Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 20 maart 2007, 05:46:53
Een linkje naar het desbetreffende onderwerp.

How to make angel-eyes

Bij ons zal het dus weer in het klein moeten, maar je experimenteren dus.

(Kan ik mooi leren van jullie ervaringen als pioneers  :oops:)

Hoezo kan jij leren??  En wij dan??
Denk jij dat wij alles weten en kunnen??

Niet dus, wij leren van elkaar !!

Als je vele ideeën samenvoegd onder elkaar kun je daar het gemiddelde uit nemen en tot een goed eind resultaat komen.

M* en bezig te digitaliseren

Hoi,

Een tijdje geleden ben ik eens aan het experimenteren geweest met staven lichtgeleider (op Eurospoor gekocht) om daar binnenverlichtingen ala Brelec te maken en toen heb ik op een gelijksoortige wijze gewerkt, aan elk einde een gat gemaakt waar een led in paste en op een draaibank om de twee centimeter een groef aangebracht om het licht uit te laten treden.
Op zich een bruikbare lichtgeleider, alleen erg kwetsbaar. de staaf rolde van tafel en ik had ineens drie lichtgeleiders  :mrgreen: .
Voor de TEE is weinig ruimte aanwezig onder de tafels in de restauratie maar ik ga toch eens kijken of ik iets kan fabrieken. dan plaats ik gelijk de reizigers in dat rijtuig. Die moeten wel eerst nog een kleurtje krijgen.
Dus dat heeft even prioriteit.

Hoi, TEE liefhebbers,

Gisteren tijdens een grote zoekaktie eindelijk m'n 4071 gevonden (twv ? 59,-- tegenwoordig)
Kan die ook gelijk van z'n interieur worden voorzien.
Misschien dit weekeinde als het slecht- (= goed modelbouw-) -weer blijft.

Tijdens die zoekactie ben ik uiteraard ook nog allerhande andere historische zaaken  :wink: tegengekomen.
Boenke Boenke Boenke,

Vol verwachting klopt mijn modelbaan-HART. (voor zover dat hij nog werkt)  :lol:
Ook ik zei de gek  :shock:, heb er 1 aangeschaft via MP, een 4 delige, krijg hem morgen of maandag binnen, gaan we ook eens kijken hoe haar om te bouwen naar digitaal, ik denk een ESU Locpilot/sound, die is me prima bevallen, zeker het geluid, vind ik beter dan de Uhlenbrock sound modules.
Hoogvermogen motor er in en scheuren met die hap  :lol:

Mvg Gert
Speciale Gast

Trans Europ Express

Gert,

Join the club!!, Ik zelf heb ook een digidecoder voor de TEE aangschaft (en eentje extra voor nog een loc), ben nog in onderhandeling met iemand voor een 3070 tussenbak, Dan is het moment om los te gaan voor mij, eerst alles in huis en dan los!

Citaat van: Riny op dinsdag 20 maart 2007, 10:32:29
Een linkje .................... ervaringen als pioneers  :oops:)

Als je vele ideeën samenvoegd onder elkaar kun je daar het gemiddelde uit nemen en tot een goed eind resultaat komen.

Rustig Riny!!! Was een geintje, tuurlijk leren we van elkaar!!!
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 24 maart 2007, 07:55:26
Een linkje .................... ervaringen als pioneers  :oops:)

CiteerRustig Riny!!! Was een geintje, tuurlijk leren we van elkaar!!!

Oeps, deze is verkeerd overgekomen.

Chris,

Jij maakte een geintje en ik heb geprobeerd om te reageren met een geintje (retour).
Ik wilde dus aangeven DAT wij, dus ook ik zei de gek, van elkaar kunnen leren.
Zo zie maar hoe vlug er iets (onbedoeld) begrepen kan worden vanuit teksten.  :?

Ik word hier zo moe van hé  :( (NOTE: dit is ook een geintje, dus wie dit leest, klim niet gelijk in die hoge boom)
Ik heb m'n set binnen  :lol:, ziet er puik uit, 1 tussenwagon is een ietsje krom, maar dat kan je verwachten en daar was de prijs ook naar, dus klagen doe ik niet.

