Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 14 november 2021, 10:52:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Goedemorgen, ik heb een hagelnieuwe Marklin 3327 loc die nooit heeft gereden. Motor zat dus vast en deze open gemaakt en gesmeerd. Loc rijdt nu als een raket maar brandt alleen de verlichting verkeert om. Dus gaat de loc naar links dan brandt het lampje rechts en omgekeerd (loc heeft verlichting die wisselt met de rijrichting). Er is geen draadje los geweest dus mijn vraag is hoe dit kan. Motor zit goed in elkaar (kan op maar op 1 manier). Wie weet hoe dit kan? Alvast bedankt, Hans
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
de magneet zit verkeerd om

omdraaien en het is opgelost


Gr Ed
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
 @citaat
De magneet zit goed, andersom kan niet want dan komen de soldeerpunten op de spoel beneden te zitten en dat past niet.
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Heb de bril er bij gepakt en volgens mij is toch geknoeid aan de bedrading. De aansluitingen boven de spoel zijn omgewisseld (ik zie het aan het soldeerwerk). Ga er vanuit dat dit het probleem is.
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Deze loc heeft als het goed is 1,5Volt lamjes die in serie staan met de veldspoelen van de veldmagneet.
Ik denk dat de draadjes van de lampjes verkeerd zijn aangesloten op de veldspoel.
Even de gele draadjes omwisselen.
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
 @citaat

Dat is inderdaad het euvel. Zie aan het soldeer werk dat er mee gerommeld is. Bedankt voor de reacties. Gr, Hans
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
 @citaat Je had net voor mij gereageerd en het euvel al gevonden.
Succes met solderen Hans.
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Dat solderen is nog wel een dingetje aangezien het blokje waarop je moet solderen van plastic is, en voor je t weet hangt t plastic aan de soldeerbout. Ik knip de gele draadjes wel door en soldeer de draadjes wel aan elkaar  8o
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Kort solderen en bout heet genoeg zetten, zodat het tin snel smelt.
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
@Kappa:
Citaat van: Kappa op zondag 14 november 2021, 11:38:36
Deze loc heeft als het goed is 1,5Volt lamjes die in serie staan met de veldspoelen van de veldmagneet.
Ik denk dat de draadjes van de lampjes verkeerd zijn aangesloten op de veldspoel.
Even de gele draadjes omwisselen.

klopt dit? In serie met de veldspoelen? Dus, als er een lampje defect is rijdt de loc niet meer? Staan de lampjes niet parallel op de veldspoelen, dus elk aan 1 zijde aangesloten,  denk dat het dan ook 19v types moeten zijn? Groetjes, Alain
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Ik heb hier het schema van de 3346 bij mij. Ik vermoed dat het elektrisch circuit gelijk is.
De 1,5 V lampjes staan in serie met de veldspoelen maar er staan telkens 2 in serie geplaatste dioden over de lampjes. De spanning over de lampjes kan nooit hoger zijn dan die 1,5 V (nominaal 1,2 V).
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
@cvdw, dat kan kloppen, spanningsval over de dioden zal 1,4 volt zijn
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Als de rijrichting niet correspondeert met de verlichting dan moet je de blauwe en de groene draad op de veldspoel omdraaien.

Mvg
Marcel
Re: Verlichting loc brandt in verkeerde rijrichting
Citaat van: cvdw op zondag 14 november 2021, 16:58:49
Ik heb hier het schema van de 3346 bij mij. Ik vermoed dat het elektrisch circuit gelijk is.
De 1,5 V lampjes staan in serie met de veldspoelen maar er staan telkens 2 in serie geplaatste dioden over de lampjes. De spanning over de lampjes kan nooit hoger zijn dan die 1,5 V (nominaal 1,2 V).

Dat is erg krom uitgedrukt/geschreven.

De 2 diodes staan in serie met de veldspoel, de lampjes parallel over de diodes.
Is hetzelfde als wat jij bedoelt, maar verduidelijkt het principe wat beter vind ik.

Bart