In de jaren ?60 was ik redelijk vaak te vinden op Utrecht CS om daar naar treinen te kijken. En als ik genoeg treinen voorbij had zien komen, had het Stationsplein, de Stationsstraat en de Stationsdwarsstraat ook nog genoeg voor me te bieden: de af en aan rijdende blauw/witte stadsbussen van de GEVU (later GVU) en de groen/witte streekbussen van de NBM en de blauw/gele streekbussen van Maarse & Kroon (samen gefuseerd tot CN en later opgegaan in Connexxion).
Verder waren er bussen te zien van VAVO-Greyhound, Tensen, de Haas, Wabo, Vagu, Twee Provinciën, van Gog en misschien ben ik er nog wel een paar vergeten. Utrecht was niet alleen een knooppunt van spoorlijnen, maar ook van buslijnen én busmaatschappijen. En al die maatschappijen hadden hun eigen ?smoel? door de grote variatie aan (soms zeer afwijkende) bustypen waarmee ze reden, maar uiteraard ook de kleuren waarin die bussen gespoten waren.
Vandaar misschien ook mijn belangstelling voor stads- en streekbussen uit de jaren ?50-?90 van de vorige eeuw (en niet de eenheidsworsten die je nu overal in Nederland en daarbuiten tegenkomt). Daarom ?moest? er -naast de ?Stoom Stichting Driehoven?- ook een busmuseum komen in Driehoven.
De hal waarin de bussen van het NBM staan opgesteld was in zijn eerste leven ooit een schoenendoos. De onderste helft werd beplakt met muurplaten, de bovenste helft met ribbelkarton dat eerst een zilverkleurige verflaag kreeg. Daartussen zitten de inmiddels befaamde, maar toen nog nieuwe, roerstokjes. Het dak is beplakt met schuurpapier en Holland Scale leverde de schoorsteen. De ramen komen via diverse bouwpakketten uit de rommeldoos. Van binnenuit is de doos verstevigd met houten latjes en natuurlijk ontbreekt de verlichting niet.
Dit was de eerste keer dat ik een schoenendoos op deze manier verbouwde. Het resultaat viel me voor de eerste keer zeker niet tegen.
Ik kan jullie geen reportage laten zien van de bouw van de museumhal en de werkplaats omdat deze gebouwd zijn in de periode vóór het Märklin- / 3Railforum. Wat ik jullie wel kan laten zien is het uiteindelijke resultaat. Loop en kijk even mee...
<ga straks de inrit bij dit bord in...><...je ziet dan deze zuil met busfoto's en bedrijfslogo's...> De reclamezuil is gemaakt van 4 luifels van Holland Scale, gelijmd op een blokje hout. Regenpijpen dragen het afdakje dat uit een onbekende bouwdoos komt. De afbeeldingen komen van verschillende bussites van het
wereld
wijde
web.
<...en dan kom je bij de museumhal><een klassieke bus huren behoort tot de mogelijkheden > Achter de hal staat een werkplaats waar de museumbussen gerestaureerd en onderhouden worden. Ook die heb ik zelf gemaakt. Karton en muurplaten waren de hoofdingrediënten en het dak is een plaatje geribbeld plastic uit een Kibri-bouwdoos van een open loods. De deuren zijn van karton, beplakt met ribbelkarton.
<de werkplaats><museumhal en werkplaats> Hieronder 3 foto's van een deel van de buscollectie die het NBM inmiddels heeft verzameld. Dat zijn bussen van de NS, NBM, GEBRU en GEVU, RET, BBA, de City, Zuid Ooster, CN en een Amerikaanse ?Fishbowl?.
De meeste bussen op deze foto's zijn van HB-Models, maar er staan ook een Busch en een Mastica tussen:
Ik heb nog 2 "bolramers" van HB-Models en ook nog 2 Wiking-bussen: een Büssing dubbeldekker van de BVB (Berlijn) en een Büssing stadsbus. Deze staan niet op de foto, net als de losse onderdelen van 5 of 6 Mastica-bussen waaruit nog 1 of 2 "restauratie-objecten" gebouwd moeten worden.
Als je meer foto's van de gebouwen en bussen wil zien klik je
hier.
Als naam heb ik gekozen ?Nationaal Bus Museum - NBM? en het gebruikte embleem is ?geleend? van de toenmalige NBM; dat leek me wel toepasselijk. Omdat de NBM al sinds begin jaren ?70 als zodanig niet meer bestaat, denk (hoop) ik niet dat ik problemen ga krijgen met de copyrights .