Is er misschien een manier om deze wagon recht of minder krom te krijgen ?, metalen strip er in zetten of zoiets  :roll:

Mis ook nog 1 onderdeeltje, een tussenstuk tussen de rijtuigen, heet gewoon UBERGANG en is zwart, van de 39700 versie heeft het nr. 219120, bij de 3070 documentatie is de nummering niet compleet, maar denk dat het dezelfde zijn  8)

Mvg Gert
Citaat van: v200marklin op zaterdag 24 maart 2007, 14:01:51

Mis ook nog 1 onderdeeltje, een tussenstuk tussen de rijtuigen, heet gewoon UBERGANG en is zwart, van de 39700 versie heeft het nr. 219120,

klopt het is hetzelfde
Is er misschien een manier om deze wagon recht of minder krom te krijgen ?, metalen strip er in zetten of zoiets  :roll:

Beste Gert,

Deze krijg je niet meer in model (recht).

Vandaar dat ik dus de binnenverlichting vervang door leds.
De originele verlichting is gewoon te warm/heet en dat is dus ook de reden dat die dingen krom trekken.

Mijn (extra) tussenrijtuig heeft over de hele lengte in het midden ± 1 tot 1,5 mm kromming.
Met het "blote oog" zie je het nauwelijk (gelukkig)
De rest van de set is kaarsrecht.

@ Riny,

ik heb in het rechte rijtuig en de sluitwagon al led lampjes van Conrad gezet, dus het warmte probleem ben ik al kwijt, ik moest alleen per kant 3 mm van de lichtbalkjes afhalen want de led-lampjes zijn langer, dus oude lichtbalken konden blijven zitten.

Mbt kromme rijtuig, ik kan de kap onder een warme lamp leggen , bovenkant naar de lamp, en als hij warm is iets zwaars er opleggen, denk niet dat het lukt, maar niet geschoten..................... 8)

Zal nog wat foto's plaatsen, en volgende week eens even de Loc onder de arm en naar de treinenboer voor een hoogvermogen motor met ESU Locsound, dan gaat het echte werk beginnen 8)

Mvg Gert

Gert, is dat geluid van een (Roco - Esu) loksound al ergens te beluisteren?
Ik heb bij loksound.de al eerder gezocht, maar ik kon het niet vinden.

Vandaag heb ik overigens de preisertjes 16349 maar besteld om in de TEE te plaatsen. Er waren al passagiers voorhanden maar die hebben allemaal benen en die hebben ze helemaal niet nodig, ze reizen immers zo heel comfortabel   :lol: per TEE :lol:
Citaat van: robkop op zaterdag 24 maart 2007, 17:26:51
Gert, is dat geluid van een (Roco - Esu) loksound al ergens te beluisteren?
Ik heb bij loksound.de al eerder gezocht, maar ik kon het niet vinden.

Vandaag heb ik overigens de preisertjes 16349 maar besteld om in de TEE te plaatsen. Er waren al passagiers voorhanden maar die hebben allemaal benen en die hebben ze helemaal niet nodig, ze reizen immers zo heel comfortabel   :lol: per TEE :lol:

Ik heb zo'n ESU Locsound in mijn SBB V200 , en ik vind (maar dat is persoonlijk!) het mooier geluid dan van Uhlenbrock.
Ook een voordeel van ESU is, de Loc draait stationair!, dan gaan de toeren omhoog en DAN pas gaat de Loc rijden, bij Uhlenbrock zet de Loc zich meteen in beweging.

Mvg Gert
Citaat van: v200marklin op zaterdag 24 maart 2007, 16:33:07
ik heb in het rechte rijtuig en de sluitwagon al led lampjes van Conrad gezet, dus het warmte probleem ben ik al kwijt, ik moest alleen per kant 3 mm van de lichtbalkjes afhalen want de led-lampjes zijn langer, dus oude lichtbalken konden blijven zitten.

