Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwikkelingen: Ecos2 bediening via meerdere Tablets/smartphones tegelijk!

Gestart door Bassie maandag 20 september 2010, 23:03:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Citaat van: has-bls op zondag 16 juni 2013, 19:57:43
Dat zijn hele mooie plaatjes: ben je er zelf nu????
Nee, ben al weer terug  :mrgreen: Ik ben volop verbrand, maar het was weer geweldig.

Citaat van: has-bls op zondag 16 juni 2013, 19:57:43
Ken je deze link en Modelbaan?? Kwam hem bij toeval tegen! Om van te smullen ........... http://www.munibergbahn.ch/fotoalbum/albumanlageinbau
Nee, ik ga het eens bekijken.
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Aangezien ik gisteren niet de enige (understatement!) was die dit spektakel heeft vastgelegd, heb ik dit filmpje van iemand anders op Youtube gevonden. Dit is dus wel gisteren gefilmd, maar de film is dus niet van mij. Overigens respect voor de maker, het zijn werkelijk prachtige beelden die deze man heeft geschoten en aan elkaar heeft geregen. Ik zou zeggen geniet even 13 minuten lang volop.

Re: Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 08 juni 2013, 10:04:52
En die Fyra rijtuigen liggen vast nog wel eens ergens op een beurs of MP. Uiteindelijk komt alles wel weer eens een keer in de verkoop, dus heb je wat om te zoeken op beurzen.

In Utrecht bij Kuijpers Hobbyhuis gelukkig nog wat Fyra rijtuigen kunnen scoren. Twee sets van 2 en twee losse rijtuigen. 1 rijtuig, met het woord FYRA er op mis ik dus. Die wordt niet los geleverd, en is alleen in een set van 3 geleverd. Voorlopig ben ik al blij met deze set, wie weet loop ik nog eens tegen het missende rijtuig aan.

De standaard wielen zijn niet geruild voor AC wielen, het schijnt zo te zijn dat die het probleemloos op M* rail doen. Ik ga ze van het weekeind uitproberen, en dan eens kijken of ik er nog een foto kan maken met de Fyra lok ervoor. Ben benieuwd  :P
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Heb ze net even op de baan achter de Fyra lok gezet, dat ziet er echt prachtig uit  B)
De kleurencombinatie is echt mooi gekozen.

Wel valt me op dat de wagons helemaal niet kort koppelen, terwijl er wel in een schaarmechanisme is voorzien. Moeten er andere koppelingen in of zo? Zo is het nog niet helemaal af.
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Indien er standaard beugelkoppelingen inzitten: Omwisselen tegen kortkoppelingen.
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Ook mijn rijtuigen staan een eindje van elkaar af, ik had de koppelingen die er standaard bij zitten nog niet gebruikt maar koppelingen die ik nog had liggen.

Op Marktplaats worden nu de drie rijtuigen sets aangeboden Bassie.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Citeerdeel 3, in Wassen

Ik had het genoegen hier te mogen zitten.


Eerder in de ochtend, net na de tunnel in Airolo, was ik de TEE ook al tegengekomen
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Mooie foto's, zo heeft ieder hetzelfde vanuit een ander perspectief vastgelegd.

Ik heb er wel over nagedacht om ook in de trein plaats te nemen. Maar lange tijd zag het er naar uit dat ik vanwege de agenda gewoon niet in staat zou zijn om er naartoe te gaan. Toen bleek dat het wel zou lukken was het al redelijk kort dag, en besloot ik om maar voor mooie opnames van de rijdende krokodil te gaan. En dat is ook gelukt.

