Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

VT98 (39984) blijft verlicht staan...

Gestart door Prail zondag 02 mei 2021, 19:14:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Waarde Modelspoorcollega's, vandaag stopte helaas mijn VT 98 (39984) tijdens een mooie rit in Stein am Fluss...

- stopte gewoon, licht bleef aan, geluid wel uit, aan voorzijde opeens voor/achteruitrij-licht te gelijker tijd aan...
- gewist op de ECOS 2, meld zicht niet meer aan...blijft verlicht op het programmeerspoor staan

Jullie enig idee? ben bang dat er een nieuwe decoder in moet.... helaas zie ik op de Marklin-site dat de decoder niet meer leverbaar is, ook die van de 39978 niet.
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Rijd je wel op M4, het is mijn ervaring dat bij deze dekoder op Motorola, wel eens een bitje verkeerd schiet, dan gaan alle lampen tegelijk branden en het geluid start-stopt, hij blijft wel rijden, ik ken een ervaring waar hij niet meer achteruit reed.

Bij mij werkt het als ik de lok even van de rails haal, zet hem even op een andere centrale of analoog en probeer hem dan weer te laten aanmelden, nieuwe decoder: een Esu als hij past, maar dan is het nog de vraag of het probleem niet in de elektronica is ontstaan, als dat zo is, dan is de trein "beyond repair" SDS motor)

Groet, Anne W
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Citaat van: Prail op zondag 02 mei 2021, 19:14:49
Jullie enig idee? ben bang dat er een nieuwe decoder in moet.... helaas zie ik op de Marklin-site dat de decoder niet meer leverbaar is, ook die van de 39978 niet.
Probleem met SDS is vaak niet de decoder, maar de SDS print.
ALs die kapot is dan kun je het wel schudden.
Maar op de ECOS heb je ook de mogelijkheid om een loc geforceerd aan te melden, op een programmeerspoor.
Probeer dat eerst eens.
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Dank voor jullie feedback! Ik ga wat puzzelen met aanmelden op andere centrale en kijken wat ik met mn ECOS kan.
mijn bevindingen komen uiteraard weer hier! Dank.

Mvg

Pierre
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Het kan ook zijn dat het flex-printje (naar de motor) losgeschoten is of beschadigd.  Je zou hem even heel voorzichtig aan kunnen duwen.
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Even een update; Helaas heeft aanmelden op een andere centrale, 'geforceerd' aanmelden en een poging analoog te rijden geen soelaas geboden. Dat wordt een retourtje Göppingen of een reparatie service in NL...(Wellicht heeft iemand ervaring met reparaties in NL?) tot die tijd staan er 2 bijwagens vol met Preisertjes te wachten in Stein am Fluss 

Mvg en mooie dag
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Eerst even bellen met.....

Märklin Service Nederland
Scherpemaat 7
7942 JV Meppel
Telefoon: 0 522 78 21 88

..... en vragen of zij iets voor je kunnen betekenen. Het spaart je portokosten want waarschijnlijk zijn er geen onderdelen meer beschikbaar.

Gr, Ben.
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
In Göppingen worden geen SDS locs meer hersteld, ze hebben al jaren geen onderdelen meer.
Ze zullen je als coulance regeling waarschijnlijk het huidige model, de 39978 tegen een gereduceerd bedrag aanbieden.
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Kleine update:

De VT98 is in Goppingen geweest, geen soelaas, staement dat er geen onderdelen meer zijn. Helaas ook geen alternatief of coulance bij bestellen nieuwe VT 98.

Weet iemand wellicht of er met een andere motor/decoder/platine wat te doen is?

Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
gewoon zelf ombouwen met een degelijke decoder of mss heb je hier wat aan want Trix en M zijn normaal idem :

http://d-trains.cc-wageningen.nl/digi_umbau1/dcc/VT98_trix_international/VT98_trix_international.html  is voor de oude versie
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Hallo

Die oude versie is een trix express/international uit 1968. Heb je helemaal niks aan.

Bij de (sinus) railbus van marklin kun je de decoder vervangen door een marklin mld/msd (3) of een lokpilot/loksound...mits de motor en/of motordriver nog goed zijn.

Laten doen door iemand die er verstand van heeft, anders wordt de mogelijke schade alleen maar groter.

Als de motordriver stuk is kan deze ook nog wel vervangen worden, maar dan wordt het duur. Een vervangingsmotor is vanwege de kleine afmetingen van een sinus al bijna niet te doen. ook hier geldt weer..duur.

Bart
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Bij SB-Modelbau hebben ze een vervangende motor zie https://www.sb-modellbau.com/suche en dan 39984 invullen maar je moet wel even vragen of ze hem rijdend en geluidmakend terugleveren.

Groet, Anne W
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Hallo

Kan hij beter eerst even in Vlaardingen langswippen zodat ik er even naar kijk. B)

Bart
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Beste Bart,

Heb jij veel expertise met SDS motoren en de bijbehorende elektronica, of met de ombouw van dit soort loks naar gewone motoren?

Groet, Anne W



Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Hallo

Het eerste.  :D

Bart
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: VT98 (39984) blijft verlicht staan...
Ik heb begin vorig jaar eens een SDS treinstel VT137 (37772) voor iemand hersteld.
Het bleek dat de +5 Volt voorziening en de processor op de SDS print defect was.
Op ebay een donorprint kunnen scoren en de processor over gezet en het treinstel reed weer.

Of dat voor jouw Schienenbus ook het geval ik kan ik niet zeggen.
Je kunt eventueel de motor vervangen door een DC motor van SB-Modelbau ==> Klik.
Dan moet er nog wel het e.e.a. aan de decoder worden gewijzigd.