Beste Gert,

Wat moet ik mij hier bij voorstellen?
Zou je misschien een foto willen plaatsen en/of even het bestelnummer van Conrad willen plaatsen aub.

Alvast bedankt.
Citaat van: Riny op zaterdag 24 maart 2007, 19:53:18
Citaat van: v200marklin op zaterdag 24 maart 2007, 16:33:07

Beste Gert,

Wat moet ik mij hier bij voorstellen?
Zou je misschien een foto willen plaatsen en/of even het bestelnummer van Conrad willen plaatsen aub.

Alvast bedankt.

Hoi,

bestelnummers zijn : 725804 = geel, 725763=wit, 725750=blauw, 725711=rood, 725724=groen

Het zijn LED lampjes met een schroeffitting, maar in de bajonet sluiting passen se ook veelal, behalve in de Locs waar de bajonetsluiting erg dik is als het onderdeel is van het chassis.

In oude wagonverlichtings setjes (metalen wagons die je tussen het dak klemt met zo'n veertje) passen ze vaak gelijk, anders even beetje uitvijlen.

De lampjes verbruiken aanzienlijk minder dan de gloeilampjes en worden ook niet warm.

Mvg gert

Citaat van: v200marklin op zaterdag 24 maart 2007, 17:36:49
Ik heb zo'n ESU Locsound in mijn SBB V200 , en ik vind (maar dat is persoonlijk!) het mooier geluid dan van Uhlenbrock.
Ook een voordeel van ESU is, de Loc draait stationair!, dan gaan de toeren omhoog en DAN pas gaat de Loc rijden, bij Uhlenbrock zet de Loc zich meteen in beweging.

Zelf heb ik een Mehano met ESU Loksound en idd eerst geluid dan beweging, heel mooi, zo wil er meer, dus ook tzt in de TEE RAm.
Daarom dacht ik dat het geluidsfragment wel al op de site van ESU te vinden zou zijn, omdat Roco met de TEE  RAm komt en de decoder bij ESU vandaan komt.
Ik wilde het geluid van de TEE RAm eens horen. Die decoder komt wel en dan kan het geluid er desnoods in geprogrammeerd worden, maar dan moet het wel eerst beschikbaar zijn.
Dus als je ergens TEE RAm-geluidsfragmenten weet te vinden wil ik die wel eens horen.
Beste Gert,

Bedankt voor je informatie.
Citaat van: Riny op zaterdag 24 maart 2007, 15:34:32

Beste Gert,

Deze krijg je niet meer in model (recht).

Vandaar dat ik dus de binnenverlichting vervang door leds.
De originele verlichting is gewoon te warm/heet en dat is dus ook de reden dat die dingen krom trekken.

Mijn (extra) tussenrijtuig heeft over de hele lengte in het midden ± 1 tot 1,5 mm kromming.
Met het "blote oog" zie je het nauwelijk (gelukkig)
De rest van de set is kaarsrecht.

Heb gister de Fohn ter hand genomen en daar waar de lampjes onder zitten, aan de buitenkant de fohn er opgezet, en dat werkt wel een beetje, je kan het goed induwen, het dak, maar het punt is, dat als het afkoelt, het weer terug (krimpt!) naar de kromme kant  :shock: 8)

Denk iets van een constructie verzinnen dat je het warm foht onder spanning !, ga eens iets met 2 lijmklemmen proberen vanavond, als het "minder krom" afkoelt zou het misschien wel iets kunnen werken  :roll: :mrgreen:, zo niet dan blijft krom wat krom is en zal ut nooit meer rechkomn 8)
Succes toegewenst,

We horen wel als het kot is afgebrand.
Citaat van: Riny op zondag 25 maart 2007, 19:21:36
Succes toegewenst,

We horen wel als het kot is afgebrand.

Dank voor je positieve bijdrage  :mrgreen:
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Als het om een 1:87 brandje gaat, heeft Marklin een mooie brandweerset te koop :mrgreen:

@ Gert,
Ben je wel voorzichtig met die fohn, je hebt zo teveel warmte in het materiaal gestopt en dan weet ik nog wel ergens een (prijzig) tussenrijtuig te koop.
Heb je al ergens het geluids-bestand van zo'n TEE voor de loksound gevonden?

