3railforum

Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: NSmarklin op woensdag 04 juli 2007, 11:39:19

Titel: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 04 juli 2007, 11:39:19
Ombouwen Mat?46 van Lima

Wat moet een liefhebber van Nederlands materieel wat in 1974 ons koude kikkerlandje doorkruiste nou zonder een Muizekop, ofwel een Mat?46? En aangezien onze vrienden uit Göppingen kennelijk de noodzaak van een Mat?46 nooit ingezien hebben, heb ik enkele jaren geleden mijn toevlucht gezocht tot de Lima uitvoering van dit schitterende treinstel.

Maar ja, dan begint de ellende, want ik als ?rails met puntjes? liefhebber moet wel een geile sleper onder die Mat?46  :wink:. Nu bleek Lima daar over nagedacht te hebben, want onder het middendraaistel zat notabene een uitsparing én een gaatje met schroefdraad! Je zou toch denken dat het de ware wisselstroomliefhebber nog eens komt aanwaaien zeg! Dus als de gesmeerde bliksem een sleper 7164 in huis gehaald, draad eraan gesoldeerd en hoppatee onder dat middendraaistel geschroefd. Wouw, daar knapt dat ding wel effe van op zeg, ziet er meteen een stuk professioneler uit  :P

Vervolgens de motor aangepakt, want die kon echt niet meer. Lima had een prachtig treinstel op de markt gezet, maar het rijden was een grote ramp. BB21 zou het helemaal moeten wezen. Dus GM&S benaderd voor zo?n BB21 aandrijving. Dat was ook makkelijk, want daar zit het motortje meteen in je draaistel verwerkt. Dus begonnen met ombouwen, maar halverwege maar gestopt, omdat het me iets te priegelig werd (ik heb een oogafwijking met ?12  :shock:, dus da?s niet altijd handig). Maar rijden moest die Muis toch echt. Dus een kennis benaderd en die wist weer iemand die het stel wel voor me verder om kon bouwen. Er moest namelijk ook een decoder in. Dus de Muis ging op transport naar het Rotterdamse. Toen ik het stel na enige maanden weer terug kreeg, reed het wel, maar niet veel beter dan de oorspronkelijke aandrijving. Het ging met horten en stoten en het stel bleek ook totaal geen kracht te hebben. Zucht.  :(

Enige tijd later sprak ik Johan (Blausee Mitholz) van dit forum. Johan heeft al enkele ?lastige gevallen? omgebouwd voor me, denk dan aan een 2200 (toen Roco ze nog niet in wisselstroom leverde), een 600, een Sik, een 2400 en een 1000. Hij stelde voor dat ik mijn Muisje naar zijn werkplaats zou brengen en dan zou hij er wel eens naar kijken.

Mijn Muis is enkele maanden geleden naar Johan gegaan en Johan had me even later verteld dat de BB21 aandrijving een ware ramp was. Hij stelde voor om een nieuwe Muis te kopen (het draaistel was namelijk aangepast voor de BB21), deze Muis te verkopen en om een motor van een Märklin motorpost in de Muis te plaatsen. Dat zou een hele klus worden, maar dat ben ik wel gewend van Johan. Zulke ingrijpende klussen flikt ie namelijk vaker.

Nu had ik van een andere kennis gehoord over een Modeltorque motor dat in het motorhuis van de oorspronkelijke Lima aandrijving past en waarvan de rij-eigenschappen zeer bevredigend zijn. Vooral als je hem digitaal inregelt. Dus stelde ik aan Johan voor om uit te gaan kijken naar een nieuw Lima Mat?46 draaistel met Lima motor en als ik die gevonden had, om deze uit te rusten met een modeltorque. Dit draaistel zou dan de plaats van de BB21 over kunnen nemen. Volgens Johan waren de aanpassingen van de draaistelophanging door de BB21 niet zo ingrijpend, dus dat zou moeten lukken.

Via Marktplaats had ik binnen de kortste keren een nieuw draaistel en een treinenzaak in Utrecht kon me aan een modeltorque helpen. Gisteravond met Johan afgesproken om letterlijk een draaistelwissel uit te voeren  :D. Thuis had ik de modeltorque al in het draaistel ingebouwd, dat was een heel simpel klusje.

We spraken gisteravond af na werktijd en nadat we eerst onze buikjes propvol hadden gegeten met chinees, werd begonnen aan het Mat?46 ombouwklusje. We gingen eerst naar de 1e verdieping van Johans huis om de Muis met BB21 aandrijving wat te laten rijden op Jahans baan in aanbouw. Het nemen van een flauw hellinkje bleek voor de aandrijving haast onmogelijk. Het stel begon te slippen en moeilijk te doen. Ook het nemen van de wissels bleek een lastig klusje voor het stel, Johan ontdekte al snel dat de sleper hier ook een rol van betekenis speelde.

OK, we gingen aan de slag, de motorbak ging mee naar zolder. Let niet op de troep zei Johan nog. Nou ik snap nu waarom Johan zijn werkplek op dit forum nog niet heeft laten zien! Sjonge jonge, overal gereedschap, doosjes, schroefjes, boutjes, halve locomotieven, draadjes, onderstellen, gedemonteerde aandrijvingen en ergens daaronder een werktafel. Maar dat Johan alles feilloos weet te vinden bleek wel uit het feit dat hij zonder enige moeite uit de hele berg ?zooi? een minuskuul schroevendraaiertje tevoorschijn toverde. De bak ging open en binnen de kortste keren stond het draaistel met BB21 aandrijving naast de bak. Zo die is los. Nu moest het bruggetje van styreen wat dit draaistel op zijn plek houdt en in de bak was gelijmd, verwijderd worden. Een paar denkrimpels verschenen op het voorhoofd van Johan  :?. Want de nokjes waar het draaistel oorspronkelijk in opgehangen was, moesten weer vrijgemaakt worden en die waren niet zo heel groot. Dus voorzichtigheid was geboden. Op deze nokjes waren namelijk plaatjes styreen geplakt om het bruggetje op hoogte te brengen. Dat bruggetje werd simpelweg weggebroken, maar nu die vulplaatjes nog. De denkrimpels op Johans voorhoofd verdwenen, de oplossing was in zicht! Een greep tussen alle spulletjes zou vast een vernuftigt gereedschapje opleveren. Ik schrok me echter rot, toen Johan met een grote grijs  :mrgreen: een enorme beitel tevoorschijn haalde! Niet kijken  :shock:, was zijn advies. Ik dacht dat mijn Muis er geweest zou zijn en scheet ondertussen zeven kleuren stront, maar Johan haalde met de beitel op zeer vakkundige wijze de brokjes styreen voorzichtig van de nokjes. Zo, nu kon het draaistel met de modeltorque op zijn plek. Johan was duidelijk in zijn element, maar ja wat wil je ook als je zo?n prachtig Nederlands treinstel onder je hoede hebt. Dat is weer eens wat anders dan die Zwitserse modellen die Johan heeft (ook erg fraai trouwens)! Het draaistel moest nog even aangepast worden, maar al snel zat ie op zijn plek.  :D

Toen was het middendraaistel aan de beurt. De sleper werd gedemonteerd. Goh, dat heeft die man wel netjes eronder gebouwd, zei Johan. Ik meteen trots natuurlijk  :wink:. Maar toch ging Johan het een en ander anders doen. Er kwam een nieuw draadje aan te pas (was wel even zoeken he Johan, hihihi?..) en omdat de sleper onvoldoende ruimte had, werd er wat van het draaistelframe weggesneden (ik mocht weer niet kijken). Vervolgens werd de boel weer vakkundig in elkaar gesoldeerd en vastgezet en kon het testen beginnen.

