Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal

Gestart door DaStig zaterdag 17 april 2021, 16:43:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Hey folks,

Ik ben nieuw hier, maar denk dat jullie me wel mee terug op weg kunnen helpen.

Back in the days hadden we een relatief kleine baan in HO-schaal, maar door omstandigheden is die niet meer. Het rollend materieel is er nog wel, en ook een gedeelte van de rails. De rest is allemaal weg. Sinds kort zijn we verhuisd, en hebben hier een mooie zolder waar ik m'n ding ga kunnen doen. Zolder is 7m bij 3,4m (zijkanten lopen een beetje schuin omhoog onder het dak. Ik heb het idee om aan 1 kant een mooi station te bouwen, met daaronder het schaduwstation, en aan de andere kant een paradebaan. De rondlopende baan wordt sowieso dubbel spoor, dat in het station naar meerdere sporen gaat. Eventueel komt er op termijn nog een kopstation bij langs de paradebaan (toekomst).

De nieuwe baan wordt HO schaal, en zal digitaal zijn, dus DCC met block-detectie.

Ik heb ondertussen al wat zitten "ontwerpen" in AnyRail (mooie tool trouwens), maar zit nog met een aantal vragen.

Welke rails gebruiken?
De baan destijds was met Fleischmann, maar er is veel meer keuze in rails. Dus mijn vraag: welke raden jullie aan? Ik had al eens gekeken naar die van Peco Code 100, en die zien er wel netjes uit.

Buigradius van lange bochten
De bochten van het dubbel rond lopend spoor worden allemaal ruim als ze in t zicht liggen. Bochten in tunnels of uit t zicht worden korter. Nu is mijn vraag hoe ruim ik m'n bochten moet nemen om geen problemen te krijgen met passerende treinen in de bochten. Ik had met de wissels van Peco al eens gekeken, en met 2 wissels aan mekaar, kom ik op een afstand van 5cm (2inch) center-to-center. Dit oogt in alle geval mooi. Om de bochten ruim te maken, ga ik zeker wel de ruimte hebben.

Ben benieuwd naar jullie reacties en input.

Zal van de week ook al eens m'n work-in-progress trackplan uploaden. Momenteel zijn er enkel wat losse ideeen, en nog niet echt een baan.

M'n nieuwe baan is een beetje geinspireerd op deze baan ...



Tot de volgende folks ...
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Bij rechte sporen is het niet zo ingewikkeld. Je hoeft alleen maar te weten wat de maximale breedte van jouw treinen zal worden, inclusief eventueel uitstekende lading en daar tel je dan een kleine marge bij op.

Met bochten ligt het veel ingewikkelder maar daardoor vind ik het ook veel boeiender. Kop en staart van een wagen komen buiten de bocht, zoals de foto laat zien.


De kop van een rijtuig komt ver buiten de bocht. De koppeling zit precies op de overgang naar recht spoor.

Het midden hangt juist binnen de bocht. Zodoende komt het midden van een lange wagen in een buitenbocht dicht bij de binnenbocht en als daar nou net een andere lange wagen rijdt, kan die er met zijn kop of staart tegenaan komen. Hoe ver dat overhangen en uitsteken precies gaat, hangt af van het rollende materiaal en van de boogstraal van de bocht.

In principe is het voor elke boogstraal exact uit te rekenen als je de constructie van de wagen maar precies weet. Het hoeft echter niet exact, op enkele zeer specifieke uitzonderingen na is het voldoende als je weet wat de afstand is van de kop en start van de wagen tot het draaipunt van de wielstellen. Jan heeft daar al eens een uitgebreid over geschreven in Boogstraal en Bodemplaat.

De Morop normen geven een goed bruikbaar uitgangspunt. Norm 102 gaat over rechte sporen en geeft als minimum 48 mm. Daar zit nog wel wat speling in, afhankelijk van de treinen die er zullen rijden. Hoeveel van die speling je eventueel wilt gebruiken, zul je zelf moeten kiezen. Ik hou me er aan, terwijl ik weet dat mijn treinen niet breder zijn dan 40 mm. Die speling helpt bij het opvangen van wiebelen en zorgt ervoor dat er niet snel botsingen ontstaan als de belading niet goed vast zit en gaat schuiven. Norm 103 gaat over bochten. Formules staan er niet in, de norm classificeert wagens in drie categorieën wagens en geeft voor een aantal boogstralen een waarde in mm.

Stel, je hebt twee bochten van respectievelijk boogstraal 550 en 600 mm, hoe moet je die tabel dan gebruiken?                        

De wagens met de grootste waarden worden bij de indeling van norm 103 geclassificeerd als categorie C. Bij H0 moet je dan denken aan wagens van 30 cm. Bij boogstraal 550 mm hebben die volgens de tabel 10 mm extra vrije ruimte naast het spoor nodig; 10 mm aan de buitenkant voor de uitstekende kop en staart en 10 mm aan de binnenkant voor het midden van de wagens. Bij 600 mm is het nog 9 mm. Die twee getallen moet je optellen, dat levert 19 mm op. En dat moet je tenslotte nog optellen bij de vrije ruimte voor rechte sporen. Volgens de Morop norm kom je dan in totaal op 67 mm. Omdat er in de 48 mm wat marge zit, kun je de sporen nog wel iets dichter naast elkaar leggen. En als je geen wagens van categorie C hebt, kun je naar categorie B kijken. Dan wordt het respectievelijk 8 en 7 mm, optellen bij 48 levert dan 63 mm op.

Voor rechte sporen hou ik me bij het ontwerpen netjes aan de 48 mm van Morop. Voor bochten gebruik ik rustig een paar millimeter van de marge als dat zo uitkomt. Voordat ik dat voor het eerst deed, gebruikte ik de tabel van Morop norm 103 en daar hield ik me ook aan. Sinds ik ben gaan afwijken, heb ik de formules in een spreadsheet gestopt zodat ik het precies kan uitrekenen. Het scheelt maar heel weinig met de Morop norm: voor parallelbochten van 550 en 600 mm en categorie C kom ik op 18,1 mm in plaats van 19. Mijn langste wagens zijn categorie B, dan is het 'maar' 14,8 mm.