Wel leuk, zo'n trein vol met krokodil fans  :mrgreen:

Langs de baan ook. Echt iedereen was wild van dat ding  :thumbup:
Re: Mijn baan: Update 16-06: Pics Erstfeld Krokodil + verrassing
Citaat van: nobody op vrijdag 21 juni 2013, 15:25:27
Indien er standaard beugelkoppelingen inzitten: Omwisselen tegen kortkoppelingen.
Ik zal in Houten wel een zakje koppelingen proberen te scoren. Volgens mij gaan die per 50, dus kijken of ik ze vinden kan.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 21 juni 2013, 21:40:48
Op Marktplaats worden nu de drie rijtuigen sets aangeboden Bassie.
Dan heb ik weer rijtuigen te veel. Ik probeer mezelf beperkingen op te leggen mbt tot wat ik koop, maar het is heel verleidelijk om toch te proberen een sleep compleet te krijgen. Dan maar Fyra en NS-Hispeed rijtuigen gemixt in een en dezelfde sleep. (Wat een luxe-probleem eigenlijk......)
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Vandaag even in Houten geweest en weer wat moois opgehaald. De zwart-rode krokodil (Messelok 2013) was besteld, en kon nu opgehaald worden. Hij is erg mooi. Verder nog een D/e 6/6 Seetalkrokodil gevonden en een Re 4/4 II in het zilver. Beide hadden nog nooit op de baan gereden, en dat was te zien. Wielen en sleper zijn nieuw  B) In de Re 4/4 komt een Lopi V4 en een 5* motor, en de lok is klaar voor inzet op de baan.

En ook nog 3 lange goederenwagons van HAG meegenomen. Die zullen mooi staan in een lange SBB goederentrein die ik aan het samenstellen ben.

Als laatste een doosje met 50 kortkoppelingen gezien, en die gelijk al in de HAG wagons kunnen plaatsen.
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Hoi Bassie,

Was jij die man die met de volle tassen naar buiten ging  :)

Wat een mooie spullen, die zwarte krokodil vind ik geweldig.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Prachtige aanwinsten Bassie.
Vooral de zwarte krokodil.

Tony
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Schitterende aanwinsten Bas!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Veel plezier ermee Bas.
En ja de zwarte krokodil is heel erg mooi. :thumbup:
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
 Hallo Bassie, Je hebt weer je best gedaan.

Ik heb die Techno uitvoering gisteren ook zien liggen, al weet ik niet of het dezelfde was die jij gekocht hebt. Ik heb ook altijd interesse als ik een techno uitvoering zie maar ik dacht m al te hebben en vond m overigens wel behoorlijk duur, anders had ik m toch meegenomen als impulsieve aankoop. Maar nu ben jij de gelukkige bezitter van deze mooie lok. Ik heb m dus ook en deze is ook omgebouwd naar 5***** met een lok p 4  erin, waarna hij fantastisch rijdt. Ik heb er destijds via Keuterman de platine bijgekocht die uit de Cargo uitvoering komt, vanwege de extra schijnwerpers/koplampen.

Het doet me ook deugd dat een minitieus SBB kenner als jij, met techno loks gaat rondrijden en ook nog eens gewoon de zwarte krok kopen. Bij mij rijdt hij fantastisch en kan probleemloos in multitractie worden gezet met de andere krokodillen uit de nieuwe serie. De probleemgevende bruine krok  uit de set heb ik inmiddels terug, zonder de tik in de aandrijving en deze rijdt nadat ik er zelf maar aan ben gaan prutsen en er uiteindelijk nadat ik er maar een ersatz sleper in heb gezet, nu gelukkig ook goed.

De seetal babykrokjes doen het ook altijd goed op de baan en ze rijden lekker soepel, goede keuze.

Ik weet zeker dat dit gaat lukken, maar Veel plezier ermee.

groeten

Cas

Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken.   
Ik vind m ook wel bijzonder met de rode wielen al is het, dacht ik, een fantasie krok.
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

@Cas,
Het is zeker een fantasie model. En dat je me als een minutieus SBB kenner omschrijft is mooi, maar zo zie ik dat zelf zeker niet! Ik spaar het vooral omdat ik het mooi en indrukwekkend vind, niet zozeer omdat ik er alles van af weet. Integendeel, ik zou mijzelf eerder als een SBB-noob willen omschrijven.