Het motortje liep als een neutje, maar omdat de decoder nog ingeregeld moet worden, wel veel te snel. Het is in ieder geval een krachtig motortje en dat gaf de mens hoop. Johan was ook duidelijk tevreden over de prestaties van de modeltorque. Helaas werkte de sleper nog steeds niet zoals men dat mag verwachten, want het middendraaistel werd op de wissels uit de rails gelicht.  :(

Johan besloot om mijn Mat?46 nog een tijdje thuis te houden en binnenkort eens op zijn gemak dat probleem op te lossen. De sleper gaat in ieder geval weg onder het middendraaistel, deze gaat Johan helemaal vrij maken. Dus ook geen weerstand van stroomafnamecontacten, geen draadjes en als het wil lukken ook echte Märklin wielen eronder, zodat deze optimaal functioneren op de wissels. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat het middendraaistel alle ruimte heeft om de wissels goed te nemen en niet gehinderd wordt door een sleepcontact en stroomafnamecontacten.

De sleper zal gaan verhuizen naar het motorloze kopdraaistel onder de andere bak. Daar zal Johan nog wel het nodige werk aan hebben, maar dan zijn we in ieder geval van dat ontsporen af. Ook heb ik nog de wens dat het stel functionele front- en sluitseinen krijgt, dat zal Johan ook nog inbouwen. De vraag is alleen even of dat in de komende maanden gebeurt of ergens volgend jaar.

Natuurlijk leek het mij leuk om mijn mooie Mat?46 op de foto te zetten bij station Blausee Mitholz op Johans baan, om dit verslag op te leuken. Maar Johan duldde geen NS materieel bij zijn Zwitsers station, dus helaas geen foto. Nou is er alleen een ding dat ik niet snap, maar misschien kan iemand het mij uitleggen. Johan heeft dus station Blausee Mitholz in model, erg fraai. Nu heeft hij op een kopspoor bij dat mooie station een ongehoorde pooierbak staan, in de vorm van een ROZE  :roll: Zwitserse Eanos goederenwagen. Dat mag daar dus gewoon staan. Maar mijn bloedmooie Mat?46 mag niet op de foto, omdat die in het echt nooit in Blausee Mitholz is geweest!!!! Snap jij dat nou????????????

In ieder geval, we hebben ons een avondje kostelijk vermaakt, ik heb genoten van Johans kluswerk en stond versteld dat zelfs een beitel handig kan zijn voor een modelspoorder.  :lol:

Wordt hopelijk over een tijdje vervolgd als Johan weer wat verder is met het ombouwen van mijn Mat?46.

Groetjes,

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Gerard op woensdag 04 juli 2007, 11:54:14
Jeroen en Johan, succes met de ombouw van dit mooie treinstel.
Ik heb er ook een, en die is inmiddels ook omgebouwd voor Märklin Digital, maar voorzien van een Faulhaber-motor. 
Het optrekken en afremmen was heel makkelijk en mooi af te regelen, net als de minimum snelheid. Hij loopt als een zonnetje, alleen de maximumsnelheid ligt zo ongeveer tegen Mach 1 aan. De HSL heeft het nakijken.
Goed, een kwestie van wennen en rekening mee houden.
Veel plezier met je Mat'46 "Muizeneus".
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op woensdag 04 juli 2007, 12:02:03
Heey Jeroen en Johan,

Erg leuk verslag al.
ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen en hoe die er dan uitziet.
Ik hoop dat alles gaat lukken en dat het ombouwproject een goed succes wordt. ;)
Ikzelf heb nog een Lima moter in me Koploper zitten en deze maakt wle iets lawaai.
Toch ben ik het wel gewend en heb ik er geen last van.

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 04 juli 2007, 13:04:16
Hoi Antal,

Roijdt die Koploper dan wel lekker, ik heb tot nu toe geen prettige gevoelens bij die oude Lima motoren. Voor 30 euro heb je een Modeltorque en wat i ker tot nu toe van gezien heb, zijn dat hele gafe motoren!

Ben benieuwd hoe ie loopt als Johan de decoder ingeregeld heeft, maar dan moet eerst de sleper goed werken.

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op woensdag 04 juli 2007, 13:07:21
Heey Jeroen,

Hij rijd erg hard en luidruchtig.
Ik heb hem meestal niet zo hard staan zodat die erg rustig over de baan dendert.
je hoort hem inderdaad wel.
Ik heb me nog niet verdiept in een modeltorque en weet niet hoe dat rijd.
Kan jij er misschien filmpjes of iets dergelijks van maken?
Weet ik hoe dat rijdt. ;)
Ik moet ook nog iets aan de sleper doen maar dat komt nog wel.
Ik ben erg benieuwd ook hoe het met je Mat 46 gaat aflopen. :D

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: JanPieter op woensdag 04 juli 2007, 13:08:23
Hallo,
Ik heb ook een Lima-trein maar die ook nogal krijst. Maar meestal als ik er een tik(je) tegen aan geef is het wel weer over  :).
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: frenkievee op woensdag 04 juli 2007, 13:08:29
Hee Jeroen,
Leuk stukje man! Lekker leesbaar!

En inmiddels dus al ideetjes opgedaan voor de komende ombouw van mijn koploper.

ben benieuwd naar het vervolg.

groet, Frank
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 04 juli 2007, 15:56:47
Antal, de modeltorque is ook een ontzettende Hi-speed motor, maar die kun je digitaal dus heel braaf afregelen. Hierdoor zal je trein (naar ik verwacht) dus braaf mee kunnen doen met de rest en zal ook minder herrie maken dan die pokke Lima motoren. Het heeft nu nog geen zin om filmpjes te maken, want de decoder moet nog afgeregeld worden op de modeltorque. Maar ik zal Johan eens lief aankijken of hij tzt een mooi filmpje kan maken. Mat'46 dat soepel het emplacement van Blausee Mitholz op komt rijden lijkt me wel wat......  :wink: Toch Johan?

Jan Pieter, wat voor Lima trein heb je?

Frank, ik loop nog te denken over het aanschaffen van een Koploper, dan komt daar ook zeker een modeltorque in. Johan heeft het momenteel erg druk, dus het kan best wel weer even duren voordat hij verder gaat met ombouwen. Maar misschien kunnen we met zn allen druk op hem uitoefenen  :D :D :D :D :D
Frank, als je met je Koploper begint, ga je dan ook een vrhaaltje hier schrijven?

Greetz,

jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: JanPieter op woensdag 04 juli 2007, 16:43:02
@Jeroen,

Een NS 1300 om precies te zijn.
Ook heb ik er nog wel andere treinen van, dacht ik.

Groeten!
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: frenkievee op woensdag 04 juli 2007, 16:50:18
Frank, als je met je Koploper begint, ga je dan ook een vrhaaltje hier schrijven?

Ligt wel in de bedoeling! Kweet alleen nog niet wanneer dat gaat gebeuren. Eerst vakantie!!  8)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op woensdag 04 juli 2007, 19:53:14
Heey Jeroen,

Ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt.
Waar koop je die moters trouwens?
En zijn ze makkelijk te krijgen?
De prijs valt me erg mee niet duur.
Ik ben erg benieuwd.


Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: frenkievee op woensdag 04 juli 2007, 21:39:09
Antal,

Kijk voor de dealerlijst (http://www.traintechnology.be/index.php?lang=nl&page=dealers) even op de site van Traintechnology (http://www.traintechnology.be/) in Belgie.

