Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)

Gestart door frenkievee dinsdag 15 december 2015, 20:32:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en andere waar op 17 december 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en andere waar op 17 december 2017
Vandaar dus ook de "(?)" achter Traxx. En ik zie eerlijk gezegd de verschillen niet, want het lijkt allemaal wel heel erg op elkaar. Nu ben ik ook niet echt bezig met dit soort locs, want voor mij is het (excusez-le-mot) "allemaal meer van het hetzelfde" ;)

Ik hou me meer bezig met jaren '80 en '90 en dan NS materieel.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en andere waar op 17 december 2017
Hier is enige duidelijkheid te vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardier_TRAXX
Niet compleet, maar geeft aardig overzicht
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en andere waar op 17 december 2017
Frank bedankt weer voor alle moeite die je voor ons doet :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
En na de Botlekbruggen ook nog even bij de Waalhaven gestopt. Om diverse redenen de afgelopen dagen al een paar keer in Rotterdam moeten zijn en gezien dat er best wat loks bij elkaar verzameld staan. Verder was het heel rustig op het Waalhaven terrein, maar kijken en geniet van deze 10 foto's.

1. Een klusje Traxx loks bij elkaar.


2. Waaronder de "Alpäzähmer" reclame lok, die hier al eerder de revue is gepasseerd.


3. Evenals onze vriend Vincent.


4. En wat meer in closeup.


5. Aan de andere kant van staan vijf loks van Railfeeding bij elkaar geclusterd.


6. En ook die wat dichterbij gehaald.


7. En nog wat dichterbij vanuit een iets andere positie.


8. De rust op het Waalhaventerrein werd wat verstoord door een voorbij razende metro richting de Akkers (Spijkenisse).


9. Vanachter het hek een overzicht van het Waalhaven terrein. Rust alom.


10. Op één van de kopspoortjes stond o.m. deze SBB lok van zijn rust te genieten.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
-Frank:
Weer mooie platen,  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Frank daar zitten leuke plaatjes bij, bedankt weer voor het delen :arrow: :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Frank,

Bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto's. :) :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Het was er gisteren niet anders als op bovenstaande plaatjes is te zien......zo stil is het vrijwel nooit daar.

Mvg: Alex
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Citaat van: frenkievee op zaterdag 30 december 2017, 21:03:35

1. Een klusje Traxx loks bij elkaar.

2. Waaronder de "Alpäzähmer" reclame lok, die hier al eerder de revue is gepasseerd.

3. Evenals onze vriend Vincent.


Je hebt het maar moeilijk Traxxen en 189'ers uit elkaar te houden. ;)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - rust op het terrein op 30 december 2017
 @citaat
Klopt Ben. Is voor mij dan ook echt allemaal meer van hetzelfde. Inmiddels was mij ook het een en ander in het forumteam aangereikt; Traxx en 189 schijnt inderdaad niet hetzelfde te zijn maar waar de verschillen hem nou in zitten... (en ja de ene is van Siemens en de andere van Bombardier, zover ben ik inmiddels).
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
We zijn alweer een weekje in het nieuwe jaar (en ik rij nog steeds trouw dagelijks op en neer naar het Erasmus MC in Rotterdam  :(). Daarom vanmiddag even de kop laten uitwaaien in de Waalhaven en bij de Botlekbrug. Er was nog wel wat te fotograferen, dus hieronder de foto's van vanmiddag!

1. Op het opstelspoortje waar vaker locs te vinden zijn, stond vanmiddag deze stevige diesel.


2. En uiteraard halen we die wat dichterbij.


3. En maken we een shot van het neusje, waarbij een deel van het hek helaas ook mee kwam.


4. Beetje ingezoomd om de kleuren wat mooier te laten zijn. Het zonnetje was best fel.


5. Je kunt iets hoger gaan staan en daar dan nog even deze foto gemaakt.


6. Vanuit het hoekje in het hek, waarin ik stond, kon recht een aantal sporen in kijken.


7. Je moet je gereedschap ergens laten toch?  :D Op de achtergrond is de remise van de metro van de RET te zien.


8. Kijkend naar links waar twee borden staan om aan te geven dat het einde spoor is. Deze foto is ingezoomd.


9. Duidelijk toch?


10. Een stukje doorgereden en bij Shunter even een rijtje locs vastgelegd.


11. Op het spoor wat toegang geeft tot het gebouw van Shunter staat een 6400 lok te wachten en steekt net zijn neus buiten de overkapping. Je kunt goed zien dat de zon heel laag staat aan mijn schaduw :D


