Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..

Gestart door leendert maandag 01 oktober 2018, 15:26:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Een kleine update, maar veel werk verzet


Ik maak je hier blij met een behoorlijk dode mus qua updates. Want hoeveel valt er nou te zien op onderstaand plaatje? Eigenlijk maar heel weinig, maar het aansluiten van 120 bezetmelders, inclusief het doorvoeren door gaatjes en weer aansluiten op de 8 S88 modules, was een enorme klus. Vandaar ook maar even een foto van het hoogtepunt: bezetmelder 120 van 120 wordt hier geplaatst!

Nu nog even testen of alle bezetmelders ook goed werken en dan de boel fixeren, zodat het stabiel ligt voor de overgang naar de sporen op de vaste baan. Kom er straks maar in met versie 5 van iTrain! Ik ben klaar voor de fiddleyard!

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Wat een werk zeg, maar ook een mooi resultaat al! Succes bij de verdere bouw!
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Nog een vraagje Leendert: heb je gegevens van die lineair geleider en de "karretjes"?
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Hi Ernst,

De lineaire geleider is een SBR20, dat is het ding dat waar al een afbeelding van staat. Die heb je in allerlei lengtes, ik heb voor de 2 meter uitvoering gekozen.

Het 'karretje' is een zgn. 'Linear Motion Bearing Block SBR20UU'.

Zonder enige belang hoor, maar ik werd erg goed geholpen bij www.hardware-cnc.nl/nl/

Groet en succes met jouw bouw!
Leendert
190410 De bouw van de loclift: kleine update
Ondertussen met de loclift

Via een PB kreeg in nog een vraag over de besturing van een stappenmotor en het instellen daarvan. Ik heb eea 'op papier' gezet en de afslag daarvan is te hier te vinden:  klik
Verder kwamen er nog vragen over de besturing zelf en omdat ik denk dat het misschien wel wat breder leeft voor hen die ooit zo'n ding overwegen te bouwen, hier toch even de antwoorden delen die ik daar op gaf:


Je schrijft dat je gebruik maakt van wisseldecoders om de etage te selecteren. Zijn dit gewone wisseldecoders?
Nee, het is een Arduino die naar DCC wisselcommando's luistert en als er eentje uit zijn reeks voorbijkomt, dan stuurt deze een aantal stappen van de stappenmotor en houdt een bezetmelder bezet. Voor de centrale is het dus 'gewoon' een wisseldecoder, maar 'onder water' gebeurt er iets wat niks met het omzetten van een wissel te maken heeft. Overigens mag het ook een MM commando zijn, dat is een kwestie een andere Arduino bibliotheek.

Als "centrale" voor je loklift gebruik je een de Arduino op een opzetprintje waar het baansignaal binnenkomt. Wat is dit precies voor print en hoe werkt dit?
Eigenlijk is het enige dat het printje doet: een landingsplek geven voor de Arduino Nano en het inlezen door middel van een opto coupler van de DCC commando's.

De schakelprint voor de sporen. Standaard relais printen en een home made Arduino printje? Welke relaisprinten, welke Arduino?
Het is een standaard relaisprint die ik bij Ali gekocht heb. De Arduino is een standaard Nano, met weer het eerder genoemde printje. Deze gedraagt zich ook weer als een wisseldecoder en schakelt 1 van de 10 uitgangen. Er zit nog een 11e wisseladres op, die de uitgang 1-10 ook weer uitschakelt, bijvoorbeeld tijdens het bewegen van de loklift.

Hoe is dit alles met elkaar verbonden en hoe communiceert het allemaal met je DCC/MM signaal waarmee je de modelbaan bestuurt?
De twee Arduino printjes hangen aan de rode draad van de baanspanning. Verder worden ze gevoed door een 5 Volt en dat is het dan wel.