@ alle TEE RAm belangstellenden,
Vandaag ben ik met het tussenrijtuig bezig geweest, nu is niet helemaal duidelijk hoe het interieur in het rijtuig moet, het is een loopgang met coupé's erlangs. Volgens mij vanaf het balkon gerekend aan de rechtse kant moet het gangpad zijn gesitueerd. Van de beschikbare foto's kon k dat niet opmaken, maar zo lijkt het 't meest logisch te passen.

Ook heb ik het restauratie rijtuig nog even opengemaakt om te kijken of er iets ingebouwd kan worden onder de tafeltjes en ik denk dat zoiets wel moet lukken. het eenvoudigste lijkt een smd led met een stukje lichtgeleider erop en dat door een gaatje in het tafelblad te leiden.

De reizigers beginnen ook al meer kleur te krijgen maar zijn nog niet klaar.

Voor
Citaat van: v200marklin op zondag 25 maart 2007, 23:04:48
Citaat van: v200marklin op zondag 25 maart 2007, 23:02:42

Voor

Tijdens

Na een uurtje vast gezeten te hebben met de hete fohn, afgekoeld en wel  :lol:

:D Valt niet tegen moet ik zeggen, zo'n krom rijtuig heb ik nog niet eerder gezien. Zit er naast verlichting ook iets van een binneninrichting in  ?
Dat stekertje dat er aanzit lijkt mij in ieder geval niet origineel.

Die TEE RAm van mij heb ik ooit nieuw gekocht in de 80er jaren in Aken, daar was al dat materiaal toen echt stukken voordeliger dan in NL.
Dat die binnenverlichting zo'n schade aan kan richten had ik niet verwacht.
Zelf ook maar eens overschakelen op Led's als het licht effect gelijkwaardig is dan zal dat toch wel beter zijn.

Vanavond heb ik het interieur van het tussenrijtuig maar eens pas gemaakt.
De spanten in de kap zitten in de weg maar die laat ik liever in tact dus moet er van het interieur hier en daar wat worden weg gezaagd en gevijld.
Dat vergt het nodige geduld, maar het is gelukt, er zit nu ook nog een originele M* lichtgeleider in. die had ik eerst in de restauratie geplaats maar die krijgt een andere die net lang genoeg is voor het zit-gedeelte en de keuken krijgt zijn eigen (kruidvat) koud-witte Led.
@Robcop

nee, in deze zit geen binneninrichting, maak er nog wel wat in, heb nog wat stukjes liggen.
Heb de rode bies links naast de zilveren deur, naar links 1,5 mm opgetrokken, zie je nog minder dat rijtuig nog een beetje krom is, ja , we rommelen wat af  8)
Citaat van: robkop op maandag 26 maart 2007, 00:31:53
Dat stekertje dat er aanzit lijkt mij in ieder geval niet origineel.

Het stekkertje is wel origineel.

V200,

Ziet er een stuk beter uit, complimenten.
Citaat van: Riny op maandag 26 maart 2007, 10:06:20
V200,

Ziet er een stuk beter uit, complimenten.

Dank je , ja helemaal recht wordt het nooit meer, maar nu kan het zonder ergernis wel meerijden in de stam  :lol:

Mvg Gert

Gert, die foto van Voor de behandeling, daar lijkt het net of er twee bulten zijn ontstaan in het dak ter hoogte van het derde raam vanuit de kant gezien.

Hebben daar in jouw 3070, de oorspronkelijke lampjes ook gezeten, is er ook gebruik gemaakt van een lichtgeleider?