12. Nog even de 6400.


13. Nog iets verder staat (weer verscholen achter een bovenleidingsmast) een rangeerlocje van Shunter.


14. Ook de beide rode 1600's staan nog steeds op het 'buiten-dienst-spoor'.


15. Verderop staat een halfrond gebouw, waarin de douane zijn plekje gevonden heeft. Achter het gebouw loopt de Antonie Bodaanweg, een zijstraat daarvan is de Jan Buwaldastraat (waar ik al eerder foto's gemaakt heb voor dit draadje) die uitkomt op een parallelstukje van de Reeweg. De Reeweg is de doorgaande weg die de aansluiting met de A15 heeft in de vorm van het Reewegviaduct en zorgt voor de ontsluiting van een groot deel van dit stuk van de Rotterdamse haven en de wijk Heijplaat.
Het douane-gebouw is in een kromming gebouwd, omdat hier voorheen een goederen spoor richting de Beatrixhaven liep.


16. Van dit spoor is zo goed als niks meer over. Voor het douane-gebouw is het geheel geruimd en is de parkeerplaats opnieuw bestraat. De overweg in de Reeweg is verwijderd en er ligt nog maar een klein stukje straatspoor van een paar meter.


17. Aan de overkant van de Reeweg (sterk ingezoomd dus) kijkend richting de Beatrixhaven zie je op het bedrijventerrein nog een stuk van het spoor liggen.


18. De rechterrail van het stukje spoor, zoals het eindigt in het gras net voor het fietspad.


19. En ook de linkerrail, ergens onder de bagger.....

Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
-Frank:
Mooie foto's weer , dank voor het neerzetten,  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
Mooie foto's, al word ik zelf altijd een beetje weemoedig van die vergane glorie....
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
Prachtige foto's.  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
Frank,

Bedankt voor het kijkplezier. :)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - een week in het nieuwe jaar (7 januari 2018)

Mooie plaatjes weer, Frank  :thumbup:

Vooral de laatste paar met die hele kleine treinbaan erop.
Ligt misschien wel een enorm schaduwstation onder  :D

Grtz Tony
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
Zaterdag 17 februari richting Rotterdam en onderweg via de Waalhaven gereden. En daar stond de 1611 bij Shunter op het spoor klaar .... tja... voor wat? Naar binnen? Of juist naar buiten? Geen idee, maar wel zodanig dat dit smeekte om vastgelegd te worden.

1. Met het neusje net buiten de overkapping.


2. Beetje statieportret.


3. En een stuk dichterbij. Dit laat wel mogelijkheden voor vervuiling zien. onder het rooster is duidelijk een relatief schone plek te zien, waar blijkbaar een sticker of iets dergelijks gezeten heeft.


En vandaag wat meer tijd genomen om op de Waalhaven te kijken. Voordeel van een werkdag is dat je ook het risico kan lopen dat er wat gebeurt. En dat was zo!

4. Een poos terug was mij in dit draadje al verteld dat er achter het gebouw van Shunter nog een 2200/2300 moest staan. En dat had ik vanaf het Reewegviaduct al een keer gezien, maar daar was niet echt een goede foto te maken. Vandaag had ik de kans vanwege een mooi doorkijkje om deze 2300 (want dat is het) te kunnen spotten....


5. .... helaas is zo van afstand te zien de 2363 van bar slechte kwaliteit.  :(


6. Verder nog een aantal andere locs, waaronder de 286 940. In het blauwe vlak staan in het Engels de namen van de volgende landen: Oostenrijk, Roemenië, Tsjechië, Nederland, Duitsland, Slovenië, Slowakije en Hongarije.


