Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Werkende sluis maken

Gestart door KNed woensdag 26 november 2025, 13:20:15

Werkende sluis maken

Werkende sluis maken
Ik heb een vraag voor een vriend van me. Die is binnenvaartschipper én modelspoorder. Hij heeft ook een huis "op de wal" met een grote modelspoorbaan. Daar staan natuurlijke de nodige haven en water scenes op.

Nu wil hij graag ook een werkende sluis maken. Dat wil zeggen:
-Het "water" moet omhoog en naar beneden
-De deuren moeten open en dicht gaan
-Een boot moet erin en eruit varen

Hij heeft inmiddels een Faller sluiscomplex gekocht die onlangs uitgebracht is.
De vraag is nu hoe hij dit gaat regelen qua techniek.
-Water omhoog en naar beneden zou via lineaire actuators kunnen
-Deuren open en dicht met servo's
-Een boot via iets als een faller car system mechaniek.

Is er iemand hier die ervaring heeft hiermee? of tips of trucs om verder te gebruiken of uit te zoeken?

Koen
Re: Werkende sluis maken

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Koen.

Heb je al over de schutting bij de buren gekeken?  :wink:

Groeten,

Erik.
Heb de nodige ervaring met echte sluizen. Panamakanaal, Antwerpse sluizen, Kieler kanaal, etc.
Vraag is, hoe echt je het hebben wil. Voor complete realiteit heb je een hydraulisch systeem nodig. Echt water, afsluiters, en een pompje.
Als hydrauliek te lastig of te complex is, moet je simuleren.
Ik zou dan uitgaan van schuifdeuren met spindelaandrijving. Maar, hoe moet het bootje in en uitvaren? Met echt water is dat geen probleem, maar hoe wil je dit met gesimuleerd water doen? Bootje (alleen het bovenwater gedeelte) er overheen laten rijden? Dat zou met magneten kunnen, maar dan moet het "water" niet doorzichtig zijn, anders is het geen kijk. Onder water een draadaandrijving is ook een mogelijkheid, maar dan moet je wel echt water gebruiken, of anders een (dunne) sleuf in het gesimuleerde water. Andere mogelijkheid is het systeem van het Panamakanaal, waar de schepen gesleept (eigenlijk alleen gestuurd) worden met locomotieven, vier of zes stuks.
Eigenlijk zie ik voor de meest natuurgetrouwe oplossing toch echt water en dan een sluis zoals die ook in het echt werkt, maar dan in miniatuur.
Als je details wil weten over het echte werk, kan ik je van dienst zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er is een "beursbaan" waarop dit allemaal te zien is. Weet alleen ff niet hoe die heet...
Wie helpt?

@citaat

Bedoel je deze?

@citaat &  @citaat  @citaat
Ik mag mij sterk vergissen, maar dat is toch hetzelfde baantje als bij de buren ... :roll:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 november 2025, 13:45:23Heb je al over de schutting bij de buren gekeken?

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 november 2025, 13:45:23Heb je al over de schutting bij de buren gekeken?  :wink:

Goede tip, had ik nog niet gezien, bedankt! Dit is precies wat het idee is!

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 26 november 2025, 14:21:07Heb de nodige ervaring met echte sluizen. Panamakanaal, Antwerpse sluizen, Kieler kanaal, etc. (...)
Het idee is om een rijdende boot te maken, over harde ondergrond wat eruitziet als water. Dat is al genoeg uitdaging.

Eigenlijk precies zoals in de link van Beneluxspoor die Erik aangaf

Citaat van: Cor op woensdag 26 november 2025, 15:15:57Bedoel je deze?
Mooi filmpje, dat is dezelfde sluis als die van Beneluxspoor

Ik ga dit allemaal doorgeven aan m'n vriend. Die bouwbeschijving op Beneluxspoor is handig, zal wel ff wat werk zijn denk ik.

