Ik heb aan mijn DCC++ EX centrale nog wat toegevoegd.
In het bouwdraadje van Christian P (Martougin) kwam een mini steppermotortje in beeld met veelbelovende mogelijkheden.
Hiermee zijn lineaire verplaatsingen mogelijk voor b.v. wisselomzettingen of scenery bewegingen. (max uitslag +/- 10 mm)
De aansturing gaat het best met een motordriver. In eerste instantie werkte dat prima met een L298N mini, maar het nadeel
hierbij is dat de motor altijd onder spanning blijft staan en deze werd nogal heet. Met evt. schadelijke effecten voor de motor voelde dat niet goed.
Vandaar dat ik ben overgestapt op de A4988 driver. Deze heeft een "enable" pin waarmee de motordriver is aan te zetten net voor de beweging start
en uit te zetten als de beweging is voltooid. De motor blijft nu koel. Verder voordeel is de mogelijkheid van microstepping voor nauwkeuriger positionering.
Voor de aansturing heb ik een sketch geschreven voor Arduino Nano gebruikmakend van de Speedystepper library.
Deze library heeft de mogelijkheid voor acceleratie- en snelheids instelling. Verder is de stepperbeweging naar keuze relatief of absoluut te programmeren.
De gewenste begin- en eindstand is als variabele in te voeren. De slag van bv. een wissel is daarmee in te stellen.
De aansturing gebeurt op dezelfde manier als bij een servo. Een pin op het sensorshield wordt "LOW" of "HIGH" gezet door een wissel in Rocrail
rechtuit of afbuigend te zetten. De Arduino voert dan de bijbehorende beweging van de motor uit. In Rocrail is de richting evt te inverten.
De beweging is zeer nauwkeurig in te stellen . Met één microstepping pin geactiveerd beslaat het traject van 10 mm ongeveer 2500 stappen.
Het motortje is ook krachtig door de verplaatsing middels een spindel.
Kortom, dit simpele motortje biedt weer volop toepassingsmogelijkheden voor de modelspoorbouw. Onderstaande foto geeft de test opstelling van de centrale weer.
Ik heb er wat tekst bijgeplakt als verduidelijking. Er 2 twee varianten van de mini motor te zien. Een langwerpig model en een blokvorm.
Kijk ook eens naar de grootte hiervan in verhouding tot de servo's.
Tot zover dit. Op naar de volgende innovaties.