Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omlaag

Auteur Topic: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21  (gelezen 103839 keer)

10103

• Speciale Gast
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
« Reactie #450 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 11:56:36 »

Nee, helaas Peter. De printplaat schijnt het probleem te zijn. Die kan niet gerepareerd worden en er is geen vervangingsplaat beschikbaar.

Groet, Marc

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #451 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 13:57:01 »

Hmm, dat lijkt mij straffe koffie. Een printplaat kan altijd gerepareerd worden. Linksom, een hele nieuwe zelfmaken, of rechtsom, de oude restaureren. Mij is het in ieder geval altijd gelukt. Jammer dat de afstand zo groot is maar je mag hem opsturen dan maak ik hem wel. En lijkt mij sterk dat iemand anders dat ook niet zou kunnen. Genoeg handige jongens hier toch?
Vriendelijke groet, Henk

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #452 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 14:06:20 »

Jammer om te lezen Marc dat dit fraaie locje niet meer te maken is vanaf de fabriek.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

10103

• Speciale Gast
« Reactie #453 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 14:10:13 »

Henk, bedankt voor het aanbod!
Ik kan er zelf niet over oordelen en ga af op hetgeen mij verteld is. Hoe jammer ik het ook vind van het locje, de zaak is inmiddels al afgehandeld en het geld teruggestort. Misschien dat ik maar op zoek ga naar een nieuw exemplaar, wellicht is die nog ergens nieuw te vinden...

Groet, Marc

Ps. Henk, is dat een GSA in je Avatar-foto?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 april 2020, 14:24:54 door 10103 »

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #454 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 15:05:22 »

Hou Marc,
OK, de zaak is afgehandeld en je mocht het lokje niet houden aks vitrinemodel of aandenken? Jammer voor je.
 Zou bijna het advies geven beurzen af te struinen maar dat is momenteel echt onmogelijk. Je zou Marktplaats, Ebay en Kleinanzeigen.de kunnen proberen. Wellicht dat je daar nog wat vindt.
Vriendelijke groet, Henk

10103

• Speciale Gast
De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
« Reactie #455 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 13:48:58 »

In april was ik begonnen met het opknappen van mijn oude houtzagerij om die een plekje op de baan te kunnen geven. Het uit elkaar halen en verven van de zagerij ging daarna vrij snel van start. Een deel kreeg een nieuw kleurtje, maar toen werd het weer stil. Inmiddels staat de zomervakantie voor de deur en gaat het project weer verder. :)

Ik kwam er al snel achter, dat er te weinig ruimte was op de baan tussen het station en de smederij om de houtzagerij nog te kunnen plaatsen. Het station en de smederij stonden namelijk op een provisorisch aangepaste MDF-plaat, die nog over was van eerder knutselwerk. Er moest dus een nieuwe basisplaat komen, die iets meer ruimte bood maar tegelijk nog ruimte voor het mangat overlaat.

Nadat een nieuwe plaat geplaatst was, heb ik meteen een nieuwe bodemplaat gezaagd voor de zagerij. Tot nu toe heb ik namelijk veel met modules gewerkt voor de scenery en dat bevalt me goed. Omdat de scenery los op de baan staat, kun je dat gedeelte snel oppakken en aanpassen.

Daarna een eerste plannetje op de bodemplaat getekend van hoe het er uit zou kunnen komen te zien. Omdat er een beekje moet komen, heb ik de zagerij nog maar iets verhoogd op een kleinere plaat. Zo ontstaat er iets meer ruimte daarvoor. 

Nu moet de bodemplaat op de plek van het beekje iets uitgehold gaan worden, dan een likje verf erop en vervolgens moet het water gemaakt gaan worden. Dat wordt nog spannend aangezien ik dat nog niet eerder gedaan heb. Opnieuw inlezen hier op het forum dus, iets met jachtlak of zo... ;)

Groet, Marc

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
« Reactie #456 Gepost op: zaterdag 11 juli 2020, 11:51:57 »

Afgaand op de laatste foto's; dat gaat een mooi baantje worden, Marc  :thumbup:
Klein, maar fijn  ;)

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

10103

• Speciale Gast
De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij" - 31/10/21
« Reactie #457 Gepost op: zondag 31 oktober 2021, 20:55:31 »

Na een dik jaar stilte ga ik hier ook maar weer eens verder. :D
Ik was bezig met een grondige verbouwing van mijn oude watermolen/houtzagerij (zie voorgaande berichtjes op deze en de vorige pagina). De watermolen had een nieuw kleurtje gekregen, maar ik was er nog niet helemaal uit hoe ik deze kleine module verder moest gaan opbouwen. In eerste instantie was ik van plan om een beekje in de bestaande grondplaat te gaan gutsen (tussen het muurtje en de dikke potloodstreep):

