Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gekoppelde locomotieven

Gestart door henkth maandag 16 september 2024, 18:50:26

Gekoppelde locomotieven

Gekoppelde locomotieven
Is het mogelijk om twee identieke analoge locomotieven aan elkaar te koppelen? (gelijktijdig laten rijden)
Of moet dan de aandrijving van een van de locomotieven ontkoppeld worden?
Re: Gekoppelde locomotieven

Dwarsliggers op de rails sporen niet

De eerste vraag is een klassieke vraag.

Twee identieke, analoge, locs (qua catalogusnummer) zijn zelden identiek. En omdat je analoge locs niet kunt ijken, en hun rijgedrag niet kunt aanpassen aan ijking, wordt het heel moeilijk om in tandem te rijden.
In het verleden is analoog tandem rijden geprobeerd door twee identieke faulhaber motoren te plaatsen, want de motoren van Märklin bleken daarvoor minder betrouwbaar. Ook totaal identieke vertanding bleek geen garantie voor betrouwbaar tandem rijden.

De tweede vraag betreft de klassieke oplossing: de loc met dummy loc. Een dummy loc heeft geen tandwielen of geen motor, of helemaal niets (voor zo min mogelijk wrijving). Een voorbeeld daarvan is de Roco Sulgener Express: analoog een De 4/4 met motor en een De 4/4 als dummy in een trein met twee tussenliggende wagons (voor analoog rijders als set zo geleverd door Roco).

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Een stel locs met gewone tandwiel overbrengeing zal wel gaan, maar als er sprake is van worm-wormwiel, raad ik het je af.
Ze moeten natuurlijk wel gelijkwaardig aan elkaar zijn.

Mvg. Marcel

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dit kun je testen door de twee locs op de baan te zetten met een tussenruimte van circa 10cm. Draai nu de rijregelaar open en kijk hoe snel de locs naar elkaar toelopen (of van elkaar weglopen). Doe dit met verschillende snelheden. Hoe beter ze bij elkaar blijven rijden des te groter de kans dat het tandem rijden goed gaat. Indien het snelheidsverschil te groot is heb je geen kans.

Ik zou dit zelf wel alleen maar doen met locs met een ouderwetse wisselstroommotor (met veldspoel) en met tandwieloverbrenging zoals loc1200 al meldde; daarvan verandert de snelheid meer met de belasting => een klein snelheidsverschil zorgt niet voor te veel nutteloze trekkracht.
Vroeger heb ik dit vaak gedaan om een roco clean wagon rond te krijgen op de treinbaan (met vuile M-rails => 1 enkele loc viel om de 5 voeten stil, maar in dubbeltractie konden we wel rondjes rijden tot de sporen proper zijn).

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Toevallig viel mijn oog op een soortgelijke vraag bij de buren (met 2 pagina's reacties), ook van iemand die analoog met 2 (of meer) locs wil rijden en van diverse kanten te horen krijgt, dat het wél kan, mits locs gelijkwaardig zijn, en dat zulks simpel is te testen. Bij de reacties zitten meerdere mensen die ook in dit forum actief zijn. Probeer het gewoon uit, is de teneur (soms kan het wel).

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Additionele schade valt dan niet te vermijden.
Slipbandjes met name, maar ook de tandwielen.
Persoonlijk zou ik er één tot dummy maken om dat te voorkomen.

Groeten,

Erik.

behoort overbuffering ook tot de mogelijke risico's? Daarmee drukken ze elkaar uit de rails in bochten en wissels. Denk ik.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Als de gekoppelde locs een kortkoppeling hebben, dan vormen deze een vrij starre koppeling die overbuffering voorkomt.
Bij oudere modellen met de klassieke relexkoppelingen kan dit wel gebeuren, omdat deze in gekoppelde toestand teveel zijdelingse speling hebben.