Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baanplan van m-re en M-er

Gestart door m-re dinsdag 05 maart 2013, 18:56:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
ik ben remco en ben 12 jaar en ben bezig samen met me vader bezig aan een treinbaan die op klap baar word.
De treinbaan word analoog en van m-rails want dat had me vader nog van vroeger.



zo is hij uitgeklapt.

en zo ingeklapt.
Mvg Remco :lol:
Re: baanplan van m-re en M-er
Handige vader heb jij. Mooi opgelost. :thumbup:

Andersom was niet mogelijk, vaste treinbaan en opklapbed? :D

Gr, Ben.
Re: baanplan van m-re en M-er
alvast een mooi frame , Remco.   Zorg dan wel dat als je je tafel op klapt, je treinen er af zijn :-)

Ik heb even naar je plan gekeken en ik heb toch de indruk dat je oprit en afrit van je brug vrij kort en steil gaan zijn om er met een trein over te komen.   Dat zou ik toch eens goed uittesten.

Jij hebt wel geluk met een pa die dat zo eventje voor jou wil gaan timmeren, zeg !   Had ik er ook maar zo eentje gehad :-) :-)

Succes met de bouw van je baan en ook met het "spelen".


Nog 1 omerking : zie ik daar onderaan 4 scharnieren ?  Als ik jullie was zou ik er nog een paar bij zetten, want tegen dat alles op de tafel is gemonteerd gaat ze flink wat wegen.
Re: baanplan van m-re en M-er
hi

volgens mij steunt hij op de achterkant ook op een soort boekenkast.
in ieder geval een breder gedeelte.

en vooraan 3 poten.
dat lijkt me stevig genoeg. (zeker als je er niet boven op gaat klimmen

waar komt het station ??
vooraan waar de wissel verbinding is of iets meer naar achter waar de opstelsporen zijn.

oja kan het nu nog verder uitgebreid worden ?
of is dat de maximum grootte.....

Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Ziet er goed uit Remco, ook handig met dat opklabbare gedeelten :D
Vraag me wel af of dat geen problemen gaat geven met de brug, als de brug te hoog is dan kan hij kapot worden geklapt of zie ik dat verkeerd? :D

Mvg
Frank
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Dag Remco.

Kijk, dat is een leuke M-rail modelbaan om mee te starten! :thumbup:
Een goed begin is het halve werk: daar heeft jouw vader al voor gezorgd!
Mooi en stevig frame voor de onderbouw en de achterbak
leent zich prima voor een mooie achtergrond.

Succes met de verdere bouw.

Groeten,

Erik.
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Hi Remco,
Ziet er goed en degelijk uit. Ik zie idd een soort (witte) rand (vorige reactie; boekenkast). Het lijkt dus dat er in opgeklapte stand voldoende ruimte is tussen de plaat en de achterliggende muur. Wel even die afstand opmeten, voordat je scenery etc op je baan zet (en evt seinen en bovenleiding, zeker als je ook nog de hoogte in gaat), want dat spul knapt direct af als je tegen de muur komt. Verder ligt er nu nog niets op aan platen en rails, maar Dani heeft gelijk; het wordt straks behoorlij zwaar, zeker wanneer je hoog moet opklappen. dus naast voldoende scharnieren zou ik ook eens over een katrol of ander mechanisme denken om het opklappen snel en met weinig inspanning te kunnen doen.

succes, Gertjan
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
Het station komt vooraan na de wissel.
De plaat zit 30cm van de muur nu is hij wel redelijk opteklappen maar als hij later
Te zwaar word maaken we er wel catrollen.
Mvg Remco :lol:

Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Dat ziet er goed uit, misschien dat je er scharnieren met een veer aan kan monteren zoals ook wel bij opklapbedden wordt gebruikt om het op en neer klappen wat lichter te maken.
Leuk bed ok trouwens, Auping Auronde ??
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2011

offline
Re: baanplan van m-re en M-er

Leuk man Remco, dat je zo met die leuke klassieke Marklin treinen aan de gang gaat!
Dat doet me ook weer denken aan mijn eigen jeugd.Hoewel mijn vader niet zo'n mooie plaat voor me heeft gemaakt.

Wat jullie tot dusver gemaakt hebben ziet er keurig verzorgd uit!

Ik wens jullie heel veel speel plezier.

...enne hou je ons een beetje op de hoogte?


vriendelijke groet Harry
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
Jullie zullen wel denken waarom er steeds geen berichten van mij en vader komen.
Dat komt doordat.....ik nog op school zit en mijn vader werkt dus in het weekend komen er weer foto's.
Mvg Remco 
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2008

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Hoi Remco,

Leuk baanplan heb je gamaakt.
Mijn vorige baan was ook een opklapbare plaat.
Bij mij zat die ongeveer 20cm van de muur.
Met huisjes en bomen moet je wel oppassen.