Hoe gaat het verder met de loclift
Ik maak steeds meer vorderingen. De grote klus (veel werk) was het aanbrengen van 120 bezetmelders met alle bedrading en administratie ervan. Ook het goed uitlijnen van de rails is inmiddels gereed. Daar waar ik eerst riep dat ik ze met een druppel lijm vastzette, ben ik daar toch van teruggekomen. Ik gebruik nu de standaard C rail schroeven en dat werkt prima.
Verder heb ik zwaardere katrollen aangeschaft, die soepeler draaien en heb toch het nylon koord vervangen door een soepele staaldraad. De assen zijn inmiddels ook binnen, wacht nu nog op 1 onderdeel. Dan is het allemaal voor het echie klaar en kan de fase van test over in 'acceptatie' en duurtesten van start gaan. Binnenkort weer wat foto's van wat hierboven staat.

Kleine aanpassing aan de software
De relais besturing heeft een kleine functie erbij gekregen. Naast de veilige modus (eerst adres selecteren, daarna een 'output enable' geven) heeft een expert modus gekregen: met die adressen schakelt de desbetreffende etage altijd aan of uit. Is net even wat makkelijker om 'lokaal' een lokje een stukje te laten rijden op zich, in de wetenschap dat je hem zelf op tijd moet stoppen om te voorkomen dat hij uit de lift valt.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Mini update

Ik had beloofd nog even wat foto's te plaatsen over de mini-voortgang die ik hierboven beschreef.

Nieuwe en prima katrollen
Ik heb de iets kleinere katrollen vervangen door wat grotere en gelagerde. Daardoor staat er iets minder spanning op 'het bochtje'.
Beide, dus op het plafond en op de lift zelf zijn vervangen:
Op de lift:

En op het plafond:


Duidelijk is ook de staalkabel te zien. Het betreft hier een 3mm exemplaar. Lijkt er dun, maar supersterk. Alleen al het doorknippen is een klusje voor sterke mannen..

En soepel dat de lift nu loopt.. een verschil van 100 gram maakt nu al dat de lift of naar boven gaat of naar beneden.

In mijn vakgebied (ik ben IT'er..) is het vrijwel altijd zo, als je een wijziging doorvoert, dit toch nog weer wat randverschijnselen oproept en meestal in de categorie: hier word ik niet blij van. En jawel, ook ik kreeg er 2 om mijn oren: de balk waar ik de motoren op gemonteerd had, was precies uitgemeten op de vorige katrollen met een diameter van 5cm. Deze dan vervangen door katrollen met een diameter van 7cm, maakt dat de staaldraad nu dwars door de balk zou gaan. Dus dat aangepast en voor de motormontage een iets andere constructie geplaatst en de balk wat meer naar voren gebracht. Daar zit nu alleen nog maar de besturing van de motoren op.


Tevens zie je hier ook de nieuwe T8 as die nu wat meer snelheid geeft aan de lift. De foto is van de linkerkant, aan de rechterkant zit zijn evenknie.


De as zelf zit strak tussen twee KP08 lagers, de koppeling naar de lift gebeurt met een T8 lood schroef moerbehuizing.


En nu verder
Nu driftig bezig met het soepel laten lopen van de motoren en inregelen van de Arduino's. Daar valt niet zo heel veel van te laten zien. Daarmee komt het project zo'n beetje op zijn einde en gaat de verdere integratie met Koploper van start.

Groet,
Leendert






Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Om het af te maken
Nog even dit draadje vervolgen/afmaken. Is al een poosje niet zo heel veel over te melden, hoewel er onderwijl best wel een boel gebeurd is.
Een van de dingen die ik nog beloofd had, is het delen van mijn ervaring als de lift met de baan eromheen overgezet wordt naar iTrain. Nou, dat heb ik afgelopen week gedaan en hierbij het verslag ervan.

Waarom iTrain
Ik heb inmiddels wat interfaces (rolbrug, moderne draaischijf en nu de lift) die niet rechtstreeks door Koploper ondersteund worden. Daarom maar gewoon eens om me heen kijken of dit pakket is wat ik wil en wat voldoet aan wat er voor mij nodig is.