En de puristen zullen er van huiveren, maar ik vind de Bat-Croc gewoon mooi. Ik geef wel toe dat wanneer je je eenmaal op het fantasie-vlak bevindt qua selectiecriterium, het einde wel eens zoek kon zijn bij wat dan als interessant kan worden gekenmerkt. Voor fabrikanten/leveranciers is dit een onuitputtelijk bron van inspiratie, denk aan de blauwe krokodil uit Belgie, en voor verzamelaars is dan simpelweg het einde zoek.

Ik ben er voor mezelf nog niet uit hoe hier nou precies mee om te gaan. Simpelweg alles kopen 'omdat er CH op staat' is niet echt zinvol, dan ben je echt niets meer dan een slaaf van de leveranciers geworden. Maar ook het criterium 'omdat het mooi is' (wat ik eigenlijk tot nu toe hanteer) is ook een gevaarlijke, omdat er gewoon heel veel uitkomt of ooit uitgekomen is wat simpelweg mooi is.

Zoals eerder gezegd, probeer ik me nu meer te richten op het opbouwen van een (koploper) testbaantje. Dus ook hier zijn er inpakbewegingen gaande. Ik rapporteer daar niet zo uitgebreid over als Acido (wat een topper is die man!), maar zodra er een koploperbaantje ligt, plaats ik daarvan wat foto's.
Re: Mijn baan: Update 29-06: SBB aanwinsten Houten
Hoi Bassie,

Over fantasie modellen denk ik er hetzelfde over als jij (tot op zekere hoogte en t moet wel leuk blijven) maar volgens mij zijn er meerdere overeenkomsten tussen beiden, dan alleen dit. In techno vind uitvoering vind ik zelf haast alles mooi. Ik heb er  meerdere waaronder ook een techno rheingold set en die kan wat mij betreft overal voor door de neutrale kleur. Ik vind dat echt een mooie set en als ik m ooit weer ergens tegenkom gaat ie meteen in de pocket.

Van de nieuwe M kroks vind ik persoonlijk de Be 6/8 II, ÖGEG (37566) de mooiste. De zwarte wielen  hebben alleen een rode bies op de naven. De combinatie met de rode drijfstangen erbij vindt ik ook erg mooi. Hierdoor ook goed te onderscheiden van alle andere nomale uitvoeringen. Gelukkig rijden ze intussen bij ons allemaal wel probleemloos en ook nog eens allemaal exact gelijk met dezelfde decoder instellingen.

Waar we wel in verschillen, Ik ben geen noob maar een nono weinig, maar ik kom ook een paar keer per jaar in CH en ga dan indien er de tijd voor is , ook altijd met de wagen op pad om wat zwitsers rollend materieel in aktie te zien. HBf Zurich en het aanliggende rangeerterrein, is echt waanzinnig. Wat een oppervlakte en volcontinue bedrijvigheid. Daar zijn ze ook al jaren goed bezig maar dit geldt overigens voor heel CH.
Das mijn droom om in H0 ..., maar dat zal er wel nooit van komen. Ik bekijk het emplacemt geregeld op Google Earth. Wij maar tobben met blaadjes, wisseltjes en onze HSL spoortje.

Ik moet in september weer een aantal dagen in de CH omgeving zijn en ga dan proberen een dag binnen de hekken van dit Rangeerterrein (heet geloof ik Limattal, erg he) te mogen kijken en misschien wel wat meerangeren is me verzekerd?. Ben daar vorig jaar al kijkende in kontakt gekomen met een SBB Cargo verkehrsleiter of hoger, die mij zei dat dit door hem persoonlijk wel was te organiseren, maar dan moest hij wel vooraf eerst een en ander regelen, Ik heb destijds zijn contact gegevens gekregen. Verder rijdt ik me altijd helemaal suf daar. Wat een genot om daar lekker in de bergen te touren, bergassen, fantastisch landschap, vele interessante kunstwerken en spoorlijntjes. Ik verstook er met liefde 150 liter op een dag en heb altijd moeite om zo'n dag te moeten beeindigen.   

groeten

Cas           
   
Re: Mijn baan: Update 17-08: Hobby start weer + nieuw filmpje over HAG!
Zo, het zomerreces nadert zo'n beetje zijn einde, dus de hobby wordt weer opgepakt.

