Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
:lol:

dat doe ik samen met een vriendin die er echt lol in heeft :-D

Twee zaterdagavonden priegelen is dit ;-)

Muziekje erbij, kopje thee...
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Martijn, om een aantal treinen en bussen te kunnen "vullen" moet ik binnenkort ook een paar van die setjes aanschaffen en verven.
Ik durf het bijna niet te vragen... :oops:, maar misschien, mogelijkerwijs, als je tijd over hebt en je verveelt je... :mrgreen:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nou... we zijn nu precies halverwege... het is dus behoorlijk tijdrovend en ik vind het een leuk project, onderdeel van het Project TEE, maar ik ben zeker niet van plan een fabriekje te gaan beginnen ;-)

Sorry :mrgreen:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het was te proberen :D. Niet geschoten...
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik priegel ook wel eens met m'n vriendin, maar dat resulteert veelal niet in gekleurde mini mensjes  8) :mrgreen:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@ Acido,

Goed bezig, Martijn.

Zelf ben ik bezig om Preiser pakketje 16328 te schilderen.
Ik heb ook nog een poing gedaan om de diversiteit van onze samenleving enigszins weer te geven



Dat is halfklaar nou.
Ik heb nog niemand zo gek gekregen om me te helpen maar misschien kan ik één van m'n dochters strikken.



Dat andere doosje met 16349 heb ik afgelopen zaterdag opgehaald nadat het ongeveer een half jaar in bestelling had gestaan. (de interieurs waren sneller binnen)

Het is wel zo dat de zittende reizigers zonder onderstel nog verder moeten worden ingekort amders zitten ze veel te hoog op hun stoel, de koppies mogen net tot aan de halve hoogte van het raam komen
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op dinsdag 16 oktober 2007, 13:49:48
Het is wel zo dat de zittende reizigers zonder onderstel nog verder moeten worden ingekort amders zitten ze veel te hoog op hun stoel, de koppies mogen net tot aan de halve hoogte van het raam komen

Dan zijn of de stoelen in de TEE te hoog of de preisertjes niet op schaal.
Of............ligt het aan mij?  :shock:

PS waar komt eigenlijk die naam preiser vandaan?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
zie post 678 op de foto van het doosje
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerDan zijn of de stoelen in de TEE te hoog of de preisertjes niet op schaal.
Of............ligt het aan mij?

Ik moet dat nog uitproberen. Ik heb al wel gezien dat de zittende poppetjes mét beentjes ingekort moeten worden omdat de zittingen van de banken te laag zijn (of de vloer te hoog).

Ook blijkt dat staande Preisertjes niet tussen de iets verhoogde vloer van het gangpad en de lichtgeleider passen. Die gaan dus ook hun voetjes kwijtraken. Of hun hoofd... :-P

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Gerard op maandag 15 oktober 2007, 23:19:59
Het was te proberen :D. Niet geschoten...

:mrgreen: Minder internetten en meer schilderen, Gerard, dan komt het vanzelf goed  :roll: :roll: :roll: :!:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op dinsdag 16 oktober 2007, 22:55:40
Citaat van: Gerard op maandag 15 oktober 2007, 23:19:59
Het was te proberen :D. Niet geschoten...

:mrgreen: Minder internetten en meer schilderen, Gerard, dan komt het vanzelf goed  :roll: :roll: :roll: :!:
Dit heeft niet zozeer met meer of minder internetten te maken, maar wel met het feit dat ik dit wel één van de meest vervelende klusjes van onze hobby vindt :x :(.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
helemaal gelijk in gerard
ik vind die kkleine poppetjes schilderen maar rot werk koop ze liever dan nog kant en klaar
maar zal er binnen kort toch aan moeten geloven heb een aantal wagons waar toch iets in moet (en dan zet je er natuurlijk geen witte in )
ben benieuwd naar het eind resultaat
groet robert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik vind het er maar luguber uitzien die poppetjes zonder benen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2018

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Heb zelf ook een partij van die preisertjes liggen maar, ondanks dat het priegelwerk is, vind ik het wel leuk werk (voor mezelf, dus hier ook geen fabriek!!  :wink: ) je ziet in elk geval goed resultaat.