Waarom nu
8 januari is versie 5 van iTrain uitgebracht. Een van de dingen die nieuw is, is de ondersteuning voor een zgn. Fiddle yard, die met wat instellingen ook als treinenlift, zoals dat in iTrain heet, te gebruiken is. Dus tijd om een proeflicentie aan te vragen en als ambitie te hebben om het geheel aan de praat te krijgen, zoals dat ook nu in Koploper werkt.

Het begin
Wat meteen opvalt is dat het tekenen van een schakelbord heel makkelijk gaat. Binnen eenhalf uur staat de baan goed op het scherm en is het dan nog een kwartiertje wat fine tunen. Daarnaast valt op dat de tekening van de baan ook echt een functie heeft: daar wordt al de relatie gelegd van bv de bezetmelders of seinen die in het blok horen. Ook de wisselstraten, die de blokken met elkaar verbinden, zijn al de basis voor het verdere plan.

Toekennen van melders en wissels
De melders krijgen allemaal een naam en een adres, het adres dat ze op de S88 bus hebben. De wissels allmaal een (volgnummer) en een logische naam. Is misschien een beetje old school, maar ik heb gewoon alle nummers aangehouden als naam, zowel voor de wissels als de blokken.

The magic trick
Bij het schakelbord zit de ?magneet?. Die koppelt alle blokken die door wisselstraten aan elkaar gekoppeld zijn. Wat een feest! In een keer staat alles goed en is alle administratie afgerond.

Hoe ziet het er uit


Optreksnelheid en afremen (leren remmen)
Bij iTrain geef je alles op. Anders dan KL, die feedback gebruikt om bij te stellen (en dat heet: leren remmen) leert iTrain niet, maar gaat uit van feiten: bloklengte, lengte van locomotief en trein en de (geijkte) snelheid. Toegegeven, het is wat werk om alles even na te meten, maar dan heb je ook wat! Het geheel geeft een zeer soepel lopend snelheidsverloop.

En de treinenlift
Kan ik kort over zijn: die werkt gewoon in 1 keer. Even de omslag maken hoe je de 3d vertaalt in een 2d plaatje, maar de handleiding doet daar al een suggestie voor. Ik heb hem niet voor alle 10 etages gemaakt, voor de test slechs 2. Maar als 2 het doen, doen 10 het ook..

Wat doet het (nog) niet..
Ik zei het al: in iTrain geef je alle bloklengtes op, net als die van de locomotieven en de treinen. Hij bekijkt dan of het in een blok kan en zo niet, dan houdt hij het vorig blok bezet, zodat het alsnog past. Dat kan KL ook, maar nog meer. Koploper past bij dynamische blokken zelf (intern) de bloklengte aan: 2 blokken die standaard op 120 cm staan, worden indien de eerst bezet is door een trein van 60 cm aangepast in 60 om 180, zodat in het laatste blok alsnog een trein van 180 cm past.
Ik denk haast niet dat het zo kan in iTrain, maar studeer nog verder. Ik vraag me inmiddels trouwens ook af of ik het echt nodig heb. Er zit gewoon veel capaciteit in de lift voor opslag, dat het misschien meer een theoretische aangelegenheid is geworden dan dat er werkelijk meerwaarde in zit.

Al met al
Ben ik erg blij met iTrain en ga definitief overstappen. Er valt nog een boel te leren en het kan ook erg veel. Voor mij de goede balans tussen presentatie, client/server mogelijkheid en gemak van invoer.
Ja, natuurlijk kost het pakket geld. Trouwens een locomotief ook. Heb ik er kennelijk voor over. En daarnaast gun ik het de maker die enorm zijn best doet.

