Heb de nodige ervaring met echte sluizen. Panamakanaal, Antwerpse sluizen, Kieler kanaal, etc.
Vraag is, hoe echt je het hebben wil. Voor complete realiteit heb je een hydraulisch systeem nodig. Echt water, afsluiters, en een pompje.
Als hydrauliek te lastig of te complex is, moet je simuleren.
Ik zou dan uitgaan van schuifdeuren met spindelaandrijving. Maar, hoe moet het bootje in en uitvaren? Met echt water is dat geen probleem, maar hoe wil je dit met gesimuleerd water doen? Bootje (alleen het bovenwater gedeelte) er overheen laten rijden? Dat zou met magneten kunnen, maar dan moet het "water" niet doorzichtig zijn, anders is het geen kijk. Onder water een draadaandrijving is ook een mogelijkheid, maar dan moet je wel echt water gebruiken, of anders een (dunne) sleuf in het gesimuleerde water. Andere mogelijkheid is het systeem van het Panamakanaal, waar de schepen gesleept (eigenlijk alleen gestuurd) worden met locomotieven, vier of zes stuks.
Eigenlijk zie ik voor de meest natuurgetrouwe oplossing toch echt water en dan een sluis zoals die ook in het echt werkt, maar dan in miniatuur.
Als je details wil weten over het echte werk, kan ik je van dienst zijn.