Als je even klikt op Modeltorque dan staat er ook een installatie handleiding in het NL op de site.

groet, Frank
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op woensdag 04 juli 2007, 21:55:09
Heey Frank,

bedankt voor de links.
Ik zie al dat ik hem gewoon via MTE kan halen.
Ben wle benieuwd hoe die rijdt.
Dus eerst even de filmpjes zien. ;)

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op donderdag 05 juli 2007, 09:12:03
Antal: Modeltorque is inderdaad bij aardig wat winkels te koop. MTE is er een van, ik heb de mijne bij Kuijpers in Utrecht gehaald.  Als je eerst filmpjes wil zien, moet je echt ff geduld hebben, maar ik zou daar geen eens op wachten, gewoon aanschaffen dat ding. Als je maar digitaal rijdt, dan kun je hem braaf inregelen.

Frank: Gelijk heb je dat je eerst vakantie gaat vieren, maar daarna met die Koploper aan de slag, want ik moet wel kunnen profiteren van jouw ombouwervaringen, hahahahahaha  :lol:

Jan Pieter: ik heb geen idee of er ook een modeltorque te koop is voor de Lima 1300, maar dat zou je altijd even kunnen navragen. Als ze hem hebben en je rijdt digitaal, dan zou ik het zeker overwegen om zo'n motor aan te schaffen. Hoef je je 1300 ook niet meer te slaan......  :wink:

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op vrijdag 06 juli 2007, 19:00:31
Heey Jeroen,

Bedankt voor de antwoord.
Ik zal wel even kijken me budget voor de maand is alweer doorheen.

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 20:17:19
Hi Jeroen,

Weer bijgekomen  :roll: :lol:
Leuk verslag, klopt wel zo ongeveer  8)
Die motor is wel goed, dat jacobdraaistel daar ligt idd het probleem. Die massa stroomafname van verenstaal das ook niet gelukkig. De wielen draaien nauwelijks en dat kan wel eens de bron van alle elende zijn.
Wordt vervolgd.

Nog enkel opgemerkt dat tanta M* weldegelijk een muis maakt dit jaar alleen het is een Zwitser (hoe kan het anders  8) )
Alleen die muis is op Blausee-Mitholz toegelaten (maar dan wel 6 delig en niet 5).

Wordt vervolgt................

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: sbbmarklin op vrijdag 06 juli 2007, 21:29:03
Johan,

Die muis word toch 5 delig?

Gr Arnout.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 21:35:54
Johan,

Die muis word toch 5 delig?

Gr Arnout.

Yep, zoals oorspronkelijk uitgebracht. Later kreeg de muis een staartje en werd 6 delig.  Het stel van SBB Historic  (http://home.hetnet.nl/~jh.de.reuver/Special/diversen/diversen.html) is 6 deling en was met testritten op de lötschberg te vinden.

Daarom schreeft ik:
Alleen die muis is op Blausee-Mitholz toegelaten (maar dan wel 6 delig en niet 5).  :mrgreen:

Ik verwacht dat M* nog wel met een 6-delige versie komt en dat wordt het tijd voor actie  :P 8)

Maar eerst even lekker oefenen op de muis van Jeroen  :lol:

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 22:19:38
Hi Jeroen,

Muis gedemonteerd, probleem gevonden!
Onderzijde van het jacobsdraaistel stoot bij de wissels tegen de puko's.
Aan oplossing wordt gewerkt, wordt zeker een constructiewijziging aan het draaistel.

Wordt toch weer freeswerk vrees ik.....................................  :o

Aanvulling, oplossing al bedacht. jacobdraaistel wordt aan de onderzijde drastisch verbouwd. In mijn optiek kan geen enkele muis van Lima goed over Märklin wissels rijden zonder aanpassing aan dit draaistel. Het resultaat zal ik hier laten zien.
(Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb).

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: M.Schulte op zaterdag 07 juli 2007, 20:30:54
In mijn optiek kan geen enkele muis van Lima goed over Märklin wissels rijden zonder aanpassing aan dit draaistel.

hmmm raar,  bij mij loopt het apparaat anders als een zonnetje (over k-rails, misschien scheelt dat???) :shock: :)
Groeten, Marco
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op zaterdag 07 juli 2007, 23:45:34
Hallo Jeroen,

Erg leuk verslag, heb het met veel plezier gelezen. Informatief en grappig/luchtig, helemaal goed.

Als ik dit zo lees dan word ik toch wel heeeel erg nieuwsgierig naar die werkplaats van Johan. Zijn er nergens foto's te vinden van dit treinenwalhalla :?: ;)

Voor wat betreft de genoemde Modeltorque-motortjes...daar ga ik eens naar op zoek, ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 08 juli 2007, 00:21:22
@Marco, nou hier hebben we ook K-rails hoor.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sT49-usgTXybfSS_b5-eUCSPyi5Hfk0_NS0bK6ryM0XM=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1303_RJ.jpg)

Om te beginnen heb ik de massa stroomafname aangepast. Dit draait een stuk soepeler zo.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sutuQfd-RhD7ElwBRLX8p6QWOagg-0gUZJ4BP44cejaM=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1304_RJ.jpg)

Een foto van het nieuwe motortje.

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op zondag 08 juli 2007, 00:27:21
Gaaf Johan 8)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op zondag 08 juli 2007, 09:57:13
Hee Johan,

Dat ziet er inderdaad erg gaaf uit die stroomafname!!!!

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden, maar dat komt vast en zeker goed, ben ik niet bang voor!

Rolf,

Die modeltorque is echt vreselijk makkelijk m in te bouwen, alleen hij moet dus digitaal ingeregeld worden. Naar kijk anders even op de site van Chris, het groterdam project. Daar vind je een link naar de ombouw van Mat'46, onder andere met de modeltorque. De rechtstreekse link is deze (http://www.webjoosting.nl/hetgroterdamproject/index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=80).

U zult versteld staan van de eenvoudige inbouw van de motor.

Zeg Johan, die Muis van mij hoeft echt niet toegelaten te zijn hoor om op de foto te kunne bij Blausee Mitholz, je mag er best een sleeploc voorzetten, hahahahahaha

Jeroen


                                    EDIT Marcel : Even de link ingekort ;).

Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: henkv op zondag 08 juli 2007, 13:11:33
Die motor is wel goed, dat jacobdraaistel daar ligt idd het probleem. Die massa stroomafname van verenstaal das ook niet gelukkig. De wielen draaien nauwelijks en dat kan wel eens de bron van alle elende zijn.

Dat klopt in ieder geval als een bus Johan. Het verschilt sterk per exemplaar, maar vaak zitten die veren veel te strak op de wielen. Sommige exemplaren reden om die reden af fabriek geen meter. Een beetje bijbuigen is afdoende, maar jouw oplossing is nog wat fundamenteler.  :D

Bij de ModelTorque wordt een diodeblokje geleverd. Bij digitaal niet inbouwen, de lastregeling van de decoder raakt ervan in de war.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op maandag 09 juli 2007, 08:48:32
Ja dat klopt, ik heb Johan die diode niet eens laten zien. Had ik eigenlijk wel moeten doen, want dat ding (ongeveer 5x5x10mm) is net zo achtelijk ROZE als die EANOS van Johan. Misschien had Johan dat diodeblokje wel in zijn verzameling willen hebben, hahahahahaha  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Geintje Johan..........