Groet,
Leendert


Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Merk je nog bepaalde afwijkingen/minpunten omdat bijna je hele installatie van hout is?
Zelf zou ik hoogstwaarschijnlijk voor aluminium als basis materiaal kiezen maar dat dat zal ook aan mijn achtergrond liggen die metaal/elektro is ;)
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Nee, eigenlijk merk ik geen afwijkingen. Met de kennis van nu zou ik wel een wat dikkere achterplaat genomen hebben (15mm ipv 12mm). Tijdens de bouw kon die - voordat de planken waren gelijmd - toch wel wat fladderen. Met de kennis van nu, zou ik ook de bouwvolgorde iets anders gedaan hebben: eerst alles aftekenen op alle planken (met name de deuvel afstand) en de afstand op de achterplaat tussen de etage'. Nu heb ik dat per etage gedaan, in het werk. En dat heeft toch een kleine afwijking opgeleverd tussen links en rechts. Niet schokkend, maar toch, een mens wil het graag heel netjes.

Ben gezond jaloers om die mensen die goed zijn in (ook) metaal en daar ook de spullen voor hebben. Een vergelijkbaar iets in aluminium lijkt me geweldig, maar is voor mij een stap te ver qua kunnen.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Mooi gemaakt. Wat ik me afvraag is waarom zet je de opslagplaatsen niet vast en laat slechts een baandeel waarop de verplaatsen trein staat bewegen? Volgens mij kun je dan met veel licihtere delen te werk gaan.
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Idd, en dat is ook waar ik mee bezig ben. Als het liftgedeelte op een bepaalde verdieping staat, vormt het zelfs een gesloten lus, zodat ik treinen die achter mekaar geparkeerd staan, kan ?doorschuiven?, en een specifieke trein kan uitkiezen van een bepaalde verdieping, om een rondje te rijden.
Ik vroeg me al af of ik echt de enige ben met dit idee, blijkbaar niet dus :-)
Voordeel is trouwens ook nog dat je zoveel verdiepingen kan bouwen als je hoogte toelaat, met een lift met bevoorbeeld 10 verdiepingen, moet je ook rekening houden dat je 2x die hoogte moet vrij hebben, wat een verlies van ruimte betekend !
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Leendert's oplossing is veel simpeler op te bouwen wat jullie in gedachte hebben vraagt veel meer schakelingen en ook weer een parkeer ruimte ;) en ik vermoed dat het ook meer werk zal zijn.
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Er leuke gedachte, dit ?omdenken?. In mijn geval laat ik het voor wat het is, maar mocht ik ooit nog een grote verbouwing gaan doen, zal ik deze zeker onthouden!

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
Citaat van: sn00zerman op donderdag 30 januari 2020, 16:57:15
...Als het liftgedeelte op een bepaalde verdieping staat, vormt het zelfs een gesloten lus, zodat ik treinen die achter mekaar geparkeerd staan, kan ?doorschuiven?, en een specifieke trein kan uitkiezen van een bepaalde verdieping, om een rondje te rijden...

...maar dan heb je toch op het horizontale vlak 2x de lengte van de opstelruimte nodig?
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: De overstap van iTrain naar... Rocra
Ovestap van iTrain naar Rocrail

Wie had gedacht dat er toch nog een aardig lang verhaaltje zou komen bij dit onderwerp. Maar ik wil je graag meenemen in mijn ontdekkingsreis langs de randen van de mogelijkheden van de besturingssoftware.

Ik realiseer me ook wel dat ik ver voorbij de lijntjes kleur als het gaat om de toepassing, maar ach, zolang het kan en doet wat moet doen, leuk toch?

En wie weet zit er iets leerzaams is, wat voor jou dan weer bruikbaar is.

En voor de goede orde: ik zet hier iTrain en RocRail niet tegenover elkaar om elkaar uit te spelen of - erger - te veroordelen, maar om te duiden waarom ik de overstap gemaakt heb en er erg tevreden over ben, ondanks dat ik dus mijn geld voor de iTrain licentie nu 'ongebruikt' laat.

1.2.   Waarom de overstap
Nog even de achtergrond, hoe zat het ook al weer.
Ik heb een loc lift, met daarin 30 opstelblokken voor loc's. In eerste instantie aangestuurd met Koploper, met daarbij gebruikmakend van Dynamische Blokken per opstelblok loc's met verschillende lengte optimaal op te kunnen stellen. Dat zou betekenen bij een maximale vulgraad zo'n 60 loc's met hun sleep in depot, in de praktijk echter nooit een vulling die boven de 70% ligt, want ook de modelbouwwereld is niet de ideale wereld als het gaat om lengte optimalisatie.
Koploper kent niet zoiets als 'loc lift' als object, net zomin als rolbrug, maar met wat trucjes viel de boel toch goed te automatiseren.

