Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

DCC++ EX

Gestart door RocnetHans zondag 07 maart 2021, 10:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
DCC++ EX
Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van  kleine  "do it yourself"  centrales. 
De op de Arduino gebaseerde centrale DCC++   is verbeterd en voorzien van nieuwe opties.

Deze centrale heet nu DCC++ EX.  Het verschil met de bestaande DCC++ centrale  is dat er een WIFI web-throttle
voor ontwikkeld is en dat de centrale uitgebreid  is met een sensorshield.

Mijn DCC++EX centrale bestaat daarmee uit  3 gestapelde onderdelen: 
De Arduino Mega 2560; het  sensorshield van Robotdyn en een motorshield L298P van Deek Robot.
De totale kosten van deze centrale bedragen ongeveer  €16,-  (AliExpress)

Het vermogen van deze centrale is 2A. Naast het aansturen van loc's is het nu ook mogelijk op het sensorshield
input/output  onderdelen aan te koppelen.  De inputs kunnen hierbij sensoren zijn voor b.v. terugmelding.
Dit kunnen o.a. lichtgevoelige sensoren zijn; infrarode melders;  hallsensoren  en lichtsluizen.
Als outputs zijn b.v. leds of relais aan te sluiten.  Op een relais is  dan rechtstreeks een magneet artikel voor wisselomzetting aan te sluiten.
Met deze opstelling is dan een complete centrale voor modelbaan automatisering mogelijk. (alleen DCC)

Voor het aansturen van servo's gebruik ik een extra Arduino UNO. Hiervoor heb ik een sketch geschreven
waarin de snelheid van roteren  en de uitslag (begin/eindstand) is in te geven.
de signaalpin van een adres op het sensorshield dan aansluiten op een Arduino pin.
Bij aansturing van meerdere  servo's moeten deze een eigen voeding krijgen.

Daarmee zijn wel alle ingrediënten aanwezig voor een complete en budgetvriendelijke centrale.
De DCC++EX centrale is in Rocrail in te stellen en de I/O  aansluitingen zijn hierin te adresseren.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Voor de liefhebbers heb ik een aantal video's gemaakt:
https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081

Voor meer info:
https://dcc-ex.com/index.html
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
goede info om even bij te voegen Albert.


Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2015

offline
Re: DCC++ EX
Hé, leuk om dat hier terug te zien.
Via de video's van Albert  :thumbup: ben ik hier ook aan begonnen.
Ik heb inmiddels de DCC++EX werkend en gekoppeld aan Rocrail.
Een wissel schakel decoder er aan gekoppeld en ook de relais gebruikt.
Het sensor shield heb ik aangeschaft, maar moet ik nog toepassen met Hall-sensoren.
In ieder geval leuk om mee te stoeien. Wel veel draadjes..
Ik heb op internet een Arduino sketch gevonden om van een UNO een bezetmelder S88 te maken met 16 aansluitingen.
Daar wordt een koppeling gemaakt naar een ECOS. Maar die koppeling zou dan ook naar de DCC++EX gemaakt moeten kunnen, toch ...?
Ik ben nog op zoek naar, hoe dat te doen en vervolgens te koppelen met Rocrail.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX

Ja, die koppeling bestaat. Maar het wordt wel en knutselwerkje.
en je moet de DCC++S88 bibliotheek gebruiken ipv DCC++EX.

hieronder de link. wel ff de vertaalknop op je browser aanzetten.   :D
Ben wel benieuwd hoe het uitpakt.

http://lormedy.free.fr/DCCpp.html#DCCppS88

ook nog een andere, hoewel de Github link nergens meer naar toe gaat.  :?

https://www.youtube.com/watch?v=s3TvToBIbNU


Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2012

offline
Re: DCC++ EX
ik vind het razend interessant, maar ook een paar vragen;

       
  • kun je boel ook instellen en gebruiken zonder Rocrail ?
  • terugmelding blijkt alleen te werken met sensoren? dus geen stroom- of massadetectie?
  • buiten leds (of servo's) kun je niets rechtstreeks aansturen?
  • kan je een booster aansluiten voor als je meer dan 2A nodig hebt?
mvg,
Michel
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX

Hoi Michel,
1 Dat hangt er van af wat je wil. Je kunt treinen laten rijden via een app of google chrome. Als je een wifi shield op de DCC++EX plaatst ook draadloos. Voor meer info kun je op de website terecht.
2 terugmelding werkt ook met stroomdetectie maar (voor zover ik weet) niet zonder wat elektronica in elkaar te solderen.
3 Via een relais kun je er alles mee aansturen wat je zou willen
4 Ik heb er zelf een ORD-3 booster op aangesloten en dat werkt. Dus het antwoord is 'ja'.