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 24 juli 2007, 21:49:41
Ha Jeroen,

ja ja ik ben wel voor je bezich rustig maar

Beetje moeilijk fotografeerbaar die verlichting maar ik wil je de vorderingen niet onthouden  :lol:
De scherpte diepe heb ik klein gehouden des ondanks stralen vooral LED's flink door.
De foto laat het dus anders zien dan dat het in werkelijkheid is.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srVZDBXTwA6fOFrYlfD-Be9_qZvJIUFV922Lnfij0Ok8=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1330_RJ.jpg)
De frontverlichting, wat vindt je er van............. :roll:
Beneden zit het orginele Lima lampje welke in geel geschilderd heb voor je (je wilde gele verlichting heb je mij gezegd..........................)

Ehmmmmm echter voor boven had ik niet zo snel een geel Ledje voor handen. Om te zien hoe het zou worden heb ik even tijdelijk een wit Ledje gebruikt. Echter nu kan ik het witte Ledje niet meer los krijgen (is gelijmd  :oops: )
Jeroen wil je dit zo houden  :roll: of moet ik slopen (dan moet ik een nieuw lichtgeleidertje maken). Ik hoor wel wat je wild (sorry voor het ongemak  :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: )

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snvSpm67FuRrd7n6CYLiFnuOx7cDh-NiVBsq0-925YFg=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1329_RJ.jpg)
Nou de sluitverlichting is een iedergeval wel rood  :lol: :lol: :lol: :lol: 8)

Ik hoop toch dat je tevreden bent anders heb ik nog meer werk......

De decoder is afgetrimd op de motor, rijdt prima zo

Mvg, Johan
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Gerard op dinsdag 24 juli 2007, 22:12:01
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op dinsdag 24 juli 2007, 22:20:45
Hallo,

Op het filmpje van de DE IV (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ibg/sn050024-bb.wmv) is de zien dat de lampen onder anders zijn dan de lamp boven. Op het filmpje zijn ook alleen de onderste lampen ingeschakeld. Zou het kunnen dat de bovenste een wat ander licht geeft (schijnwerper ?) en dit bij bovenstaand model ook het geval kan zijn :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Brigitte op dinsdag 24 juli 2007, 22:41:13
Johan, prachtige ombouw, jammer van dat witte ledje  :shock:
Shit happens some times  :mrgreen:
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 24 juli 2007, 23:01:11
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?

Hi Gerard,

In mijn derde bijdrage staat te lezem, ik citeer:
(Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb).

@Brigitte Thx (en nu maar hopen dat Jeroen dat witte Ledje accepteerd.........)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Gerard op dinsdag 24 juli 2007, 23:09:04
 
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?
Johan, dat had ik gelezen, maar:
wie niet waagt, wie niet wint :mrgreen:,
of:
niet geschoten is altijd mis :mrgreen:.
Titel: Piko en Lima
Bericht door: Mark147 op dinsdag 24 juli 2007, 23:36:50
Hoi allen,

Als ik een Mat'46 zou aanschaffen, welk model is dan "mooier".
Lima brengt er eentje op de markt voor gelijkstromm en moet dus worden omgebouwd en Piko brengt er voor gelijk- en wisselstroom eentje uit.
Hebben jullie ervaring met de Mat'46 van Piko? Of zit ik met dit draadje in de verkeerde rubriek?

Groetjes

Mark
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Gerard op woensdag 25 juli 2007, 00:00:18
Mark, ben jij niet in de war?
Piko heeft de Mat'54 (Hondekop) uitgebracht en komt hoogstwaarschijnlijk met nog een paar variaties van deze trein.
Lima gaat in de nabije toekomst de Mat'46 (opnieuw) uitbrengen.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Mark147 op woensdag 25 juli 2007, 08:45:19
Hoi Gerard,

Wat bedoel je met "in de war"?
Of is het niet meer mogelijk om dit model te kopen dan?

Mark
Titel: Re: Piko en Lima
Bericht door: henkv op woensdag 25 juli 2007, 09:47:23
Hebben jullie ervaring met de Mat'46 van Piko? Of zit ik met dit draadje in de verkeerde rubriek?


Er is helemaal geen mat '46 van Piko. Dat bedoelt Gerard met in de war.

Tot nu toe zijn er alleen mat'46 stellen van Lima verschenen. Die zijn al sinds het faillisement van Lima nieuw niet meer te koop.
Dit najaar komt hetzelfde stel uit dezelfde mal onder de merknaam Rivarossi op de markt. Het is dan ook technisch aangepast met een betere motor, verlichting en een nem-stekker. Bovendien komt er een drierailversie af fabriek. Dus als je er eentje wil, kun je beter een paar maanden wachten.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Mark147 op woensdag 25 juli 2007, 10:07:59
  Heu, klopt, paar cijfertjes omgedraaid  :? :shock:

excuus, maar degene die ik zag is ook mooi groen  :Dhttp://www.modeltrein-paradise.be/02b8ff98921057f0d/02b8ff989211a6020/index_1.php (http://www.modeltrein-paradise.be/02b8ff98921057f0d/02b8ff989211a6020/index_1.php)

Groetjes

Mark
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 25 juli 2007, 21:31:41
Ik heb vanavond extra tijd besteed om de verlichting beter te fotograferen, dat verdient deze supermuis toch wel dacht ik.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCBSRJHvFYusnd9auLIkMGWrpd3BWMCf0EGdNwThyOJA=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1341_RJ.jpg)
De frontverlichting. (nog even aan gedacht het witte licht met paint in geel te veranderen maar dat ziet Jeroen straks toch..............)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBBIbf3I_tj-1IbtHmGkAe_n4P4zxZ0wXLCORn4116l0=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1340_RJ.jpg)
De sluitverlichting.

Deze foto's geven aardig de werkelijkheid weer  8) (het leklicht is nu ook weg)

Jeroen wat vindt je er nu van  :roll: :roll: :roll:

Mvg, Johan
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 25 juli 2007, 21:34:44
Hoi Johan,

Wat een prachtig resultaat vent! GRANDIOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat stel wordt weer een snoepje op mijn modelbaan!

Even over de verlichting: Brigitte merkt op dat het jammer is van het witte LEDje. Rolf geeft een link naar een TEE met twee frontseinen op.

Treinen van NS waren vroeger uitgerust met twee frontseinen, geel van kleur. In Europa werd het echter steeds meer gebruikelijk om met drie frontseinen te rijden, om verwarring met het wegverkeer te voorkomen en een trein beter zichtbaar te maken.
NS had de gewoonte om de twee frontseinen laag te plaatsen en de sluitseinen boven de cabineruiten. Om nu eenvoudig een derde frontsein aan te brengen, werd ervoor gekozen om een van de sluitseinen ook een frontseinfunctie te geven (omgekeerd L-sein). Enige tijd later (jaren 70) begon NS met het aanbrengen van een symetrisch geplaatst frontsein, dit om oinder andere innaar de grensstations in Duitsland te mogen rijden, omdat daar een symetrisch frontsein (A-frontsein) verplicht werd.
Het lampje in het symetrisch geplaatste A frontsein werd net als de twee onderste lampen geel van kleur, vandaar dat het geel licht uitstraalde.
De lampjes van de sluitseinen waren echter wit. Met had tussen het lampje en het glasvenster een draaischijfje, waarbij men een rood glaasje of een opening voor het lampje kon draaien. De sluitseinen zijn dus in feite witte lampen met een rood glaasje. Om een frontsein te tonen, werd er dus een gat voor het lampje gedraaid.
Hierdoor ontstond dus de situatie dat treinen met een omgekeerd L-sein, onderaan twee gele lampen hadden, en bovenaan een witte. Johan, jouw ombouw is dus PERFECT!  :D :D

Rolf, dan nu een antwoord op jouw berichtje: Dat de TEE op het filmpje twee frontseinen roonde, komt omdat Belgie nooit aan drie frontseinen heeft gedaan en vandaag de dag nog steeds twee frontseinen kent. De opname van de TEE aan het begin van het filmpje moet dus in Belgie zijn gemaakt.
Dat moderne belgische locs drie frontseinen hebben, komt puur vanwege de inzet in het buitenland. Maar kijk maar eens op internet naar treinenfoto's in belgie, je zult de treinen daar altijd met 2 frontseinen zien rijden.
Ja, de Beneluxtrein doet dat ion principe ook!

