Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sluitverlichting voor Märklin 1100

Gestart door KNed maandag 29 december 2008, 13:59:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitverlichting voor Märklin 1100
Acido: Sja, en Märklin loopt dan net zo goed de kantjes eraf als Roco (in jouw bewoordingen) want in mijn Märklin 1144 zitten ook gaatjes én ook een lichtgeleider voor de sluitseinen maar geen ledjes/lampjes...

Brigitte: Roco levert de 3rail locs inderdaad met een versimpelde decoder...

Koen
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: KNed op maandag 29 december 2008, 13:59:19
Acido: Sja, en Märklin loopt dan net zo goed de kantjes eraf als Roco (in jouw bewoordingen) want in mijn Märklin 1144 zitten ook gaatjes én ook een lichtgeleider voor de sluitseinen maar geen ledjes/lampjes...

*schroef schroef schroef*

Die is goed :shock: Je hebt inderdaad gelijk! :lol: Dat was me echt nog nooit opgevallen, ondanks dat ik vijf van die dingen heb :-P Ook de eerste generatie Märklin 1100-en (1139, 1135 etc) blijkt ze te hebben...
Nou, dan neem ik wat dat betreft mijn woorden terug (al verandert dat weinig aan de reputatie van Roco op het gebied van verlichting, ook al wordt het tegenwoordig beter ;-)).

Aardig is wel dat het DigiRails setje waarschijnlijk dus ook is toe te passen op de Märklin 1100-en :-)

Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: Acido op maandag 29 december 2008, 14:19:27Aardig is wel dat het DigiRails setje waarschijnlijk dus ook is toe te passen op de Märklin 1100-en :-)

Dat wordt dan dus nog een setje DR15 kopen  :D

Al moet ik wel ff duidelijke uitleg hebben hoe e.e.a. aangesloten moet worden  :roll:
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Leuk he?  :D

Ik wil er ook nog steeds een keer sluitverlichting in hebben. Wel handig dat Chris dit uitgezocht heeft bij de Roco, Kunnen wij het mooi afkijken  :D

Koen
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Zou DigiRails het zelf ook al ontdekt hebben?

@ Brigitte: Het lijkt me dat je ze eenvoudigweg parallel zet aan de frontseinlamp aan de andere zijde van de loc. Ik zou de draadjes van het DR dingetje niet aan de decoder solderen maar aan de soldeerpuntjes bij de frontseinlamp. Worst case scenario is dat de rode LED niet brandt. In dat geval moet je de draadjes andersom aansolderen. Aan de bestaande bedrading van de frontseinen hoeft niets te veranderen.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Moet daar geen weerstand tussen? Of ging je daar al vanuit?

Koen
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Ik weet niet voor hoeveel volt het DR setje geschikt is? Wellicht zit daar al een voorschakelweerstand bij of ingebouwd.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Zit er al op, dus je kan em zo aan de prik hangen !

Ja, digirails is op de hoogte  :D
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Thanx Martijn, gaan we zo doen. Was ook niet mijn bedoeling om hem aan de decoder te hangen. Gewoon parallel met de frontseinen is prima.
Geef ook toe dat ik met m'n Marklin spulletjes meestal niet zo experimenteel ben  :oops:

Moet trouwens wel eerst een setje kopen van de week.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Ik heb nog rode 12V LEDs.... Toch eens kijken, misschien kan ik er zelf iets mee prutsen :mrgreen:
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Nieuw topic gemaakt om de sluitverlichting van de Marklin 1100 te bespreken!
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Ik heb ook nog wat rode (kruidvat) ledjes liggen. Eens kijken of ik daar wat mee kan, al zal ik er dan wel een weerstand tussen moeten proppen denk ik...

Koen
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: Acido op maandag 29 december 2008, 16:13:06
Worst case scenario is dat de rode LED niet brandt. In dat geval moet je de draadjes andersom aansolderen.

Juist.
Toen ik de ledjes er in gesoldeerd had en even proefdraaide op mijn analoge testspoortje op de werkbank werkte het perfect.
Toen de loc op de digitale baan gezet werd bleef het donker....het heeft even geduurd voordat ik het doorhad :oops: Ik was even vergeten dat er gewoon wisselstroom uit een oude marklin-trafo komt.
Voor analoogrijders maakt het dus niet uit hoe de polariteit van de ledjes is, digitaal rijders moeten de draadjes soms andersom solderen.

groeten, Martin
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Mijn NS 1144 heeft sinds vanavond sluitseinen die mee wisselen met de frontseinen  8)

Ik vond het geen dummy klusje zoals bij de Roco  :? Mijn echtgenoot heeft al het soldeerwerk gedaan.

Ik heb een Digirails DR15 setje gebruikt!

