Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nationaal Bus Museum - NBM

Gestart door Gerard donderdag 18 november 2010, 22:59:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nationaal Bus Museum - NBM
In de jaren ?60 was ik redelijk vaak te vinden op Utrecht CS om daar naar treinen te kijken. En als ik genoeg treinen voorbij had zien komen, had het Stationsplein, de Stationsstraat en de Stationsdwarsstraat ook nog genoeg voor me te bieden: de af en aan rijdende blauw/witte stadsbussen van de GEVU (later GVU) en de groen/witte streekbussen van de NBM en de blauw/gele streekbussen van Maarse & Kroon (samen gefuseerd tot CN en later opgegaan in Connexxion).

Verder waren er bussen te zien van VAVO-Greyhound, Tensen, de Haas, Wabo, Vagu, Twee Provinciën, van Gog en misschien ben ik er nog wel een paar vergeten. Utrecht was niet alleen een knooppunt van spoorlijnen, maar ook van buslijnen én busmaatschappijen. En al die maatschappijen hadden hun eigen ?smoel? door de grote variatie aan (soms zeer afwijkende) bustypen waarmee ze reden, maar uiteraard ook de kleuren waarin die bussen gespoten waren.

Vandaar misschien ook mijn belangstelling voor stads- en streekbussen uit de jaren ?50-?90 van de vorige eeuw (en niet de eenheidsworsten die je nu overal in Nederland en daarbuiten tegenkomt). Daarom ?moest? er -naast de ?Stoom Stichting Driehoven?- ook een busmuseum komen in Driehoven.

De hal waarin de bussen van het NBM staan opgesteld was in zijn eerste leven ooit een schoenendoos. De onderste helft werd beplakt met muurplaten, de bovenste helft met ribbelkarton dat eerst een zilverkleurige verflaag kreeg. Daartussen zitten de inmiddels befaamde, maar toen nog nieuwe, roerstokjes. Het dak is beplakt met schuurpapier en Holland Scale leverde de schoorsteen. De ramen komen via diverse bouwpakketten uit de rommeldoos. Van binnenuit is de doos verstevigd met houten latjes en natuurlijk ontbreekt de verlichting niet.
Dit was de eerste keer dat ik een schoenendoos op deze manier verbouwde. Het resultaat viel me voor de eerste keer zeker niet tegen.

Ik kan jullie geen reportage laten zien van de bouw van de museumhal en de werkplaats omdat deze gebouwd zijn in de periode vóór het Märklin- / 3Railforum. Wat ik jullie wel kan laten zien is het uiteindelijke resultaat. Loop en kijk even mee...


<ga straks de inrit bij dit bord in...>


<...je ziet dan deze zuil met busfoto's en bedrijfslogo's...>

De reclamezuil is gemaakt van 4 luifels van Holland Scale, gelijmd op een blokje hout. Regenpijpen dragen het afdakje dat uit een onbekende bouwdoos komt. De afbeeldingen komen van verschillende bussites van het wereldwijdeweb.


<...en dan kom je bij de museumhal>


<een klassieke bus huren behoort tot de mogelijkheden :D>

Achter de hal staat een werkplaats waar de museumbussen gerestaureerd en onderhouden worden. Ook die heb ik zelf gemaakt. Karton en muurplaten waren de hoofdingrediënten en het dak is een plaatje geribbeld plastic uit een Kibri-bouwdoos van een open loods. De deuren zijn van karton, beplakt met ribbelkarton.


<de werkplaats>


<museumhal en werkplaats>

Hieronder 3 foto's van een deel van de buscollectie die het NBM inmiddels heeft verzameld. Dat zijn bussen van de NS, NBM, GEBRU en GEVU, RET, BBA, de City, Zuid Ooster, CN en een Amerikaanse ?Fishbowl?.
De meeste bussen op deze foto's zijn van HB-Models, maar er staan ook een Busch en een Mastica tussen:





Ik heb nog 2 "bolramers" van HB-Models en ook nog 2 Wiking-bussen: een Büssing dubbeldekker van de BVB (Berlijn) en een Büssing stadsbus. Deze staan niet op de foto, net als de losse onderdelen van 5 of 6 Mastica-bussen waaruit nog 1 of 2 "restauratie-objecten" gebouwd moeten worden.

