Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

PC besturing

Gestart door TGVke dinsdag 09 november 2010, 17:01:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
PC besturing
TGVke
gast

PC besturing
Hoi leden, trein fans, pc-freaks.  :lol:

Ik zit met een vraagje,

Wat heb ik allemaal nodig om me "toekomstige" trein baan te sturen via pc?
Wissels en opstel sporen zou ik wel graag blijven sturen met de hand "op afstand" maar niet via pc.

De bedoeling van de pc besturing is enkel bedoeld voor de loc, zo dat ik kan zien waar me loc's zitten/rijden

Is dit mogelijk en wat heb ik allemaal nodig hier voor?

In mijn bezet,
PC met XP
PC met win98
Laptop met vista

m* 29151 Mobile Station.
M* 6020 "dacht ik, sluit ik me draaischijf op

Alvast bedankt

m,v,g
Dieter
Re:PC besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:PC besturing
Is niet mogelijk...

Als je je wissels met de hand om zet.. kan de computer nooit weten waar de trein heen rijd.
Je kan hooguit bezetmelding krijgen dat een spoor bezet is, maar welke trein er op staat zal je nooit kunnen tonen.


Als je echt op je computerscherm zou willen zien waar welke trein zich bevind, dan zal je toch volledig over moeten gaan. (bezetmelding + wisseldecoders + interface/centrale)
Re:PC besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:PC besturing
Het is niet helemaal waar, dat je niet weet waar de trein blijft. Als je bij elke wissel een terugmelder plaatst over de stand, dan kan de computer wel uitvogelen, waar de trein heen gaat.

Echter de meeste computerprogramma's werken juist de andere kant om.

Ik heb het niet zo uitgetest, maar ik denk, dat RocRail dit wel aan zou kunnen. Er zijn mensen, die een normaal paneel op de computer hebben aangesloten, zodat je niet op het scherm behoeft te kijken voor de wissel omzetting. Als je het op deze manier doet, weet de computer ook welke wissel omgezet wordt en is de terugmelding niet per se nodig.

Je hebt naast de spullen ook iets nodig, wat communiceerd tussen de computer en de terugmelders, b.v. IntelliBox, CS1/2, ECoS, LocoBuffer, etc.

Groet,
Bert
Re:PC besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:PC besturing
Koploper zou dmv heel veel logische acties en speciale acties inderdaad kunnen tonen wie wat waar,.maar daar gaat heeeel veel programmeerwerk in zitten.


Zo'n paneel zou je dan (naast de wissels) ook op s88 bezetmelddecoders aan moeten sluiten.
Maar heb je dan niet zoveel s88 bezetmelddecoders nodig dat je dat geld beter kan investeren in wisseldecoders?


Re:PC besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:PC besturing
Voor de wissels hen je dan zo-wie-zo wisseldecoders nodig, omdat de computer uiteindelijk de wissels aanstuurt. Je kan dan wel gecombineerd rijden, dus 1 of 2 loks zelf besturen, inclusief de wissels en de rest vol-automatisch laten rijden.

Het hoeft niet per se met S88 te gebeuren, maar kan eenvoudiger met LocoIO via de LocoNet-bus.

Groet,
Bert
Re:PC besturing
TGVke
gast

Re:PC besturing
hartelijk dank voor jullie info!

Maar dat geeft mij ook meteen een nieuwe vraag.

Ik HAAT namelijk dat de trein komen en telkens altijd terug de zelfde volgorde.
Trein A,B,C,D en dan terug A,B,C,D en dan terug A,B,C,D.

Als ik me wissels moet schakelen via PC, daar kan ik mee leven.
Maar kan ik dan bvb, me opstel sporen "schaduw station" kan sturen zoals ik het wil.
Zo dat ik bvb, 100 keer trein A in me station laat komen, voor trein B er nog eens komt.

Want in het echt komen niet alle trein terug in de zelfde volgorde.

m,v,g
Dieter 
Re:PC besturing
Lid sinds: 2008

offline
Re:PC besturing
Citaat van: TGVke op dinsdag 09 november 2010, 22:22:30
Maar kan ik dan bvb, me opstel sporen "schaduw station" kan sturen zoals ik het wil.
Zo dat ik bvb, 100 keer trein A in me station laat komen, voor trein B er nog eens komt.

Want in het echt komen niet alle trein terug in de zelfde volgorde.

Dieter,

Ik rijdt volautomatisch op deze manier. Juist door een hoge graad van automatisering kun je regelen dat de ene trein vaker langs komt dan de andere. Of bijvoorbeeld in mijn geval alleen bepaalde treinen naar een zijlijn mogen, er een pendeltrein rijdt, vrachttreinen altijd het omloopspoor nemen, enz.

Juist door het aan de PC over te laten vind ik het veel verrassender worden. Niet alleen voor toeschouwers, maar ook voor mijzelf
Re:PC besturing
Lid sinds: 2009

offline
Re:PC besturing
ik ben ook een nieuweling paar weken bezig met en ecos en koploper, heb het meeste nu redelijk ingeprogrammeerd, leuk is dat die treinen echt iedere keer andere kanten opgaan en af en toe denk je ' hier komen ze niet meer uit, nu knallen ze opelkaar'  maar toch iedere keer weer de knopen ontrafelen... dus echt geen abctje hoor...
Rob
Re:PC besturing
TGVke
gast

Re:PC besturing
Hartelijk bedankt!

Het word dus PC besturing!!!  8)
Nu opzoek naar wat ik allemaal nodig heb.  :lol:
Re:PC besturing
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:PC besturing
in koploper gewoon de voorrangsvolgorde van rijden instellen.Simpel.Zo bepaal jij als de loc laatste in rangorde staat dat hij weinig langskomt.
Re:PC besturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:PC besturing
Citaat van: TGVke op woensdag 10 november 2010, 07:46:33
Hartelijk bedankt!

Het word dus PC besturing!!!  8)
Nu opzoek naar wat ik allemaal nodig heb.  :lol:

wisselaandrijvingen, decoders ervoor namelijk de k83 of die je onder c-rails kunt klikken, bezetmelders s88 en een interface:)
Re:PC besturing
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:PC besturing
Als het kan gebruik dan compatibele decoders van een ander merk dan M.Deze zijn goedkoper en je kan op de wisseldecoders een externe voeding aanschakelen.Ook de S88 kosten amper een derde van de prijs.