Vanwege deze en overige (grafische) beperkingen, had ik - zeker toen de aankondiging kwam dat iTrain een lift zou ondersteunen - al een scherp oog op iTrain en met de komst van versie 5 daarvan ben ik overgestapt. Enfin, dat geheel staat hierboven al beschreven.
Ik kreeg het snel aan de praat, maar... Het is gewoonweg niet ontworpen om per blok in de lift meer dan 1 trein te kunnen plaatsen. Ook met wat navraag werk, bleek er geen oplossing denkbaar, tenzij je steeds handmatig dingen doet. Maar ja, dat was nou net niet de bedoeling.
Ook bleek het niet mogelijk om data op de een of andere manier op te kunnen halen, dus het aansturen van station displays etc. dat zit er gewoon (nog) niet in.

Ik ben wat om me heen gaan kijken en kwam toen op RocRail uit. En na een leercurve kan ik niet anders stellen dan dat het me past als een warme jas. De mate van ontsluitbaarheid via bv MQTT en zaken als 'leren remmen' op een manier zoals Koploper dat doet, spreken me erg aan. Ook het feit dat het grafisch er goed uit ziet (maar wel minder mooi dan iTrain) maar nog steeds schaalbaar is, zonder rafelig te worden, helpt enorm. Ook de mogelijkheid van de client server en ondersteuning op meerdere platforms (wat iTrain ook heeft) dat is super.

1.3.   De eerste stappen
Uiteraard eerst proefbaantje gemaakt om zo de leercurve te doorlopen die bij een overstap horen. Je moet altijd weer even leren hoe de ontwerper het bedoeld heeft en als gebruiker moet je even de 'ballast' van hoe je het gewend bent loslaten. En dat leer je vooral door het te doen en eenvoudig te beginnen. Dus ovaaltje met inhaalspoor: als je die goed onder de knie hebt en snapt wat er gebeurt, dan ligt de wereld aan je voeten. En vergeet vooral de YouTube filmpjes van Albert niet, die zijn goud waard..

1.4.   De loclift implementatie
Rocrail zelf heeft een loc lift (fiddle yard) implementatie, functioneel vergelijkbaar met die van iTrain. Maar die laat ik links liggen, ik ga voor een andere oplossing.
Ik heb de basis genomen zoals ik die ook voor Koploper bedacht had: een wisselstraat richting het blok op de desbetreffende etage. Rocrail voorziet in het vrijgeven van een wisselstraat door middel van een bezetmelder, dus die gebruik ik om vast te stellen of de beweging van de lift is voltooid en daarmee de goede etage voor staat. So far so good.

Meer loc's per opstelspoor

Rocrail kent zgn. opstel blokken, met daarbij een aantal op te geven secties. En in iedere sectie kan dan een loc staan, mits hij qua lengte past. Is hij langer dan de opgegeven sectielengte, dan houdt hij ook de vorige sectie vast. Daarmee voorkom je dan kop staart botsingen. Dat is een prima oplossing. Maar het betekent wel per sectie een bezetmelder en daarmee een ingrijpende verbouwing in de lift (alle rails er weer uit, aanbrengen van detectie etc.). Dus maar even een nachtje of wat over geslapen welke keuze ik hier ging maken..

Bijkomende uitdagingen
Op zich een prachtig gegeven dat er per sectie een loc kan komen te staan. En als ik mijn 220 CM beschikbare ruimte opknip in secties van ca. 40 CM kan ik heel wat loc's kwijt, zelfs veel meer dan twee. Maar... Het is een lift en dat suggereert dat deze omhoog en naar beneden moet gaan. En vooral niet te snel naar beneden omdat het gewicht van de loc's de bouten uit het plafond trekt.. Iets wat berekend is op 42 loc's + aanhang (70% van de vulgraad van maximaal 60 loc's) plotseling vullen met mogelijk 150 loc's (hoewel ik er uiteraard niet zoveel heb) leidt tot een reeel risico van overbelasting van de liftconstructie. Maar er is hoop: lang leve Rocrail..