Als je meer foto's van de gebouwen en bussen wil zien klik je hier.

Als naam heb ik gekozen ?Nationaal Bus Museum - NBM? en het gebruikte embleem is ?geleend? van de toenmalige NBM; dat leek me wel toepasselijk. Omdat de NBM al sinds begin jaren ?70 als zodanig niet meer bestaat, denk (hoop) ik niet dat ik problemen ga krijgen met de copyrights :wink:.
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Ziet er algeheel niet verkeerd uit.
Mooie verzameling ouwe zooi ook. :mrgreen: ;)

Zitten leuke bussies tussen... maar mis er toch wel een...


Mvg,

Romar
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Als jij die voor me regelt krijgt die bus een ere-plaats 8).
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
owjeej...
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
IK kon hier vervangend vervoer voor mijn inwoners krijgen? :D
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Niet krijgen maar huren:

Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
doet u eens een voorstel :D
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: Romar op donderdag 18 november 2010, 23:29:06
owjeej...

In Haarlem staat er eentje.  :D

gr. Chalie
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Aliebengalie
gast

Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Gerard.
Ik bewonder je gevoel voor creativiteit,wat een mooie modellen laat je ons weer zien.
Wat jij weer kan laten zien wat je van een oude schoenendoos kan toveren.
Ook ik heb mogen genieten van de "oude" bussen en treintjes vroeger in de tijd van napolion geloof ik. In een van je eerste bus plaatjes met rechts die scania bus heb ik nog die linker meegemaakt. Als je daar in zat moest je oorkleppen opzetten wat een rammelkasten waren dat.
Heb nog enkele jaren als buschauffeur mijn rondjes gereden,gelukkig maar een jaar of 2 bussen zonder stuurbekrachtiging meegemaakt.
Helaas kon mijn vrouw niet meer tegen het onregelmatig leven.
En blij dat ik het nu niet meer ben in deze tijd is het toch een stukje moeilijker , vooral met de jeugd , erg jammer.
Maar geniet elke keer weer van je leuke inbreng Gerard.


Mvg: Alex
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Yes eindelijk hier een topic over te zien en wat een geweldige oude bussen! :D
Even een vraagje is de gele bus ook nog dienstvaardig geweest in de jaren 90?

Groetjes,

Antal
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Als je deze bus bedoelt:



die reden in de jaren '90 nog volop :D.
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Mooi kan die ook op het lijstje van dingen die ooit eens op mijn baan moeten komen. :P
En had Midnet ook niet deze bussen want zijn smoeltje komt o zo bekend voor namelijk. (die vroegah bij opa en oma voor het raam zat als er markt was en de bussen langs het huis kwamen:D)

Groetjes,

Antal
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
De bus die ik hier heb is van CN, die samen met VAD (en ik dacht nog een maatschappij???) opgegaan zijn in Midnet. Dus Midnet heeft zulke bussen gehad, maar of ze ook in de buurt van Lunteren gereden hebben...
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Ik zou bijna denken van wel maar zeker weten doe ik het ook even niet. :)
Het is in ieder geval een leuke bus ohw en voor we te ver off topic zinken het volk wil updates. :D

Groetjes,

Antal
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Zeer zeker mooi. Maar ik zat dan ook voor (geen eens) een duppie op de eerste rang  :lol:

Wat ik me wel afvraag: heb je bewaking tegen rondsluipende, fanatieke OBF's?
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: Gerard op vrijdag 19 november 2010, 19:53:51
De bus die ik hier heb is van CN, die samen met VAD (en ik dacht nog een maatschappij???) opgegaan zijn in Midnet. Dus Midnet heeft zulke bussen gehad, maar of ze ook in de buurt van Lunteren gereden hebben...

Ja hoor ook deze wagens hebben op de Veluwe rondgereden. Dus ook in Lunteren.
Heb er zelf de nodige kilometers mee gereden in en rondom Almere/ Hilversum/A'dam.