Je vroeg specifiek naar 2 inches. Dat is 50,8 mm. Na aftrek van de 48 mm volgens norm 102 blijft er dan nog maar 2,8 mm over voor overhangende en uitstekende wagens in binnen- en buitenbocht, dat is niet veel. Met de langste wagens lukt dat pas bij een binnenbocht met boogstraal 3696 mm en een buitenbocht van 3749 mm. Dat past niet op jouw zolder. Als je 5 mm van de marge gebruikt, blijft er nog 7,8 mm over. Dan lukt het vanaf een binnenbocht van 1310 en een buitenbocht van 1360 mm. Dat past net, maar is niet bepaald praktisch. Je zult in de bochten een grotere parallelafstand moeten aanhouden.

In norm 103 gaat het alleen maar om wagens, niet om locomotieven. Die komen namelijk minder ver naast het spoor doordat de langste locomotieven meerdere draaistellen hebben.

Overigens bestaat er ook nog uitzonderlijk vervoer. Wagens die méér ruimte naast het spoor nodig hebben dan de norm komen ook in de werkelijkheid voor. Dat kan gaan om een wagen met een bijzondere constructie dan wel door een ongewoon brede lading. Als een trein met zo'n wagen ergens naar toe moet, moet het naastliggende spoor vrij gehouden worden.


Edit: Vergissing in de berekening gecorrigeerd (ik had per ongeluk 40 mm afgetrokken van de gewenste 2 inches/50,8 mm).
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Thnx voor de info over de track spacing, zeker in de bochten. Daar kan ik zeker wel wat mee.


Op de nieuwe layout is het de bedoeling om met langere treinen te kunnen rijden. Passaggierstreinen tot 8 lang, goederentreinen kunnen langer. Vandaag ook veel ruimte in t schaduwstation onderin. In het zicht komen er 2 stations, en een paradebaan (langs station 2). Het schaduwstation komt onder het grote station te liggen. Aan beide kanten komt er een enkel spoor dat hier naartoe loopt. We hebben afstand genoeg om hier onder te geraken, dus een helix is niet nodig. Station 2 ligt lager dan station 1, waardoor we de paradebaan een stuk over het spoor naar station 2 kunnen laten lopen.


Rondom komt er een dubbele baan (we rijden links) voor de lange passagiers- en goederentreinen. Tussen station 1 & 2 ook een dubbel spoor voor korte passagierstreinen (max 4 lang). Aan beide stations is er ook wat plaats om wat treinen en locomotieven in t zicht te 'parkeren'.


Heb intussen ook wat meer bezig geweest met AnyRail. De basics zijn klaar, al moet er nog wel aan gesleuteld worden. Track wordt naar alle waarschijnlijkheid Peco Code 100. Alle ideeen of opmerkingen zijn welkom.


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
met de klok mee kan je nietvan binnen naar buiten en tegen de klok niet van buiten naar binnen baan
Of je moet achteruit op het (hoofd?) spoor
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Als het om soorten rails gaat, is mijn praktijkervaring beperkt tot Märklin C-rail en - lang geleden - M-rail. That's it. Voor wat betreft baanontwerp kan ik ook wel met andere soorten uit de voeten. De principes zijn hetzelfde, alleen de geometrie is steeds wat anders. Ik heb even naar de geometrie van Peco 100 gekeken en die biedt enorm veel mogelijkheden. Wat ik echter niet kan beoordelen is hoe goed bepaalde treinen zullen rijden op, bijvoorbeeld, Peco 100. Als ik jou was, zou ik daar een separaat topic over openen, waarbij je meteen aangeeft wat je zoal aan rollend materieel hebt. Dat zou kunnen in 2-rail alle schalen of eventueel in Baanbouw 2-rail alle schalen.


Citeeral moet er nog wel aan gesleuteld worden.
Dat begrijp ik, al is het maar omdat één kant van het schaduwstation nog niet verbonden is met de bovenbaan. Maar ik zie nog wel wat meer uitdagingen.

Om te beginnen maak ik me zorgen over de bereikbaarheid van de sporen in het schaduwstation. Het achterste van de 15 sporen ligt minstens 75 cm vanaf de voorkant. Als daar iets gebeurt en de andere sporen zijn leeg, is dat al knap lastig te bereiken. Als het schaduwstation ook nog eens vol staat, zul je heel lang bezig zijn om het leeg te maken. En als Murphy zich er weer eens mee bemoeid, zal er natuurlijk juist als alles vol staat op het achterste spoor iets ontsporen. Als je een toegang van onderen kunt maken, heb je misschien iets aan het onderstaande alternatief. Het is maar een idee, er zijn vele variaties mogelijk.

Iets anders dat me opvalt is dat er geen keermogelijkheden zijn. Met treinen die altijd dezelfde kant op blijven rijden wordt het al snel saai. Voor zo'n mooie grote ruimte denk ik daarom aan twee keerlussen. De eerste is makkelijk, daarvoor kun je een schaduwstation gebruiken, met een dubbelspoors verbinding met de bovenbaan. Ook dat heb ik alvast in het onderstaande plaatje uitgewerkt.

Met één keermogelijkheid ben je er nog niet, er moet er nog ergens eentje komen. Die tweede keerlus zou ik willen verbergen, liefst met één of meer verborgen inhaalsporen erbij zodat een trein niet meteen na het omkeren weer de zichtbare baan op komt. Om niet te veel aan te moeten passen, ligt het voor de hand om dat ergens aan de voorkant te doen, maar dat komt waarschijnlijk niet goed uit met station 2 dat je daar wilt maken. Daarom zit ik er aan te denken om die tweede keerlus ergens rechts af te takken van de bovenbaan, bijvoorbeeld waar je nu ook al wat verborgen sporen had bedacht, al dalend langs station 2, vervolgens langs de linkermuur een stuk of vijf parallelsporen en uiteindelijk linksachter de keerlus. Die past dan prima boven de keerlus van het schaduwstation.

