Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1

Gestart door NSmarklin woensdag 04 juli 2007, 11:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1


Ja ze zijn iid verschillend.
De onderste lijken mij eerder schijnwerpers dan de bovenste.

Maar een DE IV/ Ram I  is geen Mat'46 natuurlijk :P

Het ombouwen is mooi gelukt lijkt mij zo (om toch nog een beetje ontopic te blijven :P)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Vinysie op woensdag 25 juli 2007, 23:11:02
Maar een DE IV/ Ram I  is geen Mat'46 natuurlijk :P

Het ombouwen is mooi gelukt lijkt mij zo (om toch nog een beetje ontopic te blijven :P)

I see many similarities in de ombouw ;)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Volgens mij was het bij de Mat '54 Hondekop niet anders als wat hier eerder is beschreven.
Daar hebben we op Beneluxspoor ook al eens een discussie over gehad. (naar aanleiding van een voor de importeur aangepaste Piko Hondekop)
Op foto's is de lichtkleur van de fronseinen meestal niet goed te bepalen. maar in mijn herinnering zijn bij alle die loc's en treinstellen met omgekeerde L verlichting, de onderste grote lampen geel en de kleine lamp boven de cabine (goldenwhite) ................wit dus.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Brigitte:

Geinig dat je ook al in het complot zat!!!!! Johan is me er wel een hoor....... Ik heb hem toen ik mijn Muis bij hem bracht verteld van de frontseinen, maar er ook bij gezegd dat ik me niet druk maak of het nu een wit pitje of een gele wordt. Toen Johan de Muisverlichting ingebouwd heeft, heeft ie mij verzocht niet meteen te reageren op dit forum, maar een dag geduld te hebben. Dit om jou dus de gelegenheid te geven om te reageren en om deze discussie los te weken.... Hahahahahahaha, Johan je bent een garaffineerd mannetje, dat kunnen we nu wel concluderen  :D :D :D :D

Maar leuk is het wel!

Maar Brigitte, nu moeten we helaas ook concluderen dat het model van jouw Marklin 1215 dus NIET correct is.........  :wink: Dat wordt ombouwen dus, want ja, die 1200 moet nu ook een wit ledje boven hebben natuurlijk.......  :D :D :D

Goed dan nu weer even serieus:

Ik wil ook al is het in dit draadje off topic, toch nog even ingaag op de TEE front- sluitseinen en op frontseinen in het algemeen.

Rolf merkte op dat de twee onderste frontseinen anders qua afmeting zijn dan de bovenste. Dat klopt. Dat zag je vroegen namelijk heel veel. Toen de 1100, 1200 en 1300 bijvoorbeeld ook hun A-frontsein kregen, was dat ook maar een klein lichtpuntje t.o.v. de onderste twee seinen. Dat is later gelijk getrokken toen deze locs hun grote revisiebeurt kregen (bij de 1100 kwam dit toen deze loc's een voorzetneus kregen).

Bij de TEE ben ik er nog steeds niet uit of je op het filmpje nu de sluitseinen ziet of de frontseinen. Feit is wel, dat beide seinen gebruik maakten van dezefde lamphouder zeg maar. Ik weet nu alleen niet of deze seinen altijd geel branden en men om sluitseinen te verkrijgen er een rood glaasje voor plaatste, of dat er achter het glkaasje twee lampen zaten, een gele en een rode. Iemand die dat weet?

Dan nog even over de Muizekop, wie is het met me eens dat na dit leuke ombouwdraadje Johan nu eigenlijk gedwongen moet worden om zijn mooie station Blausee Mitholz als decor te gebruiken voor een prachtige foto van de mat'46 met een fraaie BLS loc uit die tijd ernaast?  :P :wink: :mrgreen: :twisted: :twisted:
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: NSmarklin
Dan nog even over de Muizekop, wie is het met me eens dat na dit leuke ombouwdraadje Johan nu eigenlijk gedwongen moet worden om zijn mooie station Blausee Mitholz als decor te gebruiken voor een prachtige foto van de mat'46 met een fraaie BLS loc uit die tijd ernaast?  :P :wink: :mrgreen: :twisted: :twisted:

Ik, ik, ik...... hoewel foto........... FILMPIE !!!!!!!!!!
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey,

Johan mijn complimenten aan dit meesterwerkje!
Ik vind het echt enorm mooi uitzien!!
En jeroen jij hebt er weer heel wat moois bij!!
Ik vind het enorm geslagd uitzien.

