Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Puzzelen aan baanplan

Gestart door adrie1961 dinsdag 16 november 2021, 18:33:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Puzzelen aan baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Puzzelen aan baanplan
Ik ben eens aan het puzzelen geweest op een nieuw ontwerp van mijn baan. De buitenmaten staan vast daar valt niets aan te veranderen.
Naast het doorgangsstation bevat het een klein bedrijfswerk voor loc onderhoud. Tevens is er met het oude ontwerp van mijn baan in het achterhoofd nu een uitwijkspoor in het schaduw station gereserveerd voor de railbus die als pendel trein gaat fungeren.

Zit alleen nog met een vraag. Nu had ik blokindeling inrij 1/3 afremmen 2/3 en stop 1/3 echter hoe is de verhouding eigenlijk het beste? De stop sectie moet zo ver ik weet minimaal loclengte zijn. Maar hoe zit het met de rest? Ik rij overigens met cs2 en Itrain.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Beste Adrie,

Ik hoop dat je rondom de baan kunt lopen, want 1,60 meter is best diep of je moet makkelijk onderlangs kunnen en een paar mangaten hebben. Mijn inziens kun jij vanaf de voorkant niet goed bij je station komen. en stel dat je een ontsporing daar krijgt?

Houd er wel rekening mee dat naarmate je ouder wordt onderlangs gaan steeds moeilijker kan worden.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Ik heb idd het voordeel dat ik rondom de baan kan lopen. Dus ik hoef er gelukkig niet iedere keer onder te duiken. Bovendien kan ik tussen het boven gedeelte en onder gedeelte altijd bij de sporen komen mocht er iets niet helemaal lopen als verwacht. Dat is nu anders omdat de draaischijf nu van de voorkant gezien een draaischijf ligt die de hele boel blokkeert.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Zou het niet aardiger zijn om in je schaduwstation een of twee keerlussen aan te leggen? Dan kun je zorgen dat treinen weer terugkomen uit de richting waaruit ze vertrokken zijn.
Verder begrijp ik het stukje dubbelspoor (blauw) niet zo. Ja, treinen kunnen elkaar passeren daar, maar is dat nodig, zo dichtbij het station?
Doordat aan beide zijden het enkelspoor zichtbaar is, wordt de indruk dat er een dubbele hoofdbaan ligt niet gewekt. Ik zou het gewoon enkelsporig laten.

Groet,

Peter
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Ha die Peter

Is idd iets om over na te denken om het dubbelspoor aan de voorzijde van de baan (blauw) te laten vervallen. Heb het op de oude baan altijd als een inhaalspoor behandeld. Maar doordat er nu meer sporen in het schaduwstation aanwezig zijn gaat het nut hiervan verloren. Zal het eens aanpassen in de tekening.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Aangepast baanplan
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Top!
Maar, geen keerlus?

Groeten,

Peter
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Nee geen keerlus. De treinen worden via het schaduw station verdeeld. Ik kan kijken of ik via het opstelspoor railbus nog een keerlus kan maken.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Heb een keerlus ingebouwd zie tekening
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Er is toch een 2de keer mogelijkheid met de draaischijf?
Zo zijn er interessante treinbewegingen te realiseren.
Niet alle treinen moeten doorrijden in het station, sommige kun je laten terugkeren.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Hallo Anton

Je zou idd een goederentrein via keerlus terug kunnen leiden je wagons loskoppelen en weer nieuwe wagons mee kunnen nemen in de zelfde richting waar je vandaan kwam. En stoomlocs keer je idd via de draaischijf.

Denk dus wel dat ik voor de optie keerlus ga. Hoewel ik dit in eerste instantie niet zo zag zitten.

Dus nu komt het moeilijkste. De oude baan demonteren. Want afbreken klinkt zo resoluut  :D
Een geluk de onderbouw hoef ik niet opnieuw te maken. Hooguit een stuk te verlengen.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Goed besluit, en als je wilt, is er een tweede keerlus te maken. Die kan in het midden de andere kruisen als je wilt, of je moet de eerste wat krapper maken dan nu. Dan past er aan de andere kant wel een bij.
Dan heb je met de draaischijf optimaal plezier van een zo realistisch mogelijk treinverkeer.

