Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tams RedBox centrale

Gestart door Marco61 woensdag 19 oktober 2022, 19:15:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Tams RedBox centrale
Hallo,

Ik heb een RedBox met booster ingebouwd. Nu ben ik er eindelijk achter gekomen dat je een trafo op de centrale moet aansluiten om de ingebouwde booster te kunnen gebruiken. Nu heb ik deze bij Tams-online.de gevonden echter dat is alleen daar te koop. Ik heb een foto gemaakt van de specs waar die aan moet voldoen. Er moeten toch alternatieven in Nederland te koop zijn? Ik heb met suf gezocht op internet maar kom er gewoon niet uit. Wie kan mij helpen om een juiste voeding te vinden? Ik rijd met Marklin 3-rail.

Hoor graag van jullie.

Groeten,
Marco
Re: Tams RedBox centrale
Elke geschakelde voeding of (wisselstroom-)trafo die tussen de 17-22 volt, respectievelijk 16 en 18 volt, spanning levert en iets rond de 2,5 Ampère doet.
Die rode trafo van Tams ziet er trouwens precies zo uit als die van Conrad of Faller. Alleen het kleurtje is anders.
Een gewone Märklin trafo van 52VA zal het ook goed doen, volgens mij.

Groet,

Peter
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Re: Tams RedBox centrale
Zou deze ook gebruikt kunnen worden? Zo ja is de gele dan de 18v?
Re: Tams RedBox centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tams RedBox centrale
Ja die kun je gebruiken Marco, op de gele en blauwe aansluitklem staat 18V AC.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Re: Tams RedBox centrale
Dankjewel voor het reageren Peter. Maar sluit je dan beide draden aan op de redbox? foto geeft nl aan dat er op de redbox 2 draden aangesloten worden maar er wordt ook gewaarschuwd om de juiste draden op de juiste plek te plaatsen. volgens mij, de ene 18V en de andere 0.
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Tams RedBox centrale
Wat denk je zelf ?

Cees
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Re: Tams RedBox centrale
Kan wel heea proberen maar als ik door onkunde de centrale om zeep help ben ik verder van huis. Ik vogel heel veel zelf uit door onderzoek.
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Re: Tams RedBox centrale
Marco: Geel en blauw van de trafo sluit je aan op de Redbox op de twee rechter aansluitingen op je foto. Welke kleur waarop doet er niet toe, het is wisselspanning.
Re: Tams RedBox centrale
Lid sinds: 2022

offline
Re: Tams RedBox centrale
Heel hartelijk dank voor de uitleg, ik zat inderdaad met gelijkstroom te denken en daar maakt het wel uit. Ga er gauw mee verder.
Re: Tams RedBox centrale
Ja, maar met gelijkspanning zal het niet werken, de trafo moet een wisselspanning leveren. Dus AC, en geschakelde voeding zal daarom dan ook niet werken.

Lees de handleidingen bekijk het stripverhaal daarin en doe gewoon wat daar staat. Hoe moeilijk kan het zijn.

Groetjes.
Re: Tams RedBox centrale
 @citaat Volgens Tams eigen info:

"Nur Variante mit Booster zusätzlich:

Versorgungsspannung

16 - 18 V Wechselspannung oder

17 – 22 V Gleichspannung

Ausgangsspannung

15 oder 19 Volt Digitalspannung (geregelt)

Leistungsaufnahme

max. 48 Watt

Maximaler Ausgangsstrom

2,5 A"

Zou ik denken: wisselstroom of gelijkstroom kan gebruikt worden als stroomvoorziening.
Maar: de voorgestelde wisselstroomtrafo is inderdaad geschikt. De blauwe aansluiting krijgt een een draad, net als de gele aansluiting, en dan trek je die naar de twee pinnen (met een passend stekkertje eraan). Alles volgens het plaatje.

Groet,

Peter
Re: Tams RedBox centrale
Citaat van: Sprinter op zondag 23 oktober 2022, 16:13:50
Lees de handleidingen bekijk het stripverhaal daarin en doe gewoon wat daar staat. Hoe moeilijk kan het zijn.

Als ik doe wat er in het stripverhaal staat gaat er 1 (grijs) draadje van de Tams Redbox naar de eerste booster en zit er 1 grijs draadje tussen de boosters. Vervolgens gaat er 1 draadje van respectievelijk de Redbox (groen) en de boosters (blauw en rood) naar de rails.
Natuurlijk snap ik ook wel dat het niet zo bedoeld is maar het maken van een goede, duidelijke, handleiding die door iedereen begrepen kan worden is nog niet zo eenvoudig.

@Marco,
Blijf vooral je vragen stellen.