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ik kwam dit filmpje tegen:

http://www.sleutelspoor.nl/diversen/filmpjes.htm#update_1

En dan het bovenste filmpje van Noordwijkerhout bekijken. Daarin zie je heel duidelijk dat het bovenste frontsein van de 2400 wit is en de twee onderste lampen geel.

Bron van het filmpje: www.sleutelspoor.nl

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hoi Antal,

Nou daar heb je helemaal gelijk in. Iedere keer als ik bij Johan kom sta ik ook weer versteld van zijn vakmanschap en vernuftigdheden. Ik ben ook niet voor niets uit Enkhuizen weggegaan en dichter bij hem in de buurt gaan wonen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Johan heeft al een aantal modellen voor me omgebouwd. Het is jammer dat het financieel onbetaalbaar wordt als je al Johans uren zou betalen, maar al had dat gekund, dan had Johan echt een eigen Pimp my train bedrijf moeten beginnen.

Een tijdje geleden heeft iemand anders voor mij een 2900 gebouwd. Schitterend model, maar qua techniek was het niet zoveel. En omdat die man alleen gelijkstroom modellen maakt, had ik met die man afgesproken dat de loc tijdens de bouw een bezoek aan Blausee Mitholz zou maken voor de technische installatie. Welnu, ook daar werd ik weer compleet gelukkig gemaakt, want naast het feit dat die loc er puik uitziet, hij rijdt nu mooi soepeltjes en heeft keurige verlichting, ja de loc kan zelfs aan beide zijden een rangeerpitje tonen (was een onaangekondigd extrraatje van Johan).

U begrijpt dat ik nu loop te balen als een stekker dat mijn zolderkamer eerst verbouwd moet worden, voordat ik in ons nieuwe huis met mijn treinbaan kan gaan beginnen en dit soort modellen nu noodgedwongen in de vitrine of in de doos zitten.

Maar een feit is zeker dat Johans vakmanschap mij al heel wat schitterende modellen heeft opgeleverd!

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen,

Ik kan het me helemaal voorstellen dat je er erg blij mee bent.
Mijn broer verhuist dus ik krijg ook een deel van de zolder.
Nu staat bij mij ook alles in dozen.(erg jammer natuurlijk)
En ja als Johan een pimp my train bedrijf start en dat gaat uizenden bij een TVzender zou die er misschien ook nog een leuk centje mee verdienen. ;) (nu nog de sponsors zoeken. ;) :P )
Maar iniderdaad enorm makkelijk als je zo iemand in de buurt hebt wonen!

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Weet je dat op vakantie gaan soms helemaal niet leuk is?

Deze week zit Johan erg druk 's avonds en begin volgende week ga ik met vakantie! Dus als het tegenzit kan ik mijn Muizekop niet eens ophalen voordat ik op vakantie ga!

Jullie hoeven geen medelijden te hebben met me hoor, dat heb ik zelf al.....

En Johan ondertussen maar mooi met mijn Mat'46 door zijn station Blausee Mitholz scheuren...... gggrrrrrrrrrr

Weet je wel zeker Johan dat je moest overwerken, of wil je die Muis gewoon nog niet kwijt?????  :wink:  :mrgreen: :mrgreen:

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen,

Das wel balen maar je kan het ook zien als je terug bent van vakantie er heel wat mee kan rijden. ;)
Fijne vakantie alvast ik ga zaterdag lekker.  8) :D

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hahahaha,

Zeuren helpt bij Johan kennelijk  :lol:

Ga mijn Muis morgenmiddag ophalen.......

Nou Antal, van rijden is  het komend half jaar zeker nog geen sprake, eerst moet de zolderkamer verbouwd, voordat ik mijn baan kan gaan bouwen.

Jij ook een fijne vakantie!

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: NSmarklin op donderdag 26 juli 2007, 13:48:29
Hoi Antal,

Nou daar heb je helemaal gelijk in. Iedere keer als ik bij Johan kom sta ik ook weer versteld van zijn vakmanschap en vernuftigdheden. Ik ben ook niet voor niets uit Enkhuizen weggegaan en dichter bij hem in de buurt gaan wonen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Weet je zeker dat dat "de" reden was?

Gr, Knuffie_nl
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Zo daar ben ik nog even op de valreep, de koffers staan al klaar voor een lekkere vakantie.

Zaterdagmiddag was het dan zover, ik had met Johan afgesproken om mijn Mat'46 op te halen.

Nou mensen, het resultaat in het eggie bleek n'og mooier dan op de foto's!

Even drie zaken die ik wil toelichten:

1) de Modeltorque. Deze motor is echt een aanrader als je de oude Lima motor wilt vervangen. De torque is krachtig, de trein rijdt soepel. Ja, ok de aandrijving maakt wat geluid, maar het treinstel rijdt in ieder geval behehehehehehehest!