Gaat alleen niet zo snel allemaal omdat ik mijn vriendin ook niet zo gek krijg..  :?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Geachte 3railcollega's,

Lichtelijk offtopic, maar wat zijn eigenlijk de Revell-nummers voor Tee-kleuren?

Ik heb alle tabellen van Gerard (Waarvoor dank) aandachtig bekeken, maar ik kom er niet helemaal uit:
Ral-1001 = Tee-Beige = Revell 314?
Ral-3004 = Tee-Purperrood = Revell 331?
Ral-7021 = Tee-Zwartgrijs = Revell ??

Klopt het bovenstaande en welke kleuren heb ik eventueel nog meer nodig?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: remcy op woensdag 17 oktober 2007, 01:17:38
Ik vind die kleine poppetjes schilderen maar rot werk koop ze liever dan nog kant en klaar

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten en zal er dan ook NOOIT aan beginnen  :!: :!:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Geachte 3railcollega's,

Het zelf beschilderen van die poppetjes is inderdaad priegelwerk, maar de kunst is om het niet te mooi te willen doen. Je ziet namelijk toch (bijna) niets meer terug van de details.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het schilderen van popetjes is best te doen je moet ze alleen aan de gietboom laten zitten en kleur voor kleur schilderen kost wat tijd maar je bent wel 10x goedkoper uit, tevens vind mijn vriendin dit soms best een leuk werkje  :lol:


Bas
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: bas op vrijdag 19 oktober 2007, 16:13:33
Het schilderen van popetjes is best te doen je moet ze alleen aan de gietboom laten zitten en kleur voor kleur schilderen kost wat tijd maar je bent wel 10x goedkoper uit

Hier sluit ik me helemaal bij aan :-)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
En ik ook. Het is ook niet echt mijn populairste klus, maar zelf schilderen is de enige manier om het bevolken van treinen etc betaalbaar te houden.
Ik doe ook kleur voor kleur , aan de gietboom.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Zojuist even op Loksound.DE gekeken en er zijn voor de Loksound V3.5 een boel OEM sound bestanden bij gezet.
Onder Roco nummer 11421 is nu het geluid van de RAm ook te downloaden.

Nu nog een decoder  :(
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: bas op vrijdag 19 oktober 2007, 16:13:33
Het schilderen van popetjes is best te doen je moet ze alleen aan de gietboom laten zitten en kleur voor kleur schilderen kost wat tijd maar je bent wel 10x goedkoper uit.

Zou het werkelijk zo zijn?  :shock:
Men heeft nogal wat kleuren nodig voor de variatie dus heb ik zelf zo mijn twijfels.
Men dient toch een redelijk aantal potjes verf aan te schaffen waar naar mijn mening kleuren bij zitten die je mogelijk nooit ergens anders toe zou kunnen passen en dan de penselen nog?
Ik weet het niet.  :?

Ik heb het idee dat, wanneer men er een paar duizend zou gaan schilderen, het verschil er dan wel zal zijn qua uitgave (kosten).

Maar zoals aangegeven, zelf denk ik daar anders over.  :shock:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel poppetjes je gaat schilderen maar als je een leuk vol perron reizigers van een meter wilt hebben dan zijn 50 poppetjes zo weg ik heb (straks als de perrons er liggen) 3 perrons dus dat zijn al 150-200 poppetjes op straat wil je ook wat poppetjes dus dat zijn er ook zo weer 200-300 als ik zie wat de kantenklare preisertjes doosjes met 5 stuks erin kosten 10,- op zijn minst. Een doos met 100 preisertjes ongeschilderd +/- 25,- Potje verf kost 2,50 penseeltjes haal je bij de action of kruidvat die gebruik je een paar keer en gooi je weg je kan ze ook gewoon schoonmaken. Je oet alleen altijd je verfpotjes goed sluiten
anders word dat ook een dure grap.

Bas
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerMen dient toch een redelijk aantal potjes verf aan te schaffen waar naar mijn mening kleuren bij zitten die je mogelijk nooit ergens anders toe zou kunnen passen en dan de penselen nog?

Valt best mee, hoor. Ik heb voor de poppetjes voor ?20 aan verf gekocht. En daar kun je echt duizenden poppetjes mee doen :-P en een groot deel van de kleuren is ook voor andere dingen te gebruiken.