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Ik heb aan mijn DCC++ EX centrale nog wat toegevoegd.

In het bouwdraadje van Christian P (Martougin) kwam een mini steppermotortje in beeld met veelbelovende mogelijkheden. 
Hiermee zijn lineaire verplaatsingen mogelijk voor b.v. wisselomzettingen of scenery bewegingen. (max uitslag  +/- 10 mm)
De aansturing gaat het best met een motordriver.  In eerste instantie werkte dat prima met een L298N mini, maar het nadeel 
hierbij is dat de motor altijd onder spanning blijft staan en deze werd nogal heet.  Met  evt. schadelijke effecten voor de motor voelde dat niet goed.

Vandaar dat ik ben  overgestapt op de A4988 driver. Deze heeft een "enable" pin waarmee de motordriver  is aan te zetten net voor de beweging start
en uit te zetten als de beweging is voltooid. De motor blijft nu koel. Verder voordeel is de mogelijkheid van microstepping voor nauwkeuriger positionering.

Voor de aansturing heb ik een sketch geschreven voor Arduino Nano gebruikmakend van de Speedystepper library. 
Deze library  heeft de mogelijkheid voor acceleratie- en snelheids instelling. Verder is de stepperbeweging  naar keuze relatief of absoluut te programmeren.
De gewenste begin- en eindstand is als variabele in te voeren.  De slag van bv. een wissel is daarmee in te stellen.

De aansturing gebeurt op dezelfde manier als bij een servo. Een pin op het sensorshield wordt  "LOW" of "HIGH" gezet door een wissel  in Rocrail
rechtuit of afbuigend te zetten. De Arduino voert dan de bijbehorende beweging van de motor uit. In Rocrail is de richting evt te inverten.
De beweging is zeer nauwkeurig in te stellen . Met één microstepping pin geactiveerd beslaat het traject van 10 mm ongeveer 2500 stappen.
Het motortje is ook krachtig door de verplaatsing middels een spindel.

Kortom, dit simpele motortje biedt weer volop toepassingsmogelijkheden voor de modelspoorbouw. Onderstaande foto geeft de test opstelling van de centrale weer.
Ik heb er wat tekst bijgeplakt als verduidelijking. Er 2 twee varianten van de mini motor te zien.  Een langwerpig model en een blokvorm.
Kijk ook eens  naar de grootte hiervan  in verhouding tot de servo's.

Tot zover dit. Op naar de volgende innovaties.  :)
Re: DCC++ EX
antonv
gast

Re: DCC++ EX
Citaat van: RocnetHans op dinsdag 30 maart 2021, 18:08:33
De aansturing gaat het best met een motordriver.  In eerste instantie werkte dat prima met een L298N mini, maar het nadeel 
hierbij is dat de motor altijd onder spanning blijft staan en deze werd nogal heet.  Met  evt. schadelijke effecten voor de motor voelde dat niet goed.
Zoals het in de script van Christian staat wel, dat heb ik ook ondervonden, maar ik zet na het bewegen de 4 uitgangen waar de stepper aan hangt op 0, opgelost.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
in de verdere ontwikkeling van de DCC++ EX centrale is er de mogelijkheid voor draadloos contact via wifi.

je hebt hiervoor wel een Arduino ESP 8266 wifi shield nodig of een losse ESP 8266-01.
Het contact met de centrale kan zowel via je thuisnetwerk en router tot stand worden gebracht,
als rechtstreeks met de ESP waarbij de centrale als Access Point en als router werkt.

De Arduino Mega van de DCC++ centrale heeft voor de Tx/Rx (Send/Receive) pinnen 18 en 19 beschikbaar.
Verder dient de EP 8266-01 nog op de 3,3V en GRD te worden aangesloten.