2) het sleepcontact. Deze heeft Jahn toch onder het middendraaistel geplaats, zij het dat hij dit draaistel aangepast heeft. De sleper heeft nu meer ruimte, zodat het niet tegen de middenrail op de wissels aanloopt en het frame van het draaistel is ook aangepast.

3) De verlichting: in 1 woord super! Johan heeft alleen nog de motorbak gedaan, de motorloze bak gaat hij volgend jaar doen. Eerst heeft hij even andere prioriteiten aan zijn hoofd.

Zo, het stel staat nu fijn bij zijn leeftijdsgenoten in de vitrine en ik ga nu eerst heerlijk de zon op zoeken!

Groetjes, en Johan, nogmaals hartelijk dank!

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Jeroen, fijne vakantie met veel zon.
Leuk om te lezen dat het treinstel helemaal naar je zin is omgebouwd. Ik heb er een Faulhaber-motor in laten zetten bij de ombouw, en die loopt ook erg geruisloos.
Alleen de maximum snelheid krijg ik niet goed afgeregeld: hij geeft nu elke HSL- / ICE-trein het nakijken.
Gefeliciteerd in elk geval met je "nieuwe" aanwinst.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Dank je wel,

Ik ga nu even slapen en om 01:00u naar Schiphol.

Ajuus paraplu's

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Naja door overwerk ben ik te laat om Jeroen nogmaals een fijne vakantie te wensen.
Hij slaapt nu rustig omdat de muis nu over hem waakt  :lol:

Inderdaad gaan de modelbouw activitieten tot het einde van het jaar op nul  :x
Groot onderhoud aan de woning  :|

Jeroen veel plezier met je muis  8)

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Geachte Marklincollega's,

(Ff kleine reactie tussendoor):

- Jeroen heeft nu een heel fraaie 'Mat 46, maar heeft voorlopig nog geen modelbaan en gaat eerst op vakantie? :-)
- Johan is er maar weer druk mee geweest, maar heeft wel te kennen gegeven:
CiteerHelaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb

En wat blijft er over voor ons? Het model van Artitec?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey,

@Johan bij het onderhoud zit er geen modelbouw in voor ontspanning?
Voor mij is het niks om nu tot het eind van het jaar niks te doen met modelbouw.
Gelukkig staat het programma vol voor de modelbouw voor de komende paar jaar altijd is er wel wat te doen. :D
PS: Succes met de onderhoud aan het huis het moet wel gebeuren!

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Tom op dinsdag 07 augustus 2007, 22:13:42
Geachte Marklincollega's,

(Ff kleine reactie tussendoor):

- Jeroen heeft nu een heel fraaie 'Mat 46, maar heeft voorlopig nog geen modelbaan en gaat eerst op vakantie? :-)
- Johan is er maar weer druk mee geweest, maar heeft wel te kennen gegeven:
CiteerHelaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb

En wat blijft er over voor ons? Het model van Artitec?

Met vriendelijke groet,

Tom

Hoi Tom en anderen,

Ben weer terug van vakantie. Was erg lekker, twee weken geen treinen gezien en 36 graden.......

Gelukkig hebben mijn katten zich thuis ook gedragen en ook genoeg te eten gehad, want ondanks dat mijn Muis in de vitrine staat (en ook tijdens mijn vakantie daar stond), hebben ze er niet aangezeten. Ik ook weer blij........

Goed, nu serieus: Even een reactie op Tom's bericht.

Artitec heeft geen Mat'46 in hun assortiment, maar gaan met de dieselvariant uitkomen, de DE-1 en DE-2.
Voor hen die graag een Mat'46 willen, komend najaar komt Hornby met Mat'46 uit, hopelijk is deze technisch ook een stuk beter daqn de oude Lima versie. En hopelijk komt hij ook als drierailversie uit.

Verder hebben Johan en ik dit draadje opgezet ter inspiratie voor anderen om hun Lima Mat'46 om te gaan bouwen naar drierail.

Groetjes,

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Dag Jeroen,

Leuk om te lezen dat je een goede en warme vakantie hebt gehad :-)

Ik verkeerde overigens in de veronderstelling dat een Mat '46 en de Artitec DE-1 dezelfde treinen waren. Misverstandje dus.
(Ze lijken toch best veel op elkaar?)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Beste Johan,

ik moet zeggen dat het inbouwen van de LED's er erg goed uitziet, maar...

heb je ook een foto'tje van de binnenkant.
Ik ben erg benieued hoe je de Ledjes bevestigd hebt (mecahnisch gezien dus).