Groeten,
Ton.
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,

Ik zal nu ook maar een berichtje plaatsen, ik ben de vader van Remco.

Het baanplan is grotendeels gebaseerd op baanontwerp 10 uit het Märklin baanontwerpen boek 0337. Helaas heb ik hier geen plaatje van kunnen vinden op het net.
Dit baanplan heb ik zelf ook (in iets andere vorm, met minder opstelsporen) jarenlang op een vaste baan in mijn slaapkamer gehad toen ik ongeveer de leeftijd had van Remco nu. Op een gegeven moment wordt je groter en wil je ook wel eens wat anders dan die treinbaan (die dan inmiddels een enorm stofnest is geworden), en dus is de baan toen afgebroken en heeft jarenlang in dozen op zolder gestaan. Een paar jaar geleden is het hele spul weer tevoorschijn gekomen en heeft er regelmatig een baantje op de vloer gelegen, maar nu hebben mijn zoons Remco en Erwin (12 en 11 jaar) mij overgehaald om toch weer een "vaste" baan te gaan maken, dus dat houdt je dan voorlopig weer van de straat....

De ombouw van de inklapbare baan is gemaakt van witte meubelpanelen en staat als een huis (boven in de hoeken nog met 2 grote houtdraadbouten en pluggen aan de muur verankerd). De zijpanelen zijn 40cm breed, dus na opklappen van het frame met basisplaat blijft er ca. 30 cm vrije ruimte over. In het grote middendeel (waar geen achterwand zit) zelfs nog ca. 5 cm meer.

Het framewerk zit met 4 forse kruishengscharnieren aan de ombouw bevestigd. Al met al is het framewerk steviger geworden dan ik zelf had verwacht. Als basisplaat hebben wij al een 9mm dikke plaat staan van populierenmultiplex. Dit is veel lichter dan normaal multiplex, om gewicht te besparen.

De onderkant van de baan (dus waar je tegenaan kijkt als hij opgeklapt is) zal, om bij de bedrading te kunnen komen, nog worden voorzien van 4 deurtjes van wit lakboard, rondom verstevigd met latten 18x18mm. Ook weer een lichte constructie.

We hebben ook al een pak 3mm dikke blauwe ondervloerplaatjes staan. Niet zozeer als geluiddemping (de rails moet toch vastgeschroefd worden, anders valt hij eraf), maar meer om nog een mogelijkheid te hebben om een slootje of greppeltje te kunnen maken door deze uit de ondervloer te snijden.

Re: baanplan van m-re en M-er
er zijn dus zo te zien al echt concrete plannen en er is al flink over nagedacht.  zo zien we het graag.  succes met de verdere opbouw !
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Ingescand plaatje van het originele baanontwerp 10, waar ons baanplan grotendeels op is gebaseerd;

Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo,

Die blauwe plaat kun je ook met verdunde houtlijm vast lijmen aan de plaat, blijft goed zitten.

Gr Einte
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo Remco en vader,

Ik heb jullie draadje eens door gelezen, het plan ziet er goed uit, de constructie solide. Er is in ieder geval goed nagedacht hoe de baan te realiseren. Succes daarmee.
Ik blijf jullie volgen.

Mvg
Arie
Re: baanplan van m-re en M-er
aha, nu zie ik het beter, er liggen dus wissels in de stijgende/dalende gedeeltes van de baan.  Zo kan je uiteraard de hellingen wel langer maken.  Ik was er van uit gegaan dat de wissels enkele op vlakke delen zouden liggen.  Mea culpa .

Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Dag Feiko,

Bijgaand 3 nette afbeeldingen van jullie baanplan uit Märklin Gleisanlagen 0330.

Groeten,

Erik.
Re: baanplan van m-re en M-er
een heel mooi plan.
Tafel is ook heel mooi gemaakt een goed idee zo.
Re: baanplan van m-re en M-er
wauw dat word mooi! :)

ik moet mijn vader ook maar eens overhalen
om een vaste baan te maken.
ik vind zo'n opklaptafel toch wel een van de mooiste uitvindingen
in de modelbouwwereld.

gr thomas
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
Ik heb met mijn vader het baanontwerp aangepast. :D
Hier het baanplan.

Groeten Remco.
Re: baanplan van m-re en M-er
Ik ga dit helemaal leuk vinden. Herken er veel van terug.
Maar, zoals eerder al is aangegeven, denk aan het gewicht (ik kan het weten :) ).
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
Ik ben met me vader verder gaan werken aan de plaat en die is nu af.
En ik heb foto's gemaakt. :lol:

De deurtjes zodat je de draadjes niet ziet.

En de plaat.