Het is bovendien verf op waterbasis (Tamiya acrylverf), dus met een klein aantal kwastjes kun je alle kleuren doen. Ik gebruik per maat kwastje slechts één exemplaar... Tussendoor maak je ze gewoon schoon in een glaasje water. Even uitknijpen in keukenrol en je kunt meteen verder met het volgende kleurtje, werkt perfect. Zeker met die sneldrogende acrylverf kun je zo op een avondje heel wat kleurtjes doen ;-)

Martijn

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Zeg jongetjes waarom spreken sommige over poppetjes als ze Preisertjes bedoelen.  :shock: Volgens mij zijn poppetjes meisjes speelgoed :evil:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 25 oktober 2007, 18:08:09
Zeg jongetjes waarom spreken sommige over poppetjes als ze Preisertjes bedoelen.  :shock: Volgens mij zijn poppetjes meisjes speelgoed :evil:

Niet alle 1:87 mensjes zijn van Preiser, er zijn ook andere merken. Al weet iedere modelbouwer wel wat er bedoeld wordt als het over "Preisertjes" gaat, het blijft een merknaam. Ze worden overigens meestal figuren genoemd, althans in catalogi.

"Poppetjes" is verder geen meisjesspeelgoed, dat zijn poppen. Zeker in dit topic en op dit forum denk ik niet dat er iemand is die denkt dat het over Barbies gaat als er over poppetjes gesproken wordt. Behalve jij misschien... ;-)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Niet te vergeten de poppetjes in je ogen  8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nou ze zitten erin hoor :-D











Ik moest alleen de benen van de conducteur bijna helemaal amputeren omdat-ie anders niet met die grote pet (Duitse conducteur) onder de lichtgeleider paste... :-P

Martijn 8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerIk moest alleen de benen van de conducteur bijna helemaal amputeren omdat-ie anders niet met die grote pet (Duitse conducteur) onder de lichtgeleider paste... :P
Dat is het nadeel van zo'n lichtbalk: dat had ik ook. Bij de ledstrips heb je daar geen last van.
Dat is één van de reden dat ik voor led-strips gekozen heb. Ik kan nu ook Preisertjes laten "lopen" en staan in de trein.

Maar, dat was ik vergeten erbij te zeggen: mooi gedaan Martijn.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Martijn,

Ziet er goed uit. Klasse.

Charlie.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
ziet er goed uit hoor !!
complimenten
groet robert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Martijn, mooi gemaakt!!

Zelf ben ik ook preisers aan het passen, met name in de reatauratie is dat lastig, er moet het nodige ge amputeerd worden.
Het schilderwerk is ook deels klaar. Aan jouw reizigers heb ik wellicht nog een paar leuke voorbeelden, ik hasd er bijvoorbeeld helemaal nog niet bij stil gestaan dat er ook mensen reizen met geen (kaal) of grijs haar,  en dat terwijl er bij mezelf toch ook al het nodige grijs te zien is.

Ga zo door  :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hahaha :-D

Er zit één vent bij, de helft van een echtpaar, die zonder twijfel zo kaal als een knikker is! Dat zie je pas als je met de "huidkleurige" verf aan de gang gaat, maar hij is absoluut kaal :-P

Verder zijn er opvallend veel oudere paartjes / dametjes, en die hebben nou eenmaal grijs haar.... of wit... of blauw :mrgreen:

Zie ook deze post voor inspiratie ;-)

En inderdaad: voor de vreselijk krappe bankjes in de restauratie moest er, ook aan de poppetjes die toch al geen benen hebben, stevig gevijld worden... :?

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Martijn,

Hardstikke netjes gedaan. Ik heb eindelijk alles bij elkaar om de ombouw naar digitaal te kunnen doen, zit ook nu een printje voor sleper omschakelen bij, zie hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3331.msg81300#msg81300. Ik stop er ook led-strips in want dan heb ik geen kans op krom trekken van de bakken.

Gr. Fred.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Voor alle TEE specialisten:

ik heb de uhlenbrock intellisounddecoder van een grotere 28x28mm luidspreker voorzien en ingebouwd in mijn TEE Ram. Daarnaast zit er nog een Loksounddecoder in, die is ingesteld op de VT11.5.

