Een kleine necro post: het klinkt alsof je naast een blokbeveiliging ook gelijk een automatische rijweg wil instellen. Met een OR-poort kan dit vrij eenvoudig gerealiseerd worden. Zat gisteravond nog in dit boekje te lezen erover:
https://www.modelspoor-verkoop-aankoop.nl/homepage/literatuur-catalogi-overig/literatuur/deel-15/ waarin dit uitgelegd werd aan de hand van een soort blokschema waarin je zelf kon kiezen voor "bezetspoormeldingsmodule", die dan als input gold voor een paar NOR poorten, die dan afwisselend een wissel rechtdoor, of afgebogen instelden. En uiteindelijk als alle spoor secties bezet waren, werd het algehele blok ervoor op non-actief gezet.
Het lijkt mij namelijk dat als er een trein op sectie C1 staat, blok I niet stroomloos gezet hoeft te worden, omdat spoorsectie C2 (doorgaand verkeer) nog vrij is. Je kan middels stop-sectie detectie van C2 het zo inregelen dat C2 stroomloos wordt, C1 bekrachtigd wordt en het uitrij wissel eventueel van stand wisselt (of je vertrouwt op de veer, als het maar alleen voor uitrijden gebruikt wordt).
Verder lijkt mij het prima mogelijk zoals jij beschreven hebt. Het is iets minder automatisch.
Hopelijk heb je wat aan deze paginas. Ik kan het boekje je van harte aanraden

De potlood aantekeningen zijn van m'n toenmalige 10 jarige ik, toen ik beginnende voetstappen aan het zetten was in de wereld van (digitale) techniek.
De NOR-schakeling (IC 7425) heeft 4 inputs, voor 4 sporen. Als alle sporen bezet zijn (alle ingangen zijn 0), komt er een 1 op de uitgang, waardoor het relais schakelt, en het inrijsein op rood zet resp rijstroom uitschakelt. Hoe je dit tegenwoordig wilt realiseren maakt niet zoveel uit, het basis idee is beetje hetzelfde. De bezetmeldingen die in dit boekje gebruikt worden geven een 0 als er een trein is gedetecteerd, en een 1 als het spoor vrij is. De 7404 IC's zijn zogenaamde inverters (je kan ook een 7400 NAND chip gebruiken hiervoor, dan moet je beide ingangen verbinden aan hetzelfde draadje), die het inkomende signaal inverteren voor de verdere logica van de wisselschakelaars (transistor BC547 voor het bekrachtigen/inschakelen van de vermogenstransistor BD135, die dan uiteindelijke de schakelpuls afgeeft).
Goed, het is een heel oud boekje, de gebruikte elektronica kan vast op een andere manier ingevuld tegenwoordig (bijv een MOSFET, scheelt je een voorschakel transistor, aangezien MOSFETS aardig wat vermogen kunnen behappen, en bij een kleine stroom al kunnen schakelen). Je zal nog iets moeten bedenken voor het afschakelen van de puls. Is ook een beetje of je met een hele sectie werkt voor massa detectie, misschien nog wat flip-flop / set-reset / geheugen schakelingen erbij om status te onthouden mocht je alleen een schakel rail hebben. De sky is the limit op ... ik wilde analoge techniek schrijven, maar kan beter zeggen "off-line". Het is allemaal digitaal, met analoge spanningen, maar niet met een computer geregeld. Uiteindelijk kan je ook met een Arduino aan de gang, die over de nodige ingangen beschikt voor je bezet-meldingen detectie, en de nodige uitgangen heeft om een paar transistors of mosfets aan te sturen met een puls voor het schakelen van je wissels.
Excuses voor mijn enthousiasme, ik bemerk dat ik helemaal los ga in m'n hoofd over de mogelijkheden. Waar ik als kind alleen maar van kon dromen, en nu de technieken ter hand zijn om die dromen te verwezenlijken (behoudens tijd).