Bij mijn stel 3071 zitten de lampfittingen (zonder contacten)  aan beide einden van een rijtuig en daar past een lichtgeleider tussen.
Die contactplaatjes heb ik zelf gemaakt (lang geleden) en die lichtgeleider is uit een originele binnenverlichtingset van M* die ik ooit op een beurs bij de restanten heb gevonden

Bij het stel 3071 is een andere steker met twee contacten gebruikt.
Binnenverlichting heeft er van origine niet in gezeten. Ook de oude catalogus waar de 3071 in staat rept niet over inbouwsets voor binnenverlichting.
Men zal bij M* toen ook al geweten hebben van het kromtrekken, denk ik.
@Robcop

die 2 bulten zijn precies de 2 plaatsen waar de gloeilpamjes zaten, aan ieder uiteinde van de lichtbalk.
Deze lichtbalk zit er volgens mij standaard in, heb de gloeilampjes vervangen door Leds met schroeffitting van Conrad, deze verbruiken veel minder stroom en worden ook niet warm of heet.

Het rechtmaken valt wel mee, alleen als je te veel druk uitoefend op de bulten, kunnen de binnenspanten loskomen, bij mij is er 1 gescheurd, maar die heb ik gewoon weer vastgelijmd, zit toch aan de binnenkant dus zien doe je het toch niet.

Je kan natuurlijk ook zoals Riny heeft gedaan, van die ledverlichtingstrips er in plakken, maar ik vond dit handiger, hoefde aan de bedrading opzich dus niets te doen  8)

Mvg Gert

Gert,

Die bulten zitten op kortere afstand bijelkaar als dat bij mijn rijtuigen de lampjes zitten. er zal dan waarschijnlijk ook een kortere lichtgeleider in zitten
Als je daar eens een plaatje van wilt schieten, dan is het misschien te zien wat de verschillen zijn en ook of de lampjes origineel bij de 3070 dichter bij het dak zaten dan bij een 3071.

Ik wil bij mijn rijtuigen de lichtgeleiders ook laten zitten en 5 mm warmwitte leds uitproberen, ipv lampjes, ik heb er een paar liggen met verschillende straal-hoek .
Vandaag de ESU Loksound V 3.5 gehaald + 5 polig anker, permanent magneet, en motorschild  :lol:
dus morgen gaan we op ons gemakje aan de ombouw beginnen, zal ook wat foto's maken.

Ik wil proberen de wagonverlichting te laten schakelen via de decoder, motor aansluiten is nooit het grote punt, ge-etter met verlichting daarintegen wel  8)

In principe wil ik de bestaande bedrading laten zitten en de 3 polige stekkers handhaven, alleen de sleper moet v/d sluitwagon af, dus de plus voor de binnenverlichting wil ik v/d decoder af halen.

We zien wel hoever we komen  :mrgreen:

Mvg Gert

@Gert, Wat was je nou kwijt voor die hele set, waar ben je geweest voor die onderdelen?
En het geluid ........ heb je daar al een oplossing voor?
Zelf heb ik de motoronderdelen ook al besteld, de decoder nog niet.

@ Riny en de andere TEE RAm liefhebbers,
Vandaag alle rijtuigen aan elkaar gekoppeld en eens proefgereden met verlichting en interieurs.
Dat is echt een heel ander gezicht dan een lege trein.
De verlichting pas ik nog aan met Led's en er komen nog passagiers in de rijtuigen.
Tzt zal ik ook eens proberen wat foto's te plaatsen.
( moet ik ze wel eerst nog even maken )
@Robkop

Totale set , XXXXXmotor + decoder + sound slechts ? 144.--  8), bij MTE Vlaardingen.

Mvg Gert

Dat is een redelijke prijs denk ik, zelf heb ik de motorombouw-delen ook al besteld alleen nog de decoder.
Ik zou graag het geluid eens willen horen.
@Gert; wat voor geluid heb jij in de decoder zitten ?

Hierboven de oude situatie

Oude motor + schakelaar er uit gesloopt

Het nieuwe spul  8) :lol:

Alles zit er in en alles werkt, verlichting schakelt perfect, alle bedrading laten zitten en sleper is weg onder het eindrijtuig.
De wagonverlichting zit nu op een AUX aansluiting v/d decoder, alleen moet ik die AUX nog activeren, zodat ik de binnenverlichting met F4 kan schakelen op de 6021 , F1 = geluid F2 = hoorn F3 = rangeergang F0 = Locverlichting.