7. Voor het gebouw van Shunter staan ook nog de nodige loks opgesteld.


8. Een stukje verderop gelopen bij de grote poort waar over het algemeen nogal wat Traxx/186/189/286/... (streep door wat het niet is :D ) loks staan.


9. En de Rastattless! lok een stukje ingezoomd.


10. Een stukje naar links gekeken, want daar staat een lok van MRCE.


11. Ondertussen werd er op het rangeerterrein getoeterd, en bleek dat er druk gerangeerd werd met een sleep (lege) containerwagons.


12. Bij het afdrukken kreeg ik een grote grijns van de machinist van Rail Feeding lok 20.


13. Railion 6403 staat nog heel zielig te zijn.....


14. Al viel mij nu op dat op de draaistellen de aspotten een rood kleurtje gekregen hebben.


15. De neusjes van de Goes en de Schiphol.


16. En dat wat dichterbij gehaald.


17. Zomaar wat foto's van de "Demonstratie ketelwagen".


18. De diverse kranen van deze wagon, waarom duidelijk is, waarom deze zo heet.


19.


20. Het is rood en het dekt het grijze af.  :D


21. Aan de andere kant van het opstelterrein staan deze vijf loks van Railfeeding zo te zien nog steeds op hetzelfde plekje.


22. En heel verderop is ook nog een deel van het RET metro opstelterrein te zien.


23. Railfeeding lok 16 kwam voorbij denderen.


24.


26. De G2000BB van Vosloh (92 80 1273 104-0 -D-ATLD) staat nu op het kopspoortje.


27. En nu zonder hekwerk ervoor.


28. Vanaf een kleine hoogte zodat ik iets over het hek kan fotograferen.


29.


30.


31. Ik wilde nog een mooie actiefoto van een voorbijrijdende metro maken. De foto an sich is wel gelukt, maar op de een of andere manier heb ik niet het idee dat dit het is..... :?

Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
Leuke serie! E-loc staat het al op, is een 189.  ;)
En de G2000, is aan de sticker achter de ruit te zien een loc van Independent Rail Partner. Vervoerd in opdracht van anderen en de locs zijn te huren. Heeft zo te zien nog niet het bekende roze op de bij de cabines gekregen.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
-Frank:
Dank voor het delen van weer een mooie collectie loc's en wagens.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
Frank,

Het zijn weer prachtige foto's die je genomen hebt uit de Waalhaven. :thumbup: :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
frank,
mooie plaatjes. leuk zo die foto's van die dbc 1600'en. en ook die 2300, leuk, bedankt voor het delen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de 1611 en nog wat meer (17 en 19 februari 2018)
Mooie locatie
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
Dinsdag 20 februari richting Rotterdam en bij Shunter was een kleine file omdat er een loc vanuit de werkplaats naar het rangeerterrein verplaatst werd. Het bleek te gaan om de 1615. Helaas stond ik niet vooraan en had (heel) weinig tijd om fatsoenlijke foto's te maken, dus ik moest het hiermee doen, en jullie derhalve dus ook :D










Al een aantal keren heb ik een rode loc zien staan ter hoogte van het viaduct van de Butaanweg welke over de Vondelingenweg heen gaat. Maar vanaf diezelfde Vondelingenweg is dat lastig fotograferen, want je kunt niet fatsoenlijk je auto kwijt en de loc staat achter een gebouwtje....
Dus vanmorgen had ik de gelegenheid om daar even te gaan kijken. Eerst even de locatiebepaling....


.... gevolgd door foto's van de loc zelf met de ketelwagen welke er ook bij staat.








Vanavond tijdens een ritje naar Rotterdam een klein transport tegengekomen van zwaar spul. Het betrof hier de 6435 welke met een paar 4-assers met zware metalen lading onderweg was. Ook hier moest het allemaal weer snel-snel, en met de telefoon want de fotocamera lag dus typisch thuis.







Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
-Frank:
Die 1615 is wel heel mooi geweatherd,  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
@Jorg: Gaat allemaal vanzelf, zonder enige moeite dat weatheren ;).
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
toch weer een mooie serie frank :thumbup: :thumbup:
die 1600'en blijven ook mooie modellen
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
Leuke foto´s weer! Die rangeerloc is van BT Trains en verhuurd aan LTE. Deze bedienen met dat locje de CTT Terminal met hun shuttles.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
Ze zijn weer erg mooi!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van allerlei op 20 en 22 februari 2018
Leuk om te zien.
Verdient eigenlijk meer aandacht :)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Vandaag weer een noodzakelijk ritje naar Rotterdam moeten maken en onderweg even bij de Waalhaven blijven plakken. Gisterenavond al gezien dat daar een aantal Vectrons fotogeniek stonden te zijn, dus moest vandaag even kijken of dat nog zo was..... Ik vind van wel, maar oordeel zelf.

1. Op de bekende plek, waar veelal loks staan opgesteld. Meestal de Traxx'en en/of BR189's staan nu ook twee rode met groene Vectrons gestald.


2. Hij ziet er nog wel heel schoon uit.


3. Stukje ingezoomd op de rechterkant van de bestickering.


4.


5. En zijn broertje links ervan.


6. Blijft lastig met al die masten en andere spoorse en niet-spoorse aankleding.....


7. De linkerlok ook nog even in beeld, maar die is niet wezenlijk anders dan de rechter.


8. Een stukje verder naar links staan ook nog twee Vectrons gestald.


9. Ingezoomd op de zijkant van de voorste van de twee ....


10.. .... en dat nog een beetje dichterbij gehaald.


11. En de linker Vectron van een andere positie nog een van de zijkant. Ook hier weer de nodige masten die in de weg staan.


12. Een black-box. Volgens de ribbelzijkant en het vierkantje zijraampje moet dit een BR189 zijn (en ook volgens het nummer aan de zijkant :D).


13. En het rode broertje. Ik had even het idee dat deze door het rangeerlokje richting Shunter gesleept zou gaan worden, maar net na het maken van deze foto reed het lokje weg, de rode lok achterlatend.


14. En datzelfde rangeerlokje staand voor het S-bord naast het spoor richting Shunter. De rangeerder was aan het bellen en al snel gingen de bellen af.


15. Net voordat hij ging rijden.


16. En midden op de weg.


17. En bijna bij Shunter onder de kap.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Het zijn weer mooie en bijzondere platen Frank. Altijd weer een lust voor het oog..
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Mooie locs elke keer voor je lens!
Er staan daar telkens bijzondere exemplaren opgesteld...

Rare vraag misschien, waarom ga je het terrein niet op,
Is dat verboden toegang, of afgesloten?
Mag je op dat parkeerterreintje komen?

Ben alleen maar benieuwd!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Frank,

Prachtige foto's weer uit de Waalhaven. :thumbup:
Mocht ik weer eens bij die klant daar in de Waalhaven komen dan ga ik ook eens bij Shunter kijken of er wat leuks staat. :)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Vectrons en nog wat (26 februari 2018)
Wederom bedankt :)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Dank allen voor de leuke reacties!

Even snel wat foto's gemaakt, het was vandaag behoorlijk koud met -4 in combinatie met die snijdende wind. Dus gauw klikken en vlug weer de warmte van de auto opgezocht.

Citaat van: edward op maandag 26 februari 2018, 21:58:49
Rare vraag misschien, waarom ga je het terrein niet op,
Is dat verboden toegang, of afgesloten?
Mag je op dat parkeerterreintje komen?

1. Geen rare vraag hoor. Wel een helder antwoord (hoop ik ;) ):


2. Naast bovenstaand bord dat voor iedereen geldt, behalve dan uiteraard de bevoegde personen, ook de nodige waarschuwingen voor ongenode gasten.