Citaat van: steamer op woensdag 03 juli 2013, 22:32:58
Over fantasie modellen denk ik er hetzelfde over als jij (tot op zekere hoogte en t moet wel leuk blijven) maar volgens mij zijn er meerdere overeenkomsten tussen beiden, dan alleen dit. In techno vind uitvoering vind ik zelf haast alles mooi. Ik heb er  meerdere waaronder ook een techno rheingold set en die kan wat mij betreft overal voor door de neutrale kleur. Ik vind dat echt een mooie set en als ik m ooit weer ergens tegenkom gaat ie meteen in de pocket.

Ik schaf gewoon aan wat ik mooi vind, en de techno had ik nog nooit eerder gezien (wist niet eens dat hij zo heette), maar zag er gewoon erg fraai uit. Had wel het vermoeden van een fantasiekleur, maar toch gewoon meegenomen.

Citaat van: steamer op woensdag 03 juli 2013, 22:32:58
Van de nieuwe M kroks vind ik persoonlijk de Be 6/8 II, ÖGEG (37566) de mooiste. De zwarte wielen  hebben alleen een rode bies op de naven. De combinatie met de rode drijfstangen erbij vindt ik ook erg mooi.

Ik vind die lok ook erg mooi, en hoewel ik hierboven wel zeg dat ik aanschaf wat ik mooi vind, moet ik misschien toch wat strenger selecteren, anders koop ik eindeloos materiaal. En dat is geen doel op zich.

Citaat van: steamer op woensdag 03 juli 2013, 22:32:58
maar ik kom ook een paar keer per jaar in CH en ga dan indien er de tijd voor is , ook altijd met de wagen op pad om wat zwitsers rollend materieel in aktie te zien. HBf Zurich en het aanliggende rangeerterrein, is echt waanzinnig. Wat een oppervlakte en volcontinue bedrijvigheid...

....Wat een genot om daar lekker in de bergen te touren, bergassen, fantastisch landschap, vele interessante kunstwerken en spoorlijntjes. Ik verstook er met liefde 150 liter op een dag en heb altijd moeite om zo'n dag te moeten beeindigen.   

150 liter op een dag, rij jij soms een dieselloc?  :mrgreen:   ;)
Zo veel kan ik bijna niet eens op een dag verstoken, daarvoor zijn de diesels van vandaag de dag gewoon te zuinig. Zelf ben ik van de zomer nog niet op pad geweest omdat mijn aandacht ergens anders nodig was.

Maar goed, het jaargetijde om de hobby weer aan te slingeren is weer daar, en ik luid het hobby-seizoen in door vanmiddag mijn eerst aanschaf van het seizoen op te gaan halen. Later meer.

Nog wat anders, ook kwam ik dit filmpje over het (nieuwe) HAG tegen. De eigenaar ruim 12 min aan het woord over het nieuwe HAG en de (verplaatste) productie. Het filmpje is alweer van April van dit jaar, maar toch erg leuk om te zien.

http://www.hag.ch/de/news/?id=116
Re: Update 16-02: Koploper test baan in-the-making.
Weinig gepost, maar er is wel eea gebeurd. Ten eerste al het materiaal netjes opgeborgen en de baan afgebroken. Het was gewoon een dubbele ovaal met veel stationssporen zodat ik er veel materiaal op kwijt kon. Nu de tafel leeg is kan ik er een testbaan opleggen om met koploper aan de gang te gaan.

