Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set

Gestart door Arnold donderdag 19 januari 2023, 13:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
De pullman Edelweis set, heel mooi, maar ook al gelezen dat de samenstelling niet klopt.
Als Orient express Liefhebber, is het een hele fraaie set om te zien dat creme/blauw, ondanks het niet helemaal klopt.

https://www.maerklin.de/en/products/details/article/42470?cHash=11c9d46b5e6f26db41a836b065402277
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Wat klopte er niet dan?
De samenstelling van de wagons of de kleurstelling?

i.d. een mooie set.
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Te lezen op BNLS van kenner Fred(SNCF231E):
"Zoals gebruikelijk neemt Märklin een aantal vrijheden met historische nauwkeurigheid met betrekking tot de Edelweiss Pullman trein. Allereerst reed de Edelweiss nooit met CIWL-bagagerijtuigen,  maar waren deze van de AL en NS. Bovendien is er in deze trein nog nooit een Cote de Azur Pullman zonder keuken geweest. En de vraag is of deze trein ooit door een EST Mountain 2D1 is getrokken zoals voorgesteld door Märklin. Zie voor de samenstelling de serie over de Edelweiss in Spoorweg Journaal.

Maar misschien zijn de wagons erg goed en kunnen ze in andere treinen worden gebruikt."

https://historiek.net/met-de-rheingold-of-edelweiss-van-de-noordzee-naar-de-alpen/48946/

Maar ik vindt het zeker wel hele mooie rijtuigen.
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
De meeste modelspoorders hebben treinen op de baan rijden die in het echt nooit zo gereden hebben en de meesten trekken zich daar niks van aan.
Het geheel zoals Märklin het voorstelt, zal vast eel mooi staan op de baan.
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Het is zeer zeker een hele fraai set,  maar dat zijn alle oriënt express treinen wel. Dat cremé/ blauw is een mooie combi.

Het is ook bijna niet mogelijk volgens mijn om alles naar waarheid op de baan te zetten.

Ik hoorde wel dat er er veel belangstelling is voor deze Pullman rijtuigen set. Gaan het zien. Ik vindt hem mooi.
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Zolang Märklin spulletjes blijft maken die net een beetje afwijken van het origineel, zal het de verstokte Märklin rijder ook nooit lukken alles precies zo te laten rijden als het echt was. Zinloos streefdoel.
Het wordt een beetje een cirkelredenering...
Dat iets om technische redenen soms niet goed lukt om te zetten in model, dat begrijp ik. Maar 'moedwillig' net andere kleuren gebruiken of een verkeerd rijtuig kiezen, is toch net jammer, vind ik. Degene die het opvalt is teleurgesteld terwijl degene die het 'gewoon mooi' vindt, ook net zo blij was geweest met een realistischer model. Want da's ook 'gewoon mooi'. Dus snap ik dit niet zo goed, zeker omdat toch geen goedkoop setje is. Het was vast nog duurder geweest als het beter klopte, maar ja, dan klopte het tenminste bijna.

Groet,

Peter

Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Re: Marklin 42470 "Edelweiß" Parlor Car Set
Op de product-pagina van deze rijtuigen wordt aanbevolen dat ze getrokken kunnen worden door de "serie 13 (241-A) van EST" of de "Flying Scotsman". Maar welke loc van Marklin zou hier nou werkelijk historisch verantwoord voor gezet kunnen worden?