt vast als een zonnetje!?

En die mooie Re 4/4 TEE; je hebt overigens een flink tractiepark zo te zien.

V.w.b. SwissModell-Pulsar: daar zit een verhaal achter. De toenmalige eigenaar, Jürg Schumacher is een paar jaar geleden de lokale politiek in gegaan, toen kantonaal en nu voor zover ik weet landelijk voor Justitie.

Zijn vrouw heeft de zaak nog voortgezet en hebben de zaak uiteindelijk te koop gezet. Konden dus geen zaakopvolger vinden, ondanks een zeer grote goodwill aan klantenbestand. Sinds ruim 1 jaar wordt er uitverkoop gehouden en is men met de restpartijen partijen bezig van de hand te doen. Op het moment dat men startte met de uitverkoop was er een goederenvoorraad aanwezig van ruim Chf 800.000,- Een fors bedrag!

Nogmaals: jammer van zo'n zaak.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Los van het klantenbestand ligt die zaak ook wel een beetje in the middle of nowhere. Nou maakt dat voor een internet-shop natuurlijk niet uit, maar goed, het is een aflopende zaak.

Ze hadden veel M* spullen, en over het algemeen moet je die gewoon NIET in CH kopen. Adviesprijzen zijn (fors) hoger dan hier of in D, en zelfs met de 40% korting is alles nog duurder dan bijv in Houten.

Over die Ae 8/14, ik geloof zondermeer dat die er anders uitziet. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van kunststof. Ik zal er nog eens goed naar kijken, want ik heb het idee dat de 'draaistellen' van kunststof zijn, bij het niet aangedreven draaistel zitten er namelijk massaslepers tegen de wielen  8o en die heb ik nog niet eerder in een lok van M* aangetroffen.

Als het echt kunststof is kan ik dat wel begrijpen, complexe 3D modellen zijn waarschijnlijk goedkoper te vervaardigen in kunststof dan van gegoten (licht?)metaal. Volgens hebben die gegoten metalen draaistellen veel nabewerking nodig.

Deze aandrijving zou wel eens een voorbode kunnen zijn van een nieuwe generatie aandrijving uit de keuken van M* met de kenmerken klein, compact, stil en van kunststof. Ik vrees dat M* gewoon wel moet, anders moeten ze ook HAG prijzen gaan rekenen, en ik denk dat dat pas echt een heilloze weg zou zijn.

Maar als het ze lukt om zo een goede en goedkope aandrijving te realiseren die makkelijk aanpasbaar is voor andere modellen, dan komen we eindelijk eens van de 5* motoren af. Daarmee worden in mijn ogen de loks van M* een stuk aantrekkelijker.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Citaat van: Bassie op maandag 13 mei 2013, 18:37:40
Deze aandrijving zou wel eens een voorbode kunnen zijn van een nieuwe generatie aandrijving uit de keuken van M* met de kenmerken klein, compact, stil en van kunststof. Ik vrees dat M* gewoon wel moet, anders moeten ze ook HAG prijzen gaan rekenen, en ik denk dat dat pas echt een heilloze weg zou zijn.

Nee joh, er zitten twee Softdrive Sinus motoren in en daar is Märklin juist mee gestopt in al haar modellen. Dit was dus ook een mooie aanleiding om van de restvoorraad af te komen. Ik vind dat persoonlijk jammer, maar zoek maar even op Softdrive Sinus en je ziet de vele discussies die daar hier al over gevoerd zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Ok, niks gezegd  :oops:
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Ik zie trouwens dat mijn reactie een beetje bot geformuleerd was, maar het duimpje omlaag was juist omdat ik het besluit van Märklin betreur :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Maakt niet uit hoor. Je had gelijk van die motor dat die niet meer gebruikt wordt, was ik helemaal vergeten. Ik vond hem alleen wat lijken op wat er in de nieuwe krokodil zit, vandaar dat ik hem daarmee vergeleek en dat dan ook als de toekomst zag.
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 12-05: Weer zuhause, foto binnenwerk Ae 8/14
@ Bassie; ik heb zo'n zware metalen Ae 8/14 oorspronkelijk DELTA. Liep echt niet mooi: ging bijkans letterlijk tandenknarsend over de baan. Keuterman heeft hem omgebouwd naar 5* digitaal. Dat rijdt stukken beter, maar analoog minder en dan zonder verlichting ook.