Dus vandaag verder met de koploper testbaan. Gewoon de aelderbaan als testbaan genomen. Die ben ik in C-rails aan het leggen. Daarna de bezetmelders 'maken' door de rails te knippen en er bedrading aan te solderen. Dan kunnen de bezetmelders uit de kast gehaald worden en alles op de ecos aangesloten worden. Daarna koploper opstarten en kan ik alles in koploper configureren, ik heb er zin in.

Hier een plaatje van de koploper testbaan in c-rails die ik op het forum heb gevonden.

Hier komt het ontwerp van de baan vandaan:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24898.msg425775#msg425775

Het is iets aangepast, aangezien ik geen 24330 had liggen.



Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Ben nu volop aan het knippen en solderen. Loop wel nog even mijn hoofd te breken over de TAMS s88 bezetmelders en de s88 aansluiting op de Ecos. Pin1 is op beide niet aangegeven, en de stekker kan er omgekeerd opgezet worden.  :eek:
Zaken die dergelijke fouten niet uitsluiten en waar dus niet (voldoende) over is nagedacht irriteren mij altijd mateloos. Dus eerst maar even uitzoeken waar nu pin 1 moet.  :thumbdown:

Ik kreeg de bezetmelders weliswaar bij de aanschaf van de Ecos (gebruikt), maar daarmee is nu al duidelijk dat die bezetmelders vervangen gaan worden door exemplaren met een fatsoenlijke RJ45 aansluiting, maar voor nu zal ik het er even mee moeten doen.
Hoop en verwacht vandaag toch wel de baan te hebben werken onder koploper, en zal dan even een foto plaatsen.
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Je kunt ze aansluiten.
Als de verbinding verkeerd om zit zullen alle melders bezet aangeven,of de bus niet werken.
Dan moet je het plugje omdraien en werkt het.

Sommige merken kruisen de kabel en andere houden hem recht. IS de 2e onduidelijkheid in die fijne platte kabeltjes.

Succes.
Robin
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Bedankt voor de tip!  :thumbup:
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Hoi Bas.
Leuk om te lezen dat de Aelderbaan van Chris de basis gaat leggen voor jouw Koploper "carrière". :thumbup:
Het is leerzaam, prima handleiding en al veel mogelijkheden.

Veel succes en plezier met de bouw en het testen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Knip je alle rails of alleen de plaats waar je een bezetmelder plaatst.
Zelf heb ik alle rails geknipt zodat ik een volledige detectie heb.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
vandaag verder gegaan, en om te beginnen heb ik de bezetmelders overgenomen zoals ze in de koploper testbaan zijn geplaatst, waarbij ik de blokken overgenomen heb zoals GerritW ze zijn topic heeft geplaatst:


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24898.msg425150#msg425150

Bezetmelders aangesloten, seinen uit de koploper voorbeeldbaan verwijderd en de wissels aangesloten.
Met testen werken de wissels en de bezetmelders goed. Loks ingevoerd, en deze werken ook.

Ga ik automatisch rijden, dan rijd 1 lok de verkeerde kant op! In de handleiding staat doodleuk 'controleer of de lok de goede kant op rijdt door hem vanuit koploper te bedienen'. Eerste vraag is dan wat is de goede kant op? Is nergens terug te vinden.....  :roll:
Dan maar de lok 'met de klok mee' als vooruit ingesteld. Ga ik over op automatisch rijden, rijd de lok dus de verkeerde kant op  :evil:

Lok omdraaien en weer automatisch rijden, en op een gegeven moment komt hij aan in het doodlopende spoor. Daar zitten twee blokken, en de lok wordt daar ook keurig netjes gezien door de bezetmelders, maar de lok stopt niet! Blijft rijden totdat deze tegen het stootblok aankomt, en de motor blijft draaien.

Ook met twee loks rijden gaat niet goed. Op een gegeven moment stoppen ze allebij, rijweg geblokkeerd staat er dan, maar dat is simpelweg niet het geval.