Koen

if we don't try we will never know

Toen ik de vraagstelling las dacht ik dat het mega ingewikkeld zou zijn om zoiets te realiseren. Nu ik het filmpje heb gezien denk ik best ingewikkeld maar volgens mij goed te doen.
Citaat van: KNed op woensdag 26 november 2025, 15:45:32Mooi filmpje, dat is dezelfde sluis als die van Beneluxspoor
Inderdaad mooi gemaakt, met oog voor detail. Wat ik op het filmpje niet zie is hoe de schepen draaien. Is ook nog een punt.
En dan nog een klein, mogelijk niet ter zake doend, detail: De lichtvoering op de sluizen.
2 rood (vertikaal): sluis wordt niet bediend
1 rood: sluis wordt bediend maar is aan deze zijde gesloten
1 rood 1 groen (vertikaal): sluis is bezig
1 groen: sluis is open, u kunt opvaren.
Op het filmpje was een andere lichtvoering te zien, maar mogelijk was dat de Franse lichtvoering.

Zwitserland fan

De links zijn goede tips.

Heb ooit een poging gedaan om iets met varende boten te maken. is uiteindelijk niet echt gelukt. Een ketting onder de tafel die draait en de boten meetrekt door een sleuf in de tafel. De boten sleepten over ijzerdraden zodat ze 12 volt voeding kregen voor verlichting op de boot. Het voordeel van het systeem was de mogelijkheid om aan de uiteinden een scherpe bocht te maken zodat de boten bijna om de as konden keren. Het ging uiteindelijk te schokkerig en de afwerking werd niet mooi genoeg.

Als ik iets nieuws zou bedenken dan wordt het zoiets als het Faller Car System met een magneetdraad in het "wegdek/water" en een motor op een batterij. Maar een keerlus kost dan heel veel ruimte.

Echt water lijkt leuk, maar in model krijg je dan niet het juiste effect met golfjes, schuimkoppen, kleur etc.

Citaat van: Jongslog op woensdag 26 november 2025, 19:43:31Maar een keerlus kost dan heel veel ruimte.

Een keer-mechanisme biedt wellicht dan soelaas,
bijvoorbeeld in de vorm van een draaischijf  :idea: :wink:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 november 2025, 15:41:46@citaat &  @citaat  @citaat
Ik mag mij sterk vergissen, maar dat is toch hetzelfde baantje als bij de buren ... :roll:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 november 2025, 13:45:23Heb je al over de schutting bij de buren gekeken?

Groeten,

Erik.
Oei, dan heb ik niet ver genoeg doorgescrolld bij de buren :neutral: .

Citaat van: Cor op woensdag 26 november 2025, 15:15:57Bedoel je deze?
Formidabel die sluis... Ik vind dat gewoon fantastisch wat er allemaal kan gedaan worden....  :thumbup:
Citaat van: Jongslog op woensdag 26 november 2025, 19:43:31Een ketting onder de tafel die draait en de boten meetrekt door een sleuf in de tafel.
Ik zou eerder kijken naar een bewegende magneet onder de tafel (onder water dus). Eentje onder het voorschip en eentje onder het achterschip, zodat voor en achterschip verschillende banen kunnen volgen. Op die manier kun je, net als in het echt, een zwaaikom maken.
Ik zit dus te denken aan twee draden die onder het water lopen. met poelies, katrollen, kan de draad van richting veranderen. Op de draad een sterke magneet. Die magneet sleept de boot, op wieltjes, voort. Met limitswitches, eventueel reedcontacten, worden de draden (één voor voorschip, de ander voor achterschip) gestart en gestopt afhankelijk van de stand van de sluisdeuren.
In plaats van een draad kun je natuurlijk een fijne ketting nemen die voortbewogen wordt over een nestenschijf. Dan heb je geen kans op slip. Zeg maar een soort fietsketting over een derailleur.

Ik heb op een beurs ook weleens "varende" schepen gezien op een modebaan. Die werkte ook met wieltjes eronder en dan via een magneet in de boot een spoor volgen in het water. Dat ging erg goed. Was wel grappig, die boten kon je gewoon optillen en dan zag je de wielen draaien.

Koen

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 26 november 2025, 21:56:47Ik zit dus te denken aan twee draden die onder het water lopen. met poelies, katrollen, kan de draad van richting veranderen. Op de draad een sterke magneet.