Maar het beekje zou dan misschien niet genoeg diepte krijgen en ook de onderkant van de plaat zou wel eens erg dun kunnen gaan worden. De oplossing hiervoor was uiteindelijk snel bedacht. ;) De grondplaat heb ik in tweeën gezaagd en daaronder weer een nieuwe dunne plaat bevestigd:

Vervolgens is een eerste laag verf aangebracht. De contouren van het geheel beginnen al een beetje duidelijk te worden. De linker plaat ligt nog los zodat ik later kan bepalen hoe breed het beekje gaat worden. Met de kleur van het water ben ik nog niet tevreden, daarmee ga ik nog verder aan de slag:

Eerder had ik al eens gekeken hoe ik het beste water kan maken. Als proefje had ik in een kleine uitholling twee verschillende kleuren blauw aangebracht en vervolgens een laagje "Modelwasser" van Busch daarop gesmeerd. Deze witte, dikke vloeistof moet een tijdje drogen en wordt uiteindelijk kleurloos. Intussen heb ik nog wat meer laagjes aangebracht die momenteel zitten te drogen.

Binnenkort weer verder.

Groet, Marc

BlikkenTinus

• Stamgast
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
« Reactie #458 Gepost op: maandag 01 november 2021, 08:28:32 »

Het ziet er veelbelovend uit.
Maar blauw als ondergrond voor water, zou ik je afraden. Donkergroen, modderig bruin en dergelijke doen het beter. En vooral niet egaal maar naast elkaar of wat in elkaar overvloeiend opbrengen.
Blauw is een groot wateroppervlak alleen als de lucht ook blauw is, maar zo'n beek die een watermolen aandrijft, biedt nooit voldoende reflectie van de lucht.

Succes met verder uitproberen!

Groet,

Peter

10103

• Speciale Gast
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij" - 31/10/21
« Reactie #459 Gepost op: maandag 01 november 2021, 12:02:33 »

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Met het blauw voor het water was ik inderdaad niet tevreden. Ik had al bedacht om met groen en grijs te gaan experimenteren. Ik ga dat op een apart plankje doen samen met dat Busch-spul. Verder wil ik ook kijken hoe ik golfjes en wervelingen in het water (met witte verf?) kan gaan nabootsen.

Groet, Marc
« Laatst bewerkt op: maandag 01 november 2021, 13:26:23 door 10103 »

10103

• Speciale Gast
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
« Reactie #460 Gepost op: maandag 01 november 2021, 17:04:00 »

Vandaag nog even snel twee plaatjes gemaakt van hoe het er ongeveer straks uit gaat zien. Uiteraard moet het allemaal nog verder afgewerkt en aangekleed worden met meer planten, gras, water, poppetjes, paadjes, andere bomen, een bruggetje...etc. Maar het geeft alvast een beetje een idee.

Groet, Marc

10103

• Speciale Gast
« Reactie #461 Gepost op: donderdag 04 november 2021, 15:59:14 »

In de tussentijd zijn er wat kleine dingen gedaan voor het projectje. Omdat het dak van het opslagzoldertje aan de linkerkant van de houtzagerij zoek was geraakt is daar inmiddels een eigenbouw dakje op gekomen van hout. Er is wat gras gezaaid en de ondergrond voor het water heeft een andere kleur gekregen, meer grijs en groen. Eerst maar eens even zien hoe dat bevalt voordat het eigenlijke water erop gaat. Ook een testversie van het bruggetje is gedeeltelijk klaar. Nu kan ik gaan bekijken hoe dat verder in het geheel verwerkt moet worden. 

Groet, Marc

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #462 Gepost op: donderdag 04 november 2021, 21:49:06 »

Dat wordt een leuk stukje scenery Marc  :thumbup: :thumbup:
We hebben er even op moeten wachten maar dan heb je ook wat  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #463 Gepost op: donderdag 04 november 2021, 22:02:01 »

Netjes! Eigenlijk tè netjes, op het keurige af zelfs! :) :thumbup:
Ga je het tafereel nog verweren / vervuilen?

10103

• Speciale Gast
« Reactie #464 Gepost op: donderdag 04 november 2021, 23:48:22 »

- Bedankt Peter!

- 1200Blauw; Ja, dat gaat zeker nog gebeuren! Op de kademuurtjes zitten onderaan al de eerste vieze laagjes en dat gaan er nog meer worden. Ook de houtzagerij, de bodem daar rondom en het bruggetje gaan er nog wel wat verweerder uitzien.

Groet, Marc

10103

• Speciale Gast
De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 18/11/21
« Reactie #465 Gepost op: donderdag 18 november 2021, 10:17:44 »

Naast het normale werk en het kijken naar de 'Grote kleine treinencompetitie' wordt er tussendoor ook nog gewerkt aan het projectje. :D
Inmiddels is er een bos(je) met wandelpad verschenen, het bruggetje is nog aangepakt, de kademuren zitten nu vast aan de bodemplaat en zijn wat verder afgewerkt, er is een hekje gemaakt en ook de ruimte achter het gebouw is voorzien van boompjes, muurtjes en een bankje (niet zichtbaar). Hier en daar begint er al wat onkruid te groeien, de vrouw van de (water)molenaar/houtzager heeft wat bloembakken gekocht en ook de 'verweerder' is al voorzichtig aan het werk gegaan.