In hoeverre deze ideeën in jouw ruimte uitvoerbaar zijn, kan ik niet helemaal overzien. Is er ergens een deur, of kom je via een luik op zolder? En hoe zit het precies met de schuine kanten? Hoe schuin zijn die, en zitten ze langs de 7 m of langs de 3,4 m?
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal

Citaat van: nero op woensdag 21 april 2021, 17:11:37met de klok mee kan je nietvan binnen naar buiten en tegen de klok niet van buiten naar binnen baanOf je moet achteruit op het (hoofd?) spoor

Hey Nero, daar heb je gelijk in, er moeten nog een paar oversteekplaatsen bij. Ook ben ik er nog niet helemaal uit waar ik precies de doorsteek van en naar het schaduwstation ga maken. En ook of dit een enkel spoor zal blijven zoals nu, of dat ik er toch nog een dubbel spoor van maak.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 21 april 2021, 17:13:00
Om te beginnen maak ik me zorgen over de bereikbaarheid van de sporen in het schaduwstation.
Het is maar een idee, er zijn vele variaties mogelijk.

Iets anders dat me opvalt is dat er geen keermogelijkheden zijn.

In hoeverre deze ideeën in jouw ruimte uitvoerbaar zijn, kan ik niet helemaal overzien.

Hey,


Good thinking over de bereikbaarheid van de "geparkeerde treinen" in het schaduwstation. Moet ik zeker eens naar kijken. Kan misschien ook al voor een stuk helpen als ik er wel 2x een helix in stop, zodat ik verder kan afdalen, en het schaduwstation lager onder station 1 komt, en dus makkelijker bereikbaar wordt.


Een keerlus of 2 is zeker geen slecht idee. Daar had ik op zich nog niet echt bij stil gestaan. Klopt idd dat anders de treinen altijd in dezelfde richting rond zullen rijden. En zoals je had geschets is een keerlus combineren met een schaduwstation ook wel een goed idee.


Deze week sleutelen we verder aan t ontwerp. En dan zullen we eens kijken naar wat er nog bij kan.


De ruimte is effectief 7m bij 3,4m, schuine kanten zitten op de 7m, maar die schuine kant begint pas vanaf 1,2m boven de grond. Een deur zit er ook niet in de weg, toegang tot de zolder is via een luik, redelijk centraal in de zolder.
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Zou het niet een goed idee zijn om onder iedere lange zijde een schaduwstation met keermogelijkheid te leggen? Het wordt dan een hondenbot. Dat is een prima railfiguur om de suggestie te wekken dat in het doorgangsstation treinen steeds uit de richting waarin zij vertrokken zijn, weer terugkeren.
Tussen kopstation en doorgangsstation kan leuk gependeld worden.
Misschien zou het visueel nog mooi kunnen zijn om het kopstation een beetje scheef ten opzichte van de rand van de tafel te leggen.
En helixen? Niet nodig toch met de beschikbare lengte? Er is ruimte zat voor stijgende en dalende sporen.

Groet,

Peter
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Goedemorgen,

Voor de duidelijkheid welke schaal heb je de baan in getekend? Je geeft aan dat de ruimte 7m bij 3.4m is. In de tekening tel ik 20 blokjes, vaak is dat 50cm per blokje maar in jouw geval dus 35?

De directe aansluiting van station 2 op station 1 zou ik persoonlijk uitbreiden met een verborgen inhaalspoor op beide lijnen om de illusie te wekken dat een trein behoorlijk lang onderweg is.

De blauwe aansluiting rechts gaat inderdaad nergens heen.....

Mocht het paradebaanvak het enige stukje rails zijn op die delen van de baan zou ik geen "rondje om de kerk" doen, het baanvak zou ik na de lus laten verdwijnen in een schaduwstation
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Bij station 2 liggen de overloopwissels verkeerd om. Als je het station binnenloopt zijn alleen de bovenste 3 sporen bereikbaar. Vertrekken lukt wel vanaf alle sporen. Misschien enkelspoor tussen station 1 en station 2?
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Niet als je links rijdt, toch?


Groet,

Peter
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
@Peter: dan ook, want dan kun je de onderste sporen niet meer verlaten als je links wil blijven rijden ...
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
 Da's ook weer waar!
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: bigboynl op donderdag 22 april 2021, 19:07:13Bij station 2 liggen de overloopwissels verkeerd om. Als je het station binnenloopt zijn alleen de bovenste 3 sporen bereikbaar. Vertrekken lukt wel vanaf alle sporen. Misschien enkelspoor tussen station 1 en station 2?

Je hebt gelijk, die 2 overloopwissels aan het kopstation liggen idd verkeerd, had ik over gekeken, maar is intussen aangepast. En idd, op de dubbele sporen rijden we links, da's de bedoeling toch  :D


Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 22 april 2021, 08:14:09Voor de duidelijkheid welke schaal heb je de baan in getekend? Je geeft aan dat de ruimte 7m bij 3.4m is. In de tekening tel ik 20 blokjes, vaak is dat 50cm per blokje maar in jouw geval dus 35?
Schaal van de baan wordt HO, maar er was een foutje geslopen in de afmetingen van de ruimte in AnyRail. Ik had t geen 7m breed getekend (my bad  :? ), maar is intussen aangepast. Ik heb de maten op inch staan, aangezien ik een railspacing center-to-center 2 inch aanhou. Dus da maakt t makkelijk tekenen.


Heb ondertussen ook nog effe de posities van de schaduwstations bekeken, en er gaan er naar alle waarschijnlijkheid 2 komen, telkens aan de lange kanten. Ben er nog wel niet helemaal uit hoe en waar ik van de "bovenbaan" naar t schaduwstation ga rijden. Ben een aantal dingen aan t uitproberen. Zal t in de komende dagen effe posten.


More to come ...  :D
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eey folks,


Intussen nog een beetje verder gepuzzeld aan het ontwerp.