Groet,

Peter
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Bij het zichtbare plan zie ik mogelijkheden om het net iets anders te doen. Hieronder zie je een variant met praktisch hetzelfde station en bijna hetzelfde BW. Dat wil zeggen, de stationssporen zijn een fractie langer en één van de zijsporen bij het BW heb ik weggelaten. Je kunt natuurlijk naar wens sporen toevoegen.

Wat is er dan wél anders? Wel, geen R1 meer, minder passtukjes en de verbinding tussen BW en station is iets gestroomlijnd. Maar belangrijker is wat ik van plan ben met de verbindingen naar het schaduwstation.

Misschien vraag je je af hoe het verder moet met die verbindingen. Wie de zichtbare baan ziet zonder te weten wat er onder ligt, denkt misschien dat de twee sporen die in tunnels verdwijnen even later met elkaar verbonden worden, maar dat is gezichtsbedrog. Dat verrassingseffect kun je bijvoorbeeld gebruiken door een trein de ene tunnel in te laten rijden en bijna tegelijk een heel andere trein uit de andere tunnel te laten komen.

Laat maar weten of dit idee je wat lijkt, dan laat ik zien hoe de verborgen sporen verder uitgewerkt zouden kunnen worden. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: het is de bedoeling dat ze een eind verderop bij elkaar komen en dan als enkelspoor nog een stuk verder dalen, naar een groot schaduwstation. Dat wordt er een met één in-/uitgang en een keerlus. Zo kunnen de treinen vanuit het schaduwstation vrij kiezen via welke tunnel ze uiteindelijk de zichtbare baan op zullen rijden.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Ha speeltmettreintjes. (weet je echte naam niet) Inderdaad een leuk baanplan zoals je aangeeft met dezelfde mogelijkheden. Maar dan moet het schaduw gedeelte ook weer worden aangepast. Voordeel is idd minder passtukken en meer ruimte middenin voor de stad. Ik ga er eens over denken.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
d @citaat

Dank je had het niet gezien  :D
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Waarom werk je met 2 schaduwstations in serie? Werk je met het opschuifsysteem? Er moet nu altijd 1 spoor vrij blijven van het eerste schaduwstation om door te kunnen rijden (en in het 2e eigenlijk ook als je een trein uit het eerste schaduwstation zou willen laten passeren). Is het niet effectiever om 1 harp/schaduwstation te maken. 2 in serie voegen ondergronds m.i. niets toe.

gr. Gertjan
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
 @citaat
Precies wat ik dacht, en daar was ik dan ook al mee bezig.

Citaat van: adrie1961 op vrijdag 19 november 2021, 10:17:38Voordeel is idd minder passtukken en meer ruimte middenin voor de stad.

Ja, er is nog een hoop ruimte voor scenery. Een stad in het midden zou prima kunnen. In verband met de verborgen sporen stel ik me daarbij een stad op een klein heuveltje voor. Vlak naast de rails staat een stationsgebouw, hooguit een centimeter verhoogd. De top van de heuvel ligt helemaal aan de rechterkant, bij de tunnelingang.

Hieronder zie je een van de vele mogelijkheden hoe de verborgen sporen zouden kunnen liggen. Aan de hand van het plaatje met hoogtes kun je je die heuvel vast wel voorstellen. In het 3D-aanzicht dat ik eerder had gepost is de heuvel al opgenomen. Zoals je ziet, zijn de glooiingen heel bescheiden. Hoger kan, lager nauwelijks. De rechterkant lijkt me wel een mooie plaats voor een berg; je hoeft immers maar een halve te maken. Misschien een kabelbaantje naar de top, naar een uitzichtpunt over de stad? Zo hebben de preisertjes een toeristische attractie.


Helemaal rechts ligt het open einde in dit ontwerp 116 mm lager dan het station. Het is heel goed mogelijk om hier een royaal schaduwstation aan vast te maken dat ongeveer 15 cm lager ligt dan het station, langs de lange kant van 390 cm. Dat is al wat beter bereikbaar dan het middelste schaduwstation in jouw eigen ontwerp, maar 15 cm is nog steeds vrij weinig. Als je vanaf het open einde eerst nog wat verder daalt, bijvoorbeeld tot iets van -250 à -300, heb je beduidend meer werkruimte boven de sporen. Voordat ik een schaduwstation ontwerp, heb ik daarom nog twee vragen voor je:

  • Hoeveel opstelruimte wil je minimaal/maximaal?
  • Vind je 15 cm werkruimte voldoende of kies je voor 25 à 30? Niet dat ik 15 cm aanraad, maar jij bepaalt, het wordt immers jouw baan.


Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Hier is een voorbeeld van een royaal schaduwstation 15 cm onder het station en BW. Met opschuifsysteem, zoals Gertjan het noemt. Als dit teveel opstelruimte is, kun je wat weglaten of inkorten. Door met doorgaande treinen alle sporen altijd in één richting te gebruiken hebben 4 van de 7 wissels geen aandrijving nodig, zonodig worden ze gewoon open gereden. Ook voor pendeltreinen werkt dat, die kunnen immers altijd weer terug via dezelfde wissels als waarover ze zijn binnengekomen. Daarom heb ik ook geen kopspoortje(s) gemaakt maar alleen doorgaande.

De werkruimte boven de sporen is is krap, maar als je er vanaf de lange zijkant bij kunt komen, schat ik dat 3 à 4 van de 7 sporen nog wel enigszins bereikbaar zijn. Voor de rest denk ik aan toegang van onderen. Uiteraard met een mangat links, onder de draaischijf, en verder nog een tweede, rechts van het midden van de baan. Da's ook wel handig voor het verborgen blauwe spoor. Maar het blijft krap. Liever zou ik nog wat verder dalen en dat kan ook best. Laat maar weten of je wilt zien wat ik daarbij in gedachten heb, dan werk ik het uit.

Als je er niet vanaf de lange zijkant bij kunt komen, is dit niet werkbaar.

Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Hallo Rob

Na veel overwegingen heb ik toch maar besloten het baanplan te behouden zoals ik het had getekend. Met nog een paar kleine aanpassingen vanwege de rail lengtes die ik al had.

In ieder geval fijn voor het meedenken. Ik ga op mijn draadje van de modelaanbouw wel laten zien hoe een en ander vordert. De baan is inmiddels gedemonteerd en weer klaar voor het nieuwe aangepaste baanplan.  :D
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
No problem Adrie. Ik denk mee, maar uiteraard is het helemaal aan jou om te beslissen wat je er mee doet.
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Mijn wissels met Marklin decoders en wisselaandrijvingen krijg ik niet meer functionerend. Heb 4 nieuwe decoders en aandrijvingen ingebouwd waarvan er 1 werkt. Ik snap er geen snars meer van

Wie weet een oplossing?
Re: Puzzelen aan een nieuwe baan
Ik gebruik de cs2. Echter vandaag wat verder gepuzzeld aan de baan. En toen bleken er ineens meer wissels te gaan werken na aansluiting van wat meer spoormaterieel. Dus ik denk dat ik weer eens te voorbarig heb geroepen. Ga nu eerst maar eens het rondje leggen en kijken of ik ergens problemen tegenkom.  :D :?
Keerlus aansluiten.
Lid sinds: 2015

offline
Keerlus aansluiten.
Ik wilde vandaag een trein over de keerlus laten rijden echter hij bleef na de wissel terug naar het schaduw station stil staan. Aangezien ik digitaal rijdt moet ik vanwege de bezetmelders 1 pool isoleren. In het midden van de keerlus zijn dus beide Polen geïsoleerd. Moet ik nu aan beide zijde een stroom draad leggen om dit op te lossen?
Re: Puzzelen aan baanplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen aan baanplan
Het gaat erom dat je van een traject één rail aan de 0 legt en de andere aan de bezetmelder. Welke maakt niet uit, maar niet beide aan de 0 (dan heb je geen bezetmelding) of beide aan de bezetmelder (dan heb je geen 0 en dus geen stroomkring om de trein te laten rijden). De middenrail zit altijd aan de "fase".
Re: Puzzelen aan baanplan
 @citaat
Dank je voor de uitleg. Ga het even controleren. Had nu het middengedeelte zonder bezetmelder gedaan. begin en eind hadden wel een bezetmelder die goed functioneerde.
En de trein bleef rijden zonder fouten in de bezetmelding.  :D
Re: Puzzelen aan baanplan
Dit draadje kan wat mij betreft op slot. Ik ga verder via https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60036.550