Johan, ik vind jouw werk echt heel erg gaaf, ik kom binnenkort snel naar je toe om het stel in levende lijve te aanschouwen, echt superwek!

Jeroen

 
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 25 juli 2007, 21:35:26
Johan, met die nieuwe foto's word i khelemaal gek, wat vreselijk gaaf man! SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 25 juli 2007, 21:44:00
onderaan twee gele lampen hadden, en bovenaan een witte. Johan, jouw ombouw is dus PERFECT!  :D :D

Jeroen

 :oops: :oops: :oops: Jeroen wat vertel je me nu.......... heb ik het perongluk goed gedaan  :roll:

Pffffffff wat heb jij dan een mazzel zeg  :shock: :P 8)(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqEGJlYi9FYbBMfnB0hdbLisrlzabqEp4BJOYHxadIP0=/http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_rol.gif)(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqEGJlYi9FYbBMfnB0hdbLisrlzabqEp4BJOYHxadIP0=/http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_rol.gif)(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqEGJlYi9FYbBMfnB0hdbLisrlzabqEp4BJOYHxadIP0=/http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_rol.gif)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op woensdag 25 juli 2007, 21:54:41
Hahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Of jij, want je weet: ik ben een zeer kritische klant!  :D

Zeg Johan, toch nog even een vraagje voor de overige luisteraars:

Zou het nog mogelijk zijn om een filmpje van het rijdende stel te maken, er zijn namelijk nog al wat mensen schieuwnierug naar de prestaties van de ingeregelde modeltorque. En dan vooral ff laten rijden langs Blausee Mitholz met die vette NS Fccppss'en van je op de voorgrond!  :P 8)

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Brigitte op woensdag 25 juli 2007, 22:02:52
 :mrgreen: Jeroen ik zat een klein beetje in het complot van de witte LED  :lol:
Johan is zaterdagmiddag bij mij geweest en toen hebben we het over de ombouw van jouw muis gehad. Johan heeft mij toen al het witte LED verhaal verteld en hoe hij het op het forum ging zetten. Dus we hadden al aardig wat voor pret  :D

Ik moest natuurlijk wel ff een reactie neer zetten om ff de aandacht van iedereen op de goedefoute witte Led te krijgen  :mrgreen:  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeroen je hebt er een fantastisch mooi treinstel er bij  8)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 25 juli 2007, 22:04:29
Zou het nog mogelijk zijn om een filmpje van het rijdende stel te maken,Jeroen

Zou ik wel willen doen echter een deel van de video apparatuur is niet hier dus helaas is dat even niet te realiseren. (Tot mijn spijt)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op woensdag 25 juli 2007, 22:09:19
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de seinen. Het verhaal van jouw Mat '46 is duidelijk. Met betrekking tot de TEE snap ik het nog niet helemaal (kan zijn omdat ik gaar ben momenteel). Had de TEE nou ook twee gele seinen onder en 1 witte boven :?: Of toch drie gele seinen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 25 juli 2007, 22:13:10
Rolf, 3x geel (A-sein) Alleen omgekeerd L-sein had wit boven.

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op woensdag 25 juli 2007, 22:15:14
Oké thanks, ben moe :| Anyway...dan ga ik zondigen want ik vind wit mooier :oops:
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: SNEAK op woensdag 25 juli 2007, 22:33:25
 :shock: :shock: ik stem voor het front : Johan mag er meer om bouwen, waaronder de mijne  :lol: :lol: :lol: :lol: ;) ;) ;)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Vinysie op woensdag 25 juli 2007, 22:58:27
Hallo,

Op het filmpje van de DE IV (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ibg/sn050024-bb.wmv) is de zien dat de lampen onder anders zijn dan de lamp boven. Op het filmpje zijn ook alleen de onderste lampen ingeschakeld. Zou het kunnen dat de bovenste een wat ander licht geeft (schijnwerper ?) en dit bij bovenstaand model ook het geval kan zijn :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf


Dit zijn sluitseinrn die je in het filmpje ziet :D (de achterlichten dus)
(ik ga er van uit dat je die in het begin bedoeld)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op woensdag 25 juli 2007, 23:01:15
Je hebt gelijk Vincent :oops: Het ging me echter meer om het verschil tussen de lampen onder en boven. Je ziet een ander formaat lamp en een ander glaasje ervoor 8)

Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Vinysie op woensdag 25 juli 2007, 23:11:02
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sl_VEwBDa7D-aenHuYYi7zxbQrcKmV-gB00XVN5Dr0K8=/http://zok.mawivi.nl/temp/tee.JPG)

Ja ze zijn iid verschillend.
De onderste lijken mij eerder schijnwerpers dan de bovenste.

Maar een DE IV/ Ram I  is geen Mat'46 natuurlijk :P

Het ombouwen is mooi gelukt lijkt mij zo (om toch nog een beetje ontopic te blijven :P)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: ^Rook op woensdag 25 juli 2007, 23:20:54
Maar een DE IV/ Ram I  is geen Mat'46 natuurlijk :P

Het ombouwen is mooi gelukt lijkt mij zo (om toch nog een beetje ontopic te blijven :P)

I see many similarities in de ombouw ;)
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: robkop op donderdag 26 juli 2007, 01:46:54
Volgens mij was het bij de Mat '54 Hondekop niet anders als wat hier eerder is beschreven.
Daar hebben we op Beneluxspoor ook al eens een discussie over gehad. (naar aanleiding van een voor de importeur aangepaste Piko Hondekop)
Op foto's is de lichtkleur van de fronseinen meestal niet goed te bepalen. maar in mijn herinnering zijn bij alle die loc's en treinstellen met omgekeerde L verlichting, de onderste grote lampen geel en de kleine lamp boven de cabine (goldenwhite) ................wit dus.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op donderdag 26 juli 2007, 09:00:16
Brigitte:

Geinig dat je ook al in het complot zat!!!!! Johan is me er wel een hoor....... Ik heb hem toen ik mijn Muis bij hem bracht verteld van de frontseinen, maar er ook bij gezegd dat ik me niet druk maak of het nu een wit pitje of een gele wordt. Toen Johan de Muisverlichting ingebouwd heeft, heeft ie mij verzocht niet meteen te reageren op dit forum, maar een dag geduld te hebben. Dit om jou dus de gelegenheid te geven om te reageren en om deze discussie los te weken.... Hahahahahahaha, Johan je bent een garaffineerd mannetje, dat kunnen we nu wel concluderen  :D :D :D :D

Maar leuk is het wel!

