Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Electronische omkeerinrichting testen

Gestart door theissie zondag 15 januari 2023, 13:58:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electronische omkeerinrichting testen
Ik heb enkele dagen geleden een electronische omkeerinrichting voor een marklin loc op de kop getikt. Ik zou graag willen weten hoe ik deze kan testen op correcte werking en hoe deze aangesloten moet worden.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Aangezien je er niet bij verteld welke omschakelaar het is geef ik je een algemeen verhaal met de originele Märklin kleuren.
Rood en bruin is de ingang, rood = sleper en bruin = massa.
Voor de motor zijn er drie draden. Zwart is de gemeenschappelijke draad aan de motor en blauw en groen gaan naar de veldspoel. Net als bij een mechanische omschakelaar.

Om te testen heb je een multimeter nodig maar misschien lukt het ook met een lampje. Verbind de rode en bruine draad met de trafo. Zet de meter (of lampje) tussen blauw en zwart. Bij vooruit rijden moet er nu spanning op staan en als je de rijrichting omschakelt dus niet. Dan moet er spanning staan tussen de groene en zwarte draad, dus even de meter omzetten naar de groene draad.

Meer is het niet.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Grijze draad is voor verlichting voor en is de "+".
Geel idem, maar voor achter.
Oranje is de retour van de verlichting en de "-".
Je lampen MOETEN potentiaal-vrij zijn.
Dus geen bruin/massa gebruiken.

Mvg
Marcel
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Er zijn inderdaad vele types (geweest), en er staat er maar eentje van in de 3railwiki.
Die analoge elektronica werd ook wel FRU genoemd.

Als je dit draadje erbij pakt, dan zie je dat Jo (Stoombr38) zo al 3 Märklin versies kent.
Op deze website staan zelfs 4 Märklin varianten (met de draadkleuren eraan).

Ik heb nog 5 van die Märklin FRU's liggen; het zijn zo ongeveer de goedkoopste die ik ooit tegen kwam.
Uitleg erover staat in het Duits bij Ralf Büker, maar Ralf heeft vorig jaar z'n treinspulletjes verkocht en is de hobby aan het afbouwen, dus hoe lang z'n site, en dus de uitleg, nog bestaat is onduidelijk.

Zelf noemde ik eerder de HAG 503 (de lompste van allemaal):


De beroemdste analoge FRU's waren van Uhlenbrock, vanwege hun compact formaat.
Die gebruikte je alleen bij ruimtegebrek, want relatief te duur.
Ik heb ze in het verleden ingebouwd in een Lima BM4/4 en in een Lima Ae 3/6-I.
Het nadeel van die elektronica (smd technologie) was het gebrek aan documentatie van de bedrading,
het makkelijk loslaten van de gesoldeerde draden aan de print, en de relatief hoge prijs.

Uhlenbrock FRU's (18 x 14 x 7,5 mm) zijn sinds 1988 op de markt, en b.v. de Uhlenbrock 55500 en 55700 (voor ombouw van DC naar AC) kostte vroeger zo'n 30 gulden en nu in euro vaak meer dan 30 euro.
B.v.: bij Huider 55700, 55500 bij Joes, en bij Uhlenbrock 55500 en Uhlenbrock 55700.

Maar welke Uhlenbrock heb je nodig voor analoge DC->AC ombouw?
Alleen de 55520 en de 55500, want de 55700 is alleen een antibokkensprong oplossing (van AC->AC zonder bokkensprong).

Uhlenbrock documentatie bestaat online wel (ook over de draadkleur):
In het Engels: 55500, 55520, 55700

In het Duits: 55500, 55520, 55700
   
Voor een bedrag van 25+ euro koop je misschien liever een loc-decoder die je op analoog instelt.

Afijn: je hebt al een FRU-bouwsteen, en we zijn benieuwd welke dat is.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
En daarbij zijn alle draadjes rood. Dat is leuk voor de puzzelaars.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Die HAG 503 was een geval apart. Ik heb er hier nog eentje liggen, bedoeld voor een Kleinbahn ABFe fantasy model.
Het is de allergrootste FRU die ik ken van ruim 2x3x1 cm, en de meeste ruimte wordt ingenomen door het relais met de rechtopstaande dioden.

