Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin lichtwissel print 605242

Gestart door Colablik vrijdag 27 februari 2026, 15:52:24

Marklin lichtwissel print 605242
Goedemiddag,
Marklin heeft al weer vele jaren geleden diverse SBB modellen uitgerust met een lichtwissel print. Met deze printjes is er de mogelijkheid om diverse lichtbeelden te schakelen. In diverse modellen van de Re 460 is deze print toegepast. Hierdoor kon je rijrichting afhankelijk schijnwerpers schakelen en wisselen tussen een wit en rood sluitlicht.
Destijds heb ik vele Re 460 modellen voorzien van zo'n lichtwissel print.
Deze print is al geruime tijd bij marklin niet meer leverbaar.
Dhr. Heisserholt uit Duitsland heeft zelf een equivalent lichtwissel print ontworpen en deze kon je via zijn website bestellen.
Helaas is hij er mee gestopt.
Deze lichtwissel print is volgens mij dus niet meer te krijgen.
Ik kan mij zo voorstellen dat er diverse leden zijn die nog op zoek zijn naar een dergelijke lichtwissel print.
Zonder de lichtwissel print zijn de diverse lichtbeelden natuurlijk ook te schakelen maar dan heb je voor 1 locomotief al gauw 8 versterkte uitgangen nodig.
Inmiddels heb ik een deel van mijn Re 460 collectie omgebouwd en zijn er enkele lichtwissel printjes van dhr. Heisserholt vrij gekomen. Zijn er niet veel maar mogelijk is er belangstelling bij enkele leden hier.
Groet Erwin
Re: Marklin lichtwissel print 605242

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Colablik op vrijdag 27 februari 2026, 15:52:24Dhr. Heisserholt uit Duitsland
Bedoel je die pagina, of een andere?Ik zag deze per toeval op ebay en op dit forum  staan.

Ik moet zeggen, ik heb me er nooit in verdiept, en altijd gedacht dat Märklin zulke prints bedoelde voor digitale locs (er waren er meerdere en b.v. Märklin 62255 was er ook zo eentje). En eenmaal nieuwsgierig geworden vond ik de vraag wat het verschil is tussen de 3 platines.

En toen vond ik tot mijn verrassing uit 2013 een opmerking
CiteerI'm surprised you got it going at all because the lightchange board is made for analog locos and not digital

Kennelijk heb ik me vergist, en zijn de platines zowel analoog als digitaal te gebruiken, voor een hele range aan Zwitserse locs, en niet alleen voor de krokodil ... En zo kwam ik ineens down under uit bij Märklin tips van Ross Stewart, want die heeft de Zwitserse Lichtwisseling ook uitbundig besproken, maar dan op basis van de Märklin Swiss Lighting PCB 62255 bij o.a. bij Märklin 3751  (downloadbaar als pdf uit 2023).

Ergens eind jaren 90 heeft Marklin de Zwitserse Re 460 uitgebracht. Dit model was per zijde voorzien van 2 gloeilampjes.
Ook zat er in het model een lichtwissel print met ik dacht 4 diodes. Door deze print was een wit achterlicht te schakelen de zogenaamde Zwitserse lichtwissel.
Enkele jaren later heeft marklin de Re 460 een upgrade gegeven met LED verlichting, nieuwe lichtwissel print en een C sinus motor. Model nummers 39601 t/m 39610. Ook heeft marklin nog een Ae 6/6 met C sinus motor uitgebracht. Dit zijn mooie modellen met goede rijeigenschappen.
Met de nieuw ontwikkelde lichtwissel print 605242 was het mogelijk om naast de frontseinen en een wit sluitsein ook nog een rood sluitsein te schakelen.  Als extra waren er ook schijnwerpers te schakelen.
Destijds heb ik al mijn Re 460/465 modellen omgebouwd met de lichtwissel print 605242 en LED verlichting en hierbij ook nog een 5 polige motor en een ESU Lokpilot ingebouwd.
Helaas was de lichtwissel print op een bepaald moment niet meer leverbaar bij Marklin.  Toen heb ik de lichtwissel printen besteld in Duitsland bij Hans Gunter Heisserholt (HGH).
Helaas is hij met zijn webshop gestopt. Dus de lichtwissel print is nu niet meer leverbaar.
Tegenwoordig hebben de nieuwere decoders veel meer uitgangen dus is een lichtwissel print niet altijd meer nodig.
Inmiddels heb ik hier enkele Re 460's omgebouwd met een ESU adapter platine 51957 hierdoor zijn de diverse LEDS via een aux apart aan te sturen. Je hebt dan wel minimaal per zijde 4 aux-en nodig.
Hierdoor kun je nog meer lichtbeelden schakelen bij de locomotief. Alleen frontseinen,  enkel wit achterlicht of een enkel rood achterlicht is mogelijk. En natuurlijk een parkeerlicht (enkel wit aan beide zijden).
Doe er je voordeel  mee.
Groet Erwin
Nog een aanvulling: daar ik zelf alleen digitaal rijd weet ik niet of de lichtwissel print analoog ook werkt. Ik vermoed dat de frontseinen en het witte sluitsein analoog ook zullen werken maar ik verwacht niet dat de schijnwerpers en het rode sluitsein actief zullen zijn.
Groet Erwin

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik begrijp uit märklin-users.net dat de printen in beide gevallen werken, maar dat analoog de bedrading anders is dan digitaal.
De reden waarom het beide werkt zou het dioden schema zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je bij digitaal ombouw altijd uitgaat va leds en analoog niet (niet altijd), wat voor een dioden matrix niet uitmaakt, maar voor het verbruik wel.
Zoals gezegd heb ik geen ervaring met analoog. Wel weet ik dat bij de eerste Re 460 modellen er diodes werden gebruikt die analoog ook werkten. Bij de lichtwissel print 605242 zijn naast diodes ook meerdere transistoren toegepast. Ik weet echter niet hoe de lichtwissel print 605242 analoog reageert.
Groet Erwin