Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

analoog en digitaal rijden; schadelijk voor wisseldecoders?

Gestart door hans spoor vrijdag 10 april 2026, 10:04:35

analoog en digitaal rijden; schadelijk voor wisseldecoders?
Goedemorgen allemaal, mijn vraag is de volgende. Ik wil op een baan afwisselend zowel met analoge als digitale locs rijden. Denk aan een dubbelpolige omschakelaar met de keuze voor analoog of digitaal. Analoog veranderen de locs van rijrichting door een puls met een hoge spanning. Kan dit kwaad voor de wisseldecoders? Deze krijgen digitaal hun signaal via de rails. Hoor graag jullie meningen. Vriendelijke groet, Hans
Re: analoog en digitaal rijden; schadelijk voor wisseldecoders?
Dat durf ik niet te zeggen, ligt misschien ook aan het soort wisseldecoder. Ik bouw ze zelf en heb het eigenlijk nooit getest, omdat ik geen analoog gebruik.

Moeten handig een tweede stroomkring aan te leggen, speciaal voor de wisseldecoders.
Hoi
Zou in principe moeten kunnen, maaaar als jouw loks analoog rijden kun je je wissels niet bedienen.
Ik ga ervan uit dat je je wissel digitaal (via de rails, zeg je) aanstuurt.
digibert.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Worden je wissels nu analoog bediend?

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Hans,

Hoe wil je de wissels dan bedienen als je analoog rijdt?
Je zou de wisselaandrijvingen van de baan kunnen isoleren en alleen op de digitale centrale/booster aansluiten, zodat deze nooit een analoge puls krijgen.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Wat een interessante vraagstelling! Ik rij analoog, maar ik heb wel van ESU servo decoders in gebruik die ik analoog aanstuur om wissels mee om te zetten (met servo's). Deze decoders zitten niet aangesloten op de variabel analoge baanspanning, maar op de constante spanning van een trafo.

Ik begrijp eruit dat bij de vraagsteller een andere situatie speelt.

Ik ben geneigd ervan uit te gaan dat je wissel decoders apart moet voeden met een constante spanningsbron, én analoog moet kunnen schakelen.
Goedemorgen, dank allemaal voor de reacties. Ik zal de wisseldecoders loskoppelen van de rijstroom. Dat lijkt me toch het veiligst. Gaat overigens om slechts twee wissels, die zelden worden bediend.