Scripts
In Rocrail kan je script koppelen aan een bezetmelder. Een script is een stukje xml dat een klein stukje code uitvoert en op grond daarvan een actie kan doen (lamp aan, of uit etc.).
Het geinige in Rocrail is dat bij de attributen van een trein(stel) ook het gewicht opgegeven kan worden. En wat ik nu dus doe, als er een trein de lift uitrijdt en deze een bezetmelder activeert en daarmee het script, dan tel ik in dat script het gewicht op van alle loc's die in de opstelblokken staan. Is het boven de kritische waarde, dan gaan de aanrijdblokken van de lift 'op slot' en komt er geen loc meer bij, ondanks dat er fysiek ruimte is.

Dynamische blokken
Dynamische blokken maakt Koploper nog steeds uniek en in geen enkel pakket dat ik ken is er een dergelijke implementatie. En ook in Rocrail zal je in de index tevergeefs zoeken op dit begrip. Maar toch kan het! Niet helemaal zoals in Koploper, maar toch wel behoorlijk close. Ook hier zoek ik wel weer wat de randen op, maar no guts, no glory, tenslotte. Niet helemaal wil zeggen: Nee, de loc rijdt niet terug op de laatste bezetmelder (maar hoeft ook niet, maar daarmee is er geen gemeenschappelijke bezetmelder op de eindmelder. Het gaat buiten de scope van dit stukje om het helemaal te beschrijven hoe het werkt en hoe je het implementeert, maar mocht er interesse zijn, laat maar even weten.

1.5.   Hoe het uiteindelijk geworden is
Ik heb gekozen voor een tussenvorm: een deel van de sporen heb ik fysiek aangepast en voorzien van extra bezetmelders. Andere sporen heb ik conform de aanpak met dynamische blokken met maar 2 bezetmelders uitgerust. Eigenlijk moet ik hier zeggen: met 1 melder uitgerust, want de binnenkomst melder ligt voor de lift en wordt - conform Dynamische Blokken - als gemeenschappelijke enter melder gebruikt. Voor mij is het dan goed genoeg zo: 42 dynamische blokken en 45 individuele blokken (9 sporen, met ieder 5 secties).
Hier dan een plaatje met hoe dit deel er nu uitziet.

Zoveel mogelijk staan er in het blok of de sectie van het blok de afbeelding van de desbetreffende loc.
In het kader, links van de 2 groene puntjes, staat het gewicht wat op dit moment gemeten wordt, in grammen. Dit is puur ter indicatie, het sluiten van de blokken 90 en 100 rechts onder (daar waar de lift wordt aangereden) wordt automatisch geopend of gesloten, al naar gelang het overschrijden van de kritische waarde.

1.6.   Conclusie
Ik ben erg tevreden over Rocrail. Geen moment spijt gehad van de overstap, maar ook niet van - wat achteraf bleek - het experiment met iTrain. Veel geleerd, daar gaat het om.
Ik kan nog veel meer vertellen over Rocrail, ben er zo door de tijd heen aardig in thuis geraakt. Ook veel dingen over het vallen en opstaan. Maar ook over de mogelijkheden om het te ontsluiten door middel van bv MQTT vind ik een erg mooie en handige toepassing.
Natuurlijk realiseer ik me ook dat dit wat ik hier doe geen 13 in een dozijn is, sterker nog: een tikkie nerdy is. Maar Rocrail helpt me enorm om invulling te geven aan wat ik graag wil en voor ogen heb: probleemloos automatisch rijden incl. het volledig en veilig gebruik van mijn loc lift.