Je kunt de centrale nu bedienen via een app op mobiel of tablet.  Hiervoor kun je bv WiThrottle voor IOS of Enginedriver voor Android gebruiken.
Met de WiThrottle-lite versie (gratis) kun je je locs sturen, met de betaalde versie tevens accessoires en wissels bedienen.

Kortom, op een eenvoudige manier rangeren met je locs zonder verdere programma's of apparaten.







Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
DCC++EX begint volwassen te worden.  :)

de ontwikkeling heeft niet stil gestaan en er zijn fors wat mogelijkheden bijgekomen.
het aansturen van servo's met puntstuk polarisatie was nogal lastig maar is nu simpel mogelijk.

via de I2C bus op het motorshield kan o.a. een PCA9685 PWM board aangesloten worden met 16 servo uitgangen.
(meerdere boards zijn parallel hiernaast aan te sluiten)
relais voor puntstuk polarisatie kunnen rechtstreeks op een output pin worden aangesloten.
om deze gezamenlijk met één opdracht te besturen kan er nu een eenvoudig script geschreven worden in EX-rail, een geïmplementeerde instructietaal.

Ex-rail is bedoeld voor automatisering van de baan, er kunnen wisselstraten en routes samengesteld worden compleet met melders, seinen en andere acties.
https://dcc-ex.com/automation/EX-RAIL-intro.html

dit alles is zichtbaar in Enginedriver, een app voor Android op b.v. een tablet.
het rijden met een app besturing is nu dus behoorlijk geautomatiseerd.

De implementatie van de servo besturing is recent ook in RocRail doorgevoerd. Bij de wissel interface is een knop "Macro" bijgekomen, zodat de
SERVO_TURNOUT <T> opdracht correct wordt uitgevoerd. Alle accessoires zijn nu in Rocrail in te stellen en te bedienen.

Er is dus inmiddels bereikt dat met DCC++EX een kleine, goedkope centrale samengesteld kan worden die niet alleen de locs bestuurd, maar ook alle accessoires
en dat zonder verdere decoders of andere bus protocollen.  :) Dat maakt het leven van een modelspoorder toch een stuk plezieriger.  :D
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Bedankt voor het delen.
Ik wist dat deze opties in de ontwikkelversie zitten, maar zijn ze inmiddels gepubliceerd in een nieuwe release? Op de website lees ik daar (nog) niets over.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Hallo Albert,

je kunt de ontwikkelversie inmiddels downloaden en ermee werken. alle functies doen het.
https://dcc-ex.com/download/commandstation.html

enkele enthousiastelingen hebben Rob Versluis ook zover gekregen dat dit in RocRail is geïmplementeerd.
zit in de releaseversie van 25 januari jl.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Ik had zowel de DCC++EX ontwikkelversie als de laatste Rocrail versie al eens uitgeprobeerd.
Ik heb me alleen niet verdiept in EX-Rail.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Nu DCC++ met versie 4 een volwaardige centrale is geworden, is het tijd om het experimenteerplankje
in te ruilen voor een nette behuizing.

alle componenten zijn in een bakje samengevoegd:
-op de bodem de centrale opgebouwd uit 3 Arduino bordjes;
-een PCA9685 voor servo aansluitingen via I2C verbonden met de centrale en pinnen voor de wissel polarisatie
-een MCP23017 als I/O bordje via I2C verbonden met de centrale voor 16 aansluitingen (witte draadjes)
-een step down converter voor de 5V voedingen
-24 I/O pinnen voor algemeen gebruik zoals sensoren en leds (groene draadjes)
-een wifi module voor draadloze verbinding (rechtsonder)

voor het aansluiten van de componenten zijn de pinnen vanuit de bordjes rondom naar buiten gebracht
het maakt het aan- en afkoppelen eenvoudiger.

De centrale kan vanuit Rocrail bestuurt worden of d.m.v. een tablet. (Enginedriver)
De snelheid sturing van een loc met een tablet is niet ideaal. Een schuifbalk vindt ik nogal lastig te bedienen, ik heb liever
een draaiknop in handen. Dit is op te lossen door een externe USB volume knop aan te sluiten op de tablet.
om het ding makkelijk vast te kunnen houden er een behuizing voor gemaakt.  :)

Het is een mooi compleet systeem geworden zo. ik ben er blij mee en heb er ook veel van geleerd.  ;)

Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Knap stukje huisvlijt. Ik vind dat je dat mooi hebt opgelost. Ik heb al eens rondgekeken naar een mooie vervanging van de dupont stekkertjes die ik gebruik voor mijn experimenteerplankje en wat ik in jouw box zie vind ik wel mooi. Kun je me iets meer vertellen over wat voor stekkertjes je gebruikt hebt?
Ik heb geprobeerd mijn DCC++ EX draadloos te maken maar ik ben gestrand op updaten van de firmware van de wifi module. Hoe heb jij dat opgelost?