Ik heb het tussenschotje met zwart kartonnetje wat de frontseinen afdekt er even voorzichtig tussen uit gehaald, zit niet gelijmd, maar valt wel met nokjes aan beide zijde in een gaatje. Pas op breek gevaar! Als die weg zijn kun je een stuk makkelijker bij de sluitsein lichtgeleider.

De lichtgeleider zit erg strak in de lok, waardoor het ledplaatje er niet onder past zonder de geleider te breken. Ik heb het ledplaatje, met de led op de lichtgeleider, vast geplakt met zwarte isolatietape. Tevens over de hele lengte van de cabine compleet afgedekt met zwarte isolatietape.

Er is erg weinig ruimte dat je moet oppassen dat de tape niet tegen het raam zit, waardoor je het ziet zitten. Ik heb de tape daarom met een puntige pincet net onder de rand van het raam helemaal aangeduwd, zodat je het niet ziet, maar dat de led wel geheel geisoleerd is anders schijnt er rood licht in de cabine.

De draadjes van de DR15 set zijn voor deze ombouw te kort dus daar hebben we netjes stukjes draad aangesoldeerd en afgedekt met krimpkous. Uiteraard hadden wij het ook de 'worse case' dus geen licht, opnieuw gedaan en perfect werkende sluitseinen.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Dat vraagt natuurlijk om een foto van het resultaat !

Robbert.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Robbert zie hier onder  :D

Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Zozo, dat ziet er goed uit, ik wil ook zo'n setje  :D
Bedankt voor het plaatsen van de foto !

Robbert
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: Brigitte op zondag 04 januari 2009, 10:21:34
Robbert zie hier onder  :D

Die is keurig gelukt Brigitte! Geen enkele lekkage te zien!

Gr. Remco.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Ziet er goed uit! 't Is dat ik niet zou weten wat ik met sluitverlichting moet (waar mogelijk sloop ik het er meestal uit, aangezien die rommel nooit schakelbaar is) anders ging ik er ook mee bezig!
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: Robbert op zondag 04 januari 2009, 10:32:27
Zozo, dat ziet er goed uit, ik wil ook zo'n setje  :D

Ik heb hetzelfde resultaat weten te bereiken met twee rode 12V LEDs, wat stukjes draad en zwart isolatietape :-)

De lichtopbrengst lijkt wat minder te zijn dan bij Brigitte maar verder werkt het perfect :-)

De tip om de schotjes even te verwijderen is een goede. Als je ze voorzichtig buigt kun je ze er zonder schade uit halen. Terugplaatsen: Eerst één zijde erin, dan een beetje buigen en de andere kant erin.





Martijn :-)
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: timtrein op zondag 04 januari 2009, 11:55:51
Ziet er goed uit! 't Is dat ik niet zou weten wat ik met sluitverlichting moet (waar mogelijk sloop ik het er meestal uit, aangezien die rommel nooit schakelbaar is) anders ging ik er ook mee bezig!

Ik heb de sluitverlichting wel schakelbaar gemaakt. Ik had nog een vrije functie uitgang op de decoder. (F2) Daar heb ik een relaistje op aangesloten die de sluitlichten uitschakeld. F2= sluitlichten uit. F1 had ik al voor cabine verlichting in gebruik.
Voor de rest heeft het weinig nut om sluitlichten op een 1100 te hebben. Volgens mij zijn ze nooit als duw-loc gebruikt. Is dus alleen van toepassing als hij eens een keertje solo rijd. Dit komt natuurlijk haast nooit voor. Maar ik vond het gewoon leuk om het eens in te bouwen, gewoon omdat het kan :)
En het resultaat is wel leuk.

groeten, Martin
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Citaat van: martin op zondag 04 januari 2009, 14:48:46
Voor de rest heeft het weinig nut om sluitlichten op een 1100 te hebben. Volgens mij zijn ze nooit als duw-loc gebruikt. Is dus alleen van toepassing als hij eens een keertje solo rijd. Dit komt natuurlijk haast nooit voor. Maar ik vond het gewoon leuk om het eens in te bouwen, gewoon omdat het kan :)
En het resultaat is wel leuk.

Klopt & helemaal mee eens :-)

Ik heb er vijf maar heb er voor de gein ééntje van sluitseintjes voorzien ;-)

Martijn
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Mijn BR 290 heeft ook sluitverlichting... een rangeerloc  :shock:
Maar die dingen zijn ingebouwd aan de kap, dus hoe je dat moet veranderen...

Ik moet nog eens een 1600 zien te scoren, die is ook wel leuk om van schakelbare sluitverlichting te voorzien.
Re: Sluitverlichting voor Märklin 1100
Dan moet je eerst gaatjes boren want een 1600 heeft geen sluitseinen...

Koen