Kortom, er zitten nog wat vaagheden in die verder uitgezocht moeten worden. Morgen weer verder.
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Als je even je database hier plaatst kijken we met je mee.

Gr, Ben.
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Dat zou mooi zijn. :thumbup:
Hier is de backup.

Ter info: De E194 is de goederendieseltrein en de re460 de Personenstoomtrein.
De DB 866 173 (stoomloc met telex) staat niet op de baan. 2 loks in totaal dus.

Andere fenomeen wat ik heb gezien is dat nadat de goederentrein op het dode spoor gekeerd is, deze de andere kant op gaat rijden, en hij gaat verder dan waar koploper hem heen wil laten gaat gaan. (De geplande/gewenste route is immers zichtbaar op het scherm) Hij loopt uit het blok waar hij als laatste naar toe moet, en blijft dan maar de verkeerde kant op rondjes rijden.

Ik zou verwachten dat koploper dan een bezetmelding krijgt op een ongeplande locatie, en dat de trein gewoon stopt. Bij fouten zou ik juist een ingreep van koploper verwachten. Ik heb al gezocht naar een setting hiervoor, maar nog niks gevonden.
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
En een foto-tje. Ik heb dus geen volledige bezetmelding, heb wel alles duidelijk aangegeven en genummerd.
Maar goed, dit is de eerste stap op gebied van modelbaanautomatisering, sluit niet uit dat er nog meer zaken getest gaan worden om ervaring mee op te doen. Iets wat me leuk lijkt is het automatisch af en weer aankoppelen van een lok op het station. Zoiets als bij de grote baan in Werkendam, dat lekker uitpluizen en opbouwen.

Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Hallo Bas,

in blok 6 komende uit blok 7 ben je de keeropdracht vergeten om verder te gaan naar blok 5, dit in onderhouden blokken verhelpen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 16-02: Koploper testbaan in-the-making.
Citaat van: Bassie op zondag 02 maart 2014, 10:28:34

Ik zou verwachten dat koploper dan een bezetmelding krijgt op een ongeplande locatie, en dat de trein gewoon stopt. Bij fouten zou ik juist een ingreep van koploper verwachten. Ik heb al gezocht naar een setting hiervoor, maar nog niks gevonden.

Kijk eens naar dat spookje boven in je scherm.Als je dat aanzet krijg je de gewenste noodstop.
In de handleiding te vinden onder spookmeldingen.

Robin
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Hallo Piet,

weet je dat echt zeker.............., voordat je iemand op een dwaalspoor zet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Die aanpassing heeft wel gewerkt, en eigenlijk is een automatische treinenloop nu mogelijk. Maar.....

Na verloop van tijd stopt de goederenlok op het zijspoor (station), deze lok stopt dus vanzelf met automatisch rijden en dan popt het configuratie/besturings van de lok vanzelf op. Erg merkwaardig. Laat je dan de lok weer verder rijden, dan rijdt hij dus verder naar het einde van het spoor tegen het stootblok aan en blijft doorrijden. Ik zou verwachten dat de lok eerst omkeert, aangezien het geplande spoor keurig netjes door koploper wordt aangegeven, en dan zijn route vervolgt. Niet dus, ik kan alleen de lok stoppen. Op gang brengen lukt dan niet meer, anders dan alles te stoppen, blokken vrij te geven en alles opnieuw te starten  :?

Net de handleiding gedownload, maar liefst 400 blz, dus ik heb wat te lezen.  :D

Over de look&feel van het programma, ik krijg allemaal flashbacks naar de nineties en wordt er bijna nostalgisch van. Opslaan op diskette etc  :mrgreen:
Maar tot zo ver geen klagen over de functionaliteit, ik ben alles nog aan het ontdekken.

Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Als dat scherm omhoog komt heb je dus waarschijnlijk geen vervolg route in de aanbieding.

