Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Br 261 artikelnummer 37601

Gestart door Jasperkc zondag 29 april 2018, 10:56:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Allemaal,

In Dortmund heb ik deze mooie dieselloc gekocht. Ik heb er plezier van, maar ik heb ook een vraag hierover. De loc heeft een mfx+ decoder en dat geeft af en toe problemen. Als de loc over een slecht stuk rail loopt of slecht contact krijgt dan gaat het geluid uit en blijft uit. Als ik dan de loc van de baan haal en er weer op zet of ik stop de ecos en ik schakel hem weer in, dan is het geluid weer terug. Ik zit er over te denken om deze nieuwe mfx+ decoder te vervangen voor een Msd3 decoder met het juiste geluid of als dat mogelijk is de decoder over te schrijven met het geluid van de br 261 en er dan een gewone msd3 decoder van te maken. Of gaat dat laatste niet? Mijn vraag is dus ook: Is het mogelijk om een Mfx+ decoder om te programmeren naar een Msd3 decoder?

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hoi Jasper,

Eigenlijk zal niet jij maar Marklin dit op moeten lossen, dit is geen goedkope loc neem ik aan.
Als je toch zelf een andere decoder erin wilt zetten zou ik een Esu overwegen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Jasper,

Slechte rails verwijderen is een eerste optie. Het wegvallen van het geluid en terugkomen na een reset, klinkt een beetje als een beveiliging van de decoder. Daar kun je een vraag over stellen. Een mSD3-decoder is een kleine 100 euries dus niet goedkoop.
Mijn advies zou zijn:
1. Rails vervangen
2. Vraag over beveiliging decoder stellen.
3. Loc retour.
4. Als bovenste drie niet werken, dan ombouwen overwegen na checken of het kan.
5. Accepteren, dat het gebeurd is het goedkoopst. 8)
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hoi Jasper,
Als de oorzaak ligt in de rail, blijft dat bij een andere decoder ook zo.
Misschien dat een ESU wat minder gevoelig is maar dat is de vraag.
Zorg dat het stuk rail in orde is (schoonmaken of vervangen) en laat de lok rijden,rijden, rijden.
Het komt nog weleens voor dat loks (ook nieuwe) het massacontact (wiel/rail, as/lagerbus/chassis) slecht is door oppervlakte oxydatie.
Door meters maken slijt dat weg en loopt de lok steeds beter. Wielen good schoonmaken helpt ook wel eens.
Succes digibert
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Allemaal,

Ook heb ik een vraag over de zwarte schroef in het dak. Ik wil deze schroef onherkenbaar maken. Dat kan ik doen door het volgende: De schroef vervangen door een zilverkleurige, De schroef zilverkleurig verven of er een soort van dekseltje bovenop leggen? Wat kan ik doen?

Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Jasper,

Was dit een nieuwe loc?
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hoi Jasper,

Het is blijkbaar een probleem met de decoder, op Stummis zie ik dezelfde klachten. ==> Klik
Dus terug sturen naar Märklin te reparatie onder garantie.
Je bent gek als je zelf de decoder gaat vervangen in de garantie periode.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Ad,

Dan zal ik eerst de lok terug moeten sturen naar de winkel waar ik hem gekocht heb (Modellbahn West in Essen) van daaruit kan men de lok ter reparatie aanbieden bij Märklin in Göppingen. Ik zal ook even moeten kijken of ik mijn garantiebewijs ingevuld krijg en voorzien krijg van de stempels. Ik heb wel een kassabon gekregen, maar ze zijn vergeten het garantiebewijs in te vullen.

Groet, Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo,

Ik heb trouwens ontdekt dat het geluid wegvalt nadat de lok over een engels wissel rijdt en daar een lichte kortsluiting veroorzaakt. Waar het aanligt dat juist deze lok op dat wissel kortsluiting veroorzaakt, daar ben ik nog niet achter. Ik heb al wel gezien dat de sleper tegen een contactlipje van het wiel komt. Ik heb op de sleper een stukje plakband gezet, maar het probleem is er nog steeds. Ik heb het idee dat één van de wielen tegen een puntcontact aankomt die in het engelse wissel zit en daarmee de geringe kortsluiting veroorzaakt. Het probleem is zo klein dat andere loks er geen last van hebben alleen deze dus. Feit is dus wel dat af en toe door deze onderbreking het geluid uitgaat en pas weer terugkomt als ik de lok dus van de baan haal of als ik de centrale op stop en daarna op go zet.

Groet, Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Citaat van: Jasperkc op zondag 29 april 2018, 21:18:16
Ik heb wel een kassabon gekregen, maar ze zijn vergeten het garantiebewijs in te vullen.

Alle kans dat ze de loc direct met niet ingevuld garantiebewijs terugsturen, eerst vragen is handig denk ik.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Jasper, je hebt geen garantie bewijs nodig. Een kassabon voldoet, maar neem een copy en stuur die mee met de loc.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Ben den Hollander
gast

Re: Br 261 artikelnummer 37601
Maar moet de lok wel terug? De oorzaak lijkt me duidelijk als ik lees wat Jasper schrijft en dat is niet de decoder.

Misschien even de wielafstanden checken?