@Gerard, die nog een maatschappij was West Nederland. Daaraan had Midnet de sneltram utrecht te danken.

Gr.  Charlie (OBF)
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: Charlie op vrijdag 19 november 2010, 00:14:51
Citaat van: Romar op donderdag 18 november 2010, 23:29:06
owjeej...
In Haarlem staat er eentje.  :D

Ja... maar ik ben bang dat die net een tikkie te groot is voor Gerard. :P
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Hoi gerard,

Mijn opa was buschauffeur bij eerst de N.S op een kromhout /schelde bus oplegger, en
later op een crossley bij de N.B.M.Ik heb nog een foto van hem met zijn bus op het
oude stationsplein van Hilversum uit 1962,hij reed vaak de dienst Utrecht<>Amsterdam.
Ik zal kijken of ik de foto kan uploaden,met behulp van mijn broer(digibeet).
Zelf heb ik wat met Zwitserse postbussen,zal wel in de genen zitten.
sucses met de verdere bouw.

Groet Johan

Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Hallo Charlie,

Begrijp dat je ook in het vak zit/zat, wat was je standplaats....??
Zelf ben ik bij CN begonnen in 1986 in Hilversum.
Sinds 2003 ben ik werkzaam in Almere.

Gr. Kees


CiteerJa hoor ook deze wagens hebben op de Veluwe rondgereden. Dus ook in Lunteren.
Heb er zelf de nodige kilometers mee gereden in en rondom Almere/ Hilversum/A'dam.

@Gerard, die nog een maatschappij was West Nederland. Daaraan had Midnet de sneltram utrecht te danken.

Gr.  Charlie (OBF)


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
[oftopic]
Kees ik heb tot 2000 in Almere Haven(streek) gezeten. Ben je dus vast wel tegen gekomen in het chauffeursverblijf te Hilversum (lijnen 136-137-156 etc.). Zit nu in Brabant bij Arriva
[/oftopic]

Gr.  Charlie
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Zal je zeker tegen gekomen zijn, waren mooie lijnen, worden vanaf juni helemaal om zeep geholpen........ :evil:
Dat heet aanbesteding.......... :thumbdown:
De wereld is klein, hoe bevalt het bij Arriva.....??

Gr. Kees
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Gerard, dit is een aangename duik in mijn jeugd weer. Zelfs de herinnering aan de bagagenetjes waar ik mijn schooltas in plofte bij CN (na Maarse en Kroon) komen ineens weer helder voor de geest.
Ik kom wel eens wat huren.  :thumbup:
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Leuk idee, en wat heb jij een schitterende verzameling modelbussen! 8o 8o
Re:Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: Kermit65 op zondag 06 februari 2011, 22:28:11
Gerard, dit is een aangename duik in mijn jeugd weer. Zelfs de herinnering aan de bagagenetjes waar ik mijn schooltas in plofte bij CN (na Maarse en Kroon) komen ineens weer helder voor de geest.
Ik kom wel eens wat huren.  :thumbup:
Dat kan en voor jou regel ik een speciale bus tegen een speciale forumprijs O:-D.

Citaat van: chopper op dinsdag 08 februari 2011, 22:33:52
Leuk idee, en wat heb jij een schitterende verzameling modelbussen! 8o 8o
Dank je, en er komt er nog eentje bij: klik.
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Vandaag, 7 juli 2012, kon het NBM een "nieuwe" bus aan het bestand toevoegen, de ZO 1867 zoals die als stadsbus in Eindhoven gereden heeft. Het model is uitgebracht door HB-Models en ik heb er "slechts" 1,5 jaar op gewacht.
Lijn 8 naar Acht was jarenlang (en eigenlijk nog steeds) een begrip in Eindhoven en toen dat veranderd werd in lijn 7 werd daar behoorlijk tegen geprotesteerd. Het waren overigens ludieke protesten als "Geen 7 in Acht", en "Alleen 8 voor Acht" en dergelijke.
Bij de daaropvolgende wijziging van het dienstregeling in Eindhoven nam lijn 8 weer de plaats in van lijn 7...




