Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen

Gestart door Buzz_4stroke donderdag 23 september 2010, 02:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer 1 november... tijd voor een update
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer 1 november... tijd voor een update
Peter,

Dat wordt het zeker! Daarnaast is de stroomopname van alle onderdelen nu niet wereldschokkend, ledjes nemen behoorlijk minder dan klassieke lampjes.
Ook is de baan nu niet van dermate afmetingen dat er gelijk een aparte groep nodig zou zijn......

Inmiddels is het alweer 1 november en besef ik mij dat er wel weer eens een update mag komen. Vorige week zijn er enkele Arduino's binnengekomen, deze zullen gebruikt gaan worden voor de aansturing van de wissels. In de afgelopen periode ben ik er ook achter gekomen dat het 6040 keyboard wat gebruikt werd om te testen niet voldoende knopjes had om alles te bedienen. Na wat wikken en wegen is er voorlopig toch gekozen om de oude vertrouwde 6021 te behouden en uit te breiden met een interface.
Met een computer is iets meer mogelijk om e.e.a. aan te sturen zonder dat je een rits van die witte blokjes hebt staan, zonder dat je geforceerd direct geautomatiseerd moet gaan rijden.

Ook de vitrines hangen al even tijdelijk op hun plekje, ze zullen nog van de wand moeten in verband met het aansluiten van de verlichting. Daarna worden ze definitief gekoppeld en gaan de deurtjes en de treinen er voor een deel in. Het andere deel blijft beschikbaar voor op de baan hier en op de vereniging.


Tevens zijn alle rails nu binnen om in ieder geval het rondje van de keerlus te fabriceren, de binnenliggende wisselstraat wordt langzaam ook wel bij elkaar gesprokkeld...
Ondertussen een beetje de baan aan het uittekenen om te zien waar de electronica het beste kan worden geplaatst in combinatie met alle functies....
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer EIND november... tijd voor een update
En zo zijn we alweer aan het einde van de maand, waarbij we ondertussen lekker aan het hobby-en zijn geweest.

Omdat we toch wat digitaler de baan willen aansturen heb ik een nette 6051 interface op de kop kunnen tikken.
Zo heb ik iets meer mogelijkheden zonder dat je gelijk een rits schakelkasten heb staan of CS o.i.d. moet aanschaffen (vind ik te duur).

De 3D printer is ook druk bezig geweest met printen van nieuwe onderdelen voor zichzelf, maar ook voor de verenigingsbaan waar we wisselaandrijvingen aan het uittesten zijn.
De eigen baan heeft er ook nog wat nodig dus die zijn ook gelijk meegenomen in de sessies.



En ein-de-lijk heb ik mijn XT30 stekkertjes voor de vitrines binnen gekregen, dus die weer van de wand gehaald om de draden eraan te prutsen. Dimmer met AB ertussen en voila!
De locomotief waar alle "ellende" mee begon heeft een prominent plekje gekregen voor de premiere...

Shot van onderen, wel tof met die lichtjes zo.....



Aanzicht van voren, nog wat verbinden en hangers afstellen maar lijkt al mooi zo al zeg ik het zelf.

Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer EIND november... tijd voor een update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer EIND november... tijd voor een update
De komende maand is de lichtjes maand Chris  :)

Mooi gezicht zo deze verlichte vitrines, als ze gevuld zijn zien we weer graag een foto.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Bouwers, bouwen maar! Tijd voor het schaduwstation, en omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden..

Gewapend met tekening en zaag eerst maar eens de onderdelen voor het raamwerk gemaakt. Zoals jullie kunnen zien wijk ik af van de door mij gehanteerde wijze van bouwen, waar ik normaliter dus multiplex gebruik en een "bak" maak, komt er nu een plaat. Reden is dat ik het fijn vind om 10cm meer bergruimte te hebben onder dit stuk van de baan. Daarnaast komt er onder dit gedeelte veel minder kabels en electronica...