Er zaten oorspronkelijk helemaal geen draadjes aan, maar er zat wel een goede handleiding bij.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Hartverwarmend zoals we weer over elkaar heen buitelen om de topicstarter van info te voorzien.
Maar wat vindt Theissie er zelf eigenlijk van want die horen we niet meer sinds zijn eerste vraag :?.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Je reactie is begrijpelijk. Het ís ontroerend.
Theissie is (ook misschien iets te) bescheiden geweest.
Ik heb Theissie (per PB) gevraagd om een foto van de bouwsteen. Dus die komt er wel binnenkort, denk ik.

Theissie legt niets uit in dit draadje, niet wetend hoeveel verschillende systemen er (hebben) bestaan.
Dat had ons bij z'n 2 vragen kunnen helpen (hoe test ik het, hoe sluit ik het aan).

Hij heeft een loc Märklin 3000, analoog, wisselstroom.

Op de plek van de oorspronkelijke rijrichtingschakelaar,
wil hij een elektronische bouwsteen (een FRU) plaatsen.

Hij heeft die al gekocht, maar hij vertelt er niet bij welke dat is, en van welke firma.
Misschien weet hij dat niet.

En dus weten we zelfs niet of dat blokje het relais volledig vervangt of alleen maar ondersteunt.
Statistisch gezien moet het wel haast volledig vervangen (want daarvoor zijn de meeste types gemaakt).

Onze wiki geeft 1 model elektronische rijrichting schakelaar weer, maar volgens eerder genoemde
Duitse site zijn er minimaal 4 types van Märklin geweest. 
Uhlenbrock 55700, en Uhlenbrock 55700 handleiding (Engelstalig) heb ik toegevoegd:

Omdat je het aangeschafte type makkelijker herkent aan de hand van plaatjes.
De meeste van die plaatjes geven aan hoe je het ding moet aansluiten (door de draadkleuren aan te geven).
En van enkele catalogusnummers is de handleiding nog terug te vinden.

En dat is het antwoord de ene vraag die hij stelt: Hoe sluit ik het apparaat aan.
Dat antwoord hangt domweg af van welk type hij heeft.

Zijn 2e vraag is: hoe test ik of het apparaat werkt?
En daarvoor heb je het antwoord op de eerste vraag nodig: welke draden (draadkleuren) zitten eraan, en waar.

En zoals je ziet op het zijsprongetje met de HAG 503, als alle draadkleuren rood zijn, dan wordt het pas echt lastig.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Allemaal ongetwijfeld goed bedoelde doch irrelevante info zolang onbekend is om wat voor rijrichtingschakelaar het gaat.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk bij deze schakelaar.
de rode draad gaat aan de sleper
de rode draad gaat aan de railmassa
en de 2 rode gaan aan de motor

kind kan de was doen :D
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Goh, zo simpel. Echt? Daar was ik nou nooit opgekomen.
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Citaat van: Hanzi op donderdag 26 januari 2023, 14:21:04Allemaal ongetwijfeld goed bedoelde doch irrelevante info zolang onbekend is om wat voor rijrichtingschakelaar het gaat.
Citaat van: Hanzi op donderdag 26 januari 2023, 14:21:04Allemaal ongetwijfeld goed bedoelde doch irrelevante info zolang onbekend is om wat voor rijrichtingschakelaar het gaat.
Een fatsoenlijke vraag stellen is blijkbaar nogal moeilijk.
De meeste vragen hier zijn in de trand van: Ik heb een groene lok. Weet iemand het catalogusnummer?
Vind je het dan gek dat je geen fatsoenlijk antwoord krijgt?

Nog treuriger is dan dat een topicstarter het niet meer nodig vindt om te reageren.

Bart
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Misschien schrikt deze (goed bedoelde) lawine aan info hem af?
Leopold
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Dat zal het zijn, ja. Je poot een ui, wordt het een tranenbom ...  :o)
Re: Electronische omkeerinrichting testen
Mannen en vrouwen,

Ik ben onder de indruk van de reacties en heb een paar pb ontvangen en ben nu ff rustig aan het nadenken wat wijsheid is. Kom er nl ook achter dat het, voor mij, lastig is om overal op te reageren. Ben meer een denker dan doener. Ik ga met een aantal suggesties aan de slag en zal tzt melden wat ik heb gedaan. Nogmaals bedankt voor de reacties