3. Bij Shunter was net deze lok op de rolbrug gezet en werd richting één van de schuifdeuren gerold.


4.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Duidelijk zat, dankjewel!
Blijf je topic volgen hoor, leuk :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Mooie foto's van de rolbrug Frank. :) :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)

Zoals altijd weer fraaie platen, Frank  :thumbup:

Even een statement van een oplettend stichtinglid; gericht aan eenieder die zich met modelbaanbouw bezig houdt  O:-D
En daarom even in rode letters een stichtelijk woord ter lering en vermaak ( mag vast wel, hoop ik dan toch )......

In tegenstelling tot vaak overbepreiserde treinbanen, is er op de bovenstaande foto's van de werkelijkheid nergens een mens te bekennen  :important:

Een overweging waard, dacht ik zo !

Grtz Tony

Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Hoi Frank,

Wederom bedankt voor de mooie foto,s  :thumbup: :thumbup:
Ik heb me al vaker voorgenomen ook eens die kant op de gaan, maar tot heden is het er niet van gekomen.

Er staan al heel wat vectrons, blijft een zeer mooie loc.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Hoi Frank,

Ik ben weer even door je foto's gegaan, mooie platen, bedankt.  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - loc richting onderhoud (1 maart 2018)
Top weer!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van alles en nog wat (25 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - van alles en nog wat (25 maart 2018)
Dankjulliewel allemaal!

Even één regeltje van Tony eruit gevist:
Citaat van: Tony op vrijdag 02 maart 2018, 13:59:18
In tegenstelling tot vaak overbepreiserde treinbanen, is er op de bovenstaande foto's van de werkelijkheid nergens een mens te bekennen  :important:
Nou zit er op de rolbrug echt wel een mannetje, al moet je die wel zoeken.

Maar over het algemeen probeer ik zoveel mogelijk zonder mensen te fotograferen, dus daar kan het ook zomaar aan liggen!

Vandaag ook van de Waalhaven en omgeving een kleine update bij elkaar gefotografeerd.

1. Onderweg richting het grote rangeerterrein stond deze BR189 langs de Vondelingenweg te wachten op wat komen gaat.


2. Evenals dieselloc nr 19 van Distrirail ....


3. .... en de 6432, al is dat op deze foto wat lastig(er) te zien.


4. Verderop bij Shunter staat de 1614 helemaal in zijn uppie te wachten. Waarop? Geen idee..... een volgende inzet of juist onderhoud.


5. En de "Schiedam" in wat meer close-up.


6. Een stuk teruggereden om te zien of er nog wat bijzonderheden stonden op het "buiten-dienst"-spoortje, maar ondertussen kwam de Distrirail 19 met een sleep wagons voorbij zetten. Daarom deze kwalitatief mindere foto tijdens het wandelen door de hekken heen....


7. En door de opening in de hekken de lok gevolgd.


8. Weinig te beleven hier, alhoewel ....


9. .... als je inzoomt zie je tussen alle wagons een glimp van de 1603.


10. Op de open poort hangt deze combinatie van borden.


11. Naast de al bekende loks op de "buiten-dienst"-spoortjes (zoals bijv. de 1601, de Schiphol en de Goes) staan nu ook de 6486 en een BR189 ....


12. .... wat de 9180 6189 025-0 D-DB blijkt te zijn.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - van alles en nog wat (25 maart 2018)
Schitterende foto's zijn het weer Frank. :thumbup:

Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Het eigenlijke doel van het fotograferen zondag was het stuk tussen Waalhaven en Heijplaat, de foto's van de vorige bijdrage waren eigenlijk een beetje bijvangst.  :D

1. Vanaf het terrein Waalhaven loopt langs de sporen waar het buiten-dienst materieel staat een spoor richting onder meer Heijplaat. Heijplaat is niet alleen een onderdeel van het grote terrein van de Rotterdamse haven, maar ook een woonwijk, die geheel ingeklemd ligt in dat hele grote terrein. Vooral doordat daar de RDM (de Rotterdamse Droogdok Maatschappij) daar gevestigd is. Mijn opa heeft daar zijn werkzame leven grotendeels doorgebracht.