Persoonlijk had ik het leuker gevonden als HB-Models een bus had uitgebracht van lijn 3 met als bestemming Woenselse Heide (de wijk waar ik woon), maar ook deze bus vind ik geweldig.
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Wat een prachtige bus :thumbup:
Ik heb 'm in het echt gezien, en hij is geweldig gedetailleerd, zeer mooie aankoop :thumbup:

Gr, Myron
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
erg leuk dit. Dat zijn nog eens bussen. En die HB models heb ik ook in Houten ontdekt. Zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29492.msg520044#msg520044
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: myron777 op zaterdag 07 juli 2012, 22:07:37
Wat een prachtige bus :thumbup:
Ik heb 'm in het echt gezien, en hij is geweldig gedetailleerd, zeer mooie aankoop :thumbup:
Dank je voor je reactie. Die bus is echt geweldig om te zien. HB-Models is niet goedkoop (vooral door hun werkwijze), maar hun modellen zijn ware kunststukjes om te zien en te hebben voor de verzamelaar.

Citaat van: aleva000 op zaterdag 07 juli 2012, 22:19:05
erg leuk dit. Dat zijn nog eens bussen. En die HB models heb ik ook in Houten ontdekt. Zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29492.msg520044#msg520044
Ik heb ze ontdekt door RM of RH. Na een paar telefonische bestellingen krijg ik jaarlijks hun catalogus opgestuurd.
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Misschien is het wel leuk om hier een foto van de echte bus te plaatsen:


<de 1867 op het busstation van Eindhoven>
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Leuk idee, met een zeer mooie uitwerking Gerard!

Maar ehm.. www.nbm.nl is de site van de Nederlandse Beleggings Maatschappij :D :P
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Mooie bus Gerard en van wanneer reed deze bus in Eindhoven. Deze bussen vind ik Mooier dan de hedendaagse nieuwe bussen. Veel plezier ermee! :D
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Daar ben ik ook benieuwd naar wanneer deze bus gereden heeft zo met nummer 1867.

Gr.  Charlie
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Citaat van: MarklinKoen op zondag 08 juli 2012, 13:44:19
Leuk idee, met een zeer mooie uitwerking Gerard!
Dank je wel.
CiteerMaar ehm.. www.nbm.nl is de site van de Nederlandse Beleggings Maatschappij :D :P
Misschien is het verstandig om eerst even te beleggen voor je een bus huurt bij het NBM :lol:.

Citaat van: kippenlijntje op zondag 08 juli 2012, 15:46:17
Mooie bus Gerard en van wanneer reed deze bus in Eindhoven. Deze bussen vind ik Mooier dan de hedendaagse nieuwe bussen. Veel plezier ermee! :D
Citaat van: Charlie op zondag 08 juli 2012, 18:10:29
Daar ben ik ook benieuwd naar wanneer deze bus gereden heeft zo met nummer 1867.
Exact weet ik het niet :oops:, maar ik dacht vanaf halverwege de jaren '80 tot halverwege de jaren '90. Ze waren de opvolgers van de MB 200 in stadsbusuitvoering (dus met 3 bedrijfsdeuren):


en werden opgevolgd door de SB2000 (die voor zover ik weet alleen bij de ZO heeft gereden in de stadsbusdiensten in Eindhoven, Helmond en Roermond):
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
Ok gerard, ik zat even te denken hoe het  kan, dat in Eindhoven een bus met het zelfde grootwagennummer rijd als in Almere bij de VAD. Maar zelf even gezocht in m'n archief, maar wij hadden de 1869 t/m de 1871. Zelfde volvo's.



Gr.  Charlie
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
De bussen in Eindhoven waren (hoe kan het ook anders :lol:) DAF. Bij mijn weten waren de achterzijdes van DAF en Volvo anders, voor de rest was er voor de oppervlakkige kijker bijna geen verschil te zien.
Re: Nationaal Bus Museum - NBM
prachtig he die bussen van het echte openbaar vervoer. midden jaren 80.
de almeerse bussen hadden we ook in zwolle, werden vgs mij zelfs nog wel uitgewisseld.
leuke plaatjes!
groet willem