Dus check je blok eigenschappen op waar de lok vandaan komt en waar je hem heen wil hebben. Bestaat er dan een verbinding?(en is deze aangevinkt)

Robin
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Verbindingen waren al goed. Bij de eigenschappen van de lok moest ik nog trek/duwtrein aanvinken, en het werkt. Nu heb ik een oneindige treinenloop  :thumbup:
(Stond zowaar ook gewoon in de handleiding  :oops: )

Ga er nu een derde lokje bijzetten.
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Hallo Bassie,

de trein stopte niet voor niks, met automatisch verder rijden. Alleen treinstellen en trek duw combinaties mogen bij stilstand keren. Echter om een getrokken trein te laten keren, dus een loc die normaal wagons trekt zijn eigenlijk andere instellingen nodig, en deze gelden dan in dit geval alleen voor blok 6 en blok 7. In aanvullende blokgegevens een vinkje zetten dat alle treinen mogen keren.

Dit voorkomt straks in een ingewikkelder baanplan dat de wagons voorop rijden en de loc volgt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Done!
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
3e lokje erbij gaat ook goed. Af en toe schiet een lok te ver door. Remvertraging in de decoders staat al op 0 sec. Even verder zoeken.
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
De loc moet een aantal keren in een blok geweest zijn om goed te remmen, koploper regelt iedere keer een beetje bij totdat het goed is.
Het kan ook zijn dat er te hard wordt gereden in dat blok en de stop melder te kort is.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Citaat van: degeluidsman op zondag 02 maart 2014, 21:53:42
De loc moet een aantal keren in een blok geweest zijn om goed te remmen, koploper regelt iedere keer een beetje bij totdat het goed is.
Het kan ook zijn dat er te hard wordt gereden in dat blok en de stop melder te kort is.
Oh jee, heb ik nu mijn eigen Skynet in huis gehaald?  :eek:


Quote: "Human decisions are removed from strategic defense. Skynet begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. Eastern time, August 29th. In a panic, they try to pull the plug"

Wie het weet, mag het zeggen ;-)
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Kennelijk geen filmliefhebbers op dit forum die deze quote herkenden.

Back on Topic, treinen blijven automatisch goed rijden. Ergens toch wel leuk om dat schouwspel te bekijken, en alles automatisch te zien verlopen.
Denk ondertussen na over een uitbreiding van de testbaan. Een (klein) schaduwstation erbij lijkt me wel leuk.
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
I'll be back  ;)
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
 8o Jullie zitten er allemaal naast, we zitten in de B) Matrix. Die laat ons denken dat je Skynet in huis hebt gehaald. 8)

Dirk-Jan
Re: Update 02-03: Koploper testbaan: please check my database!
Goed te te zien dat mijn eerdere bewering hierbij ontkracht is.  B)
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Zo, hij is binnen! Vandaag in de gelegenheid geweest om hem even op te halen en hij ziet er werkelijk fantastisch uit! Die kleur staat hem in het echt geweldig!

Nog lang gepraat met de heren in de zaak, en die wisten veel over de achtergrond van deze lok te vertellen, erg leuk allemaal!

In een frans tijdschrift heeft dus de foto gestaan van deze Krokodil in het blauw. Het leuke is dat ze contact hebben opgenomen met de fotograaf die de foto heeft gemaakt, en die heeft die bewuste dag de lok op andere plaatsen en op andere tijdstippen ook op de gevoelige plaat vastgelegd, en daarop is de lok ook blauw! De andere foto's kan je zien op de facebook pagina.

Hieronder nog wat Eigen foto's.

Ander minpuntje is dat mijn Ecos aan het overlijden is (herkent geen MFX loks meer  :evil:  )
Dus ik heb zelf de lok maar kort kunnen laten rijden, daarna is mijn Ecos zo ongeveer dood gegaan.