Gr, Ben.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Idd het lijkt mij ook dat je de oorzaak moet weg halen en niet het daar uit volgende probleem moet gaan aanpakken ;)
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Als een wiel tegen het puntcontact komt, dan is het tegen de zijkant. Doe dan tegen de zijkant van het puntcontact een drupje nagellak. Als dan het probleem opgelost is, kun je overwegen het puntcontact iets smaller te vijlen.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
 @citaat Ik vind 't een slecht idee, een wissel aan te passen aan één bepaald wielstel.
Hoe reageert de rest van het rijdend materieel daarop?
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Ik denk dat er eerst goed moet worden uitgezocht waar precies het probleem zit ligt het aan de wissel de wielen of misschien de sleper,dan kan het nog zijn dat er te veel of te weinig speling is?
Even terug op het dak je zou de schroef er uit kunnen  draaien en dan het dak eraf halen en dan de schroef daar onder weer vast schroeven dan zou je het gat in het dak dicht kunnen maken met een stukje styreen en dan het dak opnieuw spuiten.
Daarna zou je het dak er op kunnen drukken en zou het moeten blijven zitten omdat het een beetje klemt zit dit niet vast genoeg dan zou je kunnen proberen dit met een magneetje beter te laten zitten.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
 @citaat @citaat: Ik vermoed dat het een heel minimaal contact is, vandaar het advies eerst even nagellak. Een puko iets (0,1 - 0,2 mm) smaller vijlen kan het probleem oplossen. Voor ander materieel zou ik persoonlijk niet zo bang zijn. Er is altijd sprake van een een marge.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hoi Jasper,
Controleer de afstand tussen de wielen (flensen) of die van alle assen op de goede maat staan.
o,1 mm te krap geeft soms al problemen
gr digibert
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Het probleem van de kortsluiting schijnt verholpen te zijn.



Op de plek waar nu het witte plaatje zit, daar had Märklin niets zitten. Er zat wel een metalen plaatje waar de sleper af en toe tegenaan kwam. Nu dat het witte plaatje erop zit kan de sleper in geen geval tegen dat metalen plaatje komen. Dit kwam ook alleen voor als de lok over een engels wissel ging of op een plek waar de puntcontacten hoger kwamen dan de rails. Nu alleen nog de schroef in het dak zilver schilderen.



Groet, Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Mooi dat het opgelost is :thumbup:
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Goedenavond allemaal,

Nou het is nog helemaal niet opgelost. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Dit filmpje ga ik misschien ook wel naar Märklin sturen. Het probleem is in dit filmpje heel erg duidelijk te zien. En nee het ligt niet aan het engels wissel. Andere loks gaan er prima overheen!



Fijne avond en tot de volgende keer, Jasper
Re: Br 261 artikelnummer 37601
De Engelse wissel is de veroorzaker van het probleem mogelijk in samenwerking met de lok daar moet je een oplossing voor vinden misschien moet je eerst eens bij iemand met een C-rails Engelsman gaan testen of daar het zelfde probleem is?
Heb je al eens naar de sleper gekeken of deze misschien scheef gaat op de wissel? Misschien eens de sleper vervangen door een andere?
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hoi Jasper,

Je hebt te maken met een klassiek en een nieuw probleem.
Het klassieke probleem is de sleper in combinatie met de engelse wissel.
In het engelse wissel zitten namelijk twee zwarte metalen geleiders, met één langwerpige puko erin.
En de in de sleper van de Br260 zit, te hoogte van het het schroefgat een verdieping in de sleper.
Als de loc de wissel (2275) in afbuigende stand langzaam berijdt en het gat van de sleper komt boven deze langwerpige puko, krijgt de lok heel eventjes geen stroom.
Meestal loopt de loc door z'n massatraagheid (of door een condensator) wel weer door, zoals op jouw video te zien is en hikt het geluid eventjes, maar bij jouw loc blijft het geluid uit.
Ik heb zelf een V60 (37655), maar deze blijft bij zeer lage snelheid ook op de engelse wissel hangen.
Als de engelse wissel in "rechte" stand wordt bereden, dan treed het probleem niet op, probeer het maar eens uit.
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 mei 2018, 09:51:01
En de in de sleper van de Br260 zit, te hoogte van het het schroefgat een verdieping in de sleper.
Als de loc de wissel (2275) in afbuigende stand langzaam berijdt en het gat van de sleper komt boven deze langwerpige puko, krijgt de lok heel eventjes geen stroom.
Misschien een idee een andere (fluister?)sleper zonder gat te plaatsen of het gat te dichten?
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 261 artikelnummer 37601
Hallo Allemaal,

2 jaar verder en een tevreden modelspoorder. Ik heb na lang wikken en wegen de oude MFX+ decoder eruit gehaald en vervangen door een ESU sounddecoder V5.0 MKL. Hierop heb ik het nieuwste soundfile van ESU gezet welke in Hifi is gezet. Ook heb ik sluitverlichting aangesloten. Eerst wilde die niet branden. Het bleek dat ik de retourdraad op de motoruitgang had aangesloten. Nu dit hersteld te hebben doet de verlichting het prima. Een vriend van mij heeft de donkerschakeling ingebouwd en het ook voor elkaar gekregen om de telexkoppelingen te laten functioneren. Deze zitten standaard op F15 en F16 en zijn helaas niet op een andere functie te zetten. Ook heb ik overwogen om cabineverlichting in te bouwen. Hier heb ik toch maar vanaf gezien omdat de cabine helemaal geen interieur heeft en alleen de motor zichtbaar is. Ook het probleem met het haperen op het engels wissel is verleden tijd. Ik heb het wissel gepolariseerd. Nu heeft de loc veel meer functies gekregen ten opzichte van de MFX+ decoder. Iets wat ik veel leuker vind.

Met vriendelijke groet,
Jasper