Ben er nog niet helemaal uit hoe die F4 toe te wijzen aan de binnenverlichting, wie er ervaring heeft met ESU decoders mag het zeggen  8)

Citaat van: robkop op woensdag 28 maart 2007, 20:11:34
Dat is een redelijke prijs denk ik, zelf heb ik de motorombouw-delen ook al besteld alleen nog de decoder.
Ik zou graag het geluid eens willen horen.
@Gert; wat voor geluid heb jij in de decoder zitten ?

Er bestaat volgens MTE nog geen geluid voor de TEE RAM, ik heb nu geluid voor de een andere uitvoering van de TEE RAM, vraag me niet welke, Cok heeft het gezegd maar ik ben het vergeten.
Zit een tof geluid in , nr. is 52439 VT11.5 Loksound v 3.5

Van het totale prijsplaatje is de Sounddecoder de grootste hap, nl. ? 111.--, rest is voor de motor.
Als je het bv met Uhlenbrock 76200 decoder doet en een soundprint van U., ben je ook ruim honderd euri kwijt, maar dan heb je nog wel je oude wisselstroommotor en geen hoogvermogen xxxxx motor.

Mvg Gert

:D Geweldig, dat moet ikdenk ik ook maar eens gaan doen, eerst maar eens wachten tot m'n motor-ombouwspullen binnen zijn.

Riny,

Had je die interieurs nog kunnen bestellen?
Staat een stuk beter, zo aangekleed, Ik had de stoelen etc en kleurtje gegeven, de vloeren niet. Dat ga ik nu toch maar doen want als je van boven af kijkt, zie de grijze plastic kleur, met name bij het tussenrijtuig in de coupé's.
Eerst de foto's eens bekijken welke kleur daar het beste gaat passen.
De decoder komt nog, eerst de motor ombouwen als de spullen binnen komen, voorlopig een 60760 decoder denk ik en later een loksound met origineel geluid als dat leverbaar wordt, tenslotte komt Roco met een TEE met geluid dus dat zal wel goed komen.
Morgen eerst maar eens van gelegenheid gebruik maken om de modlspoorclubs in de buurt te gaan bezoeken.

Citaat van: robkop op vrijdag 30 maart 2007, 23:32:41

Had je die interieurs nog kunnen bestellen?

Beste Rob,

Ze zijn in bestelling dus ik wacht maar even af.
Zo gauw ik ze binnen heb geef ik wel een gil.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Marklin V200 schreef:
CiteerEr bestaat volgens MTE nog geen geluid voor de TEE RAM, ik heb nu geluid voor de een andere uitvoering van de TEE RAM, vraag me niet welke, Cok heeft het gezegd maar ik ben het vergeten.
Zit een tof geluid in , nr. is 52439 VT11.5 Loksound v 3.5

Er bestaat maar EEN TEE-RAM, nl de nederlands-zwitserse.
De VT11,5 is de duitse versie van het TEE-treinstel.

In de NL/CH-TEE zat een flinke dieselmotor van meen ik Stork, maar er zijn waarschijnlijk meer experts op het internet die hier meer van weten dan ik.

Belangrijkste verschillen zitten in de aandrijvingsvorm van beide typen:
De NS/SBB-TEE werkte met DE-tractie, dus de dieselmotor werkt als generator om stroom op te wekken voor de aandrijfmotoren.
De duitse VT11,5 (en V200) maakten gebruik van een hydraulische koppeling.
De kracht van de dieselmotor wordt daarmee op een andere wijze en indirect naar de wielen gebracht.

Voor een redelijk geluid van de RAM-TEE zou naar even oude (dus jaren 50) DE-loks moeten zoeken. Ik denk dat deze op de Amerikaanse modellen-markt eenvoudiger te vinden zijn, maar ook het geluid van bijv. een NOHAB Bolle Neus zou heel goed kunnen passen.
Zolang je nog een passend geluid hebt, zou de natuurlijk gewoon het VT11,5-geluid kunnen gebruiken.

