Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
En het verklaart waarom die van mijn nog recht zijn (Niet gebruikt nog)
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Inderdaad :D

Blijft de vraag: heeft iemand het ooit geprobeerd met een föhn?

En daarbij: de trein is minstens 40 jaar oud. Hoe lang na aankoop werden de eerste vervormingen eigenlijk zichtbaar? Was dat na een maand? Of na 10 jaar? Of...?

Kleine (technische) toevoeging: ik ben het al voorzichtig aan het proberen met de föhn. Het valt me op dat het plastic krom is getrokken richting de 2 gietpunten. M.a.w. het spuitgieten van de wagonkappen is dus niet helemaal goed gedaan, omdat er nog teveel materiaalspanning overbleef na het koelen. Vandaar de vervorming bij opwarming door de binnenverlichting. Bij goedkoop (Chinees) speelgoed zie je dit kromtrekken vaak ook nog. Maar dat is 45 jaar later...
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Andere (geen treinen) delen heb ik wel met een föhn of in een oven terug in de oorspronkelijk vorm terug kunnen brengen. Je moet de juiste temperatuur  vinden en het hele deel gelijkmatig verwarmen.  Je ziet tijdens het verwarmen dat de vorm langzaam  terugkeert naar de beginvorm. (gietvorm) Ik moet wel zeggen dat gezien de waarde van de delen die ik heb gedaan het mocht mislukken. Plus dat ik in dat geval gewoon nieuwe delen kon kopen.  Mogelijk dat je begint met de losse abteilwagen. Die zijn nog wel te koop op E-bay of in Houten
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ik ben inderdaad begonnen met de losse wagen. Ik wacht nu tot de houtlijm van m'n mal droog is en dan ga ik eerst wat proberen met de föhn. In de oven stoppen had ik ook als optie bedacht, maar dan mag er echt helemaal niks mis gaan :?. Bij welke temperatuur heb je dat ongeveer gedaan?
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ik maak even een vers draadje met de aanpak van het terugbuigen. Anders zoekt iedereen zich straks helemaal suf en ik vermoed dat meer mensen hier wel wat aan hebben (als het lukt).
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo,


Ik heb deze hele draad met veel plezier gelezen en er enorm veel aan gehad bij de ombouw van mijn 3070/4070. Ik weet niet of iemand dit nog leest, maar heb nog een aantal vragen, dus hoop dat iemand er iets van kan zeggen:

Ik heb de trein gedigitaliseerd met de ESU M4 loksound, met daarin de geluiden van de Tee Ram. Super! Wel moet ik zeggen dat het rijgeluid wordt overstemd door het enorme lawaai van de tandwiel box in het motortje. De vraag is dus of hier iets aan te doen is? Is er ook iemand die een 5 polig anker heeft ingebouwd? Mijn marklin zaak zegt dat er voor marklin alleen 5polige ankers voor trommelcollectoren zijn, en dit is een schijfcollectormotor voor zover ik heb begrepen.

Verder gisteren de trein voor het eerst laten rijden, en hij maakt op alle bochtwissels van mijn crails sluiting. Dit is niet alleen de sleper, maar ook de wielen kunnen in de bochtwissels tegelijkertijd de verhoogde puko's en de wisseltong aanraken. Dit gebeurd alleen bij oudere treinen. Als je de wielafstand iets vergroot wordt het beter, maar helemaal weg krijg je het niet. Heeft iemand hier een adequate oplossing voor gevonden?

dan wat vragen over bovestaande reacties:

1) Hallo Rutger,

Houd het maar op 1 sleepcontact.
Je kan dan ook je treinstel eens laten rijden op een andere baan.
Een relais voor sleper-/binnenverlichting-omschakeling kan je ook zelf maken dmv een bi-stabiel relais en 2 weerstanden. Deze kan je dan sturen via de frontseinverlichting. (het enige nadeel van dit goedkope systeem is dat je bij het wisselen van rijrichting wel de verlichting moet laten branden)

M.vr.gr. Marcel



>> Marcel: heb je wellicht een schemaatje hiervan? Wat voor type relais moet ik kopen, en wat voor weersstanden moeten ervoor?

2)
Ik maak even een vers draadje met de aanpak van het terugbuigen. Anders zoekt iedereen zich straks helemaal suf en ik vermoed dat meer mensen hier wel wat aan hebben (als het lukt).