John
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Beste John,

Ook al heet ik geen Johan, toch reageer ik even. Ik weet niet of Johan een fotootje van het inwendige heeft gemaakt. Maar wat ik wel weet, dat de onderste frontseinen nog steeds bestaan uit het originele Lima lampje. Bovenin zitten de LEDs.

Groet,

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Omdat ik nog geen treinbaan kan bouwen (de zolder moet eerst verbouwd), heb ik gisteren maar even een testrondje in de woonkamer neergelegd om een stel van mijn tractievoertuigen even de mogelijkheid te bieden om de 'benen te strekken'.

Onder toeziend oog van een van mijn katten (die trouwens niet erg gecharmeerd was van de rondjesrijdende treinen) werd op een gegeven moment ook de Muis op het spoor losgelaten.

Aanvankelijk reed het stel perfect, maar na een kwartiertje begon het stel ineens enorm te gieren en stond het stil. Dit duidde erop dat de motor nog wel ronddraaide, maar het sraaistel kennelijk niet meer aandreef. Snel de noodstop ingedrukt en het stel van de rail gehaald. Daarna de kat gekalmeerd, want die was een krijsende Muis niet gewend.......

Toen ik de kap had verwijderd van de motorbak, voelde het modeltorque motortje gloeiend heet aan. Door voorzichtig aan de wielen van de motortruck te draaien, merkte ik al direct op dat ze geen grip hadden op het tandwiel van het motortje.

Dus werd het motortje uit het motorhuis geschroefd. Gelukkig was er geen slijtage aan het tandwiel te zien. Dus motortje weer in het huis gezet en ik voelde dat het tandwieltje weer in de originele Lima tandwieltjes grepen. Kap er weer op en ja hoor, het stel reed weer prima. Maar na 5 minuten weer hetzelfde euvel.

Dus weer kap eraf en motor los gehaald. Het probleem is echter dat ik niets kan vinden wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Er zit kennelijk teveel speling tussen de lIma tandwielen en het tandwieltje van de modeltorque. Ook bevalt mij de temperatuur van dat motortje niet. Vandaar dit berichtje, want nu komt het:

Heeft iemand ervaring met de modeltorque in met name de mat'46 en herken je deze problemen? Is er een oplossing voor de speling tussen de tandwielen? Is het normaal dat de modeltorque zo ontzettend warm wordt?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Dag Jeroen,

Ik ken de constructie van jouw trein niet, maar het klinkt alsof de tandwielen onderling wel een goede verbinding hebben, maar dat er een tandwieltje los op een asje zit.

Misschien is dat te controleren door de kap van de trein te halen, de trein op de rails te zetten en vervolgens de trein met de hand voorzichtig tegenhoudt.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
De tandwielen onderling werken inderdaad prima. Maar bij de Mat'46 is het zo dat aan de motoras een tandwieltje zit. dat tandwieltje drijft twee tandwielen aan die elk weer via andere tandwielen naar een as van het draaistel gaan. Nu wil het geval dat je vanaf de motorasuiteinde gezien, eerst de aslagering krijgt (glijlager), dan het tandwiel, dan de motor en dan het motorschild. Het motorschild schroef je op het motorhuis. Dus als je het lege motorhuis hebt, steek je het uiteinde van het motorasje in het glijlagertje. Zodra je dat doet, schuif je tegelijkertijd het tandwieltje tussen de tandwielen die uiteindelijk naar de draaistelassen gaan.

Maar de constructie van die tandwielen is op zijn Lima's, dus redelijk slapjes. Ik ben bang dat daar ook de speling vandaan komt.

Jeroen
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Jeroen,

Kan je is foto's plaatsen van het middendraaistel waar de sleper onder zit

Mvg,
Marc
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo forumleden,

Hoe heet het ook alweer? Oh ja, ter lering ende vermaak.

Ik las dit draadje en had wel zin in een lastig project. Omdat ik de Mat '46 van Lima in elk geval heel mooi vond om te zien had ik me voorgenomen om er eens flink werk van te maken. Zo erg kon het toch niet zijn?

Op Marktplaats een mooi exemplaar gekocht, en gisteren ontvangen. Inderdaad, een heel mooi model om te zien. Prachtig!

Voor de rest kan ik er niks positiefs van zeggen. De tandwielaandrijving is plastic en je draait zo door de tandwielen heen. De railcontacten zijn als handrem ontworpen en dat jacobsstel kan nooit en te nimmer betrouwbaar werken op R1 bochten. Het plastic scharniermechaniek tussen de stellen, tot slot, is een constructie die gewoon kansloos is in scherpe bochten.