Het hoofdstation ligt nu gespiegeld ten opzichte van de vorige keer, waardoor de hoofdbaan rondom aan de "binnenkant" komt te liggen.
Het eindstation een stuk opgeschoven, en gedraaid, zodat er verborgen plaats is voor een klein schaduwstation. Ik moet nog wel eens kijken of ik in dit stuk ergens een keerlus kwijt kan.
Langs de hoofdbaan is er nog een goederenstation bijgekomen, al kan het zijn dat dit er uiteindelijk niet gaat komen, maar het leek me wel tof om dat er ergens bij in te steken.
Het grote schaduwstation is nog niet naar m'n goesting, dus daar is nog werk aan. Er zitten ook nog geen keerlussen in, en dat moet er nog wel in zoals jullie al gezegd hadden, om te vermijden dat treinen altijd in dezelfde richting rondrijden.
Voor de rest heb ik alle sporen ook op de juiste hoogte gelegd, om te kijken om alle slopes niet te steil zijn, en of alle sporen mekaar zonder problemen kunnen passeren, en dat lijkt allemaal prima.


Mochten jullie nog ideeen hebben, dan hoor ik het graag ... alle suggesties zijn welkom.


Ter info: alle maten in m'n ontwerp zijn in inch, is makkelijk ivm onderlinge trackspacing.


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Effe het grote schaduwstation voorzien van een reverse loop. Vrees alleen dat de bocht te kort gaat zijn voor langere treinen ... R = 400mm ...


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Goed bezig, de bovenbaan ziet er interessant uit. Misschien nog wel wat meer in tunnels, dan zie je het rondjes rijden niet meer zo. Een paar dingen begrijp ik echter niet goed of zou ik anders doen:
  • De drie korte spoortjes rechtsachter zou ik recht maken, en ook iets langer.
  • Het nut van de rechter afslag van de driewegwissel ontgaat me. Een trein die die afslag neemt, komt even later toch weer op dezelfde plaats terecht als een trein die rechtdoor gaat.
  • De vier wissels aan de linkerkant van het station liggen niet handig: de binnenbocht is alleen maar met de twee voorste stationssporen verbonden. Door de wissels iets anders te leggen, kun je het met alle sporen verbinden.
  • Rechte sporen kunnen tamelijk dicht naast elkaar liggen, maar tussen de gebogen sporen lijkt me de afstand vrijwel overal te krap.

Voor de schaduwstations weet ik wel een oplossing, maar ik heb nu even geen tijd om het uit te werken. Wordt vervolgd...
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Ik heb nog wat zitten piekeren over je nieuwe ontwerpen. En ik weet niet of ik de spiegeling van het hoofdstation naar achter de hoofdbaan een verbetering vindt. In het vorige ontwerp heb je een leukere blik op het station, vind ik, door de kopsporen die tot 2/3 of de helft van de rest van het station lopen.
Met correct geplaatste overloopwissels kon je pendelen met het andere station en uiteraard vanuit dat station ook doorrijden naar het westen of met richtingverandering, naar het oosten. Daarmee kon het hoofdstation in goed Engels dienst doen als Spitzkehre. Eh, junction, is denk ik more appropriate.

Verder zie ik nog niet de meerwaarde van de goederensporen op deze manier en dat terwijl ik een groot liefhebber van goederenvervoer en industrie ben, als het maar op schaal is. Je moet daar wel een goede bestemming voor hebben. Net zoals met je andere stations, moet je eerst bedenken hoe je treinverkeer gaat zijn. Bij goederen is nog extra belangrijk te bedenken wat er geproduceerd of verladen gaat worden. Anders is het vrij betekenisloos.

Niettemin, het geschuif met sporen heeft altijd zin. Het scherpt uiteindelijk je gedachten.

Groeten,

Peter
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 25 april 2021, 20:28:10

       
  • De drie korte spoortjes rechtsachter zou ik recht maken, en ook iets langer.
  • Het nut van de rechter afslag van de driewegwissel ontgaat me. Een trein die die afslag neemt, komt even later toch weer op dezelfde plaats terecht als een trein die rechtdoor gaat.
  • De vier wissels aan de linkerkant van het station liggen niet handig: de binnenbocht is alleen maar met de twee voorste stationssporen verbonden. Door de wissels iets anders te leggen, kun je het met alle sporen verbinden.
  • Rechte sporen kunnen tamelijk dicht naast elkaar liggen, maar tussen de gebogen sporen lijkt me de afstand vrijwel overal te krap.[/l][/l]
Thnx voor het meedenken:

       
  • Die 3 korte spoortjes: twee ervan lopen naar het kopstation, met tussenin een stukje schaduwstation
  • De 3-wegwissel lag er idd overbodig ... en gaat er ook uit
  • De wissels aan de andere kant is niet ideaal ... maar daar kijk ik nog naar.
  • De rails op de hoofdbaan liggen 2inch center-to-center. Normaliter zou dit voldoende moeten zijn, aangezien op de hoofdbanen de radius overal behoorlijk groot is. Ga dit voor alle zekerheid wel eens een keer uittesten met een paar stukken flex-track en wat rollend materiaal.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 april 2021, 21:28:02[/font]Ik heb nog wat zitten piekeren over je nieuwe ontwerpen. En ik weet niet of ik de spiegeling van het hoofdstation naar achter de hoofdbaan een verbetering vindt. In het vorige ontwerp heb je een leukere blik op het station, vind ik, door de kopsporen die tot 2/3 of de helft van de rest van het station lopen.Verder zie ik nog niet de meerwaarde van de goederensporen op deze manier en dat terwijl ik een groot liefhebber van goederenvervoer en industrie ben, als het maar op schaal is.Niettemin, het geschuif met sporen heeft altijd zin. Het scherpt uiteindelijk je gedachten.
[/font]

       
  • Het omdraaien van het hoofdstation leek me goed omdat ik dan makkelijker de sporen kon leggen tussen het hoofdstation en het kopstation. Maar je hebt gelijk dat het zicht op het totale station wss wel beter is als het toch terug andersom ligt ... good thinking.
  • Het goederenstation: ik had het idee om er een soort van kolen-overslag van te maken. Het linkse stuk van dat gedeelte is voor stockage van lege/volle wagons, het rechtse stuk voor het effectief vullen van de wagons. Maar ik ga dit stuk qua gebruik nog wel een goed doorlichten. Is trouwens ook geen must voor de layout, maar het kan wel een goeie aanvulling zijn, de ruimte is er, dus dat is geen probleem.
  • En idd, schuiven met de sporen en proberen scherpt de gedachten en brengt soms ook goeie ideeen naar boven. Dus we puzzelen verder. Pas als het ontwerp quasi echt goed is, kunnen we beginnen denken om het effectief te beginnen bouwen.
Grts

Dennis

[/list]
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Hoi Dennis,

Gezien het gebrek aan ruimte bij mij kan ik niet uit ervaring spreken, maar de paradebaan maakt nog steeds "een rondje om de kerk". Is het niet een idee om een klein bergje in de hoek linksonder te doen en daarmee de paradebaan te laten verdwijnen naar een schaduwstation en optisch het vervolg (dat dus niet zo ik) weer vanaf een schaduwstation te laten komen?