>>>>> Rutger: ik kan geen nieuw draadje vinden over het rechtzetten van de kappen met een föhn. Houdt dat in dat het niet gelukt is? Indien wel, zou je dan eens een foto van de mal kunnen plaatsen?



De inetrieurs en functieverlichting moet ik nog helemaal doen (we omgebouwd naar ledjes uiteraard) maar er kwam na 1,5 maand wachten maar 1 interieur binnen van Keuterman :-( de bekende onderdelen service merk ik al.

Hoop dat er nog iemand wil reageren (zeker omdat dit mijn eerste post is op dit forum)

Alvast bedankt



Roland

Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Roland,

CiteerMijn marklin zaak zegt dat er voor marklin alleen 5polige ankers voor trommelcollectoren zijn, en dit is een schijfcollectormotor voor zover ik heb begrepen.

Ik heb onlangs een ESU setje 52630 ingebouwd in een oude 3075 (BR216) en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Het setje bevat een LokPilot v3.0 decoder en een permanentmagneet voor een grote schijfcollectormotor, die ook in de 3070 zit. Je maakt dus gebruik van het bestaande driepolige anker. Vijfpolig wordt-ie er dus niet van.
Inbouw is eenvoudig en de loc loopt nu mooier dan-ie ooit gelopen heeft! Ik heb zelf ook een 3070 en ik ben van plan die ooit met dezelfde set uit te rusten.

Zie bijvoorbeeld hier.

Er is ook een ESU setje voor de kleine schijfcollectormotor (52631) en de trommelcollectormotor (52632).

CiteerVerder gisteren de trein voor het eerst laten rijden, en hij maakt op alle bochtwissels van mijn crails sluiting.
Ik heb zelf ook C-rails (en K en M) en mijn 3070 maakt nergens sluiting, ook niet op de meegebogen wissels. Ik vermoed dat er iets krom of scheef is aan jouw treinstel, want dat zou-ie niet mogen doen.

CiteerDe inetrieurs en functieverlichting moet ik nog helemaal doen (we omgebouwd naar ledjes uiteraard) maar er kwam na 1,5 maand wachten maar 1 interieur binnen van Keuterman
Het zou wel eens kunnen zijn dat die interieurs ondertussen af fabriek op zijn... Denk ook niet dat ze rekening hebben gehouden met mensen die ze in hun 3070 stoppen ;-)

Citeerik kan geen nieuw draadje vinden over het rechtzetten van de kappen
Is dat niet DEZE?


Succes,

Martijn
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Roland,

Ik heb je een mailtje gestuurd. (+ schema)
Als je er niet uit komt, hoor ik het wel.
ter informatie; volgens mij gaat in de TEE-RaM dezelfde 5-polige motor, als in de NS1200.

Gr. Marcel
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: bluey op vrijdag 13 augustus 2010, 12:18:17
Mijn marklin zaak zegt dat er voor marklin alleen 5polige ankers voor trommelcollectoren zijn

Ik denk dat je de info al hebt gekregen van loc1200, maar er zijn wel degelijk M 5 polige ankers voor LFCM en SFCM (grote en kleine schijfcollector motoren hoor.

Walter
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: bluey op vrijdag 13 augustus 2010, 12:18:17
Ik heb de trein gedigitaliseerd met de ESU M4 loksound, met daarin de geluiden van de Tee Ram. Super! Wel moet ik zeggen dat het rijgeluid wordt overstemd door het enorme lawaai van de tandwiel box in het motortje. De vraag is dus of hier iets aan te doen is? Is er ook iemand die een 5 polig anker heeft ingebouwd? Mijn marklin zaak zegt dat er voor marklin alleen 5polige ankers voor trommelcollectoren zijn, en dit is een schijfcollectormotor voor zover ik heb begrepen.

Hoi,
dat een 5-polig anker ingebouwd kan worden zal je inmiddels wel begrepen hebben. Maar dat veranderd niets aan de tandwielen in de tandwielbox. M.a.w. hij wordt er niet stiller van. Ik heb enkele motoren met grote schijfcollector omgebouwd naar 5 polig. Waaronder de 1200 motor die verdacht veel op de TEE-Ram motor lijkt. Het geluid wordt soms anders, maar zeker niet minder. Ligt ook aan de staat van de tandwielen. Rij-eigenschappen verbeteren soms, maar soms worden ze ook wel slechter. Vooral als de om te bouwen motor al behoorlijk wat kilometertjes heeft gereden. Dan kan je beter gewoon de grote schijfcollector en alleen een permanent magneet inbouwen.

