Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco SIK valt stil

Gestart door Columbus woensdag 11 november 2020, 12:15:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Roco SIK valt stil
Hallo,

De Roco SIK is voorzien van buffercondensatoren, waardoor deze door blijft rijden als hij even stroomloos is (bijv. bij vuile rails).
Mijn Sik valt stil gelijk stil bij vuile rails of als ik deze van de rails til ( in de filmpjes op internet blijft hij wel doorlopen).
Is dit aan / uit te zetten? is dit een gevalletje RTFM of moet mijn sikje terug naar de winkel?
Wie weet raad?

Alvast bedankt Albert.

P.s. de treinen worden aangestuurd d.m.v. een  Mobile Station 2.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco SIK valt stil
Het opladen van de buffer kost ook even tijd (geen idee hoe lang precies). Als je hem wat langer op de rails hebt staan en daarna optilt stopt ie dan ook direct?
Je zou de handleiding kunnen lezen mogelijk staat daarin of het aan of uit te zetten is. En als het er niet in staat kan je altijd nog terug naar de winkel.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco SIK valt stil
Hi Albert,

Heeft hij het wel goed gedaan ?

groet
Harald
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 11 november 2020, 12:19:17
Het opladen van de buffer kost ook even tijd (geen idee hoe lang precies). Als je hem wat langer op de rails hebt staan en daarna optilt stopt ie dan ook direct?
Je zou de handleiding kunnen lezen mogelijk staat daarin of het aan of uit te zetten is. En als het er niet in staat kan je altijd nog terug naar de winkel.

Volgens de gebruiksaanwijzing duurt het opladen van de condensatoren maar enkele seconden. Ook na enige tijd rijden valt de Sik gelijk stil.
Met de CV waarde 153 kan je de uitlooptijd instellen, deze stond op 0 maar deze aanpassen heeft ook geen effect.

Citaat van: Haradigi op woensdag 11 november 2020, 12:21:02
Hi Albert,

Heeft hij het wel goed gedaan ?

groet
Harald

Nee, vanaf het begin is hij altijd gelijk stil gevallen.

Albert.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Roco SIK valt stil
Een gloednieuwe had bij mij exact hetzelfde probleem.
Die heb ik via de dealer teruggestuurd en kreeg er per kerende post gelijk een nieuwe voor terug.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco SIK valt stil
hoi,

Citaat van: Columbus op woensdag 11 november 2020, 12:54:56
Nee, vanaf het begin is hij altijd gelijk stil gevallen.

Terug naar de winkel. Daar het probleem voorleggen.

Groet Ronald.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
Citaat van: Adjebelle op woensdag 11 november 2020, 13:00:01
Een gloednieuwe had bij mij exact hetzelfde probleem.
Die heb ik via de dealer teruggestuurd en kreeg er per kerende post gelijk een nieuwe voor terug.

Na aanleiding van jouw berichtje, gelijk maar even contact gezocht met de winkel: het Sikje word teruggestuurd en ik ontvang een nieuwe  :thumbup:.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco SIK valt stil
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2014

offline
Re: Roco SIK valt stil
Vraag me af wat er met deze retour lokjes gebeurt?
Weet wel dat er op Ebay een verkoper zit die retour van Marklin verkoopt maar niet van Roco of andere merken.
Re: Roco SIK valt stil
ACTS.zuid
gast

Re: Roco SIK valt stil
 @citaat Die worden gerepareerd en weer in de voorraad genomen. Of gaat als B-ware naar de outlet van Roco: MSL Detmold (Lippe). Daar komen ook de Roco en Fleischmann onderdelen vandaan.


Bron: Lippe

De decoder van de Sik wordt gereset door één van bovenstaande medewerkers, daarmee is bijna zeker het probleem opgelost.  ;)

Gr, Ben.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 13 november 2020, 11:01:58

De decoder van de Sik wordt gereset door één van bovenstaande medewerkers, daarmee is bijna zeker het probleem opgelost.  ;)

Gr, Ben.