Ik heb voor het vergelijk een filmpje gemaakt en zou wel eens van jullie willen weten wat jullie van het geluid vinden!
verder zou ik willen weten wat het geluid is wat je hoort bij 48seconden.
Zijn dat automatisch sluitende deuren??

Eerst hoor je de intellisound met TEE Ram data (decoder zit nog in de BR 86, maar de luidspreker zit in de TEE!)
Daarna hoor je de loksound VT11.5



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
joostboudewijns
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
ziet er goed uit.

groeten joost
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Markos,

Ik vind het geluid van de eerste een stuk overtuigender, vooral de stationairloop vind ik erg mooi. Ook de tyfoon (toeter) vind ik fraaier. Wel lijkt het alsof er maar één dieselmotor loopt, terwijl de RAm met twee hoofdmotoren én een kleinere hulpmotor is uitgerust. Ik zou daardoor een wat "vager" geluid verwachten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat het sissende geluid is wat je op seconde 48 hoort weet ik niet, maar het zijn geen deuren. Mogelijk is het het geluid van de compressor die afslaat en wat overdruk die hij heeft opgebouwd laat ontsnappen. Bij m'n Class 66 kun je het compressorgeluid apart schakelen, en dat eindigt met een soortgelijke sis. Wel is het zo zwak dat je de compressor nauwelijks hoort lopen als de dieselmotor loopt, die sis hoor je echter wél. Kijk eens of je een "los geluid" kunt vinden, met de motor uit, waar die sis in voorkomt.

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Martijn,

De "sis"van seconde 48 is schakelbaar....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
...en als je alles uitzet behalve die sis, hoorje dan alleen de sis of is-ie onderdeel van een ander geluid, zoals een compressor?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo luitjes,

Met mijn eerste post gelijk maar een paar foto's:







Zoals jullie kunnen zien heb ik ook een TEE RAm, alleen weet ik niet welke. Ik denk een 3071 en 4071 (dus vierdelig). Heeft de doorgaande stroomleiding in 3 aders. (zie foto's stuurstandrijtuig)

wil weer opnieuw opstarten met modelspoor, en gelijk aan het digitale systeem beginnen. Bezit nu echter alleen M rails. En een aantal K rails, flexibel.

Interessant topic, ben er alleen achter gekomen dat ik me nog behoorlijk moet inlezen in decoders, functies en protocollen, want dat is me nog niet geheel duidelijk..... Maar goed, komt tijd, komt raad

groet,

Berend
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerZoals jullie kunnen zien heb ik ook een TEE RAm, alleen weet ik niet welke. Ik denk een 3071 en 4071 (dus vierdelig). Heeft de doorgaande stroomleiding in 3 aders. (zie foto's stuurstandrijtuig)

Welkom bij de TEE-Club, zou ik zeggen :-D

Enne... als de doorverbinding drie-aderig is, heb je een 3070 + 4070, de originele van vóór 1970 dus ;-)

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Acido,

Ik dacht dat de 3071 zonder tekstopdruk was?
daar ik niks op de zijkant zie staan denk ik dat het de 3071 is......
Maar ik weet er verder heeel weinig van hoor :oops: dus het kan best zijn dat je gelijk hebt.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Acido op woensdag 12 december 2007, 22:19:00
Welkom bij de TEE-Club, zou ik zeggen :-D

Enne... als de doorverbinding drie-aderig is, heb je een 3070 + 4070, de originele van vóór 1970 dus ;-)

Martijn


een ouwetje dus, heb hem nog niet open gehad, weet niet wat ik ga tegenkomen dus. Is deze nog wel te digitaliseren? met een krachtigere/soepelere motor?

Foto's zijn klikbaar voor groot formaat. (om te kijken of er iets op staat) Ik heb overigens het vermoeden dat ie een keer opnieuw gespoten is.

bedankt voor de snelle reacties!!

gr

Berend
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: tapeshirt op woensdag 12 december 2007, 22:40:56
een ouwetje dus, heb hem nog niet open gehad, weet niet wat ik ga tegenkomen dus.