Rij je een R1 bocht in, dan wringt het jacobsstel zich vaak de verkeerde kant op. Kom je een R1 bocht uit, dan 'plok!' springt het jacobsstel terug. Soms. Soms ook niet.

Ik had drie minuten en 1 handmatig testritje nodig om te beseffen dat Blausee-Mitholz Johan gelijk had. Dit model gaat op een baan zoals de mijne (klein, vooral R1 bochten en veel wissels) nooit, nooit betrouwbaar lopen.

Het heeft me iets geleerd: hoe je het vakmanschap en kwaliteitsniveau van Marklin op waarde mag schatten.

Ik hoop dat ik niemand's geliefde bezit beledig... het is een prachtig model om te zien. Op 'professionele'banen met flauwe bochten en slanke wissels doet hij het vast ook wel (ik kan het me niet voorstellen, maar ik lees het).

Zoals gezegd, ter lering ende vermaak. Johan waarschuwde niet voor niets. Weet waar je aan begint als je door de schoonheid van de Mat '46 verleid wordt.


Groet,

Oscar.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
@ Oscar,
Verdomd jammer dat het mooie stel technisch niets voorstelt.
Maar zoals je al vermeldde, je houdt van een uitdaging. Ergo... :help:
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Nobody op donderdag 17 februari 2011, 02:07:08
Verdomd jammer dat het mooie stel technisch niets voorstelt.
Maar zoals je al vermeldde, je houdt van een uitdaging. Ergo... :help:

Ergo... beter om m'n energie in een dankbaarder project te stoppen. Op zijn minst als je een kleinere baan met R1 bochten hebt, want dan gaat het nooit wat worden met deze Lima. Tenzij je zo handig bent in de fijnmetaalindustrie dat je eigenlijk bij Marklin had moeten gaan werken.


Groet,

Oscar.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
@ Oskar,
Wat jij hier schrijft is appels met peren vergelijken. Al het Märklin materieel is zo gemaakt dat het prima op haar eigen rails rijdt, dus alles in haar programma zou door R1 moeten gaan. Dat andere merken dit niet kunnen is niet het probleem van dat merk maar een tekortkoming van Märklin.
Anders gezegd, Märklin duld in principe geen andere merken op haar railmateriaal. Volgens mij staat er in de beschrijving dat het model een minimale boogstraal vereist, volgens mij is dit 415mm.
Overigens kun je dit model qua stroomafname prima verbeteren, dit wat ik met mijn model heb gedaan.
Stroomafname op alle assen en het model kan over de baan "kruipen".
Mocht je dit model kwijt willen stuur maar een PB.

Grt, Ronald.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ronald,

Je hebt een commercieel PBtje :).

Tja, je kunt het ook vanuit jouw perspectief zien.

Maar ik vond de mechanische kant van deze o zo schone Lima in elk geval beneden de maat. Nog even gekker en ze maken het van dik karton...

Groet,

Oscar.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Smaken verschillen. Btw, je hebt een PB.

Grt, Ronald.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ronald,

Ik heb ook wel zin in een PBtje  ;) Maar dan een ter verbetering van de rij-eigenschappen.
Ik heb namelijk ook een Lima Mat '46 zilverbuik.
Er aan beginnen durf ik nog niet, misschien heb je goede ideeën ?

grv Huub
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo formleden,

Jaren geleden heb ik ook een Lima Mat 46 gekocht maar deze reed over M rails zo beroerd  dat ik hem weer opgeborgen had.Nu heb ik C rails en met wat knutselen aan de stoomafname  rijd hij (of zij ik weet het niet) redelijk goed over de wissels , bochten en hellingen. Met een lokpilot V4 is de lima motor goed te besturen, alleen het motorgeluid blijft een probleem, maar in dit draadje staat hoe dit probleem op te lossen.

Toch een paar vragen.
In de motorbak zit een behoorlijk blok metaal. Ik denk wel 3x zo zwaar als in de andere bak. Is dit origineel ?
Ik lees bij de diverse verbouwingsverhalen  niks over het vervangen van wielen. Is dit niet nodig?
Wat voor wielen zitten er op de vervangingsmotor van AC of DC wielen en zit hier ook antieslipbandjes op?

m.v.g.
Paul
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ja, dat dikke stuk metaal is bedoeld om het motordraaistel nog enige trekkracht te geven. Het plaatje uit de motorloze bak is alleen maar bedoeld als balast.
Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bedankt henkV

ik wist niet meer of ik de ballast er zelf had ingedaan, blijkbaar dus niet.

m.v.g.
Paul