Groet,
Leendert

Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Dank voor de uitgebreide uiteenzetting en leuk verwoord ook. Je gedachtengang in de problematiek kan ik goed volgen. Mijn interesse in Rocrail  heeft hiermee weer een boost gekregen omdat de M-track groep het ook hanteert. Ik moet ook maar eens gaan omdenken en niet zozeer om Koploper te vervangen.
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: De overstap van iTrain naar... Rocra
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: De overstap van iTrain naar... Rocra
Citaat van: leendert op woensdag 06 juli 2022, 13:26:46

Dynamische blokken
Dynamische blokken maakt Koploper nog steeds uniek en in geen enkel pakket dat ik ken is er een dergelijke implementatie. En ook in Rocrail zal je in de index tevergeefs zoeken op dit begrip. Maar toch kan het! Niet helemaal zoals in Koploper, maar toch wel behoorlijk close. Ook hier zoek ik wel weer wat de randen op, maar no guts, no glory, tenslotte. Niet helemaal wil zeggen: Nee, de loc rijdt niet terug op de laatste bezetmelder (maar hoeft ook niet, maar daarmee is er geen gemeenschappelijke bezetmelder op de eindmelder. Het gaat buiten de scope van dit stukje om het helemaal te beschrijven hoe het werkt en hoe je het implementeert, maar mocht er interesse zijn, laat maar even weten.


Ik ben bijzonder geïnteresseerd hoe je dat geflikt hebt! Ik heb het nu geschopt tot 1-2 treinen op één opstelspoor, afhankelijk van de lengte, door twee blokken te definiëren waarbij het tweede blok fysiek overlap heeft met het eerste (en een lange trein dus eenvoudig beide blokken bezet houdt), maar om dat nu dynamisch te noemen... Als jij erin geslaagd bent een variabel aantal treinen op één opstelspoor te krijgen dan heb je mijn aandacht.
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Rocrail kent voor het plaatsen van meerdere treinen achter elkaar, het bloktype "opstelblok".
Albert heeft hiervan o.a. deze video gemaakt.

Een vorm van dynamische blokken kent Rocrail ook als "virtuele blokken". Hierbij worden meerdere losse opvolgende blokken (in het programma) aan elkaar geknoopt.
Hiervoor moet je wel wat dieper induiken in de materie. Zie ook de Rocrail-wiki

John (VT601)
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Dank je wel voor de reacties!
@Golfer: zou als je over wilt stappen van Koploper, zeker goed kijken naar RocRail. Voor iTrain moest ik een aantal bezetmelders verhuizen, wat een behoorlijke ingreep op de baan is. En vervolgens heb ik ze weer terug kunnen zetten of ze alsnog kunnen laten zitten omdat ook Rocrail leert remmen ipv met geijkte snelheden rijdt. Is vast een kwestie van smaak, maar ik heb door de jaren heen nooit stabiele ervaringen met geijkte snelheden in combinatie met het punt waar ik verwacht dat de loc vervolgens ook stopt. Ik ben dus altijd erg blij als een eindmelder alsnog aan de (nood)rem trekt als het allemaal net even wat anders ging.

@Blauw1200: leuk dat dit onderwerp je triggert, qua dynamische blokken. Ik maak even een apart draadje aan met in en outs hoe dit te doen. Wel waarschuwing voor hoofdpijngevaar, want het is taaie kost..
Ik vul later wel even de link hier, als ik het geladen hebt. Hier vind je de link. Overigens wel wat lopen twijfelen waar dit verhaal te plaatsen. Op het Koploperforum vond ik niet zo chique, want dat is alsof ik oproep tot een overstap; op het (NL) deel van het Rocrailforum: daar zit volgens mij maar een smaldeel van zij die van Koploper komen EN zwaar hechten aan het mooie van dynamische blokken.