Maar Brigitte, nu moeten we helaas ook concluderen dat het model van jouw Marklin 1215 dus NIET correct is.........  :wink: Dat wordt ombouwen dus, want ja, die 1200 moet nu ook een wit ledje boven hebben natuurlijk.......  :D :D :D

Goed dan nu weer even serieus:

Ik wil ook al is het in dit draadje off topic, toch nog even ingaag op de TEE front- sluitseinen en op frontseinen in het algemeen.

Rolf merkte op dat de twee onderste frontseinen anders qua afmeting zijn dan de bovenste. Dat klopt. Dat zag je vroegen namelijk heel veel. Toen de 1100, 1200 en 1300 bijvoorbeeld ook hun A-frontsein kregen, was dat ook maar een klein lichtpuntje t.o.v. de onderste twee seinen. Dat is later gelijk getrokken toen deze locs hun grote revisiebeurt kregen (bij de 1100 kwam dit toen deze loc's een voorzetneus kregen).

Bij de TEE ben ik er nog steeds niet uit of je op het filmpje nu de sluitseinen ziet of de frontseinen. Feit is wel, dat beide seinen gebruik maakten van dezefde lamphouder zeg maar. Ik weet nu alleen niet of deze seinen altijd geel branden en men om sluitseinen te verkrijgen er een rood glaasje voor plaatste, of dat er achter het glkaasje twee lampen zaten, een gele en een rode. Iemand die dat weet?

Dan nog even over de Muizekop, wie is het met me eens dat na dit leuke ombouwdraadje Johan nu eigenlijk gedwongen moet worden om zijn mooie station Blausee Mitholz als decor te gebruiken voor een prachtige foto van de mat'46 met een fraaie BLS loc uit die tijd ernaast?  :P :wink: :mrgreen: :twisted: :twisted:
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Kaleb op donderdag 26 juli 2007, 09:59:40
Citaat van: NSmarklin
Dan nog even over de Muizekop, wie is het met me eens dat na dit leuke ombouwdraadje Johan nu eigenlijk gedwongen moet worden om zijn mooie station Blausee Mitholz als decor te gebruiken voor een prachtige foto van de mat'46 met een fraaie BLS loc uit die tijd ernaast?  :P :wink: :mrgreen: :twisted: :twisted:

Ik, ik, ik...... hoewel foto........... FILMPIE !!!!!!!!!!
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op donderdag 26 juli 2007, 13:31:02
Heey,

Johan mijn complimenten aan dit meesterwerkje!
Ik vind het echt enorm mooi uitzien!!
En jeroen jij hebt er weer heel wat moois bij!!
Ik vind het enorm geslagd uitzien.

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op donderdag 26 juli 2007, 13:32:28
Ik kwam dit filmpje tegen:

http://www.sleutelspoor.nl/diversen/filmpjes.htm#update_1

En dan het bovenste filmpje van Noordwijkerhout bekijken. Daarin zie je heel duidelijk dat het bovenste frontsein van de 2400 wit is en de twee onderste lampen geel.

Bron van het filmpje: www.sleutelspoor.nl

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op donderdag 26 juli 2007, 13:48:29
Hoi Antal,

Nou daar heb je helemaal gelijk in. Iedere keer als ik bij Johan kom sta ik ook weer versteld van zijn vakmanschap en vernuftigdheden. Ik ben ook niet voor niets uit Enkhuizen weggegaan en dichter bij hem in de buurt gaan wonen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Johan heeft al een aantal modellen voor me omgebouwd. Het is jammer dat het financieel onbetaalbaar wordt als je al Johans uren zou betalen, maar al had dat gekund, dan had Johan echt een eigen Pimp my train bedrijf moeten beginnen.

Een tijdje geleden heeft iemand anders voor mij een 2900 gebouwd. Schitterend model, maar qua techniek was het niet zoveel. En omdat die man alleen gelijkstroom modellen maakt, had ik met die man afgesproken dat de loc tijdens de bouw een bezoek aan Blausee Mitholz zou maken voor de technische installatie. Welnu, ook daar werd ik weer compleet gelukkig gemaakt, want naast het feit dat die loc er puik uitziet, hij rijdt nu mooi soepeltjes en heeft keurige verlichting, ja de loc kan zelfs aan beide zijden een rangeerpitje tonen (was een onaangekondigd extrraatje van Johan).

U begrijpt dat ik nu loop te balen als een stekker dat mijn zolderkamer eerst verbouwd moet worden, voordat ik in ons nieuwe huis met mijn treinbaan kan gaan beginnen en dit soort modellen nu noodgedwongen in de vitrine of in de doos zitten.

Maar een feit is zeker dat Johans vakmanschap mij al heel wat schitterende modellen heeft opgeleverd!

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op donderdag 26 juli 2007, 13:54:58
Heey Jeroen,

Ik kan het me helemaal voorstellen dat je er erg blij mee bent.
Mijn broer verhuist dus ik krijg ook een deel van de zolder.
Nu staat bij mij ook alles in dozen.(erg jammer natuurlijk)
En ja als Johan een pimp my train bedrijf start en dat gaat uizenden bij een TVzender zou die er misschien ook nog een leuk centje mee verdienen. ;) (nu nog de sponsors zoeken. ;) :P )
Maar iniderdaad enorm makkelijk als je zo iemand in de buurt hebt wonen!

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op donderdag 02 augustus 2007, 14:54:08
Weet je dat op vakantie gaan soms helemaal niet leuk is?

Deze week zit Johan erg druk 's avonds en begin volgende week ga ik met vakantie! Dus als het tegenzit kan ik mijn Muizekop niet eens ophalen voordat ik op vakantie ga!

Jullie hoeven geen medelijden te hebben met me hoor, dat heb ik zelf al.....

En Johan ondertussen maar mooi met mijn Mat'46 door zijn station Blausee Mitholz scheuren...... gggrrrrrrrrrr

Weet je wel zeker Johan dat je moest overwerken, of wil je die Muis gewoon nog niet kwijt?????  :wink:  :mrgreen: :mrgreen:

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op donderdag 02 augustus 2007, 15:38:14
Heey Jeroen,

Das wel balen maar je kan het ook zien als je terug bent van vakantie er heel wat mee kan rijden. ;)
Fijne vakantie alvast ik ga zaterdag lekker.  8) :D

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op vrijdag 03 augustus 2007, 14:28:17
Hahahaha,

Zeuren helpt bij Johan kennelijk  :lol:

Ga mijn Muis morgenmiddag ophalen.......

Nou Antal, van rijden is  het komend half jaar zeker nog geen sprake, eerst moet de zolderkamer verbouwd, voordat ik mijn baan kan gaan bouwen.

Jij ook een fijne vakantie!

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Knuffie_nl op maandag 06 augustus 2007, 18:23:43
Hoi Antal,

Nou daar heb je helemaal gelijk in. Iedere keer als ik bij Johan kom sta ik ook weer versteld van zijn vakmanschap en vernuftigdheden. Ik ben ook niet voor niets uit Enkhuizen weggegaan en dichter bij hem in de buurt gaan wonen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Weet je zeker dat dat "de" reden was?

Gr, Knuffie_nl
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op dinsdag 07 augustus 2007, 11:26:10
Zo daar ben ik nog even op de valreep, de koffers staan al klaar voor een lekkere vakantie.

Zaterdagmiddag was het dan zover, ik had met Johan afgesproken om mijn Mat'46 op te halen.

Nou mensen, het resultaat in het eggie bleek n'og mooier dan op de foto's!