2. Het wisselcomplex (nou ja... complex....) beetje ingezoomd. Het linkerspoor gaat richting het douanegebouw, wat al eerder voorbij gekomen is en loopt al snel dood. Het rechterspoor komt hieronder verder nog terug en wordt nog met enige regelmaat gebruikt.


3. Het linkerspoor gaat over de Antonie Bodaanweg middels een overweg en loopt daarna vrij snel (zoals gezegd) dood.


4. Als je je bij de overweg omdraait zie je het andere spoor (in de tweede foto het rechtse spoor) wat achter de truckparking langs loopt.


5. Achter de truckparking, waar je links tegen het hek aan kijkt, vertakt het spoor zich in tweeën. Wat en hoe komt nog.


6. De wisselomzetter, welke handmatig (of beter: voetmatig) bediend wordt.


7. Het rechterspoor heeft recentelijk een flink aantal nieuwe bielsen gekregen. Mogelijk de bielsen die een flinke poos geleden in deze draad voorbij kwamen.


8. Het linkerspoor takt af en steekt de Reeweg over om links van de Waalhavenweg (de route richting Heijplaat) uit te komen.


9. het rechterspoor steekt een stukje verderop de Waalhaven Zuidzijde over om rechts van de Waalhavenweg uit te komen.


10. De auto omgereden en op een veilig plekje neergezet en richting de beide overwegen gewandeld. Aangezien beide overwegen zonder overwegbomen beveiligd zijn, staat dit bord ervoor. Dit is het fietspad langs de Waalhaven Zuidzijde, kijkend in de richting van het kruispunt met de Reeweg.


11. En de overweg zelf.


12. Kijkje naar rechts waar het spoor de Waalhaven Zuidzijde kruist. Hier is het onderdeel van het verkeerlichtensysteem.


13. En dat meer in close-up, waar goed de slinger in het spoor te zien is.


14. Hetzelfde fietspad, alleen een andere overweg, namelijk die van het linkerspoor die de Reeweg oversteekt.


15. De contrarails die hier toegepast is, is wel een hele simpele: een stuk spoorstaaf waar aan weerszijden een stukje vanaf gehaald is.


16. Zoals hier goed te zien is.


17. De overweg in de Reeweg. Duidelijk te zien zijn ook diverse signaalontvangers tussen de rails.


18. Het fietspad aan de andere kant van de Reeweg.


19. Dit spoor loopt links van de Waalhavenweg en ....


20. .... buigt linksaf de Den Hamweg in om daar een aantal bedrijven te bedienen. Voor zover ik kon zien, is dat niet toegankelijk terrein, dus verder dan daarvan ook geen foto's.


21. Duidelijke zaak: Stoppen en de Treindienstleider Waalhaven bellen voor toestemming.


22. De telefoonkast ernaast is "buiten dienst", zoals de sticker erop ons verklapt.


Tot zover het eerste deel van dit verslag. Maar wordt zeker vervolgd!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Leuke foto's Frank!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Je bent weer lekker aan het kieken geweest Frank  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Frank,

Zoals altijd zijn het weer prachtige foto's uit de Waalhaven. :thumbup:
Bedankt voor het plaatsen van dit moois. :)

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Eerste stukje richting Heijplaat (25 maart 2018)
Heerlijk plekje daar!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (27 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (27 maart 2018)
Verder met het verslag van het spoor richting Heijplaat in drie delen.

23. Teruggewandeld naar de Waalhaven Zuidzijde en daar de straat overgestoken. Kijkje richting Heijplaat, met links de Waalhavenweg.


24. En daarop sterk ingezoomd. Dit rangeerterreintje omvat drie sporen.


25. Richting het rangeerterrein Waalhaven komt de machinist voor de overweg ook een Stopbord tegen, met een iets andere tekst dan aan de andere kant.


26. De overweg zelf. Net nog zichtbaar het fiets- en voetpad en de rijweg voor de auto's.


27. De overweg voor fietsers en voetgangers heeft niet al te lang geleden een metamorfose ondergaan en is voorzien van nieuwe betonnen platen.