Nu is het tijd om het beekje en de linker oever verder te gaan afronden. Eerst maar eens de overgang tussen het gras links en de stenen doen, dan de steentjes in het water zelf gedeeltelijk een kleurtje geven, het water maken, boompjes planten en dan kunnen de andere Preisertjes hun intrede doen. Tenslotte zal dan de afwerking nog moeten komen (nog wat meer verweren, onkruid, klimop, daken van de zagerij bevestigen, lampjes plaatsen...etc). 

Groet, Marc

10103

• Speciale Gast
De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond " - 21/11/21
« Reactie #466 Gepost op: zondag 21 november 2021, 13:17:39 »

Zo, het projectje 'Houtzagerij' is klaar. Er zijn nog een paar kleine zaken die aangepakt moeten worden - zoals een mooie buitenlampje op het parkeerterrein, die heb ik nog niet kunnen vinden - maar voorlopig laat ik het maar even zo. :)

Hmm, Waar loopt die man rechts zo boos naar toe?

Ah, de kleine Friedrich is weer eens ondeugend. Zusje Lena bedenkt ineens, dat er hier toch ergens een bruggetje moet zijn en dat haar oudere broer weliswaar veel moediger is dan zij, maar vanavond ook meer pijn aan zijn billen heeft.

Groet, Marc

narwal

• Vaste Gast
  • **
  • The meaning of life is to give life meaning!
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
« Reactie #467 Gepost op: zondag 21 november 2021, 13:27:26 »

Hallo Marc,

Dat heb je mooi gedaan! Een echte aanwinst voor jouw baan. Iedere baan hoort een aantal van dit soort blikvangers te hebben. :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

10103

• Speciale Gast
« Reactie #468 Gepost op: zondag 21 november 2021, 14:43:20 »

Bedankt voor de duimpjes! :)

Marcel, bedankt voor je reactie!
Zelf vind ik het vooral leuk, dat dit oude bouwpakketje een nieuw 'leven' heeft gekregen op mijn huidige baan. Het gaf me tegelijk de mogelijkheid om eens te experimenteren met het maken van water.

Groet, Marc

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #469 Gepost op: maandag 29 november 2021, 00:35:19 »

Mooie scenes ook, Marc  :thumbup:
En een paar fraaie bolides gezien  :P

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

10103

• Speciale Gast
« Reactie #470 Gepost op: maandag 29 november 2021, 08:20:26 »

Thanks Tony!
Wat betreft de auto's, dat zijn een witte DKW Junior de luxe en een rode Morris Minor 1000 (beide van Brekina). De groene vrachtwagen is een Mercedes-Benz L319 'Pritschenwagen' (van Starmada).

Groet, Marc

Herman05

• Speciale Gast
    • Railplaza.nl
« Reactie #471 Gepost op: maandag 29 november 2021, 14:36:11 »

Marc,
Ziet er mooi uit!
Ga je de zijkanten en bovenkant van de stenen muur bij de watermolen ook nog voorzichtig voorzien van voegen?

Groeten,
Herman
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

10103

• Speciale Gast
« Reactie #472 Gepost op: maandag 29 november 2021, 14:57:58 »

Hoi Herman,

Bedankt!
De muurtjes zijn al wel wat verweerd, maar op de foto is dat inderdaad amper zichtbaar. Het huisje kan ik zo van het diorama halen en nog wat aanpassen, dus dat moest ik misschien nog maar eens gaan doen. :)

Groet, Marc 

Egidius

• Toffe Gast
  • *
  • Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.
« Reactie #473 Gepost op: maandag 29 november 2021, 16:01:08 »

Sooow wat een heerlijk sfeertje op deze baan! Ook weer zo'n plekje waar je wel op vakantie zou willen  :thumbup:
groetjes Eeg
Volg de bouw van onze baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.0

|ArCoMoRa|iTrain|Dcc Next|3+2Rail|

10103

• Speciale Gast
« Reactie #474 Gepost op: maandag 29 november 2021, 17:39:15 »

Bedankt Egidius!
Vroeger kwam ik met mijn ouders veel in het Zwarte Woud en daar heb ik toch wat aan overgehouden vrees ik.
Trouwens net ook even jouw draadje van "Het hoogspoor" doorgenomen en dat ziet er allemaal toch wel erg indrukwekkend uit! Knap hoor wat jullie daar aan het maken zijn. :thumbup:

Groet, Marc

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #475 Gepost op: maandag 29 november 2021, 19:10:44 »

Wat een heerlijke sfeer Marc  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omhoog