De decoder resetten, had ik dat ook zelf kunnen doen om te proberen?
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco SIK valt stil
 @citaat: Mogelijk wel. Als je weet hoe je een CV-waarde in de juiste CV met het DCC-protocol kan programmeren dan kan je het proberen. Je centrale moet met het DCC-protocol overweg kunnen. Dat is onder andere de Mobile Station 2 / 3 en het Central Station 2 / 3 / 3+. In de handleiding van de lok / decoder staat welke waarde je mag schrijven in welke CV. Meestal is dat tegenwoordig: CV8 en dan waarde 8 in te geven.

Groet Ronald.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
dank je.
Dat is dan voor de volgende keer, dit was de eerste keer dat ik naar cv waardes heb gekeken. ik zal mij hier eens een keer in gaan verdiepen :thumbup:
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2015

offline
Re: Roco SIK valt stil
LS

Vandaag heb ik mijn  'Sikje" in de AC uitvoering ,opgehaald bij het bekende Winkeltje in de schone stad welgelegen aan het Driestromen rivieren gebied.
Ik heb aan de uitbater het probleem van de condensatoren voorgelegd. Hij was daar mee bekend . Hij had nm al een paar Sikjes AC retour gestuurd naar Roco .
Het probleem doet zich vooralsnog voor bij de AC uitvoeringen. De componenten zijn geheel geïntegreerd met de printplaat.
Daar de uitbater tevens reparateur is, wilde hij van Roco graag weten wat de oorzaak is van dit euvel. Echter doet Roco daar geen uitspraak over .
De optie resetten is in beginsel goed, echter blijkt dat als de lok het nog niet doet, dan deze terug te sturen naar de leverancier, lees winkelier.
Nogmaals gezegd, Roco is bekend met dit euvel .
Het adres staat standaard ingesteld op 3.

Soit!

Groet , Koos


Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco SIK valt stil
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 13 november 2020, 11:01:58
De decoder van de Sik wordt gereset door één van bovenstaande medewerkers, daarmee is bijna zeker het probleem opgelost.
Optimist!  :)
Re: Roco SIK valt stil
ACTS.zuid
gast

Re: Roco SIK valt stil
Citaat van: Gonbidatu op zaterdag 14 november 2020, 19:54:50

Het probleem doet zich vooralsnog voor bij de AC uitvoeringen. De componenten zijn geheel geïntegreerd met de printplaat.


De AC en DC zijn exact gelijk aan elkaar: dezelfde print met dezelfde elektronica en geïntegreerde decoder. AC of DC wordt bepaald door een soldeerbrugje op die print wat de wijze van stoomafname bepaalt: links/rechts of pukosleper. Ik ben wel benieuwd wat dan het verschil maakt?

Ik ben bekend met een aantal programmeer fouten en / of decoders die van slag zijn (geraakt): bufferen wat niet werkt, functiemapping van slag en sound permanent op "mute". Resetten lost dit dan altijd op is mijn ervaring tot nu toe.

En ja Jan22: ik ben optimist maar dat staat hier los van. :D

Gr, Ben.
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2015

offline
Re: Roco SIK valt stil
Dag Ben .
Hetgeen je stelt, neem ik zonder meer  aan .Mijn bijdrage is uitsluitend ter informatie.
Echter , zoals hier eerder aangegeven is, houdt Roco zijn kaken stijf op elkaar wat de oorzaak is .
Ervaring met de DC uitvoeringen zijn nog niet gemeld bij mijn leverancier.
Voor degene die een inkijkje willen nemen in het inwendige van de Sik, raadpleeg de site van Het Groterdam project .

https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/1412-nieuwesik


Groet,Koos
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
Vandaag is de nieuwe SIK geleverd, deze even snel op de baan gezet: de condensatoren doen hun werk, als ik de baan spanningsloos maak blijft het Sikje nog even doorrijden.

Nu alleen kijken naar de decoder functies, niet alles heb / krijg ik werkend:
- het geluid, als ik bij de oude het motorgeluid aan zet, dan hoor je de motor starten. bij de nieuwe hoor ik pas geluid als de sik gaat rijden.
- het zwaailampje werkt (nog)niet.
- en misschien nog meer.

Ik weet waar ik vanavond mee bezig ben  :(
Re: Roco SIK valt stil
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco SIK valt stil
iets meer tijd aan het instellen besteed en alles werkt.

Het Sikje heef nu al met volle tevredenheid diverse rondjes gereden.