Tevens zijn de drie schaduwstations achter elkaar nog wel een vraagteken voor de bereikbaarheid, kun je niet eentje boven en eentje onder doen?
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 26 april 2021, 11:11:41
Hoi Dennis,

Gezien het gebrek aan ruimte bij mij kan ik niet uit ervaring spreken, maar de paradebaan maakt nog steeds "een rondje om de kerk". Is het niet een idee om een klein bergje in de hoek linksonder te doen en daarmee de paradebaan te laten verdwijnen naar een schaduwstation en optisch het vervolg (dat dus niet zo ik) weer vanaf een schaduwstation te laten komen?

Tevens zijn de drie schaduwstations achter elkaar nog wel een vraagteken voor de bereikbaarheid, kun je niet eentje boven en eentje onder doen?
Eey,


Over dat "rondje rond de kerk" ... je hebt gelijk, en dat was idd een minpunt van het vorige ontwerp. Ik heb het aangepast naar "2 keer rond de kerk", met een schaduwstation en wat tunnels tussenin. Kwestie van de treinen wat meer "tijd onderweg" te geven. Gevolg is wel dat het goederenstation plaats heeft moeten maken, wel jammer, maar t is niet anders. t moet ook niet te vol worden natuurlijk.


Aan het kopstation is ook het schaduwstation aangepast, al zie ik net dat ik daar de keerlus vergeten ben ... deju toch ... die moet er nog wel bij daar ...


De 2 grote schaduwstations zitten er momenteel niet in, maar eentje aan beide kanten is wel een goed idee qua bereikbaarheid. Alleen nog eens kijken waar ik ze ga laten aansluiten op de hoofdbaan, maar daar vinden we wel een plaats voor.


Hieronder het nieuwe ontwerp. De linkerkant van het hoofdstation moeten we nog onderhanden nemen. Lijkt nergens op nu.


Alle maten in het ontwerp zijn in inch, dus ook de hoogtes op de baan ... dus geen cm  :D


Mochten er nog suggesties zijn, altijd welkom.


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Dennis,

JA! Inderdaad bedoelde ik zoiets.... Je bent dan de treinen een mooi tijdje "kwijt". Lusje kom je wel uit, schaduwstations ook.
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Ik zou nog een alternatief voor het schaduwstation uitwerken. Bij deze. Dankzij de ruime keuze in wissels kun je met Pico 100 de opstelsporen dicht bij elkaar leggen. Met 10 sporen ligt het achterste toch slechts 55 cm van de voorkant. Omdat het zo toch beduidend minder opstelsporen zijn dan in jouw ontwerp, was mijn idee om rechts van het schaduwstation niet simpelweg een lus te maken, maar ook nog een dubbelspoors aftakking naar een tweede schaduwstation.

Bij een stijgingspercentage van 3% en het onderste schaduwstation op 60 cm komt het bovenste op 67 cm en de losse eindjes op 95 cm. Daarvandaan gaat het nog wat verder naar boven zodat je het station op iets meer dan 100 cm kunt maken.

Omdat er boven beide schaduwstations behoorlijk wat ruimte is, kun je met de bovenbaan nog alle kanten op.

Je kunt dit idee eventueel nog verder doorvoeren door er gewoon nóg een paar schaduwstations onder te leggen. Of je maakt de verbinding tussen de twee schaduwstations nog een heel stuk langer en legt het onderste schaduwstation precies onder het bovenste. En zo zijn er nog veel meer variaties mogelijk.
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eey Rob,


Thnx om mee te denken, daar kunnen we idd wel wat mee ... zal er één van de komende dagen eens verder naar kijken en het bij in m'n baan steken ... komt goed, ik voel het  :P


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Hey folks,


Heb er uiteindelijk het grote schaduwstation er ook in gekregen, met dank aan Rob voor de suggesties.


Vanaf de hoofdbaan gaan we via het schaduwstation aan het kopstation, van links onder helemaal rond met een dubbel spoor naar onder, tot we weer links onder uitkomen. Zo hebben we iets van een 55cm afstand tussen de hoofdbaan en het schaduwstation, ruim voldoende voor als er in het schaduwstation iets mis loopt of ontspoord.


Het bovenste gedeelte zal er sowieso komen, het onderste is nog niet zeker, zal afhangen van de noodzaak. Dit stuk kan ik er achteraf ook nog wel bijmaken.


In het schaduwstation zitten links een paar kortere parallel sporen voor m'n kortere treinen die pendelen tussen het kopstation en het hoofdstation. De lange sporen zijn voor de treinen van de hoofdbaan. De echt lange sporen zijn voor echt lange goederen treinen die ik wil laten rondrijden. Helemaal links zitten een paar korte eindsporen, waar ik wat loco's kwijt kan. Ideale plaats, anders is de binnenkant van die bocht toch maar verloren ruimte.


De baan krijgt echt vorm, al moet ik wss nog wel een paar details aanpassen, maar dat komt wel goed, thnx voor jullie hulp.


Volgende stap wordt uitzoeken welk merk materiaal ik ga gebruiken voor het ganse DCC-gedoe en sturing. Bediening van de baan wil ik ook sowieso via de PC, maar dat zal ook wel goed komen. Eerst maar eens zorgen dat m'n ontwerp goed in mekaar zit.


Wordt vervolgd ...