John

John,

Jij zal het wel weten, je name & avatar zeggen genoeg.
Ik heb begrepen dat de TEE RAm twee dieselmotoren hadden, nl 2x die ook in NL PLan U is gebruikt zie ook deze draad op Beneluxspoor
Wat wordt het stil in de TEE ploeg ???

Zelf op dit moment niet veel te melden betreffende de voorgang van mijn TEE.
Die Kl*t* beperkingen ook @#$%$#@#$ !!!!!

Ik ben benieuwd wat er in de tussenliggende tijd is geknutseld, dan kan ik er ook weer wat van leren (afkijken) hahahahaha.

Ik ben benieuwd.

Hoi Riny,

Het weer is te goed, de spullen nog niet binnen, etc etc.
Het is overigens in het algemeen wat minder druk op de fora heb ik het idee.
Ik zelf heb nog wat maagdelijk witte reizigers van spijkerbroeken voorzien.
Verder heb ik een paar onderdelen om de motor van de TEE  om te bouwen in bestelling staan, ik zal eens nakijken of de magneet en het anker dat ik heb liggen om een Belgische versie van de S3/6 te digitaliseren misschien passen. Het 5 polige anker heeft in ieder geval wel een tandwiel met 8 tanden, dat zou moeten passen.
Misschien dit weekeinde bericht dat er spullen binnen zijn..........dan klim ik op de fiets en rijd van Kh >> Ww , een mooi tochtje met dit weer.
En anders zien we wel verder.
Ik wil overigens wel tafel-lampen gaan plaatsen in de restauratie. Het interieur hiervan moet dan ook gelijk een beetje worden verschoven om de tafeltjes precies in het midden voor de ramen te krijgen.
Hoi Rob,

Zelf heb ik helaas nog niets binnen van mijn bestelde interieurs (balen).

Wat die spijkerbroeken betreft, heb jij zo'n klein naaimachientjes dan ? (hahahaha)

Zonder gekkigheid, lampjes op de tafels vind ik ook een top idee heb er zelf ook al aan zitten denken.
Maar ik heb dan eerst graag de interieurs binnen om te kunnen brainstormen. eerst kijken om alles op de goede plaats te krijgen en dan veranderen en aanpassen.

Nou we horen er wel weer van ik wacht met spanning af.
Speciale Gast

Trans Europ Express

Heren,

Wagonverlichting zit in de trein en is gekoppeld in en uit te schakelen. Foto's komen tzt, de verlichting zijn leds (helaas de "blauwe"). 2 stuks is voldoende per wagon (als je een lichtgeleider hebt).
Ik meld me even aan als nieuw lid van de TEE ram-ombouwclub.....

Ik heb een 3070 2-railer op de kop getikt, voor een leuk prijsje.
Ik moet echter wel het een en ander vervangen.

Daarbij stuit ik op het volgende:

de motorwagen heeft 6 assen met "grote wielen" (11,8mm doorsnee met 2,5 mm assen)
de tussen wagons kleine wielen (10,4mm en 2mm assen)
en de motorloze eind deel heeft 2 assen met kleine wielen (10,4mm en 2mm assen) en 2 assen met grote wielen(11,3mm en 2mm assen)
Enkele assen zijn met de moderne V lagering, de andere (kleine wielen), zijn met de oudere ophanging voor in het draaistel uitgerust.

Volgens de tekeningen die ik heb gezien lijkt het mij allemaal het zelfde te moeten zijn...

Wat zit er bij jullie onder?
Beste Marco,

Kun je misschien wat detail foto's plaatsen?
Mogelijk dat het allemaal wat beter in te schatten is.

Al hoewel ik er een zwaar hoofd in heb.
Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen hoor, in tegendeel.

Misschien is het ook makkelijker als je aangeeft wat jij denkt dat er vervangen zou moeten worden.
Dan is de mogelijke poging van onze kant iets makkelijker om voor je mee te denken.

Alles is mogelijk natuurlijk maar daar hangt dan ook weer een kostenplaatje aan waardoor het misschien beter was geweest om iets meer uit te geven voor een 3-rail type. (denk ik)

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.