@John: Je link naar het filmpje van Albert toont precies de functionaliteit van opstelblokken en dat je daar loc's kan plaatsen van verschillende lengte, op basis van secties. Dat is echter toch net wat anders dan de definitie van Koploper's Dynamische blokken: de gezamenlijk beschikbare lengte van twee blokken wordt dynamisch toebedeeld aan beide blokken, al naar gelang de treinlengte die 1 van de blokken bezet. Oppervlakkig gezien lijkt het wel behoorlijk op elkaar, maar is toch fundamenteel anders: Koploper past 'on the fly' de beschikbare ruimte aan voor de vulling, terwijl Rocrail 'alleen maar' kijkt of een sectie vrij is of niet. Ook hier geen waarde oordeel, maar dat is de manier waarop de ontwerper het opgezet heeft. Zou ik overnieuw beginnen, zou ik dynamische blokken niet missen met alles wat er in Rocrail beschikbaar is, maar ik kan nu zonder aanpassingen aan mijn baan toch het dynamische in de vulling van mijn loclift krijgen.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Hi Leendert,

Allemaal erg interessant ook voor mijn ideeën in de toekomst.

groet
Harald
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Mooi Harald dat het je inspireert!

Hierbij dan ook nog maar even 3 plaatjes tijdens de (af)bouw en hoe het er 's nachts aan toe gaat vanaf het stuk dat aanrijdt richting de lift.

Opstelling in de testfase:


Hoe het er 's avonds uitziet, als de werkverlichting uit is:


Hoe het er uitziet als de Daydreamer de verlichting over de gehele baan aanstuurt:


Wie weet geeft dat weer hernieuwde zin en nog meer inspiratie!

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
geen plaatjes te zien;
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
ik gebruik Chrome onder Win10, heb Edge ook geprobeerd, maar geen afbeeldingen te zien,
bij Chrome met Android is er ook niets te zien;

mvg,
Michel
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Telenet in België,


mvg,
Michel
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Ik kan alles zien hoor Leendert !
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Apart, ik zie in dit topic ook geen foto's met zowel Firefox als Chrome op MacOs
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
foto's zijn nu wel zichtbaar :thumbup: ,


mvg,
Michel
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
asjemenou :? , deze morgen nog even gepiept,
nu kan ik alleen maar de oude foto's(van 2019) bovenaan zien, maar niet die dat je geplaatst hebt in 2022;


maar, het is heel interessant wat je aan het doen bent, Leendert  :thumbup:


mvg,
Michel
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 08 juli 2022, 06:45:51
@Leendert: wees verstandig en maak er een einde aan. Je maakt aardige artikelen maar op deze manier heeft niemand er iets aan.
Wellicht is dat de meest structurele oplossing, ik kijk het nog even aan en anders haal ik het morgen alles weg, want als niemand er iets aan heeft is het zonde van de ruimte die het inneemt en de tijd die ik er in stop om het te schrijven.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Beste Leendert,

Het is inderdaad zonde om jou bijdragen te verwijderen, het is heel interessant en boeiend wat je doet.
Ik gebruik Firefox met W11, en kan alle afb. zien.
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
laatste versie google chrome kan ik ook alle afb zien.
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
 @citaat , wel vreemd, ik kijk ook via de pc.
Laptop heb ik niet.
Ben, als je dan via chrome kijkt op pc? Zie je ze dan wel?
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
foto's in reactie #71 goed zichtbaar in Win10 en Firefox. (beide 100% bijgewerkt)
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Hier ook alles goed zichtbaar!
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Hier ook alles zichtbaar Win 10 en firefox en ook met win10 edge
Re: De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
Ha die Leendert.
Geweldig interessant en leerzaam artikel met fraaie (prima zichtbaar! :D) foto's.
De loclift is voor velen een droom maar voor jou nu werkelijkheid, werkt uitstekend en zal voor anderen een mooi voorbeeld zijn.
Bijzonder fijn dat na jaren van ontwerpen, testen en nog eens testen dit resultaat nu behaald is.

Leendert, ook bedankt voor al het werk dat je in dit topic over de bouw van de loclift hebt gestoken! :thumbup:
Voorlopig ben jij de eerste op ons forum die een volledig werkende loclift heeft weten te bouwen en, wie weet, volgen er nog meer. (niet bij mij hoor! 8o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.