(Ik heb inmiddels 2 video's gemaakt over de versie 4.0 uitbreidingen en de derde komt er aan. https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081)
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Hallo Albert, ik heb je video's gezien, je werkt mooi gelijk op.  :D

die dupont stekkers zijn idd waardeloos, alleen voor een experiment wellicht handig.
ik gebruik PSK/PSS stekkers voor een degelijke verbinding.
je vindt ze wel bij Reichelt, even zoeken onder PSK 254/4W b.v. (deze heeft 4 verbindingen maar ze zijn er wel tot 12)
je hebt verder nog krimpcontacten en een speciale tang nodig.

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=praxis_crimptechnik

met de wifi module heb niks gedaan, ook geen firmware update.
het werkt meteen. voeding (5V) aansluiten en de Rx/Tx pinnen op de Mega aansluiten. (b.v pinnen 18-19)
in de wifi instellingen van mobiel of tablet wordt deze gelijk herkend:  DCCEX_b6b541
het wachtwoord vindt je op de DCC++ EX site. (of in de IDE monitor)

als het niet lukt hoor ik het wel.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie.
Ik ga nog eens met de wifi module aan de slag. Misschien eens resetten naar de fabrieksinstellingen als dat kan.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2014

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,

Het ziet er tot nu toe interessant uit.
Je geeft aan dat het een mooie budget centrale is, maar hoeveel tijd is er tot nu in gaan zitten om alles een beetje werkend te krijgen?

Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
 @citaat
hoeveel tijd?  Genoeg, maar dat is toch niet interessant. Het is een hobby, geen betaald werk.

ik vindt het experimenteren met elektronische componenten (waaronder arduino's) één van de interessantste aspecten van deze hobby.
(scenery staat op 1 en het eigenlijke rijden op 3)
dat ik dit soort zaken voor elkaar krijg zonder opleiding hierin geeft eigenlijk de grootste voldoening, maar dat kost idd tijd en studie om de materie je eigen te maken.

dat geldt natuurlijk voor alle aspecten van deze hobby, je kunt niet alles als vanzelf beheersen en je zult er tijd en moeite in moeten investeren.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2012

offline
Re: DCC++ EX
het is misschien interessanter om uit te rekenen hoeveel het gekost heeft, dat geeft een betere vergelijking met echte centrales;


mvg,
Michel




Re: DCC++ EX
ACTS.zuid
gast

Re: DCC++ EX
Goed gedaan Hans, petje af. :thumbup: Ik lees slechts mee en hou het bij 1 en 3....

Gr, Ben.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Hee Albert, heb net je nieuwe video bekeken. Goed werk weer.  :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=6F-k1-MUk28

het instellen van servo's kun je ook met EX-rail regelen in het bestand mysetup.h
de onderste regels zijn woor het instellen van de pinnen voor puntstuk polarisatie


Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2014

offline
Re: DCC++ EX
Citaat van: ramdani op zaterdag 12 maart 2022, 17:01:18
het is misschien interessanter om uit te rekenen hoeveel het gekost heeft, dat geeft een betere vergelijking met echte centrales;
Als je tijd gaat omzetten in geld zijn dit soort experimenteer projecten onbetaalbaar ;) dit doe je omdat het kan en je het leuk vind.
Een centrale kopen is sneller en uiteindelijk ook goedkoper.
Voor mij persoonlijk is de hoeveelheid tijd die nodig is, meer om te bepalen of het haalbaar is ivm beschikbare tijd.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
Altijd interessant wat er allemaal zelf gemaakt wordt. Of je het moet vergelijken met "commerciële centrales" is natuurlijk altijd een punt van discussie. Dit omdat je altijd zelf wat tijd er in mag steken om het uit te zoeken om het werkend te krijgen. Goed, dat zelfde geldt ook voor sommige commerciële centrales omdat sommige centrales zoveel kunnen dat je er eerst rustig de tijd voor mag nemen om alle functies te leren. En dat is ook niet voor iedereen weggelegd gezien de vragen hier op het forum.