Wel gezien dat de lichten echt helder wit zijn, en het geluid heb ik dus ook nog niet gehoord, maar dat is volgens het boekje hetzelfde als de andere nieuwe krokodillen. En ja, er zit een 5* motor in en we weten allemaal hoe die rijden. Dat is hier niet anders.

Aanschouw het wonder  :mrgreen:


Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
 :thumbup:  B) Dat is een hele mooie! Ga je ook nog voor een zwarte?
(O ja, er is ook nog een witte en een zilverkleurige en eentje in goud, platina en andere dure edel metalen)

Dat is wel balen met die stukke Ecos. Zou dat niet te repareren zijn ?

Dirk-Jan
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 06 maart 2014, 22:35:44
Dat is een hele mooie! Ga je ook nog voor een zwarte?
Die heb ik al.

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 06 maart 2014, 22:35:44
(O ja, er is ook nog een witte en een zilverkleurige en eentje in goud, platina en andere dure edel metalen)
Fijn dat die er zijn, maar ik hou het voorlopig even hier bij  ;)

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 06 maart 2014, 22:35:44
Dat is wel balen met die stukke Ecos. Zou dat niet te repareren zijn ?
Weet ik niet. Storing is wel raar.
- MFX loks worden niet meer automatisch herkend.
- Ik heb de lok op adres 68 kunnen vinden door de decoder uit te lezen.
- Ik kan de lok alleen op het fx14protocol/rijstappen aansturen. Dat is wel merkwaardig, want voorheen kon ik MFX loks op 128 rijstappen aansturen. Ik kan wel Motorola in verschillende stappen en ook DCC kiezen, maar verder alleen het Motorola fx14 protocol bij instellingen/rijstappen van de lok zelf in de Ecos.  :?
- Alle protocollen staan aan, maar toch worden geen MFX loks meer herkend. Ook andere loks niet.
- DCC loks worden als vanouds (supersnel) herkend, en zijn ook probleemloos aan te sturen.
- 'klassieke'  Motorola decoders zijn ook probleemloos op 14, 27 of 18 rijstappen aan te sturen.

heb eigenlijk sinds begin dit jaar problemen met de Ecos. Ineens waren 4 MFX loks niet meer aan te sturen of te detecteren. Alles geflashed, gereset to factory defaults, configuraties gesaved in weer ingeladen, weet ik wat allemaal. Maar de 4 loks werden niet meer gedecteerd. Andere MFX loks werden nog herkend.

Ik heb ook nog even de voeding nagemeten, maar wat daar uitkwam zag er voor een schakelende voeding eigenlijk wel goed uit. En ook het uitgangssignaal van de Ecos zag er op de scope volgens mij gewoon goed uit. Verder in de Ecos nog wat nagemeten, maar alle voedingsspanningen waren in orde.

Ding maar weer dichtgebouwd, en toen ik met de testbaan aan de gang ging, bleken alleen nog meer loks met een ESU decoder of een old-scool fx (of nog oudere) marklin decoder te werken. Daarmee heb ik ook de testbaan opgebouwd, en het automatisch rijden met koploper ging eigenlijk vele tientallen kilometers gewoon goed nadat alles goed was ingesteld.

Dus als iemand dit herkend of nog een andere tip heft voor de Ecos, dan hoor ik dat graag. Btw, het is een Ecos1.
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Geweldig mooie loc Bassie. :P

Tony
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Ook de optie loc op programmeerspoor aanmelden geprobeerd? Staat bij instellingen 2 en dan bij het loep icoontje.
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Hallo Bassie,

Wat weet je over die blauwe krokodil, ter gelegenheid waarvan is ie uitgebracht en hoe ben je hem op het spoor gekomen? Wat is het catalogusnummer? Ik vraag dat voor mijn verzameloverzicht van alle voorkomende varianten. dank al vast! Jeroen
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Update 06-03: Blauwe Krokodil is binnen!
Hoi Jeroen,

Even Googelen met de zoekopdracht Marklin blauwe krokodil en je vindt het antwoord op je vragen  ;)