Draad of ketting is natuurlijk 'oude' techniek. Je zou ook aan getande riemen kunnen denken, aangedreven door een steppermotor. Riemen zijn in allerlei lengtes verkrijgbaar.
Werken met wielen vraagt natuurlijk om een glad oppervlak. Misschien valt er ook wel wat te experimenteren met magneten om hier mee een magneetzweefboot te maken. Magneetzweeftreinen zijn er al, dus past wel in onze hobby. :D
Dan kun je ook wat golfslag creëren.

Leuk project om je helemaal uit te kunnen leven.
Citaat van: Cor op donderdag 27 november 2025, 07:57:54Misschien valt er ook wel wat te experimenteren met magneten om hier mee een magneetzweefboot te maken.
Moeilijkheid daarmee is ze in het juiste spoor te houden. Op een U-vormige baan of rail kan dat. Op een vlak oppervlak als water wordt dat wat lastiger.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er bestaat ook nog zoiets als Magnorail. Maar volgens mij is er in eerder genoemd voorbeeld prima nagedacht over de uitvoering, dus waarom opnieuw het wiel uitvinden. Het feit dat het niveau op en neer gaat maakt het er voor de meeste transportsystemen niet eenvoudiger op.

Citaat van: ermindewinkel op donderdag 27 november 2025, 09:51:16Moeilijkheid daarmee is ze in het juiste spoor te houden.

Nergens heb ik gezegd, dat het eenvoudig is. Maar technisch is alles op te lossen. Een kameel kan door het oog van de naald, als je het oog maar groot genoeg maakt. Denk in oplossingen, niet in problemen.

De baan van Loek Bronkhorst "Rijk van Nijmegen" te zien op OnTraxs 2024 heeft ook bewegende schepen, al zijn die natuurlijk maar heel klein, werkt ook met een magnetische lijn onder het water.

if we don't try we will never know

Johnnytrein heeft in 2017 in zijn draadje " Nu ook varende boten op uw baan "al een filmpje laten zien van varende boten op de baan. Ik denk zelf dat het Faller Car system voor het varende schip geschikt zou kunnen zijn.
Daarnaast een lift om hoog en laag water in de sluis te verkrijgen, Een sluisdeurtje waarvan alleen het deel aan de hoogwater zijde over het water open en dicht moet kunnen gaan en een sluisdeur die aan de kant van laag water in zijn geheel open en dicht moet kunnen.
Als je het zo opsomt lijkt het allemaal mee te vallen maar al met al een mega klus.
Ik blijf het heel bijzonder vinden maar als je dit echt wilt en kunt realiseren dan is dit wel een prachtige toevoeging en eyecatcher op je baan.

groet,

Wim

Citaat van: Hanzi op woensdag 26 november 2025, 15:02:38Er is een "beursbaan" waarop dit allemaal te zien is. Weet alleen ff niet hoe die heet...
Wie helpt?

Groeten,

Erik.

@citaat Toch wel prachtig hoe dit verwezenlijkt is...  :thumbup:
Doet mij een beetje danken aan "real life"... de video's on youtube... "narrow boats on UK canals" = waar het heel vaak zo smal is!!
:roll:

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Mo Visser, dus een van/onder ons. En iemand die al heel lang vragen heeft gesteld op diverse forums in de trant van hoe pak ik dat aan.
Logisch dat niet alle wensen op dezelfde manier worden ondervangen. 

Zoals Jongslog die de lat eigenlijk wat hoger legt dan hijzelf kon:
Citeermaar in model krijg je dan niet het juiste effect met golfjes, schuimkoppen, kleur

Ik denk dan, dat lukt je dan toch al niet zo.

Zolang je iets al horizontaal (rivier, kanaal, haven)  of verticaal (berghelling) kunt toepassen, dan is een sluis maar een klein hobbeltje extra.

Als je b.v. Vincent de Bode (De graafstroom) neemt, of Wheels op dit forum (in 2019)
De Graafstroom Vincent de Bode
De hillegommer
irish rail modeller

Dan heb je een bepaalde techniek waar je meer mee kunt dan alleen maar horizontaal. En Mo Visser was een van de pioniers op dat vlak. Hulde!