Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko 52467 Whitcomb

Gestart door Bjr donderdag 30 september 2021, 19:59:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Piko 52467 Whitcomb
vandaag de Piko Whitcomb 52467 AC Sound binnen gekregen, een zeer mooie trein
maar toen ik hem op de baan zetten meld hij zich niet aan op de Ecos, niet met M4 en ook niet met Railcom
na heel veel moeite heb ik hem handmatig kunnen instellen en reed hij goed
maar in het beeld van de Ecos blijft elke keer het balkje dcc verschijnen en vullen en dan half wegen verdwijnt hij weer
zolang ik de Ecos aan hou kan ik blijven rijden. maar zet ik de Ecos uit dan begint het weer van vooraf aan
heb ook 2 maal met M4 kunnen aanmelden maar dan heb je maar 15 functies
nu de trein van de baan af is blijft nog steeds in het beeld van de Ecos elke keer het balkje dcc verschijnen en vullen en dan half wegen verdwijnen

waar zou dit aan kunnen liggen of moet ik met de trein terug naar de winkel

mvg
Jessie
Re: Piko 52467 Whitcomb
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
CV's lezen en MFX en Railcom uitgooien als je hem op DCC werkend hebt. En als je dan toch bezig bent, ook meteen motorola en analoogherkenning meepakken.
Re: Piko 52467 Whitcomb
ACTS.zuid
gast

Re: Piko 52467 Whitcomb
 @citaat Precies. Hinderlijk gedoe dat M4/MFX.

Om dat te doen: mogelijk is de decoder gelocked op schrijven van CV's, zie de uitgebreide handleiding van de 5.1 Smart Sounddecoder: https://www.piko-shop.de/is.php?id=28625

Deze passage:




Programmierschloss (Decoder Programmiersperre)

Die Decoder Programmiersperre wird bei mehreren Decodern in einem Fahrzeug genutzt, um CVs in nur einem der Decoder mit der gleichen Basis-Adresse (CV1) oder langen Adresse
(CV17 und CV18) zu ändern. Dazu ist in jedem Decoder CV16 auf eine unterschiedliche Nummer (Indexzahl) zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um
den Wert einer CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die entsprechende Indexzahl in CV15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders. Die Decoder vergleichen die Werte in CV15 und CV16 und wenn beide Werte übereinstimmen, wird der Zugriff auf die CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehl schlägt, ist
kein Zugriff auf die CVs dieses Decoders möglich.
Es werden folgende Indexzahlen empfohlen:
1 für Motor-Decoder, 2 für Sound-Decoder, 3 oder höher für Funktions- und andere Arten von Decodern.





Gr, Ben.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Schrijven kan gewoon, geen last van lock, je krijgt alleen melding dat het mislukt is, maar waarde is wel aangepast. Uitlezen werkt niet, daardoor ook die melding, zal wel door een condensator in de loc komen.
Protocollen staan in CV12.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
bedankt voor de antwoorden

kan ik dit gewoon met de Ecos doen of moet dat met een lokprogrammer
ik begrijp wel hoe je een cv moet bijwerken, begrijp alleen niet hoe ik bij dit bit in de cv kom
Re: Piko 52467 Whitcomb
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Kan ook met de ecos, de bits die je actief wil hebben bepalen de waarde die je in de CV zet.
En die waarde is binair te berekenen, maar je kan ook in de locprogrammer software de gewenste bits aanzetten, en dan zie je de waarde. Of nog makkelijker, de tabel met CVs in de handleiding bekijken, daar staan ook de waardes in die bij de bits horen, en dan hoef je alleen de desbetreffende waardes op te tellen.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
als ik het goed begrijp dan zou ik bij cv 12 dus 21 moeten invullen
of kan ik het beste alleen dcc aan laten dan kom ik op 4
Re: Piko 52467 Whitcomb
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Waarde 21 is DCC, en DC+AC analoog. Waarde 4 is alleen DCC. Het kan allebei, hangt er maar net af wat je wil.
Soms kan de analoog herkenning problemen geven op een digitale baan (zeker in geval van remmodules), andere kijk erop is dat het soms wel handig kan zijn om de loc analoog te laten rijden als er problemen zijn om te zien of dat nogwel werkt.

Ik heb gister de NS versie voor iemand geprogrammeerd en daarbij alleen MFX uitgezet, de loc reageerde met alle protocollen aan niet lekker en zowel bij die persoon als bij mij wilde de loc zich niet goed aanmelden. Na uitzetten van MFX reageerde de loc wel.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
dus zou motorola aan kunnen laten en dus 53 invullen
Re: Piko 52467 Whitcomb
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Ja hoor. En je kan ook nu zeggen van ik doe 53, en als je dan later toch Motorola ook uit wil kan je altijd die CV weer aanpassen.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
bedankt en zal het gaan proberen
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Ik had dezelfde problemen met de NL-versie.
Niet willen aanmelden op de Ecos2 met MFX.
Vervolgens MFX, DCC analoog en AC analoog uitgeschakeld door in CV12 de waarde 36 te programmeren.
Dit heb ik met de ESU lokprogrammer gedaan.
CV1 (lokadres) gewijzigd van 3 in 21 dat ging zonder problemen
CV12 aanpassen gaf de melding dat het wegschrijven niet gelukt was maar ik kon daarna gewoon de lok in de Ecos2 opvoeren.

Ik heb dus DCC- en Motorola data format aan staan zodat ik ook op de Marklin 6021 kan rijden.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Op deze manier, ga je steeds meer hopen op ac locs zonder decoder  B) Kun je er een decoder naar eigen smaak in zetten :thumbup:
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
Maar dat heeft weer als nadeel dat de decoder moet worden afgestemd op de motor wat ook niet altijd even gemakkelijk gaat. En mischien e.e.a. aan function mapping nodig. Alles heeft zo zo'n voors en tegens. Moet zeggen dat de motor regeling van de XP 5.1 decoder heel wat stiller lijkt te zijn dan van de voorgangers. Niet het Piko (Uhlenbrock) typische hoge geluid. Ben benieuwd of de 5.1 beter ontvangen gaat worden dan de 4.1 waar de meeste mensen niet bepaald fan van zijn.

Moet zeggen dat ik de sound van de NS 2000 ook best leuk vind, deze heeft wel een uniek geluid.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
hoi,

Het is een mooie lok. Rijdt mooi. Het probleem van MFX uitzetten is natuurlijk irritant voor degene die vooral met MFX willen rijden. Het is niet "zoals bij .... "  ;) In ieder geval heeft Piko zijn nek uitgestoken met dit model.  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: robert39 op zondag 03 oktober 2021, 18:33:08
Op deze manier, ga je steeds meer hopen op ac locs zonder decoder  B) Kun je er een decoder naar eigen smaak in zetten :thumbup:

Dat zal denk ik een wens blijven. Zeker niet omdat Märklin het zelf niet gaat doen. En daar zit de crux. Doordat Märklin al de keuze maakt om "service" en "gemak" te leveren door een standaard een decoder in te bouwen in al hun treintjes kunnen andere fabrikanten ook niet achterblijven. Ook niet als ze een stuk lager zitten met hun verkoopprijs. Veel Märklinrijders zijn niet gewend om hun spiksplinternieuwe treintjes zelf te voorzien van een decoder. Voor 2-rail is dat veel en veel normaler.

Groet Ronald.
Re: Piko 52467 Whitcomb
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko 52467 Whitcomb
bedankt voor de hulp, hij rijd nu perfect op de baan