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Amaai, zie ik dat nu goed dat alles altijd het hele schaduwstation moet rondrijden?
Je zult veel meer treinen horen rijden dan je zult zien rijden  :(
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: antonv op dinsdag 27 april 2021, 21:00:21
Amaai, zie ik dat nu goed dat alles altijd het hele schaduwstation moet rondrijden?
Je zult veel meer treinen horen rijden dan je zult zien rijden  :(
Good thinking, treinen moeten nu idd telkens helemaal rond langs beide stukken van het schaduwstation ... misschien moet ik de lus aan de linkse kant sluiten, zodat er aan die kant een uitweg is uit het schaduwstation ...  :thumbup:


Zal er morgen eens naar kijken wat er links van te maken is ...


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
 @citaat
In mijn ontwerp is dat probleem er niet, daar kunnen de treinen al na het eerste schaduwstation keren. Dat is nu net het doel van de boog-met-aftakking rechtsachter maar die heb je weggelaten in jouw versie. Daarentegen heb je linksachter, bij de ingang van het bovenste schaduwstation, een boog-met-aftakking gelegd die nergens toe dient.

Verder ontgaat mij het nut van de vier wissels in de oranje verbindingsporen helemaal rechts en de vier wissels in de lichtgroene sporen helemaal links. Twee wissels in plaats van acht is al voldoende om de verbindingssporen met de bovenbanen altijd éénrichtingsverkeer te houden, zelfs voor keertreinen. Of zie ik iets over het hoofd?
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal



Eey Rob,


Zie je helemaal goed, die reverse loop in het bovenste gedeelte van het schaduwstation zit aan de verkeerde kant. bovenste gedeelte moet compleet gespiegeld, zodat de reverse loop rechts komt. De wissels links en rechts bekijk ik nog effe ... 2 wissels links gaat idd voldoende zijn ...


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Hey folks,


De schaduwstations zijn intussen aangepast, denk dat t nu wel goed zit.


De bovenbaan is intussen ook zo goed als klaar. Misschien dat ik nog wel die 4 parallelle sporen bovenaan (verborgen, tijdelijke stopplaats voor treinen), nog splits in 2x 2 sporen. Nu zijn ze alle 4 verborgen, maar ik denk eraan om de voorste 2 wel deels zichtbaar te houden als doorgangssporen. Zo komt er aan de kant van het grote station ook meer beweging aan passerende treinen.


2 keerlussen zitten er ook in. Sowieso kunnen de treinen keren in het schaduwstation. Daarnaast zit er nog een keerlus in het kleine schaduwstation aan het kopstation (rode sectie). Een laatste gaat rechts van de hoofdbaan weg, en verdwijnt dan onder het hoofdstation met een keerlus.


Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat er weinig hoogteverschil tussen de verschillende sporen zit. Als ik er 2 keer een helix in stop kan dat wel. What to do ??


Wat zouden jullie eventueel nog aanpassen of anders doen?


Ik hoor het wel, alle advies en suggesties zijn welkom.


Grts


Dennis
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Hoi Dennis,

Je zult toch nog even moeten tweaken, je bruine kopsporen rechtsboven moeten steken willen ze daaruit komen. Je zult dus nog een overloopwissel naar paars moeten maken. Dezelfde situatie heb je volgens mij ook onderin. Om de dalen heb je volgens mij genoeg lengte, waarbij je in het schaduwstation ook best een cm de meter kunt stijgen/dalen.
Re: Zolderbaan 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 30 april 2021, 20:00:18Je zult toch nog even moeten tweaken, je bruine kopsporen rechtsboven moeten steken willen ze daaruit komen. Je zult dus nog een overloopwissel naar paars moeten maken. Dezelfde situatie heb je volgens mij ook onderin. Om de dalen heb je volgens mij genoeg lengte, waarbij je in het schaduwstation ook best een cm de meter kunt stijgen/dalen.
Nu je het zegt, heb ik overheen gekeken. Ik had eerst links aan die rode pijlen 4 wissels zitten, en daar heb ik er 2 van weg gedaan. Als ik er daar terug 2 bij steek, is het voor beide secties van de schaduwstations opgelost, en gaan we weer "links rijdend" terug naar de bovenbaan.


Good thinking mate ...


Grts


Dennis
Re: Flanders Railways - garage baan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eey folks,

Even een korte update.

In eerste instantie was het de bedoeling om de nieuwe baan hier bij mij thuis op zolder te gaan bouwen, maar die plannen zijn intussen gewijzigd. De nieuwe baan komt in de garage, en dat heeft ook zo z'n reden. Binnenkort heb ik van de firma een full electric bedrijfswagen, en die zal ik thuis dus ook moeten gaan opladen. Kwestie van brandgevaar ben ik er niet echt voor te vinden om dit in t huis te doen. Dus, de nieuwe zal buiten onder een carport komen te staan. Daardoor komt de garage eigenlijk vrij, en is ook een betere locatie voor de layout.

       
  • de garage is zelfs iets groter dan de zolder, dus we kunnen ook hier een grote baan bouwen
  • de bereikbaarheid met alle materiaal voor de bouw is stukken makkelijker
  • ook op termijn, met m'n pa die ook al wat ouder wordt, is de garage beter dan naar een zolder te kruipen via een klein zoldertrapje
Afgelopen week hebben we nog een belangrijke beslissing genomen. In eerste instantie hadden we in gedachten om Peco Streamline code 75 te gebruiken voor de layout, maar daar stappen we van af. Voor de zichtbare sporen gaan we Tillig Elite HO spoor gebruiken. De sporen van Tillig geven ons meer mogelijkheden dan de sporen van Peco:

       
  • Tillig ziet er een heel stuk beter uit dan Peco, zeker voor een Belgische layout, waardoor de layout er echt realistsich uit gaat zien
  • De wissels van Tillig zijn echt een mooi staaltje, realistisch, zonder scharnierpunt op de wisselsporen
  • Grote voordeel van Tillig is ook dat de wissels "flexibel" zijn, waardoor een rechte wissel toch in een kleine boog gelegd kan worden. Dit maakt het uitzicht van de layout en ook het sporenverloop ook weer een stuk mooier en vloeiender. We vinden dit belangrijk omdat het op onze baan vooral van belang is om treinen te laten rijden, en niet zozeer te liggen rangeren.
Nu we Tillig gaan gebruiken, zullen we het sporenplan ook weer moeten aanpassen, maar op zich blijft het globale sporenverloop wel hetzelfde. Enige dingetje bij Tillig is dat ze werken met een parallelle spoorafstand van 59mm hart-op-hart, terwijl dat bij Peco 50mm is, wat mooier is. Dus we zullen de wissels wat moeten aanpassen om de sporen terug wat korter bij mekaar te krijgen. Die 59mm wordt wel wat te veel ...