Berend
Hee Berend,

Hoe heb je die foto's dan gemaakt?? :?

digitaliseren gaat prima hoor
Je hebt de keuze tussen een Hamo magneet met het oude anker en motorschild (goedkoop)
of een volledig nieuwe motor met nieuw 5 poliganker, magneet en schild

De keuze is aan jou!

ik heb prima ervaringen met de bovenste, maar als de motor wat vuiler wordt ga je dat snel merken.
Ik heb zelf pas een 5 polige anker geinstalleerd, en heb het idee dat die veeel minder snel vies worden.

EDIT: waarschijnlijk alleen je wagons open gemaakt....
Bij de lok het bovenste schroefje tussen de balgen loschroeven, dna kun je de kap er vanachteren aflichten en van voren uitpikken....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Met niet open gemaakt bedoelde ik de locomotief.......  :)

Ik ga eens uitzoeken wat een nieuwe motor kost met 5 polig anker. Nu is natuurlijk de vraag welke, dus ga ik binnenkort de loc maar eens openschroeven.


Dank je voor de info Markos!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
magneet 210882
schild 214121
anker 210888
koolborstels 601460

succes!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Zie hier voor wat foto's, o.a. van de binnenkant van de motorwagen: KLIK

@ Markos: de 3071 heeft een tweepolige stekkerverbinding. En als-ie inderdaad ooit opnieuw gespoten is, klopt het wel dat de opschriften weg zijn... ;-)

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Acido,

dank voor je snelle reaktie! mijn loc ziet er intern hetzelfde uit als die van de link die je gaf. (heb m net even open gehad) alleen niet zo schoon..........

En hij heeft een 3 polige stekkerverbinding, kun je nog net zien in de foto, daar zit de female stekker tussen de balg van het stuurstandrijtuig, hier zie je nog net de drie gaatjes van.

gr

Berend
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Leuk dat er nog steeds liefhebbers voor de oude Märklin TEE treinstellen bij komen, ondanks de nieuwe Roco stellen en de aangekondigde LMS versie.
Zelf ben ik ook nog steeds stukje bij beetje mijn TEE aan het verbeteren maar er valt nog geen echt nieuws te melden. Zodra dat wel het geval is zal dat zeker gebeuren.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik kan nog melden dat ik mijn 3070 vanavond heb voorzien van een overcomplete 6080 decoder, zodat-ie nu ook digitaal z'n rondjes kan rijden :-)

Die 6080 kon erin omdat ik de sleperwisseling uiteindelijk toch maar heb laten vervallen. Dat wilde ik eigenlijk voorkomen, maar er is een ander probleem wat sleperwisseling in mijn geval nutteloos maakt. Ik heb het namelijk nodig als ik het stel geduwd wil laten rijden met gebruikmaking van het schaduwstation. Echter... er zit ook nog een magneet onder voor de reedcontacten in datzelfde schaduwstation. En als de magneet onder het achterste rijtuig zit, zet-ie de wissels om terwijl hij er zelf bovenop rijdt... :?

Ook bij de uitrijschakeling gaat het niet goed: als er alleen onder het achterste rijtuig een magneet zit, komt-ie tot stilstand voordat die magneet de volgende trein heeft laten vertrekken. Als je onder het voorste én het achterste rijtuig een magneet hebt, wordt het nog erger: dan zal-ie dat vertrekcontact terwijl hij het station uitrijdt een tweede keer activeren met de achterste magneet. Dan vertrekken er dus twee treinen tegelijk die elkaar zijdelings aanrijden. NS doet dat ook met enige regelmaat maar zó realistisch wilde ik het nou ook weer niet maken :-P

Dus dan maar een compromis: bij in gebruik van het schaduwstation zal de motorwagen (voorzien van magneet) voorop moeten lopen, waardoor sleperwisseling niet meer vereist is. De sleper onder de motorwagen voedt nu altijd de motor, waardoor de motorwagen nu wél zonder rijtuigen beide kanten op kan rijden (handig). Overigens krijgt de binnenverlichting nog steeds zijn stroom van de sleper onder het stuurrijtuig, dus die blijft wel branden als het stel op een stopsectie tot stilstand komt.

Martijn