Ratelende tandwielen kun je soms iets stiller krijgen (voor een poosje) met Trix modelbahn-fett

groeten, Martin

Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Enorm bedankt voor de snelle reacties!


@Martijn: bedankt voor het linkje. Ik kon hem zo gauw niet vinden. Dat moet ik idd ook maar eens proberen!

De kortsluiting heb ik inmiddels (na een avond prutsen) opgelost. Het ligt niet aan kromme treinen, maar aan de afstand van de wieltjes op de as. Deze is bij ALLE oudere wagons en treinen die ik heb gekocht de laatste tijd beduidend kleiner dan bij de latere rijtuigen en locs. Op de crail bochtwissels komt daarom vaak net de flens van het wieltje tegen de puco in de binnenbocht (de tweede naast de wisseltong) De wieltjes iets verder uit elkaar zetten helpt. het is even werk, maar de tee maakt nergens sluiting meer!

Wel heb ik nog dat de trein heel gemakkelijk ontspoort. Wellicht is dat te wijten aan koppelingen die niet geheel recht zijn. Het valt me ook op dat de rijtuigen erg licht zijn. Verder draaien (rollen) de assen lang niet zo mooi als de huidge rijtuigen.

Ik ben idd ook wel tevreden over de combinatie esu m4 loksound met de oude motor en permanent magneet. Hij hort en stoot wel een beetje, maar ik heb in het boekje gelezen dat dit aan de lastregeling zou moeten liggen omdat hij dan voor een ander type motor is ingesteld (ik heb alleen zelf geen loc programmer dus moet even naar de winkel)


@ Marcel: Bedankt voor het schema en het enorme bijbehorende verhaal. Ik heb even vluchtig gekeken, maar daar heb ik wat meer tijd voor nodig! Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ik ook een relais voor de interieurverlichting zou willen zetten? die kan ik toch gewoon (indien ik hem wil schakelen) op een functie uitgang van de decoder zetten, en als ik hem niet wil schakelen niet over de decoder laten lopen en hem tegerlijkertijd op beide slepers aansluiten zodat hij blijft branden? of mis ik iets?

@Walter en Martin: bedankt voor de info. Ik dacht al dat er een 5 polig anker moest zijn, en ik dacht ook al dat het niet veel verschil zou gaan maken, dus bedankt voor de bevestiging ;-) Na wat ronden te hebben gereden is de motor blijkbaar wat ingelopen en maakt hij een stuk minder herrie. Van vet op de tandwielen ben ik niet zo gek ivm het oppakken van vuil en stof.

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik ben pas dit jaar weer begonnen met een baan nadat mijn dochters te kennen hadden gegeven de bouw ervan leuk te vinden. Heb van een vriend een antal startsets van zijn overleden vader gekocht (alles digitaal ) en voor 70 euro de TEE met extra wagen die ik eens wilde proberen digitaal te maken. De baan vordert al aardig maar is wegens gebruikelijk ruitegebrek ook niet zo groot (2,50 bij 1,80) Ik heb hem volgens de spantenbouw gemaakt, waar ik geen spijt van heb omdat de landschapsbouw (wat we eigenlijk het leukst vinden!) zo enorm makkelijk gaat . Ik had geprobeert een foto te plaatsen, maar dit lukte niet (kan iemand me vertellen hoe dat moet?) het fotootje in mijn avatar is wel van onze baan. (en dat terwijl ik dacht dat het nooit meer wat zou worden met een trein omdat ik geen zoon had :-)

Roland

Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Aliebengalie
gast

Re:TEE ombouw + uitbreiding.
En lezen doen we hier (bijna) altijd.
Ik moet er nog is aan beginnen....interrieurs inbouwen .... zullen wel weer uit verkocht zijn....dan slopen we we een paar rijtuigen... :lol:

Maar ben zeker nog van plan hem om te bouwen...mijn treinstel heeft voldoende gebruikssporen , maar krom is ie zeker niet.
Draaid nog zeer netjes analoog.
En ja motories knort het allemaal een beetje...nou en??
Moet je buiten af en toe is horen wat je allemaal hoort.... :lol:
En leuk draaidje die ik zeker regelmatig nog is geheel door moet lezen.
Bedankt en allemaal heel veel plezier ermee.