Even drie zaken die ik wil toelichten:

1) de Modeltorque. Deze motor is echt een aanrader als je de oude Lima motor wilt vervangen. De torque is krachtig, de trein rijdt soepel. Ja, ok de aandrijving maakt wat geluid, maar het treinstel rijdt in ieder geval behehehehehehehest!

2) het sleepcontact. Deze heeft Jahn toch onder het middendraaistel geplaats, zij het dat hij dit draaistel aangepast heeft. De sleper heeft nu meer ruimte, zodat het niet tegen de middenrail op de wissels aanloopt en het frame van het draaistel is ook aangepast.

3) De verlichting: in 1 woord super! Johan heeft alleen nog de motorbak gedaan, de motorloze bak gaat hij volgend jaar doen. Eerst heeft hij even andere prioriteiten aan zijn hoofd.

Zo, het stel staat nu fijn bij zijn leeftijdsgenoten in de vitrine en ik ga nu eerst heerlijk de zon op zoeken!

Groetjes, en Johan, nogmaals hartelijk dank!

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Gerard op dinsdag 07 augustus 2007, 11:44:13
Jeroen, fijne vakantie met veel zon.
Leuk om te lezen dat het treinstel helemaal naar je zin is omgebouwd. Ik heb er een Faulhaber-motor in laten zetten bij de ombouw, en die loopt ook erg geruisloos.
Alleen de maximum snelheid krijg ik niet goed afgeregeld: hij geeft nu elke HSL- / ICE-trein het nakijken.
Gefeliciteerd in elk geval met je "nieuwe" aanwinst.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op dinsdag 07 augustus 2007, 20:18:51
Dank je wel,

Ik ga nu even slapen en om 01:00u naar Schiphol.

Ajuus paraplu's

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 07 augustus 2007, 21:22:26
Naja door overwerk ben ik te laat om Jeroen nogmaals een fijne vakantie te wensen.
Hij slaapt nu rustig omdat de muis nu over hem waakt  :lol:

Inderdaad gaan de modelbouw activitieten tot het einde van het jaar op nul  :x
Groot onderhoud aan de woning  :|

Jeroen veel plezier met je muis  8)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Tom op dinsdag 07 augustus 2007, 22:13:42
Geachte Marklincollega's,

(Ff kleine reactie tussendoor):

- Jeroen heeft nu een heel fraaie 'Mat 46, maar heeft voorlopig nog geen modelbaan en gaat eerst op vakantie? :-)
- Johan is er maar weer druk mee geweest, maar heeft wel te kennen gegeven:
Citaat
Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb

En wat blijft er over voor ons? Het model van Artitec?

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Antal op donderdag 09 augustus 2007, 22:23:14
Heey,

@Johan bij het onderhoud zit er geen modelbouw in voor ontspanning?
Voor mij is het niks om nu tot het eind van het jaar niks te doen met modelbouw.
Gelukkig staat het programma vol voor de modelbouw voor de komende paar jaar altijd is er wel wat te doen. :D
PS: Succes met de onderhoud aan het huis het moet wel gebeuren!

Groetjes Antal.
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op maandag 27 augustus 2007, 11:55:15
Geachte Marklincollega's,

(Ff kleine reactie tussendoor):

- Jeroen heeft nu een heel fraaie 'Mat 46, maar heeft voorlopig nog geen modelbaan en gaat eerst op vakantie? :-)
- Johan is er maar weer druk mee geweest, maar heeft wel te kennen gegeven:
Citaat
Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb

En wat blijft er over voor ons? Het model van Artitec?

Met vriendelijke groet,

Tom

Hoi Tom en anderen,

Ben weer terug van vakantie. Was erg lekker, twee weken geen treinen gezien en 36 graden.......

Gelukkig hebben mijn katten zich thuis ook gedragen en ook genoeg te eten gehad, want ondanks dat mijn Muis in de vitrine staat (en ook tijdens mijn vakantie daar stond), hebben ze er niet aangezeten. Ik ook weer blij........

Goed, nu serieus: Even een reactie op Tom's bericht.

Artitec heeft geen Mat'46 in hun assortiment, maar gaan met de dieselvariant uitkomen, de DE-1 en DE-2.
Voor hen die graag een Mat'46 willen, komend najaar komt Hornby met Mat'46 uit, hopelijk is deze technisch ook een stuk beter daqn de oude Lima versie. En hopelijk komt hij ook als drierailversie uit.

Verder hebben Johan en ik dit draadje opgezet ter inspiratie voor anderen om hun Lima Mat'46 om te gaan bouwen naar drierail.

Groetjes,

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Tom op maandag 27 augustus 2007, 12:01:54
Dag Jeroen,

Leuk om te lezen dat je een goede en warme vakantie hebt gehad :-)

Ik verkeerde overigens in de veronderstelling dat een Mat '46 en de Artitec DE-1 dezelfde treinen waren. Misverstandje dus.
(Ze lijken toch best veel op elkaar?)

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: VT601 op maandag 27 augustus 2007, 13:07:36
Beste Johan,

ik moet zeggen dat het inbouwen van de LED's er erg goed uitziet, maar...

heb je ook een foto'tje van de binnenkant.
Ik ben erg benieued hoe je de Ledjes bevestigd hebt (mecahnisch gezien dus).

John
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op dinsdag 28 augustus 2007, 09:08:46
Beste John,

Ook al heet ik geen Johan, toch reageer ik even. Ik weet niet of Johan een fotootje van het inwendige heeft gemaakt. Maar wat ik wel weet, dat de onderste frontseinen nog steeds bestaan uit het originele Lima lampje. Bovenin zitten de LEDs.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op maandag 03 september 2007, 11:41:45
Omdat ik nog geen treinbaan kan bouwen (de zolder moet eerst verbouwd), heb ik gisteren maar even een testrondje in de woonkamer neergelegd om een stel van mijn tractievoertuigen even de mogelijkheid te bieden om de 'benen te strekken'.

Onder toeziend oog van een van mijn katten (die trouwens niet erg gecharmeerd was van de rondjesrijdende treinen) werd op een gegeven moment ook de Muis op het spoor losgelaten.

Aanvankelijk reed het stel perfect, maar na een kwartiertje begon het stel ineens enorm te gieren en stond het stil. Dit duidde erop dat de motor nog wel ronddraaide, maar het sraaistel kennelijk niet meer aandreef. Snel de noodstop ingedrukt en het stel van de rail gehaald. Daarna de kat gekalmeerd, want die was een krijsende Muis niet gewend.......

Toen ik de kap had verwijderd van de motorbak, voelde het modeltorque motortje gloeiend heet aan. Door voorzichtig aan de wielen van de motortruck te draaien, merkte ik al direct op dat ze geen grip hadden op het tandwiel van het motortje.

Dus werd het motortje uit het motorhuis geschroefd. Gelukkig was er geen slijtage aan het tandwiel te zien. Dus motortje weer in het huis gezet en ik voelde dat het tandwieltje weer in de originele Lima tandwieltjes grepen. Kap er weer op en ja hoor, het stel reed weer prima. Maar na 5 minuten weer hetzelfde euvel.

Dus weer kap eraf en motor los gehaald. Het probleem is echter dat ik niets kan vinden wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Er zit kennelijk teveel speling tussen de lIma tandwielen en het tandwieltje van de modeltorque. Ook bevalt mij de temperatuur van dat motortje niet. Vandaar dit berichtje, want nu komt het:

Heeft iemand ervaring met de modeltorque in met name de mat'46 en herken je deze problemen? Is er een oplossing voor de speling tussen de tandwielen? Is het normaal dat de modeltorque zo ontzettend warm wordt?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Jeroen
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Tom op maandag 03 september 2007, 11:57:59
Dag Jeroen,

Ik ken de constructie van jouw trein niet, maar het klinkt alsof de tandwielen onderling wel een goede verbinding hebben, maar dat er een tandwieltje los op een asje zit.