Maar een interessant project.  :thumbup:  :thumbup:
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
je zult bij deze DIY-centrales idd wat meer zelf moeten uitzoeken t.o.v. de z.g. Plug en Play centrales.
maar ook daar je mag gaan studeren op de uitgebreide handleidingen en bediening voor je het onder de knie hebt,
en gezien de vele vragen hier valt dat ook niet mee.

als het over directe kosten gaat, dan is de investering in deze centrale slechts een schijntje.
de Arduino centrale zelf kost globaal € 40,- als  je die b.v. bij Amazon besteld (volgende week in huis)
als je wat langer geduld hebt kun je in China dit voor de helft verkrijgen.

als je dan naar servo aansturing kijkt is het verschil enorm.
zo'n PCA9685 bordje verkrijg je hier voor €8,- (Otronic.nl) en je kunt er 16 servo's op aansluiten, Dat is € 0,50 /servo
bij alle andere leveranciers van servo switchen kost je dat zo'n € 15,- per servo

incl. de servo zelf ben je voor €2,50 klaar en heb je een betrouwbare wisselomzetter. Dat is wel wat anders dan de C-rail decoder
van het huismerk voor ruim €25,-

wat ik maar wil aangeven, als je niet de gebaande paden van de merkleveranciers bewandeld maar zelf wat inventiviteit ontplooit
kun je jezelf financieel een groot plezier doen, en dat is in deze dure tijden alleen maar meegenomen.  ;)
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Fijn dat je mijn video bekeken hebt. Bedankt voor het compliment.
Bedankt ook voor de aanvulling. Voordat je de servo instellingen in mySetup.h zet zul je ze toch eerst bepaald moeten hebben met het T-commando?

Als 3-railer heb ik niet te maken met puntstuk polarisatie en keerlussen.
Ik zie dat wel als een manco in mijn serie video's over DCC++ maar om een goede video te maken moet ik zelf de techniek beheersen (vind ik) en wat spullen aanschaffen om het uit te leggen. Daarna kunnen er vragen over komen en die moet ik goed kunnen beantwoorden.
Maar je zet me wel aan het denken dus ik ga er nog naar kijken.

Ik wil mijn video's laagdrempelig houden. Dat betekent dat ik onderwerpen als xml-scripts in Rocrail en EX-RAIL voor DCC++ (voorlopig) niet ga behandelen.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC++ EX
Citaat van: ramdani op dinsdag 09 maart 2021, 06:28:34
ik vind het razend interessant, maar ook een paar vragen;

       
  • kun je boel ook instellen en gebruiken zonder Rocrail ?
  • terugmelding blijkt alleen te werken met sensoren? dus geen stroom- of massadetectie?
  • buiten leds (of servo's) kun je niets rechtstreeks aansturen?
  • kan je een booster aansluiten voor als je meer dan 2A nodig hebt?
mvg,
Michel
SW1 tem SW4 in bijgesloten schema stellen de wielen van rijdend materieel voor.
De "x" in de bovenste rail stellen isolatie voor.

Wanneer een wiel in melder S1 komt, zal de eerste opto coupler in U1 gaan geleiden waardoor pin 16 van U1 naar massa getrokken wordt.
Je kan die pin rechtstreeks aan een Arduino Ingang pin aansluiten mits je de pull-up weerstand in de Arduino gebruikt.
Je hebt dus de sensor print NIET nodig.
Alle vrije pinnen van de Mega kan je op die manier aansluiten om finaal dus, ik dacht, 61 melder posities te hebben op basis van stroomdetectie (maar niet motorstroom van de loc  :D)
Die 61 ingangen kan je dan in Rocrail configureren.

Het nut van de sensorprint ontgaat mij dus een beetje  :-(
Alvast bedankt om die te verklaren (of niet)
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
@mcs51,
Het lezen en begrijpen van dit soort schema's behoort niet tot mijn vaardigheden.

Ik neem aan dat je verwijst naar de sensorshield die Hans op zijn Mega heeft geprikt? (en die ik ook in mijn video's gebruik).
Inderdaad heb je die niet persé nodig. Maar aangezien je voor elke Hall- of Infrarood sensor een +5V, GND en Signal nodig hebt vind ik het wel handig als die voor elke pin beschikbaar zijn. Voor mij is dat het voordeel van de sensor shield. Maar als iemand anders het anders oplost, prima toch?