Met de boormachine(s), lijm en schroeven al een mooie vlakte in elkaar gezet. En dan kan al even wat rails uitgelegd worden en een plan de campagne gemaakt worden voor de bedrading. Bij toeval trok ik een wissel uit een la weg waar al een servoaandrijving onder zat, scheelt in ieder geval eentje ;-)







Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Vandaag even een kleine proefpassing gedaan, het is met recht een "schaduwstation"  :D

Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Met een snelheid waar een slak een hardloper lijkt pruttelen we wat verder...... Maar vele kleine stapjes maken toch aardig wat vooruitgang..
Ondertussen is de tweede plaat van het schaduwstation in elkaar geschroefd, en kan de kurk erop geplakt worden.
Dit is inmiddels al bij de eerste module gedaan, daar is het tijd voor de elektronica, en wederom komt er daar ook weer een omdenkertje in.

Alle wissels in het hoofdstation waren al genummerd en bepaald, samen met de seinen, totdat ik met het schaduwstation bezig ging.
Voor mij is het niet te bevatten dat ik in het midden wissel 1 t/m 6 zou hebben, daar rechts van 7 t/m 10 en links van het station misschien in de toekomst de rest.
Ook de nummering van de te komen seinen zat mij niet lekker, dus ben ik maar gaan tekenen en kleuren op een printje.



Deze manier van baanplanning bevalt mij wel heel erg goed, je kunt per baandeel goed alle zaken noteren per moduledeel. Sommigen zullen denken waarom seinen in het schaduwstation? Voor mij is dit een extra controle wanneer er (toekomstig) computergestuurd gereden gaat worden. Wanneer ik zelf achter de knoppen zit rijden er veel minder treinen dan automatisch.

Nu hoeven de seinen in het schaduwstation niet de meest spannende exemplaren te zijn en met een 3D printer en wat ledjes uit de wat-hebben-we-veel-rommel-over-bak is een simpel seintje gemaakt, daaraan nog een 220ohm weerstandje en voilà.



220ohm lijkt wat weinig, maar bij mij wordt alle wissels, seinen e.d. aangestuurd door de ArDiMO en dat werkt op 5 volt. Mochten er verbruikers aangesloten moeten worden met een hoger benodigde spanning kan er gebruik gemaakt worden van een mosfet of relaisbordje.
In de ringleiding zitten naast de baanspanning voor het digitale signaal ook nog een accessoire ringleiding.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
 @citaat

Waarom zet je 3 terugmeldingen in een kopspoortje, zit daar een bepaalde gedachte achter?

Gr, Ben.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Ben,

Dank voor je vraag. Het idee erachter was om bijvoorbeeld twee kleine treinstellen te kunnen parkeren. De laatste melder zit aan het stootblok om als een soort noodstop te kunnen fungeren. Heb je suggesties hoe het anders kan?
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Nee, geen suggestie, was gewoon benieuwd.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Succes met seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Succes met seinen
En weer een klein succesje, de leercurve was in deze redelijk steil omdat er verschillende dingen onder de knie gekregen moesten worden:
- Het computerprogramma voor aansturing
- De werking van de Arduino geschreven software
- Technische verbindingen tussen pc en hardware

Maar het is gelukt! simpel, maar doeltreffend.



https://youtu.be/sCaX66DRvFs
Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Gisteravond de laatste hand gelegd aan deel 1 van het schaduwstation voor wat betreft de rails.
Uiteraard ging dat niet zonder slag of stoot getuige onderstaande foto..... Juist waar de aandrijving van een wissel zit loopt een lat....



Gelukkig kon het relatief makkelijk opgelost worden met een speedboor en kon alle rails gelegd worden, die vastgezet is met wat hotglue.
Tevens de drie "seinen" geplaatst en enige valbeveiliging, nu is de baan maar 35 cm hoog, maar daaronder zit nog een trapsgat van 2,50meter..
Nu alle rails ligt is een fotootje wel even op zijn plaats.



En dan gaan we weer naar de meest onzichtbare component van een modelbaan, de bekabeling.


Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Fijne feestdagen toegewenst!
Die latten kom je vroeg of laat tegen Chris, hier is het niet anders.
Maar het is weer opgelost  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Peter,

Opgelost is het zeker, Inmiddels is het segment bijna klaar om geplaatst te worden op het definitieve plekje.
Aansturing door een ArDiMo, en ook de detectie is op orde. Alleen nog een stekker voor de verbinding met deel 2.

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 22 december 2021, 08:22:28
Waarbij ik als techneut de fase van solderen en draadjes trekken zo snel mogelijk achter me wil laten, draadbomen brengen mij niet in vervoering.

Snap je, toch wordt ik wel heel erg blij van onderstaand plaatje, enerzijds omdat het klaar is  :) , anderzijds omdat het er strak inzit, hou niet van bungelende draadjes.....

Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Hallo Chris,

Ik ben, ook als techneut, wél blij met mooi gelegde elektrische bedrading!

Ga zo door, ik ben trots op je! :thumbup:

Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 30 december 2021, 09:35:40

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 22 december 2021, 08:22:28
Waarbij ik als techneut de fase van solderen en draadjes trekken zo snel mogelijk achter me wil laten, draadbomen brengen mij niet in vervoering.

Snap je, toch wordt ik wel heel erg blij van onderstaand plaatje


Je citeert me en dat mag. Maar het citaat komt uit een ander topic en slaat op mezelf, niet op jouw vaardigheden. Ik maak daar gewag dat ik een rijder ben en scenery en aankleden leuk vind

Wat je doet ziet er netjes uit, prima toch. Maar je treinen rijden aan de andere kant. :D

Gr, Ben.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met het schaduwstation
Dag Chris,

Ziet er netjes uit!
Re: Friedingen (im Scheunewald): De trein rijdt!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): De trein rijdt!
Veilig het nieuwe jaar ingekomen en we gaan rustig verder. Met de afgeronde bedrading was het tijd voor de eerste testrit van modelbaan Friedingen.
In het eerste filmpje de testrit van mijn (kritische) Brawa Köf op het eerste deel van de keerlus. Het andere filmpje de gelijktijdige detectietest.
Dit deel van het schaduwstation komt onder het foam te liggen maar is voor de test even naar rechts geschoven, inmiddels staat het deel al te plek.

Testrit
https://youtu.be/Bm_XRBQWZ70

Detectie
https://youtu.be/nifXs14niEg

Ook ben ik al even bezig geweest met het tweede deel van het schaduwstation, ook met een lengte van 1,22 meter (naar ontwerp van speeltmettreintjes). Alleen toen ik het tussen het 1e deel en de brugmodule wou plaatsen was ie veel te lang, ergens heb ik mij dus vermeten. Er moest een 16 cm af!!! Nu komt het zoals ik nu zie prima uit aangezien ik met de modules een railstuk 24064 gebruik om te koppelen. Even in wintrack voor het visuele aspect een ontwerp gemaakt.



Nu het schaduwstation, de brugmodule en het station zo achter elkaar staan heb ik even het meetlint erlangs gelegd, en kom nu op een nette 4,88 meter aan modelbaan, ik ben content (maar er komt nog vast wel meer :D)


Re: Friedingen (im Scheunewald): Vullen van de vitrine
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Vullen van de vitrine
Op verzoek van de lezers hierbij een foto van een gedeeltelijk gevulde vitrine, heb nog wat TEE, een handjevol stomers, wat nostalgisch Trix Express en klassieke Marklin wagonnetjes die erbij moeten. Ook moet er nog ruimte blijven voor de 3rail-wagons en de indeling is vast ook nog niet helemaal definitief.
Desalniettemin wil ik jullie toch wel even mee laten genieten.



En ja de TEE Ram hoort niet 5 delig  :D
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing van de baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing van de baan
Jaja die 120 dagen geen nieuwe berichten zijn overschreden...... ik weet het. Deze week de tijd gevonden om de "nieuwe" CS1 te koppelen met het netwerk (en Railroad & co).
Gisteravond ondanks de warmte even een snelle test met alleen de baanspanning op de CS en dan werkte prima, nog sterker lokjes begonnen zich spontaan aan te melden omdat ze MFX hebben, was ik even vergeten, maar best makkelijk!  :D
Volgende week hoop ik een baanbouwupdate te kunnen plaatsen van de technische voltooiing van het schaduwstation.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing van de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing van de baan
Fijn dat de CS1 koppeling goed werkt Chris, kom maar op met je update  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing en Köf in de revisie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Nieuwe besturing en Köf in de revisie
Deze week lekker aan het knutselen geweest in en om het huis, aan de baan en onder de baan. Met de komst van de CS1 moest ik een netwerkkabel leggen naar de baan. Na wat uittekenen en -rekenen het besluit genomen de Wifi-router te verplaatsen. De router staat/hangt dan bij de baan op de vliering en omdat de laptop ook met Wifi verbonden is, is dat lekker dichtbij. Vervolgens een UTP naar de switch bij de werkplek gelegd om de verbinding op de werkplek ook bedraad te houden.