28. Aan de andere kant van het 3-sporige terreintje kruist de Ophemertstraat twee sporen, net voordat deze weer naar eentje terug gaan.


29. Staand op de overweg en terugkijkend richting Waalhaven. Net voor de overweg worden de drie sporen samengevoegd naar twee.


30. Ook hier weer een sensor tussen de rails.


31. De andere kant op kijkend (richting Heijplaat dus) waar de twee sporen weer naar één overgaan.


32. En dat wat dichterbij gehaald.


33. De wisselomzetter, zoals deze inmiddels bijna overal wel in gebruik is. De ouderwetse handomzetters mogen niet meer gebruikt worden vanwege ARBO regels (al weet ik er in de nabije omgeving zeker minimaal drie te staan).


34. Ook bij deze overweg het bekende Stop-bord met onderbord waarop de instructie staat wat te doen.


35. Een stukje verderop gaat er rechtsaf een "eigen weg" naar Suez Recycling. Aan de kant van het bedrijf staan deze borden, om te waarschuwen voor het spoor en het fietspad.


36. Kijkje richting Heijplaat vanaf de overweg bij Suez.


37. Het eerste aftakkende spoor gaat naar een overslagterrein. Dit is al vrij snel afgesloten met een hek, dus niet toegankelijk. De tweede aftakking vormt dan een evenwijdig lopend spoor en lijkt wel een inhaalspoor te vormen.


38. Beide sporen in beeld. Rechts de toegang naar het overslagterrein, wat ook met de auto niet toegankelijk is.


39. En beide sporen ook weer ingezoomd, die komen verderop, een stukje voor de overweg in de verte weer samen.


40. Zoals ingezoomd nog veel beter te zien is. Het spoor ligt er niet echt helemaal strak bij.....

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
41. Terug naar het aftakkend spoor van foto 37. Zoals duidelijk te zien is, is het niet echt meer in gebruik ....


42. .... wat uit een andere hoek nog beter zichtbaar is.


43. De techniek van de wisselsteller.


44. Doorgereden richting de overweg in foto 40. Deze is helemaal nieuw, wat te zien is aan de diverse, nog ingepakte, onderdelen ervan.


45. Kijkje richting Waalhaven ....


46. .... waar het dubbelsporig traject weer te zien is, maar nu van de andere kant.


47. Zoals gezegd: de hele constructie is nog niet in gebruik.


48. Het stopbord van de oude overweg. HAVIO staat voor "Half-automatische verkeerslichteninstallatie overwegen", welke inmiddels is vervangen door HALI (Half-automatische lichtinstallatie).


49. De bekende borden, al verwacht ik dat deze nog vervangen zal worden door: "LET OP, TREIN".


50. Aan de overkant van de overweg ligt ook weer een opstelterreintje, ditmaal van drie sporen. Gezien de aanleg van deze nieuwe overwegbeveiliging, lijkt het erop dat men verwacht hier meer treinverkeer te gaan krijgen.


51. Ingezoomd op de sporen.


52. Bijna aan het einde van de sporen loopt een klein overweggetje naar een volkstuinvereniging. En een paar meter daarnaast een voetpad.


53. Vanaf dat voetpad ingezoomd naar het einde. De twee rechtersporen komen samen en takken af naar rechts (komt verderop waarheen). Het linkerspoor gaat een stukje verderop naar rechts (ook dit komt nog terug).


54. Hoe maak je een overweg? Nou simpel: neem een metalen bak en plaats die tussen de sporen. En leg daar de standaard 30x30 betonnen stoeptegels in en vul het restant op met nog wat steen :D


55. Het voetpad loopt in een kromming, waarbij bij mij het vermoeden rees, dat hier mogelijk vroeger nog een spoor had gelopen.


56. Maar sterker nog: er ligt dus nog gewoon een stuk spoor. Zoekplaatje!! :D (en ja, het ligt er echt!!)