Misschien is dat te controleren door de kap van de trein te halen, de trein op de rails te zetten en vervolgens de trein met de hand voorzichtig tegenhoudt.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: NSmarklin op maandag 03 september 2007, 16:04:02
De tandwielen onderling werken inderdaad prima. Maar bij de Mat'46 is het zo dat aan de motoras een tandwieltje zit. dat tandwieltje drijft twee tandwielen aan die elk weer via andere tandwielen naar een as van het draaistel gaan. Nu wil het geval dat je vanaf de motorasuiteinde gezien, eerst de aslagering krijgt (glijlager), dan het tandwiel, dan de motor en dan het motorschild. Het motorschild schroef je op het motorhuis. Dus als je het lege motorhuis hebt, steek je het uiteinde van het motorasje in het glijlagertje. Zodra je dat doet, schuif je tegelijkertijd het tandwieltje tussen de tandwielen die uiteindelijk naar de draaistelassen gaan.

Maar de constructie van die tandwielen is op zijn Lima's, dus redelijk slapjes. Ik ben bang dat daar ook de speling vandaan komt.

Jeroen
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Marc op dinsdag 24 november 2009, 12:20:27
Jeroen,

Kan je is foto's plaatsen van het middendraaistel waar de sleper onder zit

Mvg,
Marc
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: oscarv op donderdag 17 februari 2011, 01:54:25
Hallo forumleden,

Hoe heet het ook alweer? Oh ja, ter lering ende vermaak.

Ik las dit draadje en had wel zin in een lastig project. Omdat ik de Mat '46 van Lima in elk geval heel mooi vond om te zien had ik me voorgenomen om er eens flink werk van te maken. Zo erg kon het toch niet zijn?

Op Marktplaats een mooi exemplaar gekocht, en gisteren ontvangen. Inderdaad, een heel mooi model om te zien. Prachtig!

Voor de rest kan ik er niks positiefs van zeggen. De tandwielaandrijving is plastic en je draait zo door de tandwielen heen. De railcontacten zijn als handrem ontworpen en dat jacobsstel kan nooit en te nimmer betrouwbaar werken op R1 bochten. Het plastic scharniermechaniek tussen de stellen, tot slot, is een constructie die gewoon kansloos is in scherpe bochten.

Rij je een R1 bocht in, dan wringt het jacobsstel zich vaak de verkeerde kant op. Kom je een R1 bocht uit, dan 'plok!' springt het jacobsstel terug. Soms. Soms ook niet.

Ik had drie minuten en 1 handmatig testritje nodig om te beseffen dat Blausee-Mitholz Johan gelijk had. Dit model gaat op een baan zoals de mijne (klein, vooral R1 bochten en veel wissels) nooit, nooit betrouwbaar lopen.

Het heeft me iets geleerd: hoe je het vakmanschap en kwaliteitsniveau van Marklin op waarde mag schatten.

Ik hoop dat ik niemand's geliefde bezit beledig... het is een prachtig model om te zien. Op 'professionele'banen met flauwe bochten en slanke wissels doet hij het vast ook wel (ik kan het me niet voorstellen, maar ik lees het).

Zoals gezegd, ter lering ende vermaak. Johan waarschuwde niet voor niets. Weet waar je aan begint als je door de schoonheid van de Mat '46 verleid wordt.


Groet,

Oscar.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: nobody op donderdag 17 februari 2011, 02:07:08
@ Oscar,
Verdomd jammer dat het mooie stel technisch niets voorstelt.
Maar zoals je al vermeldde, je houdt van een uitdaging. Ergo... :help:
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: oscarv op donderdag 17 februari 2011, 10:02:43
Verdomd jammer dat het mooie stel technisch niets voorstelt.
Maar zoals je al vermeldde, je houdt van een uitdaging. Ergo... :help:

Ergo... beter om m'n energie in een dankbaarder project te stoppen. Op zijn minst als je een kleinere baan met R1 bochten hebt, want dan gaat het nooit wat worden met deze Lima. Tenzij je zo handig bent in de fijnmetaalindustrie dat je eigenlijk bij Marklin had moeten gaan werken.


Groet,

Oscar.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 17 februari 2011, 16:25:43
@ Oskar,
Wat jij hier schrijft is appels met peren vergelijken. Al het Märklin materieel is zo gemaakt dat het prima op haar eigen rails rijdt, dus alles in haar programma zou door R1 moeten gaan. Dat andere merken dit niet kunnen is niet het probleem van dat merk maar een tekortkoming van Märklin.
Anders gezegd, Märklin duld in principe geen andere merken op haar railmateriaal. Volgens mij staat er in de beschrijving dat het model een minimale boogstraal vereist, volgens mij is dit 415mm.
Overigens kun je dit model qua stroomafname prima verbeteren, dit wat ik met mijn model heb gedaan.
Stroomafname op alle assen en het model kan over de baan "kruipen".
Mocht je dit model kwijt willen stuur maar een PB.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: oscarv op donderdag 17 februari 2011, 17:02:36
Ronald,

Je hebt een commercieel PBtje :).

Tja, je kunt het ook vanuit jouw perspectief zien.

Maar ik vond de mechanische kant van deze o zo schone Lima in elk geval beneden de maat. Nog even gekker en ze maken het van dik karton...

Groet,

Oscar.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 17 februari 2011, 17:17:24
Smaken verschillen. Btw, je hebt een PB.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: huub op donderdag 17 februari 2011, 21:58:33
Ronald,

Ik heb ook wel zin in een PBtje  ;) Maar dan een ter verbetering van de rij-eigenschappen.
Ik heb namelijk ook een Lima Mat '46 zilverbuik.
Er aan beginnen durf ik nog niet, misschien heb je goede ideeën ?

grv Huub
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: paulH op zondag 27 maart 2011, 10:38:38
Hallo formleden,

Jaren geleden heb ik ook een Lima Mat 46 gekocht maar deze reed over M rails zo beroerd  dat ik hem weer opgeborgen had.Nu heb ik C rails en met wat knutselen aan de stoomafname  rijd hij (of zij ik weet het niet) redelijk goed over de wissels , bochten en hellingen. Met een lokpilot V4 is de lima motor goed te besturen, alleen het motorgeluid blijft een probleem, maar in dit draadje staat hoe dit probleem op te lossen.

Toch een paar vragen.
In de motorbak zit een behoorlijk blok metaal. Ik denk wel 3x zo zwaar als in de andere bak. Is dit origineel ?
Ik lees bij de diverse verbouwingsverhalen  niks over het vervangen van wielen. Is dit niet nodig?
Wat voor wielen zitten er op de vervangingsmotor van AC of DC wielen en zit hier ook antieslipbandjes op?

m.v.g.
Paul
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: henkv op zondag 27 maart 2011, 14:06:49
Ja, dat dikke stuk metaal is bedoeld om het motordraaistel nog enige trekkracht te geven. Het plaatje uit de motorloze bak is alleen maar bedoeld als balast.
Titel: Re:Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Bericht door: paulH op zondag 27 maart 2011, 16:24:47
Bedankt henkV

ik wist niet meer of ik de ballast er zelf had ingedaan, blijkbaar dus niet.

m.v.g.
Paul