Tevens een S88N->S88 adapter aangeschaft van Digikeys, had ik ook zelf kunnen maken maar voor die twee tientjes hoef je het ook niet te laten. Met deze aanschaf zijn we in ieder geval weer in staat om de positie op de baan waar te nemen op de compu-software. Tijd voor een testrit!

Niets is minder waar. Mijn vaste tester, de 3680 Köf, deed niets meer. De sleper was tijdelijk uitgeleend aan mijn omgebouwde NS1135 en met aanschaf van een tweetal slepers bij dezelfde winkel waar de adapter wegkwam kon hij weer rijden, dacht ik.....

Na de locomotor te hebben gedemonteerd en alle draden vernieuwd te hebben, contacten nagelopen en de motor met batterijtje te hebben getest weer in elkaar en op de baan, nog niets @#*%*^*$!!! Waarschijnlijk is de decoder dood, in het verleden een probleem maar met het formaat van de tegenwoordige decoders geen punt. Om niet meer tijd te verspillen oude decoder gedemonteerd en een al jaren achter in de la liggende LoPi MFX v1!!! geplaatst, voor een lok met een aantal lichtfuncties net wat te min, maar voor deze Köf een prima optie. Van het oude printje een deel verwijderd en de originele cabineledjes weer teruggeplaatst met bijpassend weerstandje.

Foto onder Köf in sneue toestand, filmpje onder de testrit, e.e.a. moet nog wel even worden afgesteld maar dat komt zeker goed.



https://youtu.be/t6Rxl4cLapA

Omdat we nu een benchmark hebben gezet kunnen we EIN-DE-LIJK verder met de baan, onderdelen liggen klaar, aandrijvingen geprint, wisselsjablonen geprint zodat we kunnen boren en draden uitgezocht, LETS GO!!!!!
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Na de perikelen van de Köf en de netwerkaansluitingen had ik de volgende uitdaging namelijk het herschikken van de vlieringzolder. Helaas ben ik niet gezegend met giga-veel ruimte en moest toch even e.e.a. omgooien (en gelijk een beetje opgeruimd).



Omdat de rails van de keerlus niet helemaal lekker aansloot op het tweede deel toch nog wat moeten uitlijnen, immers wil ik nog steeds gebruik maken van de 064 rails voor de koppelingen tussen de modulen vanaf het schaduwstation. Door het zwarte blokje te gebruiken (ligt achter de wissel) kan ik dat exact uitlijnen, zie ook DIT TOPIC.
Resultaat mag er zijn, er kan nu vrij gewerkt worden, wanneer schaduwstation helemaal klaar is kan ie op de definitieve plaats gezet worden, onderkant behoeft nog wel wat ordening  ;)



Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Ergens anders op het forum werd het advies gegeven om gewoon lekker aan het baantje te bouwen, en dat doe ik dan ook.
In plaats van het op te sparen tot een grote klus en daar een dag voor te plannen en in een apart hoekje te werken de baan dus vrijer gezet en iedere dag een (half) uurtje wat doen. Eventueel zijn er een paar genoteerde to-do's maar wanneer dat klaar is, is het voor de dag dan echt klaar en houden we op.   
Deze manier is heel bevredigend en geeft toch steeds even wat resultaat.
Onderstaand een fotootje van de baan waarbij ringleidingen zijn gelegd en een aantal draden gesoldeerd en in de boekbinders gezet.



Tevens heb ik na een aantal omzwervingen en probeersels een goede basis gevonden in de Arduino wereld. Een developer board op basis van een Duemilanove Plus heeft alles aan boord wat ik zoek in een wissel en seinsturing. Enige wat toegevoegd moet worden is een koppeling met het digitale baansignaal. In vergelijking met de oude ARDIMO is dit meer plug and ply (andere was board met losse Arduino Nano), en de Duemilanove is een stukje compacter.



Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Met het warme weer vond ik het wel welletjes, en de baan even gelaten voor wat het is.
Onder de parasol met Tinkercad lekker aan het klooien geweest. Een bestaand ontwerp (dankzij de open source community) aangepast aan de Arduino Duemilanove (is Italiaans voor 2009).
Lekker compact op deze manier, hier hou ik van. Komend weekend is het wat koeler en dan kan ie mooi onder de baan geplakt worden.