En nog een keer de plaat. :P

Mvg Remco
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo Remco,

Dit gaat heel mooi worden, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Gr Einte
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Mooie en degenlijke construcite :thumbup: :D

Mvg
Frank
Re: baanplan van m-re en M-er
Ha die Remco,

Jij boft maar zo'n vader, want die kan timmeren hoor. Heel mooie constructie. Als je baan net zo mooi wordt kan menigeen hier alleen maar van gaan kwijlen.

Mvg
Arie

Re: baanplan van m-re en M-er
Wowwwiiiiii, dat is pas  mooi werk, zeg, het lijk net alsof het een gewone kast is en dan komen daar zo plots enkele surprises uit de wand.   

Jullie zijn zo te zien best wel een duo  handige   Harries !!!    Dat belooft nog een spannend draadje te worden hier.
Re: baanplan van m-re en M-er
CiteerJij boft maar zo'n vader, want die kan timmeren hoor. Heel mooie constructie. Als je baan net zo mooi wordt kan menigeen hier alleen maar van gaan kwijlen.

nou ik kwijl nu al, ik blijf dit volgen.
mooi afgewerkt met die deurtjes!

gr thomas
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2011

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Erg mooi hoor.Mijn complimenten.Keurig afgewerkt.Wanneer deze wijze van secuur werken zich doorzet dan zal er straks een prachtige baan achter die deurtjes zitten.

Ik mag aannemen dat er wel over nagedacht is hoe te voorkomen dat die constructie s-nachts tijdens het slapen naar beneden klapt.Anders heb je de volgende ochtend een grote bult op je kop.En hoe weer omhoog? Spierballen?
Re: baanplan van m-re en M-er
Dat is bijzonder mooi!! Ik wou dat ik dat vroeger ook gemaakt zou hebben met mijn vader. Nu natuurlijk zoveel mogelijk zelf de baan bouwen en pa mee laten kijken. Je knuffels kijken wat angstig naar al die grote bouwwerken!!  :D
Re: baanplan van m-re en M-er
                               

                                                       Hallo Remco,
   

Een fraaie constructie ,die uw vader gebouwd heeft ,alleen vraag ik me zelf af, als alles gebouwd is wat sporen  en scenery en dergelijk aangaat, gaat de treintafel niet te zwaar gaan wegen ,als men die open en dicht dient te doen
Ik zou ook rekening mee houden met de huisjes enz...op uw baan ,als de baan is dicht geklapt.
Het is maar een tip die ik uw geef hoor, denk daar eens over na.

Vriendelijke groeten viditv
Re: baanplan van m-re en M-er
Hey Viditv,

Wanneer ga je nou eens met je voornaam aftekenen, dit is een beetje onperzoonlijk, wat je doet. Maar dat is mijn mening.
Verder moet je wel het draadje lezen, want er staat al het een en ander gemeld over jouw problemen. Het staat een beetje dom om deze vregen te stellen in zo'n kort draadje nog op dit moment.
Ik zou me kunnen voorstellen dat als het draadje 20 of meer pagina's heeft, dat dit kan gebeuren, maar niet op een draadje van een pagina.

Okay ontopic maar weer. Ik vind het een prachtige oplossing om je tafel zo op te kunnen klappen. Netjes hoor. En ik ben benieuwd naar de rest van de opbouw.
Ik blijf dit zeker volgen! Ga zo door.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
En toen werd het stil..... maar met een goede reden.
We zijn de laatste tijd namelijk erg hard bezig geweest met de verdere bouw, en hebben dus weinig tijd gehad (of gemaakt) om update's op het forum te zetten. Bovendien moeten we dan eigenlijk verder gaan onder "modelbaanbouw" in plaats van verder te borduren op dit topic, want de eerste meters rails zijn inmiddels gelegd.
Binnenkort zullen we wel een nieuw topic aan gaan maken onder "modelbaanbouw", maar hier alvast wat foto's van de huidige (tussen)stand:







Re: baanplan van m-re en M-er
Dit had voor mij ook wel wat geweest, echter zat ik met een schuine wand aan een kant.
En ik ben niet zo handig als je vader. Dat hebben jullie samen goed gedaan. Mijn complimenten :thumbup:.

Zie ook al de eeste trajecten ontstaan. Ben benieuwd hoe het verder gaat worden.

Gr. Wim
Re: baanplan van m-re en M-er
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: baanplan van m-re en M-er
Ziet er goed uit Remco ;) alles al aardig afgewerkt en in elkaar gezet :D

Mvg
Frank
Re: baanplan van m-re en M-er
Perfecte constructie. Wie wil er nou niet liggend op een matras aan de electronica onder de plaat sleutelen?

Ziet er netjes en goed doordacht uit allemaal.
Re: baanplan van m-re en M-er
Hallo allemaal,
We zijn nu bezig aan de baanbouw en ik ga dus hier verder.
Groeten Remco