Ik heb een video gemaakt over hoe je met de Okki uit het Arcomora programma de DCC++-EX kunt gebruiken in combinatie met stroomdetectie. Dat is dan weer net zo simpel als het aansluiten van een in de handel verkrijgbare S88 module. Alleen wat meer draadjes. En je moet de Okki in elkaar zetten. Maar met de zeer duidelijk handleiding van Nico en een soldeerbout kan daar weinig misgaan.

Zoals ik eerder opmerkte wil ik het laagdrempelig houden.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
CiteerZoals ik eerder opmerkte wil ik het laagdrempelig houden.

dat is mooi Albert, dan struikel ik er in ieder geval niet over.   ;)

Voor wat betreft de servo instellingen, die doe ik op dezelfde wijze als jij maar dan niet in de web-throttle maar in de Arduino monitor.
de syntax is hetzelfde alleen tussen <> zetten.

Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 12 maart 2022, 22:14:47
het instellen van servo's kun je ook met EX-rail regelen in het bestand mysetup.h

Hoi Hans,
Mag ik uit uit printscreen (eindje naar boven) concluderen dat je 1 pin/relais per puntstuk gebruikt?
Rocrail gaat standaard uit van 2 relais per puntstuk.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
dat klopt Albert, een relais heeft immers 2 standen. Meer heb je niet nodig.

in EX-RAIl wordt het omzetten van een wissel (THROW of CLOSE) dan gecombineerd met de relais aansturing.
Dit gebeurt in het bestand myAutomation.h

2 commando's per wissel (ONTHROW en ONCLOSE) met een 0,5 sec wachttijd zetten dan het relais om. (SET/RESET)
Re: DCC++ EX
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: DCC++ EX
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je graag een bistabiel relais zou willen gebruiken.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Laurent,

ik gebruik deze simpele 5V relaisbordjes al geruime tijd onder mijn Scheldekaai baan en heb er geen enkel probleem mee.
de relais reageren altijd keurig als een pin hoog of laag wordt gezet.
wat kan in jouw optiek het probleem hiermee zijn?



Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie. Ik heb heb het getest met 2 relais in Rocrail op het tabblad Puntstuk. Dat werkt.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Ik ben best wel enthousiast over de mogelijkheden van EX-RAIL, de script taal van de DCC++ EX.
Ik heb een pendelbaantje gemaakt waarbij de hele cyclus in de video op de DCC++EX draait, dus zonder een computerprogramma zoals Rocrail.
https://drive.google.com/file/d/1RS5xvo49vq-XiuvJ35plMF3lbqxiXUbY/view?usp=sharing

Het relais op de voorgrond simuleert puntstuk polarisatie met 2 relais dat ik als 3-railer natuurlijk niet nodig heb.
Later heb ik er nog een infrarood sensor aan toegevoegd zodat de treinen gaan rijden als deze sensor geactiveerd wordt.

En er komen nog prachtige ontwikkelingen aan. Met een beetje geluk rijdt mijn analoge Hema loc uit de vorige eeuw straks met DCC++ EX
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Mooi werk Albert.  Ex-rail biedt genoeg mogelijkheden voor eenvoudige automatisering.
Ook goed te combineren met handmatig rangeerwerk om bv wisselstraten/puntstukken/seinen automatisch te zetten.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
Ik ben dit topic net tegen gekomen. Wat ik mij afvroeg is hoe kan je bezetmelding regelen met dit? Heb je hier een appart shield voor nodig?
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC++ EX
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC++ EX
Wat bedoel je juist TimTie?
"Welke hardware heb ik nodig tussen de treinbaan en een Arduino pin om een bezetmelder te maken?"
Is dat je vraag?
Check even reactie 27, dat is de schakeling die ik gebruik voor bezetmelding, meer niet.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
@mcs51:

Kom niet helemaal wijs uit die post van je.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
@RocnetHans