Maar goed: hij is er nu eenmaal en we moeten het er maar mee doen. Het wordt hoog tijd dat tante M* eens van haar oude gewoontes afstapt!
Re: Mijn baan: Update 07-05: Ga zo wat halen, geen SBB deze keer
Ga zo een bestelling ophalen. Wel moet ik zeggen dat ik gezondigd heb, het is namelijk geen SBB of DB materiaal. Maar gewoon iets dat ik mooi vond. Hopelijk straks tijd voor een plaatje
Re: Mijn baan: Update 07-05: Ga zo wat halen, geen SBB deze keer
Nou dat is een mooie cliffhanger om in alpentermen te blijven :)
Re: Mijn baan: Update 07-05: Ga zo wat halen, geen SBB deze keer
Ik zal jullie niet langer in spanning houden:

Het is de Fyra lok in het rood geworden. Ik vind hem mooi. Eigenlijk de hele Fyra trein is mooi. Nee, niet de V250, maar de getrokken trein wel. Ik wilde gelijk de Fyra rijtuigen van LSmodels erbij nemen, maar die waren al lang en breed uitverkocht. Afijn, dat was even langs mij heengegaan.  :oops:

Nu zit ik dus met een Fyra lok. Maar goed, de fyra rijtuigen zijn niets anders dan reguliere NS rijtuigen met een ander kleurtje. Ik heb nauwelijk NS materiaal, maar ergens had ik nog wat NS rijtuigen in blauw-geel, dus die er maar achter gezet en dan ziet het er zo uit. Ik weet niet of het om de juiste typen rijtuig gaat, maar het is even voor het idee. Achter een lok moeten tenslotte toch wagons. Misschien ergens op een beurs een setje scoren, of iemand die er vanaf wil. Je weet nooit waar je tegenaan loopt.

Ik was bij MTE, en dat is een goed gesorteerde zaak, en ik zag al snel een mooie set SBB postwagons. Die zien er vrolijk uit zo in het geel met de verschillende teksten op de container. Erg smaakvol, en zo'n trein ziet er gewoon mooi uit op een SBB baan. Dus 4 setjes meegenomen. Voor de foto er even de Re 4/4 van de BLS voorgezet (uit Dortmund meegenomen) en dat ziet er goed uit.

Kortom, al met al toch nog wel kunnen slagen.

Overigens blijkt de fyra lok een 'zelf' gespoten exemplaar te zijn van piko. Nu had ik nog geen piko, dus dit is mijn eerste ervaring met dat merk. Het ziet er op zich goed uit, maar de behuizing is niet van metaal. Het is (erg dun) kunststof, en dat voelt altijd wat minder aan dan een metalen behuizing. Ook is alles wat fragieler heb ik de indruk. Het dak is goed gedetailleerd, maar zo bewegen de leidingen op het dak wat makkelijk. Bij het rijden zoemt (en trilt) de lok + behuizing een beetje en dat doet wat afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Maar eenmaal op snelheid valt dat allemaal weg. De decoder is ook vrij eenvoudig. Het blijkt een Uhlenbrock te zijn (nog nooit in bezit gehad). Er staat wel bij dat hij DCC is, maar hij meldde zich niet vanzelf aan, jammer. Dat ben je tegenwoordig toch wel gewend van nieuw(!) materiaal. Ff een ESU Lopi 4 geprobeerd, en het gezoem op lage snelheiden is direct weg. Maar goed, er blijft nog wat restgeluid over van de aandrijving dus helemaal fluisterstil als een M* lok (dan wel een met moderne aandrijving!) wordt hij dus nooit, dus de originele decoder gewoon weer teruggeplaatst. Afijn, de Fyra lok is binnen, nu nog ergens de rijtuigen zien te scoren.

De SBB postwagons zijn helemaal top! ze zijn werkelijk su-per-ge-de-tail-leerd! Overal zit zeer gedetailleerd drukwerk, en ook de containers zien er geweldig uit. De trein met de bruine Re 4/4 ervoor ziet er werkelijk top uit!
Re: Mijn baan: Update 07-05: Ga zo wat halen, geen SBB deze keer
Mooie trein met die loc, daar heb ik wat mee zoals je weet!!! Word er wel hebberig van!
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Citaat van: keeszondag op vrijdag 07 juni 2013, 20:21:49
Mooie trein met die loc, daar heb ik wat mee zoals je weet!!! Word er wel hebberig van!
Kan ik me alles bij voorstellen. Die posttreinen zien er ook gewoon mooi uit, ook in het echt.
En eigenlijk staat alles wel goed achter een BLS Re 4/4  :cool:
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Al met al heb je met de postwagons weer een mooie aanwinst erbij Bassie. De FYRA lok is ook een mooi exemplaar. Ik dacht even dat de ACME FYRA lok had weten te bemachtigen, maar PIKO is ook niet verkeerd.

Je hebt een indrukwekkend wagen- en tractiepark. Gaat alles ook straks rijden of wissel je af met vitrine???

Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
 :) De posttrein ziet er inderdaad erg mooi uit. Het is een mooi geheel, samen met de lok.  :thumbup:
En die Fyra rijtuigen liggen vast nog wel eens ergens op een beurs of MP. Uiteindelijk komt alles wel weer eens een keer in de verkoop, dus heb je wat om te zoeken op beurzen.

Dirk-Jan
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Bedankt voor de leuke reacties.

Ik zelf vind die postwagons erg leuk en sprekend. Zo opvallend geel met pakkende teksten in het wit er op. In het groot ziet het er ook zeer opvallend uit.
Citaat van: has-bls op zaterdag 08 juni 2013, 09:59:13
Je hebt een indrukwekkend wagen- en tractiepark. Gaat alles ook straks rijden of wissel je af met vitrine???

Je hebt nu wel een issue te pakken, namelijk de hoeveelheid materiaal. Alles op de baan past eenvoudigweg niet, en vitrines heb ik niet. En ik weet ook niet of ik daar aan wil beginnen.

Mijn doel voor de (korte) termijn is eigenlijk om een testbaan(tje) aan te leggen om met het automatisch rijden van de baan (praktische) ervaring op te doen. Daarvoor moet ik eerst ruimte maken en alles wat op tafel staat inpakken. Alleen als ik me voorneem om daarmee te starten, begint het altijd met 'nog even een rondje rijden'. En bleef het nou maar bij, maar nee, ik bedenk altijd dat ik nog even die lok icm met deze wagons wil zien rijden, of ik denk hoe zou deze lok voor deze sleep wagons staan, en hup er staat aan het einde van de avond alleen maar nog meer materiaal op de baan. Zo heb ik de laatste tijd zo'n beetje bijna alle loks (waarmee dat mogelijk is) in duo-tractie laten rijden. Op zich allemaal erg leuk, alleen zo bereik ik mijn doel natuurlijk nooit.

Dat icm met de niet aflaatbare wens om gewoon mooi materiaal aan te schaffen zorgt er nou juist voor dat ik alleen maar verder van mijn korte-termijn doel verwijderd raak. Nou ja, dat dus...
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Hoi Bas,

Prachtige wagens hè, van Liliput. Ik moet ook nog even een 3e setje aanschaffen (heb er reeds 2), zodat mijn posttrein straks compleet is wanneer de HERIS Z2 wagens worden uitgeleverd. Veel plezier ermee!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 juni 2013, 12:12:57

Je hebt nu wel een issue te pakken, namelijk de hoeveelheid materiaal. Alles op de baan past eenvoudigweg niet, en vitrines heb ik niet. En ik weet ook niet of ik daar aan wil beginnen.


Tja Bassie, dat is nu eenmaal het lot van een CH-fan. Veel verzamelen, baan bouwen, weer verkopen omdat er veeeeeeeeeeeeeel te veel in huis staat en niet alles kan rijden, en dan toch maar weer ............ verzamelen. Maar het blijft natuurlijk heel erg leuk!
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Citaat van: has-bls op zaterdag 08 juni 2013, 16:08:49het blijft natuurlijk heel erg leuk!
Dat is natuurlijk helemaal waar  :mrgreen:

Ik ben alleen nog op zoek naar een goede modus, waarbij de hobby niet alleen maar uit verzamelen bestaat.
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Die balans had ik ooit in vervlogen jaren Bassie.

Ik vrees dat die balans is ontspoort .................... en gelukkig staan we daar niet alleen in.

Soms denk ik wel eens: straks als we ons oortje in het kussen hebben gedrukt ligt alles bij een of andere veilingmeester op tafel.
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Citaat van: has-bls op zaterdag 08 juni 2013, 17:22:06
Ik vrees dat die balans is ontspoort .................... en gelukkig staan we daar niet alleen in.
Het is ook helemaal niet erg, maar toch hou ik er van om een doel voor ogen te hebben. Of ik dat doel ook haal is dan weer een tweede  :mrgreen:
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Gisteren reed de Krokodil uit Erstfeld een mooie rit door de Gotthard. Kortom, een mooi onderwerp om op beeld vast te leggen en daarom ben ik naar de Gotthard gegaan. Zie de pics en een verrassing op het eind!
Het was weer geweldig!
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Deel 2
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
deel 3, in Wassen
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn baan: Update 07-06: Fyra lok en SBB Postwagons gehaald
Bassie,

Dat zijn hele mooie plaatjes: ben je er zelf nu????

Ken je deze link en Modelbaan?? Kwam hem bij toeval tegen! Om van te smullen ........... http://www.munibergbahn.ch/fotoalbum/albumanlageinbau
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Deel 4, meer uit Wassen
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Deel 5, de verrassing!
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Deel 6, nog wat overige beelden die ook de moeite waard zijn om te delen.