Voor het schaduwstation gaan we nog wel Peco gebruiken, of eventueel Roco (zal een beetje afhankelijk zijn van de beschikbaarheid als we binnenkort alle stuff gaan bestellen).

We hebben al wel een paar wissels en sporen besteld van Tillig om dit goed te kunnen beoordelen, en ook om die flex te "testen". Rolling stock is ook al wat besteld, en een gedeelte zou morgen ook geleverd worden.

We houden jullie op de hoogte.

Dennis & Co.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
 @citaat Ik volg het met belangstelling en ben als inmiddels ervaren bouwer met Tillig Elite benieuwd naar de voortgang. Het vraagt nauwkeurig werken en effe een baantje leggen is er niet bij. Er zijn een hoop hobbels en obstakels te nemen met zo'n groot project en dan ook nog automatiseren. Enige ervaring daar mee? Een proefbaantje leggen helpt.

De lol van die 2px teksten ontgaat me, nergens voor nodig en je lezers zullen afhaken. ;)

Gr, Ben.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 15 juni 2021, 07:23:11De lol van die 2px teksten ontgaat me, nergens voor nodig en je lezers zullen afhaken. ;)
Eey Ben,


Idd, de sporen van Tillig vragen nauwkeurig werk om alles mooi gelegd te krijgen. Het setje sporen dat we besteld hadden is vandaag geleverd. Een wereld van verschil met de sporen die we vroeger gewoon waren. Dat waren toen robuuste sporen die makkelijk op tapijt gelegd konden worden. Dat zal met Tillig niet het geval zijn.


We hebben ook wel het idee om een klein baantje te leggen (kleine ovaal met een paar wissels) om de automatisatie te testen, voordat we dit op de grote baan gaan steken.


De eerste wagons voor één van de goederentreinen is ook al binnen ...


En die tekst in 2px, da's iets raars hier op t forum. Een eigenaardigheidje van de bericht editor hier precies, dus ligt niet aan mij (kleine tekst is terug groter gezet).


Grts


Dennis & Co.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
 @citaat2 ook al meegemaakt dat tekstgrootte ongewild veranderd wordt,


mvg,
Michel
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal

Eey folks,


We hebben de afgelopen weken niet stil gezeten met ontwerpen. Zoals eerder al gepost, gaan we Tillig Elite gebruiken voor de bovenbaan (zichtbare sporen), het schaduwstation wordt in iets anders gebouwd.


Het sporenplan voor de bovenbaan quasi klaar, op een paar kleine details na. Langs de lange muur in de garage komt er sowieso het grote station. In de eerste versie lag dit parallel aan de muur, wat we hebben aangepast. Dit om te vermijden dat alles "te recht" gaat ogen achteraf. Ook het sporenverloop aan beide kanten van het station is grondig aangepast. Links komt het dubbelspoor het station binnen en splitst dan in de 4 sporen van het station. Aan de rechtse kant is er behoorlijk wat veranderd. Er is een loc depot bijgekomen, en ook een kleine stelplaats voor de dubbele pendeltreinen die op de locale baan gaan rijden tussen het grote station, en het kleine kopstation.


Het sporenverloop aan de rechtse kant van het station bevalt ons echt wel. De treinen van het hoofdspoor lopen mooi tussen de loc depot en de stelplaats van de locale treinen door ... een echt station.


We hebben getracht om bruuske bochten in het spoorverloop te vermijden, zeker in de wissels links en rechts van het station. Zo kunnen de treinen "smooth" rijden zonder korte bochten. Dank zij de wissels van Tillig is dit perfect mogelijk.



Oh ja, aan de andere kant nog iets gezien in de wissels wat niet 100% klopt.
Bedoeling is dat de 2 bovenste sporen (oranje) gebruikt worden door de binnenkomende treinen (we rijden links op deze baan), de 2 onderste sporen (blauw) voor de treinen in de andere richting.


De 2 blauwe sporen konden niet beide gebruikt worden, zonder via die kruiswissel van de andere sporen te passeren. Is aangepast, een paar wissels verschoven, van een dubbele kruis een enkele gemaakt, en nu zijn de sporen beter van mekaar gescheiden.


Wel blijft t altijd mogelijk om een binnenkomende trein op elk spoor te krijgen, en omgekeerd ook, van op elk spoor een trein op het juiste uitgaande spoor.


De toegang naar het schaduwstation blijft links onder zoals in de eerdere ontwerpen, via een helix.


Hieronder wat we momenteel hebben. Mochten jullie nog ideeen hebben dan horen we het wel.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal

Eey folks,


't Is al een tijdje stil geweest met de progress voor onze nieuwe baan in de garage, maar dat wil niet zeggen dat we achter de schermen niet meer bezig zijn. Dus ... tijd voor een update.


Allereerst, de bouw van de baan stond gepland voor het najaar, maar door de recente wateroverlast zullen we dit moeten uitstellen. M'n oom woont in Valkenburg en heeft de afgelopen week meer dan 1m water in z'n huis gehad. Dus, heel veel schade. Aangezien hun huis momenteel niet meer bewoonbaar is, zijn ze tijdelijk bij ons ingehuisd. De garage doet nu dienst als extra stockage ruimte voor hun spullen die de ramp wel overleefd hebben. In de komende tijd zullen we dus meer bezig zijn met het terug bewoonbaar maken van hun huis.


Wat de baan betreft hebben we al wat Tillig spoor besteld, en we moeten zeggen, 't is echt de beste keuze om een baan mee te bouwen: mooi en gedetailleerde wissels en 't ziet er ook allemaal heel netjes uit. Kost wel iets meer, maar uiteindelijk gaat bij een baan 't meeste geld zitten in het rollend materieel. Dus die "iets duurdere" sporen zijn zeker een verantwoorde investering.