Mvg: Alex
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: martin op vrijdag 13 augustus 2010, 23:01:17
Ratelende tandwielen kun je soms iets stiller krijgen (voor een poosje) met Trix modelbahn-fett

I.g.v. deze motor: er zit erg veel zijdelingse speling op de assen. Hierdoor grijpen de tandwielen maar half in elkaar.

Als je het aandurft kun je de wielen lostikken van de assen en een dun vulringetje plaatsen. Helpt enorm tegen het lawaai. Heb deze truuk geleerd van Johan en deze is toegepast op m'n 1200 met hetzelfde motorhuis.

Gr, Ben.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Dag Ben.

Citaat van: bolkoppie op zaterdag 14 augustus 2010, 08:01:23
Als je het aandurft kun je de wielen lostikken van de assen en een dun vulringetje plaatsen. Helpt enorm tegen het lawaai. Heb deze truuk geleerd van Johan en deze is toegepast op m'n 1200 met hetzelfde motorhuis.

Goede tip lijkt mij, maar waarom "als je het aandurft", is dat
dan een riskante handeling, om de wielen los te halen?

Groeten,

Erik
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Het loshalen is niet zo'n probleem. Dunne stift of stalen spijker zonder punt welke dunner is dan de as en je tikt ze zo los. Maar er weer opzetten vraagt wat nauwkeurigheid. Klein bankschroefje met alu plaatjes of een dun stukje hardhout ertussen en voorzichtig aandraaien om te voorkomen dat een as krom raakt.

Zie ook dit topic van de bedenker: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=696.0

En de bijbehorende foto van Johan:



Gr, Ben.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Okee, Ben,

bedankt voor de reuze handige informatie, de
foto en de verwijzing naar het topic.  :wink:
Is het monteren en demonteren van de wielen
op de assen te doen met de wielpersjes van
forumlid RoWi, of wil dat niet met draaistellen?

Groeten,

Erik
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Met het persje van Roy zal dat niet lukken helaas.

Gr, Ben.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Okidoki, Ben dus inderdaad:

Citaat van: bolkoppieAls je het aandurft . . . . . . . . .

Groeten,

Erik
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
voor de kapitaalkrachtigen onder ons staat er nog een mooie northlander set (origineel) te koop op mp.

http://link.marktplaats.nl/370046984

slechts 640 euro  :(

iemand van hier?


roland
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb met veel belangstelling heel deze ombouw gelezen. Zelf heb ik de voorbije jaren mijn 3071 van een Loksound decoder voorzien (loopt en klinkt schitterend) en de wagens van LED verlichting.
Na het lezen van de topic zou ik nu graag de wagens van interieur voorzien zonder het superniveau (!) van inrichting van Acido te willen evenaren.
Bij Märklin kon ik het interieur van de 'Abteilwagen' bestellen (nr. 497010). De nrs. 497000 ('steuerwagen') en 497020 ('Speisewagen') waren echter niet meer te verkrijgen. Zou er iemand deze nog ergens liggen hebben of weten waar ik daar nog zou kunnen aan geraken.
Nog dit: aangezien ik alleen aan 497010 kon geraken had ik er 3 exemplaren van besteld om deze bij gebrek aan beter ook in het stuurrijtuig en restauratievoertuig in te bouwen. Mocht ik natuurlijk aan de nrs 497000 en 497020 kunnen geraken dan kan ik een liefhebber voor een 497010 gelukkig maken.
Benieuwd ... Miguel
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Zelfde geldt voor mij. Heb er ook maar 1 van de drie. Zouden de roco interoeurs passen? De moeite van het proberen waard. Erg duur zullen ze niet zijn. Heeft iemand daar misschien nummers van?

Roland
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar ban een prachtige TEE RAm (3071). :D
Helaas zijn de interieurs niet meer te bestellen bij Keuterman. :(
Dus ik sta ook open voor suggesties.

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Misschien past het interieur van een 37000 39700
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Wat bedoel je met 37000 ?
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
 :lol: tikfoutje zie ik  :oops:
39700 moet het zijn
Dat is ook een TEE RAm, gebasseerd op de 3071 als het goed is maar dan uitgevoerd met een c-sinus motor en geluid
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Bedankt voor de informatie.