De sketch die je hebt gemaakt om de steppermotor mee aan te sturen ben je bereid om die te delen? Tevens had ik een vraag over de foto van post 7. Hier in zie je de nano liggen die de steppermotors aanstuurt. Ik zie dat er een orangje en blauw draad naar de DCC++ centrale gaan maar op de foto is niet goed te zien waar die worden aangesloten op de DCC++ centrale. Zou je dit nog kunnen verduidelijke?
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
Hallo Tim,

ja, die wil ik wel delen, zie de sketch onder in blauw.
er worden in de sketch 2 stappenmotoren aangestuurd, als je er maar één gebruikt kun je dus de helft schrappen.

de oranje en blauwe draad gaan naar een willekeurige vrije pin op het sersorshield.
als je deze pinnnummers toekent aan b.v. een een wisseladres of sensoradres in je besturingsprogramma (ik gebruik Rocrail), kun je dus
bij automatisch of handmatig rijden in je treinbesturingsprogramma de stappenmotoren laten bewegen.

#include <SpeedyStepper.h>

//trajectinstelling begin-eind van stappermotor 1
const int beginstand_1 = 100;
const int eindstand_1 = 2000;


//pintoewijzingen en instellingen stappenmotor 1
const int MOTOR_STEP_PIN_1 = 2;
const int MOTOR_DIRECTION_PIN_1 = 3;
//enable pin = 4
#define contact_1    5
int a1=0;
int b1=0;



//trajectinstelling begin-eind van stappermotor 2
const int beginstand_2 = 100;
const int eindstand_2 = 2000;


//pintoewijzingen en instellingen stappenmotor 2
const int MOTOR_STEP_PIN_2 = 6;
const int MOTOR_DIRECTION_PIN_2 = 7;
//enable pin = 8
#define contact_2    9
int a2=0;
int b2=0;

SpeedyStepper stepper1;
SpeedyStepper stepper2;

void setup()
{
  stepper1.connectToPins(MOTOR_STEP_PIN_1, MOTOR_DIRECTION_PIN_1);
  stepper1.setSpeedInStepsPerSecond(400);
  stepper1.setAccelerationInStepsPerSecondPerSecond(80);
  stepper1.moveRelativeInSteps(-2500);
  stepper1.setCurrentPositionInSteps(0);
  pinMode(contact_1,  INPUT_PULLUP);
  Serial.begin(9600);
  delay(1000);

  stepper2.connectToPins(MOTOR_STEP_PIN_2, MOTOR_DIRECTION_PIN_2);
  stepper2.setSpeedInStepsPerSecond(400);
  stepper2.setAccelerationInStepsPerSecondPerSecond(80);
  stepper2.moveRelativeInSteps(-2500);
  stepper2.setCurrentPositionInSteps(0);
  pinMode(contact_2,  INPUT_PULLUP);
  Serial.begin(9600);
  delay(1000);
}



void loop()
{
   {
    if(digitalRead(contact_1) == HIGH && (a1 == 0)  )
      {
      digitalWrite(4,LOW); //Enable A4988
      stepper1.moveToPositionInSteps(beginstand_1);
      digitalWrite(4,HIGH); //Disable A4988
      a1=1;
      b1=0;
      }
   }

   {
     if(digitalRead(contact_1) == LOW && (b1 == 0)  )
         {
         digitalWrite(4,LOW); //Enable A4988
         stepper1.moveToPositionInSteps(eindstand_1);
         digitalWrite(4,HIGH); //Disable A4988
         a1=0;
         b1=1;
         }
   }

   {
    if(digitalRead(contact_2) == HIGH && (a2 == 0)  )
      {
      digitalWrite(8,LOW); //Enable A4988
      stepper2.moveToPositionInSteps(beginstand_2);
      digitalWrite(8,HIGH); //Disable A4988
      a2=1;
      b2=0;
      }
   }

   {
     if(digitalRead(contact_2) == LOW && (b2 == 0)  )
         {
         digitalWrite(8,LOW); //Enable A4988
         stepper2.moveToPositionInSteps(eindstand_2);
         digitalWrite(8,HIGH); //Disable A4988
         a2=0;
         b2=1;
         }
   }
}
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
Bedankt @RocnetHans voor deze duidelijk uitleg en de Sketch.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC++ EX
ik had een PB over de onleesbaarheid van de rode tekst, daarom gewijzigd in blauw.
Re: DCC++ EX
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++ EX
@RocnetHans

Er is een optie om code te posten. Dit is het hekje teken.