Om ook een beter idee te hebben van het sporen verloop en de grootte van het onderframe dat we nodig gaan hebben, heb ik de belangrijkste stukken van de baan om ware grootte laten afdrukken. Bij het effe plaatsen van de sporen op dit plan, hebben we gezien dat er op een aantal plaatsen problemen gaan zijn met het plaatsen van de wisselaandrijving. Dus dat gaan we nog moeten aanpassen door de wisselaandrijving naar de andere kant te zetten, of de sporen wat verder uit mekaar te leggen.





Voor de rest zijn we nog steeds tevreden met het sporenverloop.


Wel jammer dat de bouw van de baan nu uitgesteld moet worden, maar 't is momenteel niet anders. Er zijn belangrijkere dingen in 't leven ...












Effe een kleine verduidelijking van wat 't probleem is.


Allereerst, de effectieve wissel aandrijving komt onder de baan te zitten. 't gaat om de fake decoratieve aandrijving die langs de wissel komt, om 't er realistisch te laten uitzien.


Hieronder zie je wat ik bedoel.


Als dat korte stukje spoor niet tussen de 2 wissels zou zitten, zou de fake wissel aandrijving er niet tussen passen (te zien op de 2de foto).









Oh ja, een tijdje geleden ook nog wat research gedaan wat betreft de kleur van de ballast en ook effe een peak inside the workshop  ;D




















Zoals gezegd, de bouw staat tot nader orde on-hold ... maar we houden jullie op de hoogte.


Grts


Dennis & Co.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Thnx Ben,


Ziet er netjes uit daar bij jou.


Die fake wisselaandrijving kan er inderdaad vanaf geknipt worden, maar het lijkt ons wel mooier om die er wel bij te hebben. Dan ziet t er realistischer uit.


Vraagje: welke aandrijving heb jij er op gezet? We denken eraan om de aandrijvingen van Tillig te gaan gebruiken ....


Grts


Dennis & Co.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
 @citaat Servo van €2,50 en een 9V relais voor polariseren.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 juli 2021, 10:22:22
@citaat2 Servo van €2,50 en een 9V relais voor polariseren.
Da's een koopje als aandrijving voor een wissel. Heb je er mss een type nummer of een foto van?


Grts


Dennis & Co
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
SG90 servo, overal te koop. En aansturen met een servo decoder, daar zijn allerlei variaties in.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eey folks,

Aangezien de effectieve bouw van Flanders Railways op de langere baan geschoven is, hebben we nu wat meer tijd om andere zaken goed te bekijken. Eén belangrijk punt is geluid, en de geluidsisolatie tussen de sporen en de onderbouw. Hier is al veel over geschreven en heel wat discussie over gevoerd over hoe dit best aan te pakken.

Laatst hadden we nog een baan gezien waar er heel wat isolatie gebruikt werd. En ik moet zeggen, qua rijgeluiden zeer goed. Bij de meeste banen wordt er een kurklaag van 3 of 4mm op de onderplaat verlijmd, die dan in het ballast weggewerkt wordt. Probleem hierbij is dat er dan een "harde verlijmde overgang" is via het ballast tussen de rails en de houten onderplaat, en dat zorgt voor redelijk wat geluidsoverdracht.

Bij de baan die zelf gaan bouwen, wordt de basisplaat eerst volledig afgedekt met een bijkomende isolerende onderlaag, die ook onder laminaat gebruikt wordt als onderlaag. Op de plaatsen waar de sporen komen, komt dan een strip kurk, die iets breder is dan de dwarsliggers. Als we dan gaan ballasten, krijgen we een mooie rand langs de sporen. En het ballast zal de kurk volledig omhullend. En als het ballast wordt ingelijmd, zal het "harde ballast" geen contact maken met de houten onderplaat, maar wel met de isolatie tussenlaag, en dus zeer weinig geluid doorgeven aan de basisplaat. 't Is kwestie van "harde overgangen" tussen de rails en de basisplaat te vermijden.

Dit lijkt ons een goede oplossing of manier van werken.

Suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom hierover.

Grts

Dennis & Co.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Lijkt mij een prima oplossing zo. Ik zou er niet veel meer gedachten aan wijden.
Het belangrijkst is het eventuele klankkast-effecten te voorkomen. Als je lagen gaat maken, kan het zinvol zijn om aan de onderkant de bovenlaag een dempende laag aan te brengen om versterking van het geluid te voorkomen.

Groet,

Peter
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Inderdaad goede oplossing, bij mijn modulebaan liggen twee lagen blauwe onderplaat op de onderbouw en de crails zijn voorzien van een kort stukje kaasprikker in de schroefgaten aan de onderkant. Hiermee wordt de rails gefixeerd aan de schuimlaag, wanneer de sceneny erbij komt is er een redelijk stille omdergrond.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eey folks,


Topic is een tijdje stil geweest door omstandigheden, maar hopelijk komt daar op relatief korte termijn verandering in. Als alles goed gaat, dan is de garage hier begin volgend jaar terug beschikbaar, en kunnen we beginnen met bouwen.


In tussentijd gaan we het baan ontwerp op een paar punten nog een beetje verfijnen, en ook eens nadenken om de baan in blokken op te delen voor de blokdetectie achteraf, en eens kijken welke stuff we gaan gebruiken voor de digitale sturing van de baan. Zal m'n licht hiervoor nog eens opsteken hier op het forum.


En omdat we het niet konden laten, ook al een mooie loc gekocht voor Flanders Railways, een op en top Belgian Classic, een must-have op een Belgische baan ... een pareltje ...


Grts


Dennis & Co
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Eerder schreef ik dit.....

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 30 juli 2021, 19:11:18

SG90 servo, overal te koop.


.... en dat was niet zo'n succes. Ik had mogelijk een slechte batch maar mijn leverancier had heel veel meer klachten. Inmiddels heb ik originele Hextronik HXT900 - 9g Micro Servo, fluisterstil met als prijs €3,50 - €4,75.

Voor wat het waard is.

Gr, Ben.
Re: Flanders Railways - Garagebaan - 7m x 3,4m - nieuwe start HO-schaal
Gebeurt hier nog iets of is ook dit project ter ziele?

Gr, Ben.