Helaas zijn deze interieurs ook niet meer te bestellen. :(

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Ik heb de gok genomen en de interieurs uit de Roco TEE RAm 63126 besteld. :o






RO122209 - interieur stuurwagen- ? 3,10
RO122199 - interieur tussenrijtuig- ? 3,25
RO122206 - interieur restauratierijtuig- ? 8,55
en de eventueel bijbehorende tafellampjes:
RO122207 - Tafellamp prijs- ? 1,05

De onderdelen zijn besteld bij AnW modeltreinen.
Ik ben heel benieuwd of er veel aan verbouwd moet worden om de interieurs passend te krijgen.
Mijn vorderingen zal ik wel melden in dit draadje. :)

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Dat is dapper! Ben benieuwd!

Roland
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Houdt ons op de hoogte aub,
Met name de Tafellampjes hebben mijn bijzondere belangstelling.
evt plaatjes welkom.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Vandaag kwam het pakketje met o.a. de interieurs binnen. :)
De verrassing is dat ze al in kleur gespoten zijn. 8)

Interieur restauratiewagen:







Interieur tussenwagen:





Interieur stuurstand:





Tafellampje:



Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Lokkie op vrijdag 24 december 2010, 17:27:49
Hoi,

Vandaag kwam het pakketje met o.a. de interieurs binnen. :)
De verrassing is dat ze al in kleur gespoten zijn. 8)

Gr.
René

Da's wel heel errug mooi, ben benieuwd hoe het past!

Gr. Fred.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Citaat van: Marklindak op vrijdag 24 december 2010, 17:33:26
Da's wel heel errug mooi, ben benieuwd hoe het past!

Ik heb de interieurs even voor de bijbehorende rijtuigen gezet en er moet wel het nodige aan versleuteld worden. :shock:

Bv. de Roco interieur van de restauratiewagen heeft 4 tafeltjes op een rij terwijl de 3071 er maar 3 heeft:







Bij alle wagen moet er tussen de bankjes ca. 2 mm verwijderd worden om de bankjes netjes tussen de raampjes te krijgen.

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Heel mooi,
alleen jammer dat je er nog eea aan moet inkorten. Ook de lampjes zijn leuk maar helaas niet funktioneel.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkopOok de lampjes zijn leuk maar helaas niet funktioneel.

Als ik zie wat sommige forumleden kunnen met
een soldeerboutje, weerstandjes en een paar
(SMD-) LEDjes, moet daar een oplossing voor zijn.
Ook zou je kunnen denken aan glasvezeltjes,
bijvoorbeeld van zo'n kermis-gadget, verlicht
middels één LED die je verstopt in de keuken :wink:
De digitalisten onder ons zouden dit zelfs aan
een decoderuitgang kunnen knopen!
Ach, 't is maar een ideetje . . . .  8)

Groeten,

Erik.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ter Uwer info;
Kijkt U ook eens op een paar pagina's terug
Er staat echt ongelofelijk veel aan wetenswaardigheidjes in dit topic....
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Mooie interieurs Rene.

Ik ben benieuwd en hoop dat jij de ombouw hier plaatst.

Ze zijn wel mooi op kleur gespoten.

Succes met de ombouw.


Fijne dagen toegewenst.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 december 2010, 08:54:21

Ze zijn wel mooi op kleur gespoten.


Haha, mooi op kleur, grapjas. Je bedoelt egaal rood, egaal geel en egaal blauw. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 december 2010, 09:00:16
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 december 2010, 08:54:21

Ze zijn wel mooi op kleur gespoten.


Haha, mooi op kleur, grapjas. Je bedoelt egaal rood, egaal geel en egaal blauw. :mrgreen:

Gr, Ben.

Ik vind ze mooi  :P :P


Fijne dagen toegewenst.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Nou ben zo egaal zijn ze niet, witte tafelkleedjes twee kleuren in de restauratiewagen en de kleuren kloppen aardig met het origineel. Il sluit me aan bij peter het is een stuk beter dan het drie keer effen grijs van marklin wat niet eens meer leverbaar is.

Helaas zijn ze wel op schaal en dus te lang. Dat wordt een hoop gedremel!

Rene, ik zou denk ik de hele boel uit elkaar zagen en opnieuw opbouwen op een plaatje styrodur of iets anders. Ik zou wel eerst proberen of je de set goed aan het rijden krijgt ( of doet hij dat al?) voordat je er teveel tijd in stopt. Ik heb de oudere 3070/4070 en krijg het ding niet fatsoenlijk aan het rijden . Hij trekt hem bij scherpere bochten uit de rails. Ik heb het opgegeven en zal de restanten waarschijnlijk binnenkort op het forum zetten voor de die hard knutselaar ;-)

succes met de ombouw!

Roland
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Bedankt allemaal voor de reacties. :)

@Roland:
Ik heb de set nog niet echt goed uitgeprobeerd, omdat er nog een decoder in moet.
Maar misschien is het inderdaad verstandig om eerst te kijken of set goed rijd over mijn baan.
Ik denk dat ik ze in de zithoek doorzaag 2 mm eraf haal en weer aan elkaar zet:



Prettige kerstdagen allemaal. :D

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Vandaag begonnen met het interieur van de tussenwagen.
Eerst alles maar in stukken zagen:





Even kijken of het past:





Daarna alles weer aan elkaar plakken:



Ter versteviging aan de onderkant een stuk duct tape:



Geplaatst in de wagen:



De ledstrip wordt vastgezet met dubbelzijdig tape:



Even wat poppetjes erin en de verlichting testen:



Dat was het weer voor vandaag.
Morgen weer verder.

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi rene

dat ziet er fraai uit! Ben benieuwd naar een foto met de kap erop!

Roland
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Dag René.

Dat geeft de burger weer moed! :lol:
Ziet er strak en netjes uit!!!
Deel 1 ziet er ziet er uit alsof dat
redelijk tot goed te doen is . . .
Nogwel een vraagje over het zagen:
met wat voor zaagje en hoe hield
kunststof zich daarbij?

Groeten,

Erik.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: bluey op dinsdag 28 december 2010, 17:09:24
dat ziet er fraai uit! Ben benieuwd naar een foto met de kap erop!

Ik zal morgen wel even een foto maken met de kap erop.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 28 december 2010, 18:13:12
Nogwel een vraagje over het zagen:
met wat voor zaagje en hoe hield
kunststof zich daarbij?

Ik heb het Roco railszaagje gebruikt die geeft een hele mooie zaagsnede en zagen van het interieur ging prima daarmee. :)

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi René,

Ik ga dit wel even volgen.

Groetjes Jac.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Vandaag de twee andere interieurs onderhanden genomen.

Interieur stuurstand:



Het Roco railzaagje:



De zaagsnede is erg mooi met dit zaagje:



En na een tijdje heb je dit:



Dit past iets beter:



En gelijk ook het interieur van de restauratiewagen in stukken gezaagd:



Dan komt het echte werk, alles passend zien te krijgen in de wagen:





En terwijl je nog aan het werk bent, stroomt het al vol :mrgreen: :



De ober neemt de bestelling op:



Dan de kap er maar even op:











Morgen maar weer even verder. :)

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Dag René.

Wederom mooi en duidelijk in beeld gebracht!
Bedankt voor het tonen van de Roco-zaag.
Deel 2 en 3 lijken dezelfde moeilijkheidsgraad
te hebben als het eerste deel.

Ik heb nog wel een vraag: op de foto met het
interieur voor de restauratiewagon lijkt het of
het interieur goed afgestemd is op de ramen.
Op de laatste 3 foto's is toch duidelijk een
verspringing te zien bij de tafellampjes t.o.v.
het midden van het raamkozijn, hoe zit dat?

Groeten,

Erik.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ziet er prima uit!
geeft me ook weer inspiratie om met m'n eigen TEE verder te gaan.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Erik,

Het interieur van de restauratiewagen was wel iets lastiger dan de andere.
Ik denk dat ik wel weet hoe het komt dat het toch iets verschoven is.
Het heeft waarschijnlijk met de uitsparingen voor de kap te maken, want het was redelijk lastig om dit goed op elkaar af te stemmen.
Ik ga er morgen mee verder. :)

Gr.
René
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op woensdag 29 december 2010, 21:21:11
Ziet er prima uit!
geeft me ook weer inspiratie om met m'n eigen TEE verder te gaan.

Ga